Új Ember, 2012 (67. évfolyam, 52/3305. szám - 68. évfolyam, 51/3356. szám)

2012-06-24 / 26. (3331.) szám

2012. június 24.Fórum fif­mjei- 13 SÉ­letének kilencvenhato­­dik évében hunyt el Bu­dapesten március 14-én Angster József, a pécsi Angster József és Fia Orgona- és Har­­móniumgyár, a legjelentősebb magyar orgonaépítő műhely egyik utolsó vezetője. Halálával a magyarországi orgonagyárak nyolc évtizedes működésének egyik vezető szakembere távozott közü­lünk, egy 1949-ben végleg le­zárult korszak utolsó tanúja. Világot járt nagyapja (idősebb Angster József, 1834-1918) 1867-ben, a magyarországi or­gonaépítés történetének leg­ígéretesebb idejében alapítot­ta, majd tette Magyarország kiemelkedő orgonaüzemévé vállalkozását. Ekkoriban vált országszerte ismertté az aradi Dangl-üzem, a kecskeméti, majd rákospalotai Országh­­orgonagyár, a temesvári Wegenstein Lipót vállalkozása, és a legnagyobb konkurens, Rieger sziléziai gyára, majd budapesti fióküzeme. Ifjabb Angster József apja, Angster Emil (1874-1939) és nagybáty­ja, Angster Oszkár (1876-1941) a korlátlan technikai és gazda­sági fejlődés igézetében élő századfordulón vette át annak a gyárnak a vezetését, mely ekkorra már korábban elkép­zelhetetlen termelékenységgel ontotta magából az orgonákat: az 1910-es évek elején évente negyven-ötven új orgonát szállított. Az I. világháború a megsemmisülés szélére sodor­ta a vállalkozást, az újabb fel­lendülést pedig minduntalan gazdasági és politikai megráz­kódtatások akasztották meg. Ifjabb Angster József ilyen kö­rülmények között, 1941-ben, villamosmérnöki diplomájá­nak megszerzését és néhány hónapos németországi tanul­mányutat követően vette át a gyár vezetését unokatestvéré­vel, Angster Imrével. 1949-ig Angster József terve­zése és irányítása mellett mint­egy száz orgona készült, köztük hárommanuálos nagyobb mű­vek is, mint Budapesten a kö­zép-ferencvárosi (m­/32),­ a remetekertvárosi (DI/47/43), a csepel-belvárosi (m­/36/27) ka­tolikus, a tisztviselőtelepi refor­mátus (m/32/27), továbbá a pé­csi ferences (131/30), pécs­­belvárosi katolikus (Il/35), a jászóvári premontrei (HI/41) és a kolozsvár-alsóvárosi reformá­tus templomokban. Ő létesítette 1942-ben a gyár rákos­­palotai fióküzemét. Az orgonagyárat 1949. december 28-án álla­mosították, majd ha­marosan - röviddel az ezerháromszázadik új orgona felállítása után - felszámolták. Más hasonló, nagy múltú orgonagyárak Európa szerencsésebb tájain (például Rieger/­­Schwarzach, Klais/ Bonn) az 1950-es, 1960-as évekre a neo­barokk orgonaépítés vezető műhelyeivé váltak, s a mai orgona­kultúrában is számot­tevő tényezők. Angster József 1949-ben kötött há­zasságot Zádor Judit­tal, s 1956-ig négy gyermekük (József, Judit, Er­zsébet, Márta) született. 1951-1952-ben unokatest­vérével együtt koncepciós per áldozata lett. Egyévi börtön­büntetésre ítélték őket, a csa­ládot pedig otthonából távo­zásra kényszerítették. Szaba­dulása után, 1952-ben a Bara­­nya-Tolna megyei Tégla- és Cserépipari Vállalatnál he­lyezkedett el, ahol rövidesen főmérnök, illetve műszaki igazgatóhelyettes lett, és in­nen ment nyugdíjba 1978-ban. A téglaiparban, az anyagfor­mázás elméletében és gyakor­latában országosan elismert szaktekintéllyé vált, több technológiai újítást vezetett be, e területen végzett tevé­kenységét számos kitüntetés­sel jutalmazták. A hetvenes évek közepétől tanácsadóként ismét foglalko­zott orgonaépítéssel. A nyolc­vanas évek elején bekapcsoló­dott lánya, Judit és annak fér­je, Miklós András, az MTA tu­dományos főmunkatársainak nemzetközi elismerést kiví­vott orgonaakusztikai kutatá­saiba, melyek 1992-től a stutt­garti Fraunhofer Intézetben folytatódtak. Szakmai taná­csokkal támogatta az 1992-ben alapított, 1994-től Pécsi Orgo­naépítő Manufaktúra néven működő kft.-t - a jelenleg leg­nagyobb hazai orgonaépítő vállalkozást -, melyben a meg­szűnt Angster-orgonagyár szellemi örökösét látta kiala­kulni. 1993-ban jelent meg az Angster-család és az orgona­gyár történetéről írt könyve, benne a cégalapító vándoréve­inek lebilincselően színes le­írásával. A családja által veze­tett egykori orgonagyár jelen­tőségének mintegy hivatalos elismeréseként 2006-ban ő ve­hette át a Magyar Tudomá­nyos Akadémián az Angster­­család orgonaépítő művésze­téért odaítélt Magyar Örök­ség-díjat. Angster Józsefet és ugyan­csak a közelmúltban elhunyt feleségét április 27-én a pécsi belvárosi templomban, a há­rom Angster-generáció által épített orgona hangjai mellett a család és a város, valamint az orgonaépítészet és orgona­művészet képviselői búcsúz­tatták, majd hamvaikat a Pécsi Központi Temető Angster­­sírboltjában helyezték el. Enyedi Pál Az orgonák mestere volt Angster József emlékére PARALLAX - NÉZETEK KORA Kétely Minden igazságnak van egy csöppnyi gyanús mellék­íze - írja Robert Musil, az elsősorban A tulajdonságok nélkü­li ember című regénye alapján ismert osztrák író. Mára azonban mintha fordítva érvényesebb lenne az ironikus mondás, hiszen napjainkban a gyanakvás sokkal általáno­sabbnak tűnik, mint az igazságba vetett hit. Kétkedni, megkérdőjelezni, hitelességet gyanakodva vizsgálni - ezek a társadalmi diskurzus egyre általánosabb jelei. Oly­annyira, hogy a legkülönbözőbb igazságokba vetett hitet és következetes, mély meggyőződésű képviselését sok­szor fanatizmusnak bélyegzik. A közgondolkodás szerint - ha egyáltalán létezik ilyesmi, s ha létezik, talán legin­kább ezt szükséges kétkedéssel fogadni - igazság az, hogy mindenben kételkedni kell. S ehhez kétség nem férhet. A descartes-i cogito ergo sum helyébe a dubito ergo sum, a „ké­telkedem, tehát vagyok" lépett. A kételkedés gondolkodói alapállásának vagy maga­tartásának színes története van az európai filozófiában. Szókratész mondta: „Tudom, hogy semmit sem tudok." Ál­lításával nem tekinthető a radikális szkepticizmus atyjá­nak, sokkal inkább a kritikus gondolkodás folyamatossá­gát képviselte. Szent Ágoston a filozófiai kételkedéssel szemben határozott álláspontot foglalt el. A minden igaz­ságban való kételkedés alapállása ugyanis elérné a keresz­tény tanítás tételeit is, amit nem tartott megengedhetőnek. Erasmus, a felvilágosodás meghatározó gondolkodója azt írta: ha a bölcsesség tükörbe néz, a balgaságot látja. Vagyis igazi bölcsnek az tekinthető, aki ismeri bölcsességének ha­tárait, aki igazságát nem tekinti abszolútnak. A modern gondolkodás az empirikusan igazolható állításokat helye­zi szembe a metafizikai igazságok egyetemes érvényessé­gével, s ezeket az állításokat tekinti igaznak. Eszerint nem a hagyomány és még kevésbé a transzcendens forrásokból fakadó kinyilatkoztatások biztosítják valaminek az igaz­ságát, hanem csakis a formális logika következetes érvé­nyesítése és a kísérleti igazolhatóság. Miközben a kétely az abszolút igazságot hirdetők szá­mára megbocsájthatatlan bűn, az igazság relativitását vallóknak a legnagyobb erény. Mintha köztes állapot nem is létezne, a gondolkodást két csoportra osztják: liberáli­sokra és fundamentalistákra. A két tábor az igazsághoz való viszony tekintetében egymással homlokegyenest el­lenkező álláspontot képvisel, a gondolkodás típusát ille­tően azonban szembeszökő a hasonlóság. Képtelenek tü­relmesen végighallgatni egymás érvelését, a saját igazsá­gukat megkérdőjelezhetetlennek tekintik, továbbá más igazság létezésének még a lehetőségét is vitatják. A libe­rális és a fundamentalista fanatizmus törekedhet az egész társadalom lefoglalására, a kétely teljes kiszorítására és kriminalizálására. A modern médiaviszonyok között azonban inkább zárt közösségeket hoz létre, s abban igyekszik megőrizni az egyedülálló igazsággal szembeni kételymentes viszonyokat. A kisebb vagy nagyobb közös­ségek számára nem a kétely jelenti a veszélyt, hanem a fa­natizmus. Annak hite, hogy a teljes igazság birtokolható, valamint az erre épülő magatartás­­­a nyelvi és gyakorla­ti terror. Máté-Tóth András Földi és égi közbenjáró A számítógépek korának beköszöntével a könyvek felett sokan megkongatták a lélek­harangot, mondván, a Guten­­berg-galaxis összeomlóban van. Úgy tűnik, a vészmada­raknak mégsem volt igazuk. Az Új Ember antikváriumába például sokszor kerül be olyan könyv, mely nem sokáig pihen a polcon. Közéjük tartozik Eckhart mester vagy Sienai Szent Katalin egy-egy műve, amely magyarul a '80-as évek­ben jelent meg. Érthető tehát, hogy a Kairosz Kiadó ezek új­rakiadására vállalkozott. Leg­utóbb például Sienai Szent Ka­talin misztikus leveleinek első része jelent meg gondozásuk­ban. Ha valakit az utókor nagyra becsül, minden elérhetőt igyek­szik róla felkutatni. A levelezés azért is fontos lehet, mert azok­ból kifejezetten személyes dol­gokat is megtudhatunk. Általá­ban. Jelen esetben ugyanis a le­velek középkori összegyűjtői annyival lényegesebbnek tar­tották Szent Katalin lelki útmu­tatásait, hogy ezeket a részeket sokszor teljesen kihagyták. Ta­nítást viszont bőségesen talá­lunk bennük, nem véletlen, hogy VI. Pál pápa a szerzőt az egyházdoktorok közé emelte. Példaként álljon itt, amit a vilá­gossággal összefüggésben írt: „Mert amit nem látunk, azt nem tudjuk megismerni, amit nem ismerünk, azt nem szeret­jük, amit nem szeretünk, azért nem tudunk hálával és elisme­réssel lenni a Teremtő iránt. Szükségünk van tehát a vilá­gosságra." Szent Katalin szépíró is volt, az általa használt képek igen szemléletesek, ír a „halál fájáról, melynek gyökerei a gőgben vannak". Vagy máshol: „A cella bejárata elé helyezzük el a lelki­ismeret kutyáját, amely azonnal ugat, ha érzi a szív sok és külön­féle gondolatában az ellenség jövetelét." Kik voltak leveleinek címzett­jei? Kis túlzással azt is mondhat­nánk, hogy mindenki. Édesanyja, testvére vagy Don Jacomo kartha­uzi prior éppúgy, mint Capuai Boldog Rajmund - aki gyóntatója és életrajzának írója -, vagy az olivetánus bencés kongregáció novíciusai. Szent Katalin egyházpoliti­kai tevékenysége is jelentős volt. Szerette volna összebékíte­­ni a pápát Firenzével, de sokat munkálkodott azon is, hogy az egyház feje Avignonból vissza­térhessen Rómába. A VI. Orbán megválasztása után keletkező szakadást - ellenlábasa VII. Kelemen volt - is szerette volna felszámolni. E levelek tehát egyszerre szolgálnak történeti forrásként és lelki táplálékként. (Sienai Szent Katalin: Miszti­kus levelek I. Kairosz Kiadó, 2012) Baranyai Béla Könyvespolcra Keresztények segítője - köszönet Kárpátaljáról Buzsi­ Lajos atyát a győri római katolikus püspökség küldte Aknaszlatinára évekkel ezelőtt, hogy itt szolgáljon plébánosként. Most véglegesen hazatér, és máshol foly­tatja szolgálatát. Sajnálattal vesszük ezt tu­domásul, emellett mélységes hálánkat sze­retnénk tolmácsolni a győri római katoli­kus püspökségnek, hogy Buzsy Lajos atyát Aknaszlatinára küldte a katolikus plébá­nia vezetésére. Nagy tisztelettel végezte a rábízottak gondozását, példásan helytállt, sokaknak volt segítségére lelkileg és fizi­kailag egyaránt. Keresztény nevelésben ré­szesítette nemcsak a fiatalokat, de a közép­­korúakat és az idős nemzedéket is. Biblia­órákat tartott a helyi református híveknek is, hiszen itt, Aknaszlatinán a gyülekezet­nek nincs vezetője, a lelkészt más város­ból, alkalomszerűen küldi a református egyház. Tisztelettel köszönjük, hogy ta­nulhattunk tőle felebaráti szeretetek szol­gálatkészséget és megértést. Jézus Urunk tanítványától nehéz szívvel búcsúzunk, el­fogadva Urunk akaratát, mert ahová Buzsy Lajost küldik, ott még az ukrajnai magyar szórvány­hívek szolgálatánál is nagyobb feladatot kap. Az Úr gondviselő szeretete kísérje őt élete útján! Igaz keresz­tényt és igaz magyar embert ismertünk meg benne, nagyon tiszteljük és szeretjük őt, amíg élünk, nem feledjük el! Az aknaszlatinai magyar iskola tanárai: Daczai Mária, Kiss Zsuzsanna, Munkácsy Gizella és a Bibliakör tagjai: Fényes Sándor református egyházi gondnok, nyugalmazott sóbányatiszt. Szlovák és magyar fiatalok tanúságtétele Kassán A Koinonia közösség kassai rendezvé­nyén vettem részt a napokban. A találko­zón szlovák és magyar fiatalok tanúságté­teleit hallva életre kelt az evangélium. Egy olasz vendég mesélte, hogy fiatalkorában egy bárban találkozott Istennel. Káromko­dás után valaki megkérdezte tőle: Miért káromkodsz, ha nincs rá okod? Nem kelle­ne így beszélned Istenről, aki csak segít rajtad. Attól kezdve erős istenfélelem fog­ta el, megváltozott az élete. Ma már föl­szentelt papként sokat imádkozik a bete­gekért és más szenvedőkért is. így vála­szolt Isten a Miatyánk imádság egy mon­datára: „Szenteltessék meg a te neved." Egy szlovák férfi mesélte, hogy erős do­hányos volt, le akart szokni. Barátai sokat imádkoztak érte, de hiába próbálta abba­hagyni, nem sikerült. Az elvonási tünetek­től is szenvedett. Egyszer szép autót látott a boltban, és így szólt az Úrhoz: Uram, ha nekem adod az autót, leteszem a cigaret­tát. Hamarosan összegyűlt a pénze, és meg tudta venni az autót. Azóta nem do­hányzik, és az elvonási tünetektől sem szenved. Életre kelt Jézus ígérete: kérjetek, és kaptok. Ő válaszolt a barátai imájára is, akik kitartóan közbenjártak érte. Egy pap egy fiatalemberről mesélt, akit komoly baleset ért. Kórházba került, soká­ig kómában volt. Lemondtak róla, mert úgy tűnt, nem marad életben. Édesanyja a keresztséget kérte fia számára, mielőtt az meghal. A keresztség felvétele után a fiú fölébredt a kómából. Az orvosok elmond­ták, hogy a kemény rehabilitációs kezelést csak erős hittel lesz képes végigcsinálni. A találkozó helyszínéről felhívták a beteg fi­út a kórházban, aki elmondta, hogy a terá­piás kezelés után misére megy. Amíg egészséges volt, a tékozló fiú életét élte. Soha nem tudhatjuk, miért engedi meg az Úr a nehéz helyzeteket az életünkben. Ta­lán éppen azért, hogy a tékozló fiú vissza­térjen az atyai házba. Láng Edit

Next