Új Ember, 2009 (65. évfolyam, 1/3151-52/3202. szám)

2009-08-16-23 / 33-34. (3183-3184.) szám

Példaértékű nyitottság A székesfehérvári Szent István Művelődési Ház kisjubileuma A „keresztény szellemi­ség otthona" - hirdeti magáról (újra) immár tizenöt éve a székesfe­hérvári Szent István Művelődési Ház. A bel­városi intézmény több mint százéves múltjá­ról, a lehetőségekről, ak­tuális programokról és tervekről Bobory Zoltán igazgatót kérdeztük. Gazdag fehérvári polgár­család otthonának épült az a Liszt Ferenc utcai egyemeletes palota, amelyet 1903-ban az egyház megvásárolt, hogy kul­turális központot alakítson ki ott. A Katolikus Egyesületi Ház az első világháború alatt katonai kórházként szolgált, de hamarosan ismét Székesfe­hérvár egyik legfontosabb kö­zösségi terévé vált. Abban, hogy a házban komoly kultu­rális élet zajlott, nagy szerepe volt a fehérvári püspököknek és Csitáry Emilnek, aki 1931 és 1941 között a város polgármes­tere, majd 1943-ig főispánja volt. Sokat tett a helyi kultúra ügyéért ez idő tájt Hóman Bá­lint is, aki szívügyének tekin­tette Székesfehérvár jövőjét. A második világháború után ez az intézmény sem ke­rülhette el az államosítást, a rendszerváltozásig a Megyei Művelődési Központ műkö­dött a falai között. Az épület 1994-ben került vissza egyhá­zi kezelésbe, Takács Nándor megyés püspök pedig Bobory Zoltánt kérte fel igazgatónak. A Szent István Művelődési Ház választott vezetőjének ál­ma, eredeti elképzelése és személyes vállalása valósult meg azzal, hogy a keresztény szellemiségű kulturális köz­pont, Székesfehérvár szellemi életének régi-új fóruma és ta­lálkozóhelye minden városla­kó, vendég és érdeklődő előtt nyitva áll. A nagyteremben színházi előadásokat, konferenciákat tartanak, a Mesterbérlet-soro­­zat keretében pedig rangos ko­molyzenei koncerteket, nem­egyszer világhírű előadómű­vészek közreműködésével. A Szent Korona Galéria or­szágszerte ismert: a kortárs hazai képzőművészet egyik fellegvára, de olyan nagysza­bású vendégkiállításokat is befogadott már, mint amilyen a Szőnyi István, Áron Nagy La­jos munkáit vagy Salvador Dali grafikáit, akvarelljeit, vi­lágirodalmi művekhez készí­tett illusztrációit bemutató ki­állítás volt. A művelődési házban rendszeresek a tudományos és ismeretterjesztő előadások - ezek alapozták meg a Hó­man Bálintról elnevezett nép­főiskola oktatási programját. 2003 októbere óta hónapról hónapra tömegeket vonz a Kis esti disputa, a város talán legnépszerűbb „beszélgető műsora", amelynek vendégei a hazai kulturális, tudomá­nyos, sport- és közélet jelesei közül kerülnek ki. Itt működik a Magyar Író­­szövetség Közép-dunántúli írócsoportja és az öt éve (újra) indított VÁR című irodalmi­közéleti folyóirat szerkesztő­sége. Gyakran tartanak író-ol­vasó találkozókat, könyvbe­mutatókat, a Határon túli ma­gyar irodalom napjai keretében pedig évente húsz-harminc, a környező országokban élő al­kotó bemutatkozására nyílik lehetőség. Jövőre, a tizedik, jubileumi találkozóra várha­tóan megjelenik az eddig el­hangzott előadások szerkesz­tett változatát tartalmazó an­tológia... Az igazgató egyik kezde­ményezésük várakozáson fe­lüli alakulásáról is beszámolt. A VÁR szerkesztősége Spányi Antal megyés püspök véd­nökségével versíró pályázatot írt ki Fehérvár! Téged köszönt­sön énekem! címmel, amelyre eddig még nem publikált, a városról (történelméről, híres személyiségeiről, nevezetes­ségeiről) szóló költeményeket vártak. Százharminchat jel­igés pályamű érkezett a hatá­rokon innen és túlról, sőt még Svájcból és Kanadából is. Az eredményhirdetésre augusz­tus 11-én került sor; a díjakat három nappal később, az ön­­kormányzat Fejér megye ezeréves fennállását ünneplő közgyűlésén adták át. Ötletekben, további elkép­zelésekben sincs hiány. Bobo­ry Zoltán kiemelte egyik ter­vezett rendezvényüket s an­nak különleges jelentőségét. Minden évben szerveznek gyermekeknek vers- és próza­mondó versenyt, idén - a püspök támogatásával - há­rom közép-dunántúli megye cigány fiataljainak hirdetik meg; a jelentkezők roma köl­tők műveivel nevezhetnek. Ha sikerrel járnak, szeretnék országossá tenni a megméret­tetést... pallós Fotó: Hegedűs Nagy István 4 TIZENÖT ÉVE TÖRTÉNT Aggodalom és egyenes beszéd Főpásztoraink 1994. augusztus 23-án köte­lességüknek tartották, hogy levéllel fordulja­nak az új miniszterelnökhöz, Horn Gyulához. A tavaszi választáson földcsuszamlás-szerűen győztes szocialista-liberális kormányzat a ma­gyar katolikus társadalomban joggal ébresz­tette fel a „visszarendeződéstől" való félel­met, hiszen még igen rövid és ellentmondásos volt a szabad, demokratikus politikai és gaz­dasági újrakezdés 1990-től. Az a levél, amelyet a püspöki konferencia akkori elnöke, Seregély István egri érsek inté­zett az új miniszterelnökhöz püspöktársai ne­vében, hangot is adott ennek az aggodalom­nak és bizonytalanságnak. „A vallásos embe­rek között félelmet tapasztalunk, hogy az egy­ház működésében elért eredményeket veszély fenyegeti." Ma, amikor szinte divattá vált a rendszerváltozás igazi megtörténtét megkér­dőjelezni, meg kell jegyeznünk: voltak tehát elért eredmények ezen és más téren is. Volt már mit félteni. A levél igen tiszteletreméltó módon, vilá­gosan sorra veszi az egyház és állam közötti megoldandó kérdéseket. Első helyen a több­­gyermekes családok helyzetét. „Elsőként említem a többgyermekes csalá­dok szociális helyzetét. Népünk közvetlen kö­zelében élve tapasztaljuk, hogy a sokgyerme­kes családok igen súlyosnak, gyakran kilátás­talannak tartják helyzetüket. A pénzbeli támo­gatáson túl a gyermekek javát szolgálná az ol­csó tankönyv, gyermekruha, iskolai étkezte­tés, óvodai, napközi ellátás, kedvezményes áruk biztosítása, a nagycsaládok esetében a közüzemi díjak mérséklése, amennyiben erre az országnak lehetősége van." Azóta sajnos nem javult, hanem még nagyobb úgynevezett megszorítások áldozatai a családok. A hitoktatás kérdését is időszerűnek érez­hetjük. „Kérjük a fakultatív iskolai hitoktatás zavartalan biztosítását. Meggyőződésünk, hogy a valláserkölcsi nevelés nyomán jobb és tisztább lesz a magyar közélet és hatékonyabb a munkamorál. Szükségesnek tartjuk, hogy a hitoktatás mint fakultatív tantárgy részére tantermet és védett időt biztosítsanak." Sajnos mindennek fontosságát a szülők többsége sem értette még meg. A katolikus iskolák ügye is aktuális tizenöt év után. „Kötelességünk szóvá tenni az egy­házi oktatási-nevelési intézmények fenntartá­sának és fejlesztésének ügyét. Az egyházi is­kolák a magyar közoktatás szerves részét ké­pezik. Az iskoláinkban tapasztalható túlje­lentkezés is mutatja az irántuk megmutatko­zó társadalmi igényt. Ezért kérjük ezen köz­­szolgálati tevékenységnek az állami intézmé­nyekével azonos támogatását és a szabályo­san megkötött közoktatási megállapodások megtartását. Igazságtalan lenne, ha hazánk­ban a hívő állampolgár hátrányos megkülön­böztetésben részesülne azért, mert gyermeke egyházi iskolába jár." Foglalkozik még a levél a tábori lelkészi szolgálat szervezeti kiépítésével, a korábban államosított egyházi épületek visszaadásával, illetve a kárpótlással. Azóta nemzetközi egyezmény jött létre a Szentszék és hazánk között. Vegyes bizottság tárgyalja meg az ennek betartása terén mutat­kozó problémák rendezését. Rosdy Pál 2009. augusztus 16-23. Múlt és jelen Ezeréves Ősi falu egyháza Kicsiben talán az egész ország sorsát, hitét, életerejét szimbolizálja a nevében is régi Veszprém megyei település ezeréves történe­te. Tekintsünk most el a nyelvészeti magyará­zatoktól - habár azok is tanulságosak - s ma­radjunk a régészeti leletek, történeti források adatainál, amelyek szerint a patakoktól, víz­folyásoktól körülvett terület már a bronzkor­ban is lakott hely volt. Területe a honfoglalás idején Eöse vezér birtokába került, akitől a ne­vét kapta. 1009-ben István király a veszprémi püspökségnek adományozta, s - a király ren­delete szerint - a környező tíz falu itt építette fel első templomát. A történelem viharai, járványok megtizedel­ték a lakosságot, sokan elestek a harcokban, más vidékre menekültek, de a település újból és újból benépesült. Nem emeltek hivalkodó kastélyokat, kúriákat, de az itt élők lelkükben hűségesen őrizték múltjukat, ragaszkodtak szülőhelyükhöz, egyházukhoz. Az elpusztult középkori - Szent Lőrinc vértanú tiszteletére szentelt - templom helyére, a XIX. század ele­jén új istenházat emeltek, amit Gyümölcsoltó Boldogasszony oltalmába ajánlottak. A katoli­kus és református vallású lakosság fő megélhe­tési formája a földművelés volt, de a későbbi években többen már a környező bányákban, a városok ipartelepein kerestek munkát. A II. világháborúban a német és orosz tüzér­ség csaknem rommá lőtte a templomot. A hí­vek segítségével és Angyal Vendel atya áldoza­tos munkájával sikerült kijavítani a sérülése­ket. Az épület azonban további felújításra szo­rult, ezért a kilencvenes években Nagy Károly plébános látott neki a tervek elkészíttetéséhez, s utódjának, Beke Zsoltnak az ezredik évfordu­lóra - a támogatásokból és a hívek adománya­iból - sikerült megújítani a tetőszerkezetet. Az ezredik évforduló alkalmából a megúju­ló templomban mond hálaadó szentmisét au­gusztus 19-én Márfi Gyula veszprémi érsek. Augusztus 20-án, az ünnepi liturgia és kenyér­szentelés után kitüntetéseket nyújtanak át azoknak a faluban élő vagy onnan elszárma­zott polgároknak, akik tevékenységükkel, élet­példájukkal öregbítették szülőhelyük hírnevét. Mint Kerekes Anna polgármester elmondta, az augusztus 20-án és 21-én megrendezendő falunapon színes programok várják az Ősibe látogató vendégeket. A Civil Összefogás Park­jában önvédelmi technikai sportbemutatókat tartanak, főzőversenyt rendeznek. A várpalo­tai falukapunál kialakított ligetben, Erzsébet királyné szobránál - emlékének tisztelegve - annak vér szerinti rokona emlékfát ültet, a község megújult parkjában millenniumi em­léktáblát avatnak, ökumenikus szertartás ke­retében pedig felszentelik Ősi község kopjafá­ját. Az esti programban pedig - a község dísz­polgára, Kubik Anna alternatív Kossuth-díjas színművész jóvoltából - bemutatják Tamási Áron Énekes madár című színművét Juhász Ró­za rendezésében. Augusztus 20-án, búcsúnap lévén, természetesen nem maradhat el a ha­gyományos búcsús­bál sem, ahova szeretettel várnak hívott és hívatlan vendéget egyaránt. Mint ahogy a gólyák, a falu szülöttei is hű­ségesek maradnak szülőhelyükhöz. Az a tör­ténelembe gyökerező hagyomány, amire tisz­tességként tekintenek, ami a fészek melegét, a haza hitét élteti. Ezzel a hittel felvértezve nem is tűnnek olyan nehéznek az elkövetkezendő évtizedek, évszázadok... Cser István­Fotó: Vámos Tamás Az engesztelés szolgálatában Trautwein János és Kanter Károly Az ország egyetlen temploma, ahova bármikor beté­rünk, az Oltáriszentség kint van az oltáron. Az Örök­­imádás-templom, a hozzá kapcsolódó zárda és a Köz­ponti Oltáregyesület székháza Budapest egyik legfor­galmasabb pontján, az Üllői úton található. Az első ol­táregyesület 1848-ban alakult meg Belgiumban. A társu­lat célja kettős: az Eucharisztia imádása és a szegény templomok hiányzó liturgikus tárgyainak elkészítése, beszerzése. A magyarországi oltáregyesületek megalapí­tása a piarista Trautwein János érdeme. Utóda az igaz­gatói tisztségében Kanter Károly lett. A hazai Oltár­egyesület idén ünnepli alapításának százötvenedik, új­jászervezésének pedig huszadik évfordulóját. A jubileu­mi év záróünnepségét szeptember 3-án, 4-én, illetve 6-án rendezik meg az Örökimádás-templomban. Trautwein János édesapja Wüttenbergből származott, ám Pesten alapított családot. 1819. október 29-én megszü­letett egyetlen gyermeke, aki a Bernát nevet kapta. Miután a pesti piarista gimnáziumban elvégezte az alsó osztályokat, 1835. szep­tember 12-én Trencsénben be­lépett a kegyes tanítórendbe. Ekkor vette fel (Nepomuki) János nevét. 1844. augusztus 2-án szen­telték áldozópappá. Egy év szegedi szolgálat után a pesti főgimnáziumhoz helyezték át. Itt tizennégy évig dolgo­zott tanárként, majd 1867-től húsz esztendőn át igazgatta az iskolát. Utazásai során sok helyen látta az oltáregyesületek áldá­sos működését. Egyre jobban érlelődött benne az elhatáro­zás, hogy ezt Magyarorszá­gon is meg kell alakítani. Ter­vének megvalósításában gróf Cziráky Jánosné volt segítségé­re. Így 1859. november 6-án az Oltáregyesület megtarthatta primíciáját az angolkisasz­­szonyok templomában. Trautwein Jánost teljesen áthatotta az engesztelés esz­méje. Megtakarított filléreivel pedig a szegényeket segítette. Mindennap jöttek hozzá rá­szorulók. Munka közben érte őt a betegség. 1893. október 5- én adta vissza lelkét Teremtő­jének. Halála után egy hónapig rendtársa, Drajkó Béla vezette az egyesület ügyeit. Vaszary Kolos hercegprímás azután a fiatal belvárosi káplánt, Kan­ter Károlyt nevezte ki igazga­tónak. Az ő édesapja is Szlé­­ziából származott, ám ő Tatán telepedett le. Károly 1853-ban, a család harmadik gyermeke­ként született. A piarista gim­náziumban érlelődött benne az elhatározás, hogy pap lesz. 1876-ban Simor János herceg­­prímás szentelte pappá Esz­tergomban. Első állomáshelye Ipoly­­varbó volt, majd Kéméndre küldték segédlelkésznek. De Isten más helyet jelölt ki neki, csakhamar a fővárosba került. Az Eucharisztia szeretetére tanította az embereket, s ő maga is mindjobban elmé­lyedt benne. A fiatal káplán sokat mű­ködött az angolkisasszonyok templomában, hol az Oltár­egyesület áhítatgyakorlatait tartotta. Mikor kinevezték az egyesület élére, azt mondta: Isten két nagy kegyelemben részesítette őt­­ először, hogy az oltárhoz, másodszor, hogy az oltáregylethez hívta meg. Kanter Károly elődjéhez ha­sonlóan felismerte: „Életünk, boldogságunk, nemzeti létünk az Eucharisztiától függ. Az Eu­­charisztiának kell a hitélet kö­zéppontjában állnia." Közben egyre világosab­ban fogalmazódott meg ben­ne a gondolat, hogy templo­mot kellene építeni a szent­­ségimádás ápolására. Az ő szervezőmunkájának köszön­hető, hogy 1908-ban Buda­pesten felszentelhették az örökimádás-templomot és a mellette felépült zárdát, amelybe a Mária Reparatrix­­nővérek (Engesztelő Szűz Mária Társasága) költöztek, így sikerült megvalósítani az Oltáriszentség szünet nélküli imádását. Kanter Károly időközben a Belvárosból a budai Várba ke­rült, ahová 1898-ban Ferenc Jó­zsef magyar királyi várplébá­nossá nevezte ki. Bár itt csillo­góbb környezetben élt, mint példaképe, Vianney Szent Já­nos, mégis ugyanaz a lelkese­dés fűtötte: mindenkinek min­dene lenni. Tőle sem távozott segítség nélkül senki a szegé­nyek közül. Sokakat titokban is támogatott anyagilag. Már beteg volt, amikor 1915-ben esztergomi mester­kanonok és a Bakócz-ká­­polna plébánosa lett. 1920- ban diagnosztizálták nála a rákot, s nem sokkal később, november 20-án az égi házá­ba költözött. M. M.

Next