Új Ember, 2010 (66. évfolyam, 1/3203-52/3254. szám)

2010-02-14 / 7. (3209.) szám

2010. február 14. 2 A címteé-Lelkiség SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT Boldogok vagytok... - Jaj nektek... Évközi 6. vasárnap - Lk 6,17.20-26 A mai evangéliumi szakaszban négy boldogmondás és négy fenyegető „jaj" hangzik el Jézus ajkáról. Kik a megszólítottak, és miért neveztetnek boldogoknak vagy boldogtalanoknak? Semmi sem hatalmaz fel bennünket arra, hogy azokat, aki­ket Jézus boldogoknak mond, bármiféle vallásos csoporthoz vagy réteghez soroljuk. A szegények és nyomorultak egysze­rűen üres kezű koldusok Isten előtt. De mégis: mi tartja össze őket, akiket Jézus boldogoknak nevez? A szövegen töprengve talán az, hogy eljutottak önmaguk lehetőségeinek határaihoz. Vagyis szegények, akik nem illenek bele a társadalom „szer­kezetébe". Éhezők és sírók, akik nem élhetnek anélkül, amit egyedül Istentől remélhetnek. Üldözöttek, akiket a világ anya­gias, „sikerorientált" gondolkodásával meg nem érthet, s így testileg is kitaszít önmaga körei közül. Nem arról van szó, mintha Jézus az emberi lét határhelyze­teit önmagukban dicsőítené. A nyomorúság és a szegénység éppen úgy baj és kín, mint a vakság vagy a bélpoklosság. De a „határon" túl Isten várakozik az ínségben szenvedőkre, sőt, ő megy elébük. Ha királyi uralma ilyen közel van, akkor jelenléte beszüremkedik a szo­­rongatottak életének homályá­ba. Jézus szava tehát nem egy „túlvilági" élettel vigasztalja az embert, hanem azzal, hogy országa már most jelen van. A boldogmondásokkal Lu­kács tudtul adja: miként Jahve az Ószövetségben a szegények oldalán állt, akként Jézusnak is elsődleges küldetése, hogy az élet peremén élők pártjára keljen. S így érthető, hogy Jézus nem­csak szánja a gazdagokat, hanem „jajokat" kiált nekik. De első­sorban nem a vagyonuk miatt, hanem annak veszélyei láttán. Mert a gazdagnak nagy a kísértése a keményszívűségre, ar­ra, hogy szenvtelenül bánjék a szegényekkel, özvegyekkel, ár­vákkal. Mint például a névtelen dúsgazdag, aki olyan mérték­ben merül alá saját fényűzésébe és fogyasztási lázába, hogy egyszerűen érzéketlen a szegény Lázár nyomora iránt (vö. Lk 16,19—31). Hasonló esetről szól az esztelen gazdag példázatá­ban is (Lk 12,16—21). A gazdag ember csalfa önámításában nagy terveket sző. Élvezni akarja vagyonát, pihenni kíván, na­gyokat enni és inni, ám sem a saját halálát nem veszi számí­tásba, sem annak lehetőségét, hogy amije van, az ne csak a maga hasznát szolgálja, hanem a másokét is. Mert a teli csű­rök nemhogy életbiztosítást nem nyújtanak, hanem egyenest életveszélyt jelentenek. „Bolond, az éjjel elkérik tőled a lelke­det" (12,20­), így jár az, aki magának gyűjt, és nem Isten sze­rint gazdag" (12,21). Lukács evangéliumát a „szegények evangéliumának" is szokták mondani. S nem alaptalanul. Ugyanakkor Jézus egy íz­ben sem határozza meg „receptszerűen", mennyit birtokolhat az ember, és mikor lesz a vagyonból vagyonszeretet, sőt va­gyontól való függés. De azt világosan kijelenti: a vagyon nem válhat bálvánnyá. Mert „mit ér az embernek, ha az egész vilá­got megnyeri is, de önmagát elveszíti, vagy magában kárt szen­ved" (Lk 9,25; vö. párhuzamos helyek). A gazdagok azonban a nyilvánvaló kísértések ellenére sincsenek kirekesztve Isten or­szágából. De tudniuk kell - Mátéval szólva -: „ahol a kincsed, ott lesz a szíved is" (Mt 6,21). Tehát a tehetős embernek is van esélye az üdvösségre, ha vagyonával Jézus ügyét szolgálja, mint „Johanna, Kuzának, Heródes egyik főemberének felesége, és Zsuzsanna, de sok más asszony is, akik szolgáltak neki va­gyonukkal" (Lk 8,3). Boldogok vagyunk, ha koldusként állhatunk meg Isten előtt. Guillaume Apollinaire írja A Mirabeau híd című versében: „Mi volt az öröm? Ráadás a jajta!" Engedjük, hadd fodrozód­jék tova bennünk a verssor: ha ráadás, akkor ajándék; ha aján­dék, akkor boldogság; ha boldogság, akkor kegyelem. Sulyok Elemér /­­ Tóth Árpád Isten oltó­ kése Pénzt, egészséget és sikert Másoknak, Uram, többet adtál, Nem kezdek érte mégse pert, És nem mondom, hogy adósom maradtál. Nem én vagyok az első mostohád. Bordáim közt próbáid éles kését Megáldom, s mosolygom az ostobák Dühödt saját és hiú mellverését. Tudom és érzem, hogy szeretsz: Próbáid áldott oltó­ kése bennem Téged szolgál, mert míg szívembe metsz, Új szépséget teremni sebez engem. Összeszorítom ajkam, ha nehéz A kín, mert tudom, tiéd az én harcom, És győztes távolba néz Könnyekkel szépült, orcád­ fényű arcom. V______________________________________________/ HOMILIAVAZLAT Föltámadunk, mert Krisztus valóban föltámadt! A következő szerdán már hamvazószerda: megkezdjük az előkészületet hitünk köz­ponti titka, Krisztus halála és feltámadása ünneplésére. A va­sárnapi szentlecke az első Korintusi levél 15. fejezetéből a legősibb igehirdetést rögzíti. A keresztényüldöző, fanatikus fa­rizeus, Saul, miután a Feltáma­dott leterítette és magához ra­gadta a damaszkuszi úton - jó­val az evangéliumok megírása előtt - azt a Krisztust hirdette a korintusiaknak, aki értelmet ad életünknek: „Azt hagytam rá­tok, amit magam is kaptam..." Krisztus meghalt bűneinkért és föltámadt megigazulásunkra, beteljesítve az ószövetségi jö­vendöléseket. Erről teljes bizo­nyossággal meggyőződött a megtért Pál, és a korintusiak is hittek benne. Nem mindenki hitt viszont abban, hogy mi is föltámadunk. Pál először rávi­lágít: semmit sem ér címzettjei­nek hite, ha nincs feltámadás. Akkor együnk, igyunk, élvez­zük az életet, holnap úgyis meghalunk.­­ Ez a hitetlen po­­gányok magatartása ma is: Carpe diemi, vagyis szakítsd le minden perc virágát! Úgyis jön a halál, a megsemmisülés. „Ha Krisztus nem támadt föl - hir­deti Pál -, semmit sem ér hite­tek, mert még mindig bűneitek­ben vagytok. Sőt, azok is, akik elhunytak Krisztusban, elvesz­tek. Ha csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, szánalomra méltóbbak va­gyunk minden embernél." „Ám Krisztus föltámadt!" Pál néhány verssel előbb a föl­támadt Krisztus jelenéseire, az apostolok tanúságtételére és sa­ját élményére hivatkozott. Most a mi feltámadásunkat bizonyít­va azt magyarázza, hogy Krisz­tus az emberiség feje, pontosab­ban - mint másutt kifejti - az egyház feje, a Krisztus-hívők az ő testét alkotják. Akik hozzá tartoznak, tehát tagjai, követik őt majd a dicsőségbe. Ez a ke­resztény lét titka, a húsvéti misztérium: a keresztségben és az Eucharisztiában e titokban részesedünk. Szent Pál szerint a keresztény lelkiség lényege is ez: meghalni Krisztussal, és új életre támadni vele. Szent Ágoston tömör kifejezésével: mori morti, vitae vivere, meghalni a halálnak és az életnek élni! A Föltámadott Lelke az egyház­ban működve ezt a titkot jelení­ti meg hathatósan. Ezzel az eszmélődéssel te­hát az evangélium, az öröm­hír szívében vagyunk. Ami­kor Jézus elkezdte nyilvános működését, ezt hirdette: „Em­berek, nem a sors, a végzet já­tékszerei vagytok, hanem is­teni életre hívattatok, mert a bölcs teremtő és irgalmas üd­vözítő Atya örök szeretettel szeretett, kiválasztott, magá­hoz rendelt benneteket. Én vagyok az isteni igazság, az örök szeretet megtestesülése, én vagyok az út, amely a tel­jes életre vezet. Én vagyok a föltámadás és az élet. Higgye­tek bennem, akkor reménysé­getek is megalapozott lesz." Jézus ma is ezt mondja a benne hívőknek: „Hitetek nem ópium, nem illúzió, nem a vak végzet játéka vetett benneteket a létbe, hanem az örök szere­tet." Nincs igazuk az ateisták­nak, így például az egziszten­cialista Jean-Paul Sartre-nak, aki így következtetett A lét és a sem­mi című könyve végén: „Ab­szurd az, hogy születtünk, ab­szurd az, hogy meghalunk." Igen, ha nem lenne föltámadás, akkor igaza lenne, amint Pál is ad absurdum érveléssel ezt hir­dette. De föltámadunk, mert Krisztus föltámadott, és ha vele voltunk a szenvedésben, követ­jük őt a dicsőségben. Krisztus valóban föltámadt! Szabó Ferenc A hét liturgiája. C év FEBRUÁR 14., ÉVKÖZI 6. VASÁRNAP (Szent Cirill szerzetes és Szent Metód püspök, Európa társvédőszentjei, Bálint, Valentin) - Jer 17,5-8 (A próféta figyelmezteti Jojákim ki­rályt, hogy ne az emberekbe, hanem az Istenbe vesse bizalmát.) - IKor 15,12,16-20 (Ha Krisztus nem támadt fel, semmit sem ér a hitünk.) - Lk 6,17, 20-26 (Jézus boldognak hirdeti a lélekben sze­gényeket, de jajt kiált a szívtelen gazdagokra.) Zsolozsma: II. zsoltárhét - Énekrend: Ho 227 - EE 589, Ho 227 - EE 214, Ho 135 - EE 596, Ho 196 - EE 238. FEBRUÁR 15., HÉTFŐ (Kolos, Georgina, Szigfrid) - Jak 1.1- 11 -Mk 8,11-13. FEBRUÁR 16., KEDD (Julianna, Lilla, Daniló) - Jak 1,12- 18 - Mk 8,14-21. FEBRUÁR 17., SZERDA - HAMVAZÓSZERDA (A szer­vita rend hét szent alapítója, Elek) - Joel 2,12-18 - 2Kor 5,20- 6,2 - Mt 6,1-6,16-18 - Zsolozsma: IV. zsoltárhét - Énekrend: Ho 58 - ÉE 528, Ho 58 - ÉE 65, Ho 143 - ÉE 207, Ho 48 - KE 69. FEBRUÁR 18., CSÜTÖRTÖK (Bernadett, Simeon) - MTerv 30,15-20 - Lk 9,22-25. FEBRUÁR 19., PÉNTEK (Zsuzsa, Zsuzsanna, Elza) - íz 58,1- 9a - Mt 9,14-15. FEBRUÁR 20., SZOMBAT (Aladár, Álmos, Paulina) - íz 58,9b-14 - Lk 5,27-32. FEBRUÁR 21., NAGYBÖJT 1. VASÁRNAPJA (Damiáni Szent Péter püspök és egyháztanító, Eleonóra, Zakariás) - MTörv 26,4-10 (A választott nép hitvallása és imádsága az Úr előtt.) - Róm 10,8-13 (A hit örök életet szerez. Aki Krisztusban hisz, megváltja hitét.) - Lk 4,1-13 (Jézust a Szentlélek a pusztába vitte, és ott megkísértette a sátán.) - Zsolozsma: I. zsoltárhét - Énekrend: Ho 58 - ÉE 530, 414, Ho 58 - ÉE 65, Ho 118 - ÉE 532, Ho 53 - ÉE 63. LITURGIA A szent negyven nap küszöbén A nagyböjti időszak az egyházi év középpontjához, Jézus Krisztus halálának és feltámadásának ünnepléséhez, a húsvé­ti misztériumhoz vezet el bennünket. Ennek az időszaknak a kapuja hamvazószerda. Templomainkból egy csapásra eltűn­nek a virágok, elhallgatnak az orgonasípok, nem énekelünk alleluját, a liturgiát vezető pap pedig a bűnbánat színét ölti fel. A szentmisén, az igeliturgiában a szokásostól eltérően egy ol­vasmányt és egy szentleckét is olvasunk. Az evangélium és a homília után a pap megáldja a hamut, amelyet hagyományo­san a elmúlt év virágvasár­napján megáldott barka- vagy pálmaágak elégetésével készí­tenek. Ezután a gyülekezet énekétől kísérve megjelöli vele az eléje járuló híveket, miköz­ben megtérésre szólítja és ha­landó mivoltukra emlékezteti őket. A nap liturgikus szöve­gei nyugtalanító monotóniá­val az önmegtagadás cselekedeteiről, a bűnbánatról és a ki­semmizettekkel való közösségvállalásról beszélnek - csupa kényelmetlen, zavaró dologról. Hamvazószerda liturgiája sajátos brutalitással lép be puhá­ra kipárnázott mindennapjainkba: prófétai erővel rázza fel életünket, és lecsupaszított környezetével, szikár mondatai­val, a hamvazkodás elementáris gesztusával, esendőségünkre és halandóságunkra való kendőzetlen rámutatással arra hív, hogy dobjunk el életünkből min­dent, ami felesleges, ami bal­laszt, ami lehúz, ami elfordít attól, ami valóban lényeges, ami­re egyáltalán időt érdemes szánni rövid, minden új napjával egyre rövidülő életünkben. Ha hamvazószerda a nagyböjtöt a bűnbánat idejeként ve­zeti is be, nem szabad elfeledkeznünk ennek az időszaknak a másik oldaláról sem. Ehhez segítségünkre van az ősi latin el­nevezés: quadragesima Sancta, magyarul szent negyven nap. Ez a negyvenes szám a Biblia nagy készületi időszakaira emlé­keztet: a pusztai vándorlásra, Illés pusztai tartózkodására, Jé­zus megkísérlésére. A húsvétot megelőző előkészületi idő volt a keresztségre váró hittanulók beavatásának utolsó állomása: ilyenkor kapják a keresztény hitre vonatkozó utolsó instrukci­ókat, nem utolsósorban az ő katekézisüket szolgálják a vasár­napi misék szentírási szakaszai, és az egész közösség imádko­zik értük. Majd ennek az útnak a végén léphetnek az ígéret földjére: húsvét éjjel temetkeznek el Jézus halálába, hogy vele együtt új életre támadjanak. A szent negyven nap sivatagi ide­je az az „alkalmas idő", amely katekumeneket, megkeresztel­teket egyaránt a húsvét éjjel megnyíló, megígért földre szeret­né elvezetni. Ha tehát nagyböjti gyakorlataink egyik mozgatórugója a bűnbánat és a metanoia, a másik, ettől persze nem független motivációja, hogy a szent negyven nap alkalmas idejét kihasz­nálva, testünket, lelkünket, szellemünket felkészítve „a lelki vágyódás örömével várjuk a szent húsvétot". Fehérváry Jákó OSB Nagyböjti gondolatok N­ekünk nem elég a termé­szetünknek megfelelő­nek lenni, mint az állatoknak és a növényeknek. Nem elég egyéniségeknek lennünk. Szá­munkra szentnek lenni több, mint embernek lenni. Ha so­hasem vagyunk többek, mint emberek, ha sohasem mások, mint természetes önmagunk, ha nem vagyunk szentek, so­hasem adhatjuk meg Istennek azt az imádást, amelyet meg­kíván. Ahhoz, hogy szent legyek, először önmagammá kell len­nem. Ezért megszentelésem azon fordul, hogy megtud­jam, ki vagyok, és hogy fölfe­dezzem igazi önmagamat. Thomas Merton N­em szabad áldozatul es­nünk annak, amit a „Tá­bor-hegyi kísértésnek" mond­hatnánk: „Uram, jó itt ne­künk!" Nem szabad elzárkóz­nunk és közben küldetésünk lényegéről megfeledkeznünk. Keresztény közösségeink nem öncélúak. Mindig kettős kísér­tésnek vagyunk kitéve: az ön­zésnek, amely megelégszik az­zal, amije van, és az elzárkó­zásnak, amely távol tartja ma­gát azoktól, akik kívül vannak. Suhard bíboros H­a Isten gyermekeként akarsz élni, úgy kell néz­ned életedet, ahogyan Isten né­zi, úgy kell elbírálnod, ahogyan ő bírálja, úgy kell élned, aho­gyan ő kívánja; de hogy ez sike­rülhessen, szellemed természe­tes fényén kívül más fényre van szükséged: a hit fényénél kell felülvizsgálnod életedet. Michel Quoist H­ogy az áldozat és az öröm egységet képez, hogy az adakozásban gazda­godunk, hogy a lemondás­ban lehetünk csak igazán naggyá, ez olyan igazság, amely megtapasztalható, de nem bizonyítható. Ennek a be nem bizonyítható emberi sajátosságnak a figyelmen kí­vül hagyása lényünk legna­gyobb kísértése. Csak az élet végéig sikerrel legyőzött kí­sértés adja meg a tapasztala­tot és vele együtt a belátást is hozzá: aki magát naggyá te­szi, azt megalázzák, aki ma­gát megalázza, azt felma­gasztalják. Boros László I­stenem, Atyám! Nem azért engeded meg a szenvedést, hogy kínozzál bennünket. Esz­köz és út ez, hogy hozzád ve­zessen. Tudom, hogy nem sze­reted a szenvedést, de örülsz annak, aki szenvedését bátran viseli, a keresztet úgy hordoz­za, mint Fiad, és így közelebb jut hozzád. F. Emanuel

Next