Új Ember, 2008 (64. évfolyam, 1/3099-52/3050. szám)

2008-08-31 / 35. (3033.) szám

2008. augusztus 31. Kultúra – A Muzsikás együttes WOMEX-díja A Világzenei Vásár (World Music Ex­po) díját, azaz a WOMEX-díjat évente a műfaj legkiemelkedőbb előadói és együttesei kapják. A díj egy szobor, egy ősi anyaistenséget ábrázol, ami az életet szimbolizálja. A jubileumi, tizedik díj­átadón két szobrocskát adnak át: az egyikkel a helsinki Sibelius Akadémia Népzenei Tagozatát tüntetik ki, a másik­kal a Muzsikás együttest. A díjátadó ün­nepség november 2-án lesz Sevillában. A gálán a Muzsikás élő koncertet ad elő. Az együttes állandó tagjai: Sipos Mi­hály, Porteleki László, Éri Péter, Hamar Dá­niel. Rendszeres vendégeik és alkotótár­saik többek között: Petrás Mária, Farkas Zoltán, Tóth Ildikó, Sebestyén Márta, Jandó Jenő, a Takács Quartet és a Bartók Vonós­négyes. A felsorolásból is kitűnik, hogy a Muzsikás együttesnek sikerült ötvöznie a XX. századi magyar komolyzenét és a hagyományos népzenét. Kamaraegyüt­tesekkel, kórusokkal, szimfonikus zene­karokkal is fellépnek. A Muzsikás együttes immár har­mincöt esztendeje zenél. A számtalan külföldi siker, a mostani igen rangos WOMEX-díj mellett arról sem szabad el­feledkeznünk, hogy a magyar népzenét nem csupán hazánkon kívül, de hazánk területén is az emberek szívébe lopta. Talán ez a legfontosabb. Hiszen tudjuk, hogy az a gyönyörű kincs, ami megma­radt, vagy, amit Bartók és Kodály átmen­tett számunkra, az a népzenei együtte­sek nélkül halott lenne. A Muzsikás is azok közé tartozik, akik nem hagyo­mányt őriznek, hanem a hagyományba életet lehelnek, és azt adják tovább. Bartók és Kodály hazájában nagyon messze kerültünk a két mester álmától. Kodály azt szerette volna, hogy a XXI. század elejére minden magyar ember úgy tudjon kottát olvasni, mint ahogyan betűket olvas. Mára sajnos a Kodály-is­­kolák is bezártak. Nem professzionális zenészeket képeztek ott, hanem zeneér­tő embereket. Hamar Dániel így fogalma­zott egy interjúban: A zenészek is légüres térbe kerülnek, ha nincs zeneértő közeg. Nem egymásnak kell zenélni, hanem egy ország­nak, egy nemzetnek. Ahhoz viszont az kell, hogy ez a nemzet értse és érezze a zenét. Ze­ne nélkül is lehet persze élni, csak elég leérté­kelt életet. És aki kicsi korától nem tanulja meg, hogy ebben a hatalmas nagy zajkínálat­ban, ami bennünket körbevesz, hogyan lehet azt a zenét kiválasztani, ami épülésünkre és nem ártalmunkra szolgál, ezt már felnőttkor­ban nagyon-nagyon nehéz megtanulni. Ezért határozta el a Muzsikás együt­tes, hogy elmegy iskolákba, és rendha­gyó énekórákat tart. Mégpedig úgy, hogy az iskoláktól semmi ellenszolgálta­tást nem kér és nem­ vár el. Évente ötven iskolába is eljutnak így. A magyar népzene elsősorban a mi­énk. De mint minden igazi zene, nem is­mer határokat és falakat. A külföldi díjak mellett egy érdekesség is bizonyítja ezt. Bristolban egy rákközpontban alternatív gyógymódot alkalmaznak. A zeneterá­pia komoly része a gyógyításnak, és az ötven kötelezően hallgatható lemez kö­zött szerepel a Muzsikás egyik lemeze. A zenénk, ami ugyanolyan különös, mint az anyanyelvünk, ha nem is ugyan­azt jelenti másoknak, mint nekünk, de az egész világhoz képes szólni. A magyar népzene kilépett az erdélyi, dunántúli, felvidéki faluból. A Muzsikás együttes pedig viszi, amerre csak jár, hadd gyógyuljon a világ. Koncz Veronika „Szemérmes és szenvedélyes" Tíz éve hunyt el Julien Green Élete átívelte a XX. századot. Amerikai állampolgárból lett francia regényíró. 1972-ben a Francia Akadémia tagja lett. A XX. századi nagy konvertiták „plejádjához" tartozott. 1916- ban tért át a katolikus hitre, írói pályája kezdetén álné­ven közölt gúnyiratot a francia katolikusok ellen. Saját neve alatt először egy novellával je­lentkezett (Földi utas), majd kri­tikákat írt angolszász szerzők­ről. Első regénye az Adrienne Mesurat, melyet a Francia Aka­démia is kitüntetett. 1928-ban elnyerte az angol Femina-díjat. 1929-ben jelent meg a Leviathan, 1932-ben a Les Épaves (Roncsok) 1936-ban a Mimit (Éjfél), 1940- ben a Varonna. 1940 júliusától 1945 szeptemberéig az Egyesült Államokban tartózkodott. 1940 és 1942 között Baltimore-ban la­kott, ahol angol nyelven megír­ta franciaországi emlékeit. 1942- ben néhány hónapig katona volt. 1943-ban az amerikai kor­mánynak dolgozott, naponta beszélt a rádióban a franciák­­nak. 1947-ben újabb regénye je­lent meg: a Si j'étais vous, majd 1950-ben a Moira, 1960-ban a Chaque homme dans sa nuit (Min­denki a saját éjszakájában), és 1971-ben a L'autre (A másik). Három önéletrajzi kötete jelent meg: Partir avant le jour (Hajnal előtt elindulni), Miile chemins ouverts (Ezer nyitott út), Terre lointaina (Távoli föld). Három színdarabot is írt: Sud (Dél), L’ennemi (Az ellenség), L'ombre (Az árnyék). Naplóit tizennégy kötetben tette közzé, Írói mun­kásságáért 1966-ban megkapta a francia irodalmi nagydíjat. Kritikusa, Pierre de Boisdeffre sze­rint Julien Green írásainak javát nem regényeiben, még kevésbé drámáiban kell keresnünk, ha­nem „szemérmes-szenvedé­lyes" naplójegyzeteiben. A két háború között a ma­gyar katolikusok „vigyázó sze­müket Párizsra vetették": a Vigíliának is fontos szerep jutott a francia irodalom és gondolko­dás átültetésében, terjesztésé­ben. Sík Sándor és társai, majd Rónay György 1945 után is foly­tatták ezt a hagyományt. Rónay naplóit olvasva lépten-nyomon francia írókkal, gondolkodók­kal találkozom, köztük nagyon gyakran Julien Green nevével: naplójegyzeteit és regényeit el­­mélyülten olvasta, sokat tanult is e katolikus szerzőtől. Green nyomán Rónay is elutasítja a félreérthető „katolikus író" kife­jezést. Green, aki 1916-ban az angli­kán vallásról tért át a katolikus­ra, majd egy jó évtizedes ag­nosztikus intermezzo után 1939-ben újra megtért, a szeretet vallásában hitt, s mindvégig ka­tolikusnak vallotta magát, bár a II. vatikáni zsinat utáni helyzet, egyes katolikusok „protestanti­­zálódása" meghökkentette. Mi­ért lett protestánsból katolikus­sá - kérdezte -, ha most a kato­likusok protestánsok lesznek? 1978-ban megjelent könyvében (De qu'illaut D'amour à l'homme) túlságosan egyoldalú, sötét ké­pet fest a katolikus egyház hely­zetéről. Egy évvel korábban, naplói 1977-ben megjelent tizedik kö­tetében írta: „A hit ma is itt van, mélyen gyökerezik lelkemben, de vajon a zsinat utáni egyház vonzott volna-e úgy, ahogy azt 1916 egyháza tette? A kérdésfel­tevés nem válasz-e egyben? Úgy szerettem az egyházat, ahogy az ember egyszer szeret életében. Az bizonyos, hogy ha kizárnánk az engesztelő áldozat valóságát, ahogy ezt Luther, Kál­vin, Zwingli és az angol refor­mátorok tették, a mise nem len­ne többé mise, s az egyház sem lenne egyház. Akkor eggyel több protestantizmus lenne a világon." Úgy gondolom, Green nem­igen követte a zsinat utáni öku­­menizmus kibontakozását, amely oly szép gyümölcsöket hozott. Elsősorban a katolikus egyház és a nagy protestáns egyházak teológiai vegyes bi­zottságainak munkáira gondo­lok. Hozzá kell tennem, hogy Green nem követte az integrista Lefebvre érseket, és említett 1978-as könyve végén, miután felidézte ifjúkorát és megtérése történetét (amelyet háromkötetes önéletrajzában bővebben elmondott), újra ka­tolikus hitvallást tett: „Életem során küzdenem kellett, hogy megőrizzem a hitet, amely el­len napjainkban olyan élesen kontesztálnak. Most, hogy al­­konyodik, összefoglalom, hogy mit hiszek, minden katolikus számára ismert fogalmakkal. Velük együtt osztom a Krisztus alapította egyházba vetett hi­tet, hiszem Péter utódának csa­­latkozhatatlanságát, a szentek egyességét; megvallom a szentségeket, különösen is a keresztséget, amely kiragad bennünket a sátán uralmából, és a bűnbánat szentségét, amely nélkül nem érhet el ben­nünket a kegyelem. (...) Hiszek a Szentháromságban, a meg­testesülésben, Krisztus isten­ségében és dicsőséges feltáma­dásában; hiszem az örök életet, amelyet megígért mindazok­nak, akik tanúságot tesznek mellette. Hiszem, hogy Krisz­tus valóságosan jelen van az Eucharisztiában. Hiszek a szentmiseáldozat állandó való­ságában. Hiszem Mária szeplő­telen fogantatását, amely a misztériumok középpontjában áll, hiszem mennybevételét, hi­szem, hogy Mária vigyázó gyengédséggel őrködik mind­nyájunk felett. Hiszek a szere­­tetben, és hiszem, hogy ami szeretet kell az embernek, azt megadta nekünk maga a Szere­tet: a Szentlélek." Szabó Ferenc Szent Gellért Fesztivál Szegeden A szeged-csanádi egyházmegye, va­lamint a Szegedi Hittudományi Fő­iskola közös fővédnöksége alatt 2008-ban először rendezik meg a Szent Gellért Fesztivált Szegeden, szeptember 1-jén és 2-án. A Magyar­­ország egyik első püspökének nevét viselő koncertsorozat fő célja, hogy olyan komolyzenei eseményre hívja a zenekedvelő közönséget, amely a vallás, a zene és a spiritualitás szo­ros kapcsolatát is kifejezi. A rendezvényre létrehozott Szent Gel­lért Akadémia, mint a fesztivál hivatalos szimfonikus zenekara cseh nemzetiségű profi zenészekből áll össze. A multikulturális képet Lydia Rathkolb oszt­rák szoprán, Elena Denisova orosz hegedű­­művész, Vera Binarova cseh brácsaművész, Jeanne Christie német hegedűművész, va­lamint a dél-koreai első karnagy, Yoon Kuk Lee és a svájci művészeti vezető, Robert Christian Bachmann teszik teljessé. A kétnapos rendezvény nemcsak válto­zatos nemzetiségű zenészekben hanem változatos zenei programokban is bővelke­dik. Fő helyszíne a szegedi dóm, ahol szep­tember 1-jén 18.30 órától szimfonikus kon­cert lesz a Szent Gellért Akadémia előadá­sában. A művészeti vezető és az első kar­mester által dirigált hangversenyen felcsen­dül Purcell G-moll Chaconne vonósokra című műve, Telemann G-dúr versenyműve brácsára, vonósokra és basso continuóra, Albinom G-moll Adagiója szoprán hangra és zenekarra, vala­mint Haydn 96. szimfóniája. Szeptember 2-án a dómban, a 17.30 órakor kezdődő ünnepi szentmise kereté­ben a Szent Gellért Akadémia Fúvós szek­ciója közreműködik. A szertartást követő hangverseny műsora a következő lesz: Mozart Laudate Dominum, Bach D-moll ver­senymű két hegedűre, vonósokra és basso continuóra, Beethoven 7. szimfónia, valamint ezen az estén ősbemutatóként hangzik el Bachmann Rotatio című alkotása. A szimfonikus hangversenyek előtt délben a Szegedi Katolikus Házban ka­marazenei koncertek lesznek. Szeptember 1-jén Paganini és Bach kompozíciói mellett XX. századi zeneszerzők - Böttcher, Kreuz, Sprock, Hertel és Bachmann - művei szó­lalnak meg a nemzetközi hírű előadómű­vészek tolmácsolásában. Kedden Boros Zsófia gitárművész, Madai Zsuzsanna fu­volaművész és Sabine Hasidat sztepp­táncos - ugyancsak elsősorban XX. száza­di zeneszerzők (Dyens, Brouwer, Iglesias, Piazzola) műveiből válogató­­ műsorára kerül sor. A programsorozathoz kapcsolódóan hétfőn este 17 órakor nyílik meg az „...és látta Isten, hogy jó..." - Válogatás hat évszá­zad bibliai témájú műkincseiből című kiállí­tás a Móra Ferenc Múzeumban, ahol szin­tén fellépnek majd a fesztiválra meghívott szólisták. A Szeged fesztiválvárosi törekvéseihez illeszkedő, hagyományteremtő szándék­kal megálmodott kulturális ünnep fel­emelő művészi és különleges zenei élmé­nyeket ígér az érdeklődőknek. (A Szent Gellért Fesztivál minden prog­ramjának látogatása ingyenes. Bővebb tudnivalók: www.congresstravel.hu/sztgellert­­fesztival.) bk­­­p. A szerelmek városában 86. Veronai Ünnepi Játékok A Római Birodalom katona­ilag és stratégiailag egyaránt fontos városának szimbóluma a kétezer éves amfiteátrum, az Augustus császár korából szár­mazó monumentális építészeti emlék. A Via Postumia mentén álló épületben már a Krisztus utáni I. században legalább harmincezer néző szórakozott, igaz a „szórakoztatás" anno másképp történt: gladiátorok­kal, bikaviadalokkal, később lovagi játékokkal, eretnekége­tésekkel és komédiákkal. Az építmény kékes-vöröses már­ványkőből épült homlokzatá­ról időközben lepusztult a bur­kolat, a külső ívsoroknak csu­pán egy része áll. A múlt szá­zadban Puccini, Boito, Mascagni, Gorkij és Kafka is járt az aréná­ban. Goldonitól Eleonore Duséig számtalan hírneves itáliai ün­nepeltette itt magát, ahogy ma is a legjobb olasz előadóművé­szek találkozója a nyári feszti­vál. A Scaligerek városának neve hallatára néhány női név kínál­kozik további „szimbólum­ként": a fesztivál királylánya Aida, a szenvedélyes Carmen, a százötven éve született Pucci­ni Toscája, és persze Júlia, aki­nek monda szerinti háza előtt álló szobrát sok százan látogat­ják naponta. A világ legcsodá­latosabb és legtragikusabb sze­relmespárjának történetét ezút­tal látványos, több helyszínen játszódó feldolgozásban tárja a turista elé Paolo Valerio veronai író és dramaturg Shakespeare­­átdolgozása. A történet Júlia házának kertjéből, a nevezetes erkélytől indul, majd áthalad az óváros utcáin a régi piactér­re, aztán a Piazza del Signorira vezet és drámai epilógussal a Teatro Nuovónál ér véget. Az irodalmi turistaprogram „vi­gaszt is nyújt" a szomorújáték­ért egy-két pohár ízletes borral, „bor-útvonal" Soave-DOC márkáival... A fesztiválhoz leginkább kö­tődő kulturális program az operairodalmat hozza köze­lebb a fiatal generációkhoz. Az anteprima-opera, azaz az esti opera-előadás előtti magyará­zó koncert, „beavatás" célja, hogy az érdeklődőket megis­mertesse az aktuális darab szö­vegével, főbb zenei motívuma­ival, keletkezéstörténetével, az est művészeivel. A program szervezői eredményes népne­velők, hiszen egy-két szezon alatt mintegy öt-hatezer nézőt nyertek meg Verona és az ope­raműfaj számára. Verona nem látványos met­ropolis, meghitt hangulatú kö­zépkori, reneszánsz város, ahol Tiziano, Tintoretto, Veronese, Giorgione és Tiepolo hagyták hátra kézjegyüket. Hullámzó tömeg, zsivajgó élet fogad a ve­ronai comune fórumán, a Piazza dell Erbe jellegzetes zöldség- és gyümölcspiacán. A középen elhelyezett árusbódék fölé vászontető magasodik, csak a Szent Márk oroszlános oszlop nyúlik túl rajta. Közelé­ben a kút, amelyet a római kor­ból származó Verona-úrnő ko­ronás szobra díszít. A tér köze­pén a Tribuna, oszlopos balda­­chinja alatt hirdették ki a törvé­nyeket. Körben szebbnél szebb festett falú épületek, melyek ol­dalához éttermek simulnak. Alig néhány lépéssel arrébb a stílusában egészen más, góti­kus épületekkel lezárt Piazza del Signori. Egész napot el le­het itt tölteni a nézelődéssel, a Palazzo Comune csúcsíves ár­kádsorának, a Scaligerek kö­zépkori palotájának megláto­gatásával. Zacconi fehér már­ványból készült Dante-szobrá­­nak töprengését a vállán pihe­nő galambok nem zavarják — csak a turistát, mert oly sok van belőlük. Egy séta az Adige partján, a dóm, a St. Giorgio- és a Szent Zénó-templom felkere­sése a belvároson kívül, vásár­lás a Via Mazzini üzletutcáján, és máris itt az este. Forrósodik a hangulat az Aréna oldalán a Piazza Brán. Gyakran előfordul, hogy a használaton kívüli díszletek napközben a tér sarkán szunnyadnak. Mellettük meg­jelennek a Vöröskereszt és a zöld kereszt ügyeletes segély­szolgálati kocsijai. Gyülekezik a vendégsereg, most épp az Ai­dára. Verdi gondosan tanulmá­nyozta a kor ízlését, amikor a Semiramide hatására megkom­ponálta grandiózus keleti dal­művét, melynek egzotikus, né­hol „szakrális" hangjait népi eredetű melódiák egészítik ki (olyanok, amelyeket már a ha­jósok és utcai énekesek is fü­tyültek annak idején Verdi vá­rosa, Párma utcáin). Bruno Barilli zeneesztéta nevéhez fű­ződik a megállapítás: „Az Aida világa az a Kelet, amely egy Olasz­honban is ismert gyümölcs, a gö­rögdinnye héja között is megfér." Idén az 1982-ben Gianfranco De Bosio által rekonstruált Zenatello és Fagiuoli-féle „ős­rendezésben" játszották az operát a magyar Egri Zsuzsan­na koreográfiájával (akinek ba­lettiskolája van Olaszország­ban). A főbb szerepeket Amarilli Nizza és Walter Fraccaro énekelte. A Brahms, Wagner, Nietzsche és Goethe által is Veronához illő­nek talált Carmen ezúttal is Franco Zeffirelli látványos klasszikus rendezésében került színre, idén először Komlósi Ildi­kóval, aki a szuverén és tempe­ramentumos cigánylány no­­mádságát, igazi morális szabad­ságát kiáltotta ki partnere, Mario Malagnini Don Joséfa oldalán. Komlósi a mesterségesen népi­es, de mindenképpen vérbő „spanyol" dallamokat termé­szetes könnyedséggel interpre­tálta, és már a Habanérával megnyerte a sokezres nézőse­reg szívét. Két este, kis zenei kóstoló a szerelmek és szenvedélyek vá­rosában. Reviczky Katalin (Verona) : A Reneszánsz a fáraók Egyiptomában című kiállítás a Szép­­művészeti Múzeumban a Nílus menti ókori birodalom egy kiemelt korszakát mutatja be. Az augusztus elején nyitt tárlat a Krisztus előtti I. évezred közepének egy rövid, ám annál iz­galmasabb időszakára koncentrál, amikor a fáraókori Egyip­tomra - az Újbirodalom végét követő négyszáz éves politikai és gazdasági nehézségekkel teli válság után - egy utolsó vi­rágkor köszöntött. Ezt a mozgalmas időszakot mintegy száz­ötven műkincs, szobrok, sztélék, koporsók és egyéb sírfelsze­relési tárgyak segítségével ismerhetjük meg, amelyek többek között a londoni British Múzeumból, a párizsi Louvre-ból, to­vábbá bécsi, firenzei, római és zágrábi gyűjteményekből ér­keztek Budapestre. A múlt tisztelete, vívmányainak megőrzé­se és tudatos, ám szelektív módon való felhasználása mind­végig jellemezte a fáraókori egyiptomi kultúrát. Ez a fajta „re­neszánsz attitűd" tehát mélyen gyökerezik Egyiptom három­ezer éves történetében. Ezért is illeszkedik a november 9-ig megtekinthető tárlat a reneszánsz éve programsorozatába.

Next