Új Ember, 2013 (68. évfolyam, 52/3357. szám - 69. évfolyam, 51/3408. szám)

2013-10-20 / 43. (3400.) szám

2013. október 20.Boldoggá avatás filímjefi- 9­ 1 Napok, hetek óta keresek egy arcot. Egy fiatalember, a harminckilenc éves Sándor István arcát. Keresem az időben, keresem a történelemben, hogy szembenézzek vele, s lássam a tekintetét. Hogy megértsek valamit - végül is nem az ő életéből, hanem az enyémből. Mi­ért élünk így, miért annyi kín, szenvedés - hogy valami végre felderüljön az időbe, törté­nelembe szorított nyomorúságos sorsunkban? Anyámat kérdem, emlékszik-e az első szü­letésnapomra. Nem sírtam fel? Nem kínlódtam, látszólag érthetetlenül, faggatom - s ma­gam elé tekintek: butaság ilyesmit kérdezni. Mintha novella, mintha valami művi volna ez az erőszakolt keresés - a tény: Sándor István szalézi szerzetest 1953. június 8-án, kon­cepciós perben kimondott halálos ítélet után fölakasztották. Éppen egyesztendős voltam. Szolnokon járok, a Tisza-parton sétálok. Meg szeretném érteni, meg szeretném érteni en­nek a fiatalembernek a döntését, mégsem szökik külföldre, mégsem bújik álbajusz és ál­igazolvány mögé, itt kell maradnia. 2013. október 19. A budapesti Szent István-bazilika előtti tér: a sokaság nem fér be a templomba, ezért választották a hatalmas teret. Sándor István szalézi testvért boldoggá avatják. Keresem az arcát, meg szeretném érteni... Szolnokon járok, szülőhelyén. A Tisza-par­ton mintha megpillantanám, amint gyerek­ként éppen a Vártemplom felé siet, vagy on­nan jön. De nem ő az, hogyan is lehetne. Ám a gyerekek ott vannak. Vége a tanításnak, akkor keresem őket. Egyikük Sándor Istvánt alakí­totta a róla készült filmben, a többiek testvéreit és a ministránsokat. A Tisza-parti Katolikus Általános Iskola körül feltúrva a járda. A ka­pun figyelmeztetés: másutt keressem a bejára­tot. A széles épület túlsó végén lépcsők, nyitva az ajtó - gondolom, jó helyen járok. Az előtér­ben balról nagyméretű emléktábla a falon. Fu­tó pillantás, aztán a tekintet odaragad. Pálfy János: nyomdász... Szolnok... Harminckilenc éves korában halt meg. Sándor István nyom­dász... Szolnok... Harminckilenc éves korában vesztette életét. Mennyi hasonlóság! Csak­hogy...! Pálfy János a kommün (az 1919-es kommunista diktatúra) idején a szolnoki di­rektórium tagja, a felirat szerint „példamuta­tóan szolgálta dolgozó népünk ügyét". Tud­juk, mit jelent ez. Rettegtek tőle az emberek, élet és halál ura volt... 1920-ban végeztek vele, majd harminchárom évvel később elvutódai akasztották fel Sándor Istvánt, 1953-ban. Két út... s már képtelen vagyok szabadulni ettől a kettősségtől. Tovább keresem a katolikus isko­la bejáratát. A könnyű napfényben egy anyuka ül a szépen kialakított téren, babakocsit tolo­gat. A látvány hatására belém hasít a kérdés, de még elfojtom. Közben a kettős történetbe beszövődik egy harmadik szál. A '19-es kommün idején egy fiatal káplán szolgált Szolnokon. Nevezzük őt J. M.-nek. Szemtanúja volt a kommunisták - köztük a Lenin-fiúk - szolnoki kegyetlenkedéseinek, naplójába lejegyezte mindezt. Miután elmúlt a rész, kis könyvecskében megjelent a történel­mi dokumentum. 1945 után, az újabb kommu­nista diktatúra elhatalmasodásakor valaki em­lékezett erre a kiadványra, s ennek alapján zsarolták J. M.-et. Bevitték az ávóra, rá akarták venni a kommunistákkal való együttműködés­re. Ellenállt, de amikor a szomszédos szobából kínzás-rajongás hallatszott, s kihallgatója meg­jegyezte: legközelebb a pap idős szüleit hoz­zák be, s őket is így kínozzák - harmadik alka­lommal aláírt... Ismert békepap lett belőle. Hogyan is van ez? Nyomaszt a rám telepe­dő történelem, s örülök, amikor találkozom a kis filmszereplőkkel: tiszta, eleven, mosolygó vagy éppen elgondolkodó arcok. Vidáman ka­paszkodnak össze a Vártemplom előtt. Jókötésű srác Balog Hunor. - Sportolsz valamit? - Kosárlabdázom az iskolában. - Bátor fiú vagy? ~ Igen. - Milyen egy bátor fiú? - Nemcsak megment másokat, ez is benne van, de bátorság lehet az is, ha valakinek segít. - Mondj egy bátor embert. - Sándor István. - Rajta kívül? - Bud Spencer.­ - Hogyan volt bátor Sándor István, és ho­gyan bátor Bud Spencer a filmjeiben? - Sándor István úgy volt bátor, hogy ami­kor üldözték, nem hagyta el az országot, nem hagyta ott tanítványait. Bud Spencer meg fizi­kailag bátor, az erejével bátor. Magam elé idéződik J. M. alakja. Óhatatla­nul felmerül a kérdés: ő vajon gyáva volt? Ho­gyan cselekedtem volna a helyében? Buta kér­dés, erre csak akkor adhatnék választ, ha ott let­tem volna, ha velem esik meg. A jó és a rossz, a bátorság és gyávaság másként különül el. Pálfy János 1919. április 6-án mint politikai vezető így nyilatkozott: „Most, amikor a proletárságé a ha­talom, bűnhődnie kell a kizsákmányolásból gő­gösködő kapitalista rendnek. Azok a rendele­tek, melyeket a Forradalmi Kormányzótanács kiad, egy-egy hatalmas ökölcsapás a burzsoá osztályra. (Sándor István harminchárom év múlva hatalmas ökölcsapást kap kihallgatása során, J. M. szívén súlyosat üt a szomszéd szo­ba sikolya, belegondol, hogy az édesapja... vagy az édesanyja!) A mai rend megszilárdítására szervezzük a Vörös Őrséget is, amely a karha­talom eszközével, fegyelmével és szigorával fog bennünket végső célunk: a kommun társada­lom kiépítésének munkájában segíteni." - Sándor István izmos, deltás férfi lehetett? - kérdem tovább Balog Hunort. - Nem, átlagos. Jószívű ember, nem volt benne harag. - Mit gondoltál a film forgatásakor erről a veled egykorú srácról? - Hogy hívő volt. Kicsit másabb, mint a töb­bi ember. - Miben különbözött? - Már gyerekként mindig eljárt a hajnali mi­sére. Meg magára vállalta két testvérének gondját, s ő lett felelős értük a templomban. - Ha most ide járna a suliba, föltűnne, hogy olyan ő, akit egyszer majd boldoggá avatnak? -Nem. - Szeretnél olyan életet élni, amilyen Sán­dor Istvánnak jutott? - Hát bizony nem. Nehéz lenne... alkalmat­lan vagyok rá. Félnék az üldözéstől. De nem­csak rendkívüli dolgokkal lehet jót tenni má­soknak. - Mire gondoltál, amikor a szerepet meg­kaptad? - Örültem neki, mert olyan embert játszot­tam, aki mindenáron tovább vitte a hitet... s ne­kem ez jólesett. Bóka Tamás Zerind ministránsként tűnik föl a filmben. Tőle is megkérdem, milyen srác le­hetett Sándor István? - Szerintem kitartó. Láttam az elkészült fil­met, arról szól, hogy kitartott a hitében, nem tért le a Jézushoz vezető útról. Bátor is volt. Üldöz­ték, mégis tanította a fiatalokat a ministrálásra. - Volna bátorságod úgy élni, mint ő? - Nem. Nehéz olyannak lenni... Bakondi Kristóf Sándor István László nevű testvéreként vesz részt a filmben. Neki tetszik Sándor István sorsa­­ a gyerekkori, a ministrá­­lás, a templom, teszi hozzá gyorsan, mert bi­zony a felnőttkori megpróbáltatást ő sem tud­ná vállalni. - Van róla egy könyvem, azt is elolvastam filmforgatás előtt. Nem verekedett, s minél na­gyobb lett, egyre jobbá vált. Varga Ákos és Balog Kende Ákos hasonlókép­pen vélekedik, mint a többiek. Felnőttkori éle­tét nem tudnám vállalni, de a példáját lehet követni... - mondja határozottan Ákos. - Hogyan? - Például, hogy... jót teszünk másoknak. Aztán előkerül a kérdés: vajon ma vagy a jövőben előfordulhat, ami Sándor Istvánnal történt? - Szerintem nem... vagy mégis... előfordul­hat, de nem mondanám, hogy olyan sűrűn­­ szinte kérdi Bakondi Kristóf. Varga Ákos is bi­zonytalan: - Nem... bár lehet, de nem hiszem. Ilyen csak a múltban fordulhatott elő... attól függ, milyen világ lesz még. Balog Kende Ákos határozott: - Mindenkor előfordulhat. Jön egy nagy fordulat... - nem folytatja. A gyerekek nyilván hallomásaik alapján formálják véleményüket, túlságosan felnőtte­­sen hangzik, de hiszen így tájékozódnak las­sanként a világban. Most örömmel szaladnak focizni. Utánuk tekintek, s én, az idősödő em­ber ballagva bólintok: a történelemben semmi nem múlik el. A díszletek változnak, de bármi, bármikor... A világ jövőbeli reménysége nem a historikusan futó időben, hanem az isteni ke­gyelem idejében ragadható meg. Sándor Ist­ván ezt az időt „ismerte föl" hitével. Pálfy Já­nos ezzel szemben: „Azokat a kishitűeket, a rosszhiszeműeket, a régi rendszert visszaáhí­­tozókat, akik az új rendszer ideális voltát két­ségbe vonják, el kell távolítani." Ugye tudjuk, mit jelent az ő szóhasználatukban - és gyakor­latukban - az „eltávolítás"? „Egy átlagos srácról, egy melósgyerekről van szó" - Dér András írta és rendezte a filmet. „Ábrahám Béla keresett meg a Sándor István életéről szóló film ötletével. Addig nem is hal­lottam róla." Háttéranyagokat kapott, s szép lassan megismerte Sándor István életét, sze­mélyiségét. Bertáné Varga Judit történész továb­bi dokumentumokat mutatott a vizsgálati fog­ság anyagából, a kihallgatási jegyzőkönyvek­ből. „Találkoztam néhány szemtanúval is, akik még személyesen ismerték Sándor Istvánt, s mindebből igyekeztem kialakítani egy képet." Sem nemesi elődök, még polgári értelmisé­gi háttér sem, a szaléziak számára egy igazán modern, eleven, hús-vér példa áll előttünk - mondja a rendező. „Ez a srác nem tanul vala­mi jól, szeret focizni, viccelődni, ugyanakkor komolyan veszi a hitét, kisgyerekkora óta templomba jár, s egyre jobban elhatalmasodik benne az érzés, hogy ezt az irányt akarja to­vábbvinni." Dér András ábrázolásában Sándor István nem kíván mártírrá válni. „Rövid távon gon­dolkodott: a srácokat nem hagyja magukra azért, mert éppen olyan rezsim van, amely be­tiltja az ifjúsággal való foglalkozást. Neki egy főnöke van, s ez Isten. Földi példaképe pedig Don Bosco. Mindig azt kérdezte: mit csinálna Don Bosco az ő helyében? Mi a krisztusi út? De ezt nem patetikusan, hanem praktikusan fogalmazta meg. Ha elmegy, mindaz, amit addig mondott, hiteltelenné válik a gyerekek szemében." Vajon nem vetett számot azzal, mi lehet a tétje annak, amit csinál? „Nehéz erre választ adni, mert ugyanakkor imájában megfogalmazódik, akár élete árán is, de nem ezzel néz szembe mindennap. Nem az a fajta drámai hős, aki mondjuk kiszabadítja a börtönből a bezárt papokat, nem akcióhős, akinek szembe kell néznie azzal, az akció vagy sikerül, vagy ha nem, meghal." A film játékfilm, dokumentarista hűséggel. Bemutatja, hogy az átlagosból, a hétköznapi­ból, a természetesből hogyan változik át vala­mi mássá, többé ennek a fiatalembernek az élete, s hogyan válik életpéldává. Dér András egy apró jelenetet említ. „Nincs benne a film­ben, de van egy nagyon szép gesztusa Sándor Istvánnak. Ott ülnek tizenheten a vádlottak padján az ítélethirdetés után, s amikor ki­mondják rá a halált, Sándor István hátrafor­dul, és a többiek felé némán odamondja: bo­csássatok meg! Magára veszi a keresztet, s vál­lalja annak következményeit, ami nem bűn." Nem gondolom, hogy Pálfy Jánosnak köny­­nyű lett volna 1920. április 28-án, halála nap­ján. Ő vajon milyen keresztet, hány forradalmi terrorban megölt ember keresztjét volt kényte­len magára venni? Mindazt, ami bűn. A felnőtt Sándor Istvánt Orth Péter, a kecs­keméti Katona József Színház tagja alakítja. „Felfoghatatlan számomra - mondja -, hogy volt egy olyan kor, amelyben meggyilkoltak valakit, aki az égvilágon semmi rosszat nem tett, sőt... Sándor István története közelebb hozta hozzám annak a kornak az abszurdu­mát, közelebb hozta a valósághoz, míg a törté­nelemkönyvek sokszor csak olvasmányél­ményként maradtak meg bennem. Nem tu­dom, érdekli-e ez a történet a mai fiatalokat, valószínűleg nem. Mit értenek belőle fiatalon? Nem tudom. De engem is a középiskola vége felé kezdett érdekelni a világ. Ha most nem, néhány évvel később lehet, hogy az eszükbe jut: élt egyszer egy Sándor István, akiről lát­tam valamit, s bár éppen olyan kis porszem volt, mint én, mégis úgy emlékszem, elég bát­ran élt... de hogy is volt pontosan...?" Elég bátran élt. De mi az ő bátorságának mértéke és iránya? Mert a bátorság önmagá­ban nem elég. Ahogy Dér András fogalmazta: az átlagosból, a hétköznapiból - nem patetiku­san, hanem praktikusan - eljut a krisztusi út­ra. Az anyuka még mindig ott ül a Tisza-par­ton, még mindig ringatja a babakocsit, még mindig könnyű a napfény. Vajon milyen út fe­lé ring majd ennek a gyereknek az élete? Pél­dája van. Szöveg és kép: Elmer István Egy főnöke van, s ez Isten

Next