Új Ember, 2011 (67. évfolyam, 1/3255-51/3304. szám)

2011-01-02 / 1. (3255.) szám

4 V­ímre: Hazai egyház 2011. január 2. Az igazságosság állt helyre Megállapodás az egyház és a kormány között (Folytatás az 1. oldalról) A miniszterelnök-helyettes arról is beszélt, hogy a választások óta számos olyan döntés született, amely nem szerepel a most aláírt megállapodásban, hiszen az új kormány már előzőleg rendezte például az egyházi fenntar­tású kórházakkal szembeni tartozást, ezzel is jelezve, hogy az egyház közfeladatokat ellátó munkáját teljes mértékben elismeri. Ezzel az igazságosság állt helyre, hangsúlyozta Semjén Zsolt. Erdő Péter bíboros arról szólt, hogy a szentszéki­ magyar vegyes bizottság megbe­szélései konstruktív szellemben haladnak elő­re. A frissen aláírt megállapodás kapcsán pe­dig azt emelte ki, hogy az a Szentszékkel kö­tött megállapodás keretén belül olyan aktuá­lis részletet tisztázott a Magyar Köztársaság kormányával, melyhez a Szentszék is hozzá­járulását adta. Az 1991-es 32. törvény szerint visszajáró, főként hitéleti és közszolgálati célú ingatlanok egy részéről a katolikus egyház 1997-ben lemondott, ennek fejében járadékot állapítottak meg számára. Hasonló megálla­podást kötöttek a történelmi protestáns egy­házak is a nekik visszajáró ingatlanok jóval kisebb részéről. Annak idején ezekkel az egy­házakkal az állam szerződést kötött a járadé­kok kiegészítéséről, amelyet a katolikus egy­ház eddig nem kapott. Most az arányosság ér­dekében e járadék szerződésben való rögzíté­se történt meg. A kiegészítő normatívát érin­tő, a számvevőszék által megállapított hiá­nyossággal kapcsolatban eddig is egyetértés volt - mondta a bíboros -, amely nem csupán a katolikus egyházra vonatkozott, hanem az összes iskolafenntartó egyházra, így az ösz­­szegből az arányos rész jut majd a következő években a katolikus egyháznak. Éppen ezért az aláírt megállapodás - tette hozzá - nem a teljes összeg pontos elosztásáról, hanem az ebből a katolikus egyházra jutó arányos rész­nek a folyósításáról szól. Ezért köthette meg a püspöki konferencia elnöke jó szívvel ezt a konstruktív és értékes megállapodást - zárta beszédét Erdő Péter. Bókay László Békét az egész földnek A Szent Egyed Közösség körmenete Budapesten és Pécsett A Szent Egyed Közösség január elsején mindenkit hagyományos fáklyás körmenetére hív, hogy együtt imádkozzanak a béke világ­napján azokért az országokért és nemzete­kért, amelyeket háború sújt. Ez a rendezvény immár Magyarországon is hagyománnyá vált ilyenkor, a béke világnapja alkalmával. VI. Pál 1968-ban, a vietnami háború idején ír­ta első pápai békeüzenetét, amelyet megalapo­zott elődje, XXIII. János 1963-ban kiadott enciklikája, a Pacem in terris, mely a hidegháborús politikai helyzetben erős szavú kiállás volt a béke ügye mellett, s kivívta a világ elismerését, világnézetre való tekintet nélkül. A pápai békeüzenetek mindmáig annak je­lei, hogy a keresztények soha sem törődhet­nek bele a háborúba, és nem fogadhatják el a konfliktusok megoldásának eszközeként, ehelyett békeszerzők kívánnak lenni. A Sant'Egidio (Szent Egyed) Közösség, amely éppen 1968-ban született, az azóta el­telt évtizedekben legjobb tudása szerint mun­kálkodott a béke érdekében, kilenc éve pedig igyekszik látható módon is kifejezni, hogy magáénak vallja a pápa felhívását. Az évet a béke lépésével kezdi, és fennhangon kiáltja: „Pacem in terris! Békét a Földnek!" Teszi mindezt a négy földrész hatszáz városában ezen a napon tartott rendezvényein. Budapesten a Fővám téren lesz a gyüleke­ző 16 órakor, nem messze Boldog Salkaházi Sá­ra vértanúságának helyétől. Innen fáklyásme­net indul az angolkisasszonyok Váci utcai Szent Mihály-templomához, ahol 17 órakor ökumenikus imaórát tartanak, amelyet a szentbeszédet mondó Jeleníts István piarista vezet. Elmélkedést Kalota Dózsef protopresbiter (Magyarországi Ortodox Exarchátus) és Aaron Stevens lelkész (Budapesti Szent Kolumbán Presbiteriánus Skót Misszió) tart. Pécsett a Kossuth térről, 17 órakor gyertyás felvonulás indul, amely a Nemzeti Színház előtt ér véget. L b. Hírek ■ Oroszvár sorsa A Pozsonyhoz tartozó Oroszvár (Ruzsovce) kommunisták által államosított kastélyát Szlovákia 2016-os EU-elnökségére elnöki palotává, a politikusok szállodá­jává, tárgyalások színhelyévé kívánják alakítani. A kastélyt a Lónyay hercegi pár 1945-ben a pannonhalmi bencésekre hagy­ta örökül, de a főapátság tizen­hét éve hiába próbálja tulajdon­jogát peres úton érvényesíteni. Peren kívüli megegyezésre is készek lennének. (KAP) ■ Kaszap István tisztelete December 17-én Spányi Antal püspök szentmisét mutatott be Kaszap István halálának het­­venötödik évfordulója alkalmá­ból Székesfehérváron, a Prohászka-emléktemplomban. „Nem homályosult el Kaszap István tisztelete - mondta -, so­kan fordulnak hozzá nehézsé­geikben, betegségükben.” (MK) ■ Meghalt Jan Bukovsky A vatikáni diplomata, aki a het­venes években többször volt tagja a magyar kormánnyal tár­gyaló szentszéki delegációnak, december 18-án az Egyesült Államokban elhunyt. Az 1924- ben a szlovákiai Cerovában született, aztán Amerikába ke­rült főpap verbita szerzetes volt. 1990-ben romániai nunci­­us lett, 1994-től pedig az első oroszországi nuncius tisztét töltötte be. (KAP) Nógrádi csillag­járás Karácsonyi szép készü­let a néphagyomány asz­talkája is. Csak azért kicsi­nyítő képzővel, mivel fo­gyóban a nagy asztal­­ha­gyományban a lélek és a kultúra - a folyamatosság patyolata a Mátra, a Cser­hát, a Karancs vidékén, az Ipoly mentén is. Néprajzo­sok panaszkodnak, köztük a szécsénykei születésű Manga János írta három év­tizede, hogy a XX. század­­fordulót követő évtizedek­ben megfogyatkozott a betlehemesek száma, „egyre kevesebb község­ben maradtak olyanok, akik a játékot még tudták". 1891-ben Istvánffy Gyula sajnálkozott, hogy a betle­hemjárás korántsem olyan mérvű, mint még ötven­hatvan esztendővel koráb­ban, amikor a „palóc le­génykék" a karácsonyt megelőzően „hatan-hatan összeállva" nem csupán a saját falujukat, hanem a szomszédos községeket is be­járták. Nem volt ritkaság, hogy a betlehemes csoportok a környék több falujában bemu­tatták játékukat. Manga följe­gyezte: Balassagyarmat kör­nyékén az 1950-es években több kisebb településen „is­mertek egy-egy játéktöredé­ket". Mindezek tudatában ért az örömhír, amikor november­ben Csitár plébánosa, a kom­ponista Tóth József Miklós meg­hívott a december 17-én tar­tandó Nógrád megyei betlehe­­mes találkozóra, az alig két­száz lelkes Ilinybe, majd őt kö­vetően a főszervező, Veres Béláné Eszter asszony vette fel a telefont. Közölte azt is, hogy a fővédnök Beer Miklós püs­pök. Kár, hogy Manga, a pa­lócföld néprajzos mindenese már nem él - gondoltam, ám a megnyugtató meglepetés nem maradt el: Lengyel Ágnes és Limbacher Gábor néprajzkuta­tók jelen voltak, akikről tu­dom, mit jelent számukra a nógrádi folklór és tárgyi emlé­kek egykor közösséget meg­tartó szellemi ereje, s hogy mit tesznek a népi kultúráért. Irinyben támadt a sugallat: újra meg kell szentelni a kará­csonyi időt angyali köszöntés­sel, pásztorok, bölcsek hódola­tával, az ezekhez tartozó szent családjárással. Szétröp­pentek tehát a postagalambok szíves meghívókkal Nógrád megye faluiba: jöjjenek a betle­hemesek az első együttlétre, ki-ki mutassa be faluja meglé­vő vagy felkutatott örökségét falujának, községének. Jött ti­zenkét csoport (Patakról há­rom)­­ apostoli üzenetként is, hogy jövőre megsokszorozód­jék a számuk, mint egykor a tanítványoké. Ezen a tájon olyan értékek vannak betlehe­mes játékokból, mint az első magyar nyelvű ecsegi, melyet a XVII. században jegyzett le a falu papja, vagy a hollókői XIX. századi... Hogy mit tud a nógrádiak „szent színházáról" Európa is, a megye nevét adó vár köré épült község Nógrád Szíve Baráti Körének klasszi­kus szerkesztésű karácsonyi­­hagyomány­ bemutatója iga­zolta, amely 2009-ben a debre­ceni nemzetközi betlehemes­­találkozón fölkeltette a figyel­met. Hosszú lenne összefog­lalni a néprajzi, zenei szakér­tők tanulságos értékelését, a délutáni beszélgetést az irinyi művelődési házból, amely csa­ládi otthon volt a betleheme­­seknek, a nagy létszámú jelen­lévőknek. Számukra - mint valaki megjegyezte - fényhul­lámot, égi szép derűt jelentett ez a nap Jézus születése előtt... Tóth Sándor­Fotó: Limbacher Gábor Irinyi betlehemes Nem csupán kaptak - adtak is Pásztorjáték Gyöngyöspatán Olvasóink emlékezhetnek rá, hogy 2010 késő tavaszán már írtunk Gyöngyöspatáról, ahová a település szülötte, a cigány Mezei István meghívta Székely János esztergom-bu­­dapesti segédpüspököt, hogy szentmisét mutasson be, majd a helyi cigány lakosságnak előadást tartson arról, miként próbál nekik segíteni a katoli­kus egyház. Mezei István a magyar cigány futballváloga­­tott vezetője. A Svájci Gárda futballcsapatával vívott mér­kőzéseikről mi is írtunk. A cikk megjelenése óta új kormánya van hazánknak, a választók már arról is dönt­hettek, hogy az önkormány­zatokban kik képviseljék ér­dekeiket, akárcsak arról, hogy kik legyenek egy-egy telepü­lésen a kisebbségi önkor­mányzat tagjai. így történt ez Gyöngyöspatán is. Parlamenti képviselőt, majd polgármes­tert és cigány kisebbségi veze­tőket is választottak a lakosok. Pár hónap telt el azóta, hogy új kisebbségi képviselők dolgoznak a mátraaljai tele­pülésen is. Az önkormányzat­tól irodahelyiséget kaptak, a káposztásmegyeri karitásztól ajándékokat, ügyvédet szer­ződtettek, hogy képviselje őket fontos kérdésekben, s legutóbb, december 22-én a település minden tagjának karácsonyi ünnepséget szer­veztek. A meghívó szerint betlehemezésre, roma táncok és zenék, hagyományaik be­mutatására hívták az érdeklő­dőket a cigány gyerekek. Gyöngyöspata kultúrházá­­ban már délelőtt nagy volt a sürgés-forgás. Az asszonyok összeírták, hogy férjeik hány zsömlét vásároljanak, hány kiló szalámit vegyenek, ki főzze a teát, süsse a pogácsát, hogy minden vendég ehes­­sen-ihasson a műsor után. A tudósító a konyhában se­rénykedő asszonyokkal összeismerkedve megtudta, hogy legtöbbjük a kisebbségi önkormányzat tagjainak há­zastársa. A gyerekek a színpa­don próbáltak, a férfiak pedig az erősítőket állították be vagy az asztalokat és székeket helyezték el a hatalmas terem­ben. Kint mindenfelől sokan tartottak a falu központja felé, az ünnepség helyszínére. Gyerekek és felnőttek, lányok és fiúk, asszonyok és férfiak. Nem látszott nyoma a hatal­mas tavaszi áradásnak, amely több házat is tönkretett a tele­pülésen, de kísérőm, Csemer László, az egyik kisebbségi képviselő a település szélén most békésen csörgedező pa­taknál megmutatta, hova sze­retnének hidat építeni, és mely lakhatatlanná vált háza­kat kell teljesen felújítani. Délután kettőkor elkezdő­dött a pásztorjáték. Hátrányos helyzetű, összevont osztá­lyokba járó gyerekek adták elő Jézus születésének törté­netét. Énekeltek, verset mond­tak­­ a szülők, a rokonok és a település néhány jeles szemé­lyiségének nagy tetszésére. Ezt követően elszabadult a jó­kedv. A fiatalok és a gyerekek táncoltak, zenéltek, a közön­ség pedig folyamatosan tap­solt. A szürke, munkanélküli­ségtől, szegénységtől terhes hétköznapokban karácsony közeledtére vidámság költö­zött Gyöngyöspata kultúrhá­­zába. A kisebbségi önkormányzat ezután a Magyar Vöröskereszt támogatása révén, Mezei Ist­ván segítségével kapott élelmi­szercsomagokat osztott ki a rá­szorulóknak. Lisztet, konzerv é­vet, tésztát, cukrot kapott min­denki­­ annak arányában, hogy hány gyereket nevel vagy lát el. Volt olyan fiatalasz­­szony, aki az egyenként is ne­héz csomagokból olyan sokat kapott, hogy segítséget kellett hívnia, mert különben nem tudta volna hazacipelni az adományokat. Aki tudja, milyen nehéz gyerekeknek műsort betaníta­ni, milyen sok szervezést je­lent több száz embert étellel­­itallal ellátni, s megszervezni, hogy minden rászoruló szere­peljen a segélyezettek listáján, annak számára egyértelmű, hogy a szervezők csapata ha­talmas munkát vitt végbe. Ajándékot adtak másoknak, magukat pedig a siker örömé­­­­vel ajándékozták meg.­­ Szöveg és kép: Bókay László

Next