Új Ember, 2010 (66. évfolyam, 1/3203-52/3254. szám)

2010-12-12 / 50. (3252.) szám

12. Kultúra 2010. december 12. Tolsztoj evangéliuma és Krisztus-képe A kultúrvilág idén emlékezik Lev Nyikolajevics Tolsztoj (1828- 1910), a világirodalom egyik leg­nagyobb írója halálának száza­dik évfordulójára. Még a Vatikán is bélyegsorozatot bocsát ki a centenárium alkalmából­­ Csehov születésének százötvenedik év­fordulójára is emlékezve. 1910. október 27-28. éjszaká­ján történt a világszenzáció: a nyolcvankét éves „próféta" „szö­kése" (egyesek szerint „futása"). Elhagyja családját, szakít a világ­gal, és főleg: szökik önmaga elől. Vonaton menekül, ahol hidegrá­zás fogja el. Egy hét múlva, Astapovo falunál, az állomásfő­nök szobájában hal meg tüdő­­gyulladásban. „Futásáról" és ha­lála előzményeiről különféle hí­resztelések terjedtek, családi éle­téről ízléstelen pletykákat szel­lőztettek, főleg a sajtóban. Pedig, ahogy Török Endre helyesen meg­jegyezte: „Az orosz írók közül Tolsztoj szervezte meg magának a legnagyobb halált: »futásával« alkotó és szellemi pályáját hitele­sítette, egyensúlyt teremtett éle­te, gondolkodása és művészete között. Eszméi követésében, mint Nyehljudov, teljesítőképes­sége határáig ment" (Török End­re: Orosz irodalom a XIX. század­ban). Nyehljudov Tolsztoj utolsó nagy regénye, a Feltámadás (1899) főhőse. Ez a műve tükrözi világ­nézeti fordulatát, összegzi felfo­gását életről, vallásról, keresz­ténységről, a hatalom erkölcste­lenségéről és az ember képessé­géről. A Feltámadásban Nyehlju­dov, a gazdag arisztokrata belátja a hatalom és a „normális" embe­ri viselkedés ésszerűtlenségét. Lelki átalakulása lelkifurdalással kezdődik. Esküdtként a bírósá­gon egy gyilkossággal vádolt prostituáltban ráismer ifjúsága első szerelmére, Katyusára, akit cserbenhagyott, megalázott. Sor­sa miatt bűntudat ébred benne, feleségül is akarja venni, de Ka­­tyusa vádlón visszautasítja. Las­san megváltozik a gondolkodá­sa, kezd együtt érezni a börtön­ben sínylődőkkel, akiknek meg­rontásáért osztálya képviselőit is vádolja, és most már nemcsak sa­ját, hanem osztálya vétkeiért is bűntudatot érez, sőt, az egész államapparátus bűnösségét is felismeri. Lemond nemesi előjogairól, és el­kíséri a törvényes és politikai száműzötteket, köztük az ártatlanul elítélt Katyusát Szibériá­ba. Katyusa Nyehljudov „feltámadását" idézi elő: megszabadul múltjától. Eljut a keresztény kölcsönös megbocsátás eszméjéig. Tolsztoj dacolt az állammal és a hivatalos (ortodox) egyházzal. Mint reformátor és „próféta" sajátos kereszténységet vallott. Mindenesetre, ahogy Babits Mihály megfigyel­te, pozitívabb vallást alakított ki, mint a szá­zadfordulón annyira divatos másik próféta, Nietzsche. A fiatal Babits, miként a Halálfiai hő­se, Imre (Babits alteregója), még a keresztény­ség és a pogányság, Tolsztoj és Nietzsche „életnézete" között ingadozott. De 1925-ben, a Sziget és Tenger bevezető hitvallásában már megoldotta a dilemmát, nem Nietzschéhez,­­hanem Tolsztojhoz szegődött: „A hit az élet ereje: az ember, ha egyszer él, akkor valami­ben hisz... Ha nem hinné, hogy valamiért él­nie kell, akkor nem élne... Ezek a szavak, Tolsztoj szavai járnak eszemben, s vizsgálom, mit hiszek. Ó, örökkék ég minden felhők mo­zgott, kiirthatatlan optimizmus!" Az 1934-ben­­ megjelent Az európai irodalom története című­­ művében is párhuzamba és szembeállítja ’ Tolsztojt és Nietzschét: „Nekünk akkor Euró­pa egész szellemi élete úgy tűnt föl, mint egy hatalmas párbeszéd vagy dilemma a Tolsztoj és Nietzsche szelleme között... Ha Tolsztoj az evangéliummal a kezében üzent hadat a mo­dern világnak, Nietzsche maga volt az Anti­­krisztus. Ő éppen azért fordult szembe korá­val, mert azt kereszténynek találta, azaz gyá­­■ vának és hazugnak. Nem rabszolgamorál-e a kereszténység?.. .*" Tolsztoj túljutott a nietzschei nihilizmuson, de a részben félreértett evangéliummal a mo­­­­dern világ ellen fordult. Tolsztoj és Nietzsche­r egyaránt a maguk alkotta kereszténységet bí­rálták, és torz Krisztus-képet alakítottak ki. A jezsuita Ferdinando Castelli Jézus arcai a modern irodalomban című, háromkötetes műve második kötetének elején hosszan elemzi Tolsztoj vallását, kereszténységét, Krisztusról alkotott sajátos felfogását (Távlatok, 1997/6). Megmutatja, hogy Tolsztoj - Dosztojevszkijtől eltérően - nem hitte, hogy Krisztus Isten meg­testesült Fia. Számára Jézus jó és bölcs guru volt, amolyan zsidó Szókratész. Tagadta tehát Jézus istenségét és a credo valamennyi ágaza­tát, a dogmákat és a szentségeket is. Az orosz ortodox egyház 1901-ben kiközösítette az írót. Tolsztoj válaszában összefoglalta hitvallását: „Igen, igaz, én tagadom a megérthetetlen há­romságot és a korunkban abszurd mesét, az el­ső ember bukását, tagadom a szűztől született Isten szentségtörő történetét, aki az emberi nem megváltásáért jött, tagadom tehát mind­ezt, ez igaz. De a Lélek-Istent, a Szeretet-Istent, azt az Istent, aki minden dolog egyetlen prin­cípiuma, nem tagadom..." Tolsztoj az evangé­liumból csak a szeretetparancsot és az erő­szakmentességet fogadta el. Azt vallotta, hogy ortodox egyháza elárulta az evangéliumot. Castelli, miután hosszan elemezte Tolsztoj naplóját, vallomásait, regényeit, különösen is a Feltámadást, így összegzi az író hitvallását és Krisztusról alkotott képét. Vallás nélkül nincs hiteles emberi élet; Krisztus minden em­ber világossága, mert benne nyilatkozott meg legteljesebben az élet értelme; nincs vallás és társadalom erős, egyetemes, mindenki által teljesíthető erkölcsi töltés nélkül; a szeretet az erkölcsiség legmagasabb kifejezése. Tolsztoj tehát nem fogadta el a kinyilatkoz­tatás teljességét. Krisztus­ képét a saját kép­mására alakította ki: az ő Krisztusa szép sza­vakat ismétel és nemes magatartást sugall, de aztán magunkra hagy bennünket nyomorúsá­gunkkal. Mivel csak eszményi ember, nem Is­ten Fia, nem szabadít meg bennünket a nyo­morból és bűneinktől, nem lehet az emberiség megváltója. Szabó Ferenc St Repin: Lev Tolsztoj (1901) Ködlovagok A Petőfi Irodalmi Múzeum Ködlovagok című kiállítása novemberben nyílt. A tárlat szorosan kapcsolódik a múzeum másik két őszi anyagához, amelyek a Mikszáth fekete városai és a Magyar írók Bécs-élménye nevet viselik. A há­rom tárlat együtt szinte teljes képet ad arról, mi történt a századvég magyar művészetében, gondolkodásában. A Ködlovagok 2011. május 31-éig látható. Kik a ködlovagok? Nevüket Krúdy Gyula nyomán kapták. A ma­gyar széppróza olyan alkotói ők, akik a XIX. és XX. század forduló­ján magányban éltek és alkottak. Számon tartották őket, de széles körű népszerűségnek (néhányuk kivételével) nem örvendtek. Olyan közelgő új kor előfutárai voltak, amelyet a kortárs „halandók" még kevéssé érthettek. Ez az írónemzedék annak a XX. századnak a kapuján kopogtatott és nyert is bebocsátást, amely a tu­dományok és művészetek, életfel­fogásunk és gondolkodásunk terü­letén megannyi változást hozott. Irodalmi ködlovagjainknak kö­szönhető, hogy a magyar prózában is új utak nyíltak. Ám érthető, hogy az anekdotikus, gyakran csattanó­ra végződő történetekhez szokott közönségnek még időbe telt, míg értelmezni tudta az újfajta elbeszéléseket. Hiszen mo­dern életérzésekről és lélektani rezdülésekről szóltak a történetek, mégpedig úgy, hogy a bennük megjelenő feszültségek gyakran felol­datlanul maradtak. Ehhez az írónemzedékhez tartozott többek között Ambrus Zoltán, Gozsdu Elek, Szini Gyula, Cholnoky Viktor, Krúdy Gyula, Csáth Géza, Thury Zoltán, Justh Zsigmond, Bródy Sándor, Kiss József és A Hét című irodal­mi lap köré szerveződő alkotók. Ám nemcsak írók, képzőművészek is nyi­­togatták az új század kapuit. Főként a festők, például Gulácsy Lajos, Mednyánszky László, Fáy Dezső, Elek Artúr, Nagy Sándor, Vaszary János, Kozma Lajos. Képeik éppúgy, mint a széppró­za, ábrázolták a nagyvárosi élet modern kori problémáit, de az azokból való menekülés va­rázsvilágát is. A képzőművészetben és az iro­dalomban gyakran fő téma lett az erotika és az érzéki nő. A műalkotások jellemzőjévé vált, hogy a különböző művészeti ágak egymásra hatva, egyszerre jelentek meg bennük. A Petőfi Irodalmi Múzeum tárlata nagysze­rűen visszatükrözi a fent vázolt korszak mű­vészetét, életérzését. A kiállításon szereplő szépirodalmi idézetek, képzőművészeti alko­tások és a felhangzó zenék egymást követik és értelmezik, s ezzel együtt többletjelentést is kapnak. A jól megkomponált tárlat játékos, le­nyűgöző és finom ötletekkel várja a látogató­kat. De oly módon, hogy nem válnak sem har­sánnyá, sem hatásvadásszá. Az érkezőt rög­tön egy kedves játék fogadja. Idézetet kell hoznia, amelynek szerzőjére a termeket fi­gyelmesen végigjárva rálelhet. Minden szoba rejt meglepetést. Hol fénypocsolyán kell át­kelnünk, hol beszélő, színes lámpák fölé kell tartanunk a kezünket, vagy a sokunk által ed­dig nem hallott, Csáth Géza által komponált zenét hallgathatunk. Mindezt úgy, hogy köz­ben éppen egy varázslatos Mednyánszky-féle erdei szellem vagy egy meseszép Gulácsy­­szerelmespár néz vissza ránk. Koncz Veronika Don Quijote - Fáy Dezső kéziratos vázlatkönyvéből köztünk Azoknak, akik szeretnék mélyebben megélni ke­reszténységüket, akik se­gítséget keresnek az Úton, akik arra vágynak, hogy meglássák Istent... Az IGE Köztünk. Új katolikus havilap. er.hu feszítését és halálát, s a végsőkig kitar­tott mellette Ara 420 Ft. Éves előfizetés (12 lapszám): 3600 Ft + postaköltség (havonta 185 Ft) 2220 Ft, összesen 5820 Ft. Új Ember, katolikus hetilap 1051 Budapest, Papnövelde u. 7. Tel: 06-1 -317-3933/175-ös mellék, Fax: 06-1-266-3060 ail: terjesztes@ujember.hu Csekkszámla: OTP VII. 11707024-20168207 sz. Előfizethető külföldről átutalással a CIB Bank Zrt.-nél (H-1054 Budapest, Szabadság tér 15) vezetett 11100104-19719407 79000004 sz. számlán. Swift-kód:CIBHHUHB. Előfizethető Magyarországról (H-1054 Budapest, Szabadság tér 15) CIB 11100104-19719407-36000001 sz. számlán. Közleményként szíveskedjék feltüntetni, hogy „AIK előfizetés". Ha már van valamilyen tapaszta­latod az anyasággal, tudod, hogy az nagy hitet igényel. Sok tekintetben nem tudod ellenőrzésed alatt tarta­ni. Hirtelen ott van benned egy új élet. Minden tőled telhetőt megteszel, hogy a lehető legjobban gondoskodj erről az életről, mégsem tudod, hogyan is ala­kulnak majd a dolgok. Mindent meg­teszel annak érdekében, hogy bizto­sítsd gyermeked számára a szeretetet és a támogatást. Mindig azonban bíz­nod kell Istenben, ő ugyanis szélesebb összefüggéseikben tekint a dolgokra. Mikor ma Szűz Mária iránti tiszte­letünket fejezzük ki, emlékezzünk az ő mély és bizakodó hitére! Nem értet­te, hogyan is adhat életet a Messiás-Sok mindent tanulhatunk Máriától Hozzá hasonlóan mi is arra vagyunk hivatottak, hogy Jézust elhozzuk a vi­lágba, s hozzá hasonlóan nekünk is szenvednünk kell. Mikor kihívásokkal és kísértésekkel szembesülünk, csábí­tónak tűnik elfeledkezni utunkról az Úrral, s csak úgy sodródni az­­. Vagy Márkihoz hasonlóan hirdethet­jük isten nagyságát, miközben tudato­sítjuk, hogy ő gondoskodik rólunk, ha nyitottak maradunk szavára: „Éhező­ket betöltött jókkal, és üresen bocsátott el gazdagokat" (Oc­l. 53). Mária sokkal több a tökéletes hit mintaképénél. Anya ő, aki nem akar mást, csupán fiához, Jézushoz vezet­ni minket. Egyszerűen, szeret min­ket! Vianney Szent Janos ezt mondja: „Mária szíve olyan szeretettel viselte­tik irántunk, hogy azzal szemben min­den édesanya szíve együttvéve csupán egy darab jég.” Hozzá fordulhatunk nemcsak szükségünkben, de kérhet­jük segítségét abban is, hogy köze-

Next