Új Ember, 2009 (65. évfolyam, 1/3151-52/3202. szám)

2009-12-20-27 / 51-52. (3201-3202.) szám

Az erkölcsi ellenállás jelképe Becket Szent Tamás Kiváló emléket őr­zök az esztergomi Rudnay Sándor Ala­pítvány Becket Szent Tamás személyéről és üzenetéről szervezett egy évvel ezelőtti ren­dezvényéről. Az Esz­tergomban a nevét megörökítő szép ká­polna azon első épület romjaira épült, amely­ben Becket Tamás re­likviáit őrizték, 1170- ben történt meggyil­kolását követően. A szántómra igen ked­ves, Bretagne-ban lé­vő Bénodet-templom szintén az ő nevét vi­seli a XIII. század óta. Milyen üzenete le­het számunkra ma, a XXI. század hajnalán Becket Tamás vértanúságának? Életútjának rövid áttekintése magyarázatot adhat a kérdés­re. II. Henrik angol király kancellárja volt. Azért nevezte ki őt 1162-ben erre a posztra, hogy az uralkodói szándék szerint a királyság érdekeinek szolgálatába állítsa az egyházat. II. Hen­rik szerette volna ellenőrzése alá vonni a papságot, és meg akarta szerezni azt a vagyont, amely addig biztosította az egy­ház gazdasági és pénzügyi függetlenségét, és így képességét arra, hogy megakadályozza a világi hatalom teljhatalmú ural­kodását. Mennyire időszerűnek hangzik ez, ha a világban sok helyen előforduló nemzeti egyházak szenvedésére gondo­lunk, ideértve számos európai országot, és nemcsak a közép­korban! Becket Tamást, az erkölcsi ellenállás jelképét 1170. decem­ber 29-én gyilkolták meg a canterburyi székesegyházban. Az egész világon mártírként tekintett Becketet 1173-ban avatta szentté III. Sándor pápa. Nem kerülhetem el, hogy ne gondoljak mindazokra a ma­gyar főpapokra, akik szintén egy embertelen rendszer mártír­jaivá váltak egy olyanan időszakban, amikor feledésbe merült a mondás: „Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és Is­tennek, ami az Istené." Ezzel cseng össze több mint nyolc év­századdal Becket Tamás szentté avatása után az, amit október 31-én hallottunk, éppen Esztergomban, Meszlényi Zoltán püs­pök boldoggá avatása alkalmából. René Roudaut budapesti francia nagykövet A decemberi estén karácsonyi fé­nyekben fürdik a belváros. Késő van, de még mindig hömpölyög a tömeg a Kärtneren, a Stephansplatz­­on és a Grabenen, amely felett a díszkivilágítás súlyos báltermi kris­tálycsillárokat idéz. Mozart halála napján, az utolsó óra emlékére éjfél­től a Requiem szólal meg a székes­­egyházban. Nagyszerű ötlet, turista­csalogató. Ügyes, itt persze Mozart­tal mindent el lehet adni... - no de most nincs helye a rosszmájúság­nak. Hideg van. Kisebb csoportok várnak toporogva bebocsátásra az Óriás-kapunál, amelyet az éjszakai áhítat előtt fél órával nyitnak ki. Hosszú sor áll a mobil jegypénztár előtt, mégis valószínűtlen, hogy megteljék ilyenkor a hatalmas, góti­kus templom. Természetesen megte­lik. Oldalt, a „Mária napfényben" kegyképet őrző mellékoltár elé szól a jegyem - innen még éppen látsza­nak majd az énekesek. Mindenhol, itt is karcsú gyertyák égnek, a sok­ágú kandelábereken rövidebbek. Nemrég került vissza eredeti helyé­re, a diadalívhez, a reneszánsz rá­csozat fölé a második világháborús dómtűzben nagyrészt elpusztult, később kiegészített, felújított Lektó­­rium-kereszt. Vonzza a tekintetet. Döbbenetes, ahogy a csodálatos szo­bor, a Megfeszített betört arca még mindig őrzi az esztelen pusztítás emlékét. És a feltámadásét... Szép a hangverseny, ha nem is különleges, különlegessé a körülmé­nyek teszik. A gyászmise minden té­tele után sötétebb lesz, egymás után kapcsolják le a lámpákat, csillárokat, lassan elapadnak a fény forrásai. A Napba öltözött Asszony és a Gyer­mek képénél, mintha csak megren­dezték volna, kicsiben, koncentrál­tan zajlik le mindaz, ami közben a dómban. Már régóta figyelem, ahogy egymás után alszanak ki az ottani kandeláber gyertyácskái. A Requiem végén hosszú, néma csend, a csengő hangjára egy ke­resztvivővel az élen szimbolikus gyászmenetben vonul le a négy szó­lista és a karmester a főoltár elől a „katakombába". Az utolsó, hatodik gyertya lángja ekkor már kétség­­beesetten nyújtózkodva kapkod le­vegő után, és amint a menet eltűnik az altemplom lépcsőjén, vékony fe­hér füsttel az is viaszkönnyeibe ful­lad... A Nagy Rendező ajándéka ez a figyelmes szemlélődőnek. * Várakozás. Szent és profán. A Rat­­hausparkban a hagyományos Christ­kindlmarkt mindenkinek mást jelent. A Burgtheaterrel szemben, a tér bejá­ratánál óriási adventi koszorú fo­gadja az arra járót. A városháza kő­csipkés, neogót ablaksora december­re adventi naptárrá alakul. Az este óaranyban pompázó épület előtt áll Bécs karácsonyfája: az idei körülbe­lül százéves, huszonhét méter ma­gas. Tövében egy istállórészlet „díszletében" életnagyságú színes bábok szoborcsoportja: a Szent Csa- lád. A hagyományos karácsonyi piac napközben gyermekbirodalom. El­sősorban a kicsik csodálják a lampi­onokkal felcicomázott fákat, a vitri­­nes betlehemkiállítás népies-alpesi vagy orientális jeleneteit. Nekik szól­nak a foglalkoztató programok, mi­attuk működik a körhinta és a „kis­vasút" is. Az ajándéktárgyakkal ros­­kadásig megrakott pavilonok hosz­­szú sora a felnőtteket győzködi vá­sárlásra. Az ünnepi barakkok között mindent betölt a puncs, a fahéj, a for­ralt bor, a sütemény, a sülő kolbász, burgonya és gesztenye illata. Egész Európa, sőt a világ népei adnak itt ta­lálkát egymásnak. Sok magyar szót is hallani, amikor az ember átevickél a hangos, vidám, felszabadult sokasá­gon. Várnak valakire, vagy csak mu­latni jöttek? Vajon eszükbe jut egy pillanatra, hogy miért is a jókedv? Itt minden egyszerre vásári és tradicio­nális, harsány és bensőséges, talmi és fontos... De ettől emberi, gyermekien tiszta és esendő. Van benne valami maradandó. Talán ezért lehet igazán (meg)szeretni. Pallós Bécsi várakozás Isten irgalmas Szent János apostol Gyerekkoromban lát­tam egy könyvet, amely­nek ez volt a címe: Min­denki Jánoskája. Ez a cím mélyen belém vésődött, úgy éreztem, az én életem titkát is megfogalmazza. Szeretnék mindenkié len­ni. A pap, éppen azáltal, hogy senkié, lehet min­denkié. Mert nincs család­ja, így lesz ő Jézus titokza­tos, nem vér szerinti csa­ládjának középpontja, szí­ve. Beteljesedik benne, amit Krisztus mondott: „Aki Isten igéjét hallgatja, az nekem mind testvé­rem, nővérem és anyám." Később megtudtam azt is, hogy a Jánosok védő­szentje a szeretett tanítvány, talán ő volt a legfiatalabb apostol, aki különösen közel állt Krisztushoz. Ebben megint csak ön­magamra ismertem - én is egészen kisgyerekkorom óta Isten­től lefoglalt, az ő szeretetétől megpecsételt ember voltam. Mindig úgy éreztem, hogy különlegesen is közel vagyok az Úr szívéhez. Nem azért, mert ezt annyira megérdemlem, ha­nem mert ő valóban végtelenül jó. Még később azt is megtudtam, a János név jelentése: Isten irgalmas (Johanan). Ez az üzenet egyik vezérfonala az életem­nek. Szeretnék én is ennek az irgalomnak hírnöke, közvetítője lenni. Amikor gyóntatok, újra és újra átélem azt, hogy mennyi jó van az emberekben, mennyi igyekezet, jó szándék. Megren­dítő látni, hogy Isten irgalma megújítja az emberek életét. János apostol életéből igen sokat jelent számomra az a tény, hogy ott állt a kereszt alatt. Talán ezért is tudta ő megfogal­mazni az újszövetségi Szentírás egyik legszebb mondatát: „Is­ten szeretet." Ez a gondolat mindig elkísér életem megpróbál­tatásai során, és bátorít: a kereszt órái azok, ahol a szeretet tit­ka felragyog, ahol a hűségemet megmutathatom. János evangéliuma az utolsó evangélium. Nem sok törté­nést akar elmondani, hanem néhány esemény mélyét akarja feltárni. Egy-egy csoda leírása Jánosnál egy egész fejezetet ki­tölt. Jézus kenyeret ad a népnek: jelzi, hogy ő a mennyből alá­­szállott élő kenyér (Jn 6). Meggyógyítja a vakon születettet, azt jelzi, hogy ő a világ világossága (Jn 9). Feltámasztja Lázárt, jelzi, ő a feltámadás és az élet (Jn 11). Én, mint teológus, mint tanár is mindig erre törekedtem, hogy a valóság, a titkok mé­lyét egyszerűen meg tudjam fogalmazni. Húgom ötödik gyermekének a János nevet adta. Úgy érez­tem, mintha ebben is kicsit folytatódna a szeretetnek az a tör­ténete, amelynek az én életem is része. Székely János püspök 2009. december 20-27. Követte a tanítást Szent István vértanú Jézus születését az egyház nyolc napon ke­resztül ünnepli, a szent­miséket az öröm színében - fehérben - mutatja be. De karácsony másodnap­ján a fehér pirosra vált, a vér, a szenvedés színére, mert az első keresztény vértanúról, Szent István diakónusról emlékezünk meg. Nem lehetett volna ezt a szentet máskor ün­nepelni - kérdezzük -, nem ünneprontás ez, hogy a születés után mindjárt az erőszakos ha­lálról beszélünk? A felvidéki Bártfa vá­roska gótikus templomá­ban van egy középkori szárnyas oltár, Jézus szü­letésének oltára. A közép­ső dombormű a szokásos betlehemi jelenetet ábrázolja, a kép szélén viszont egy-egy gótikus fülkében négy vértanú szobrát látjuk: Szent Borbáláét, Szent Dorottyáét, Szent Katalinét és Antiochiai Szent Margitét. Miért szerepel a karácsonyi öröm mellett a halál? Az alkotó, aki egy teológiai gondolatot örökít meg művén, azt akarja kifejezni, hogy ezért a kis gyermekért, aki szegény körülmények között megszületett Betlehemben, később hajlandók voltak még az életüket is feláldozni embe­rek. Ez a gyermek egészen rendkívüli hatást váltott ki. Ez a gyermek válaszút elé állította az embereket: vagy mellette, vagy ellene, de dönteni kell az életben. Egyébként ez a gondolat szerepel Lukács evangéliumában is. A gyermek Jézust egyesek köszöntik, mások az életére tör­nek. Szent János azzal a szomorú megállapítással kezdi evan­géliumát, hogy Jézus, az Isten Fia tulajdonába jött, de övéi nem fogadták be. Miért utasították és utasítja el ma is Jézust az emberek egy része? Mert olyan elveket hirdet, amelyek ellenkezni látsza­nak mindazzal, amit ennek a világnak a bölcsessége jónak tart. Az önző ember, aki mindig csak magára gondol, sosem fogja felfogni, elfogadni Jézus tanítását, nagyobb boldogság adni, mint kapni. Az ököljog elvét valló ember nem tudja fel­fogni, hogy lehet megbocsátani az ellenem vétőnek, mert ezt a gyengeség jelének tartja. A pusztán külső gazdagságban élő ember nem tudja értékelni a lelki gazdagságot. Szent István napján egy olyan szentet ünneplünk, aki kö­vette Jézus tanítását. Vértanúsága Jézus születéséhez csatolva azt hirdeti: Ha a betlehemi gyermek tanítása valósággá válna, igazi boldogság szállna a világra. Verőcei Gábor

Next