Új Ember, 2014 (69. évfolyam, 52/3409. szám - 71. évfolyam 1/3462. szám)

2014-09-21 / 39. (3448.) szám

A hatalmas óbudai lakótelep tízeme­letesei között járunk. Nem messze húzó­dik a Faluháznak is nevezett panelsor. A szürke betont parkok és virágágyások tarkítják. Óvoda, iskola, közért, zöldsé­ges, patika, gyerekzsivaj - minden van. Egy kisváros ez a nagyvárosban. A tíz­emeleteseket minden átmenet nélkül ré­gi óbudai házak és utcarészletek váltják, aztán megint egy sor panel mered ránk. S nem tudni, a díszes (valaha szebb na­pokat is látott) kapuk vagy az egyszerű üvegajtók mögött ki hogyan él. Mert akárhogy nézzük is, ez mégsem az a klasszikus kisváros, ahol mindenki is­merne mindenkit. S ahol a legtávolabbi szomszéd is tudná, ki, mire szorul rá. Munkalehetőségre? Jó szóra? Egy falat kenyérre? Hiszen rászorulók mindenhol élnek. Itt is. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat néhány éve pékséget nyitott az óbudai lakótelepen, a Zápor utcában. A csendes és barátságos üzlet, amelyben több polc­nyi könyvvel még olvasósarok is van, olyan kezdeményezés, amely ugyan a jó szomszéd szerepét nem tudja betölteni, de nem is erre vállalkozott. A pékség a szeretetszolgálat első olyan munkahely­teremtő vállalkozása, amely megválto­zott munkaképességűeket foglalkoztat. Az itt sütött kenyér nagy részét a szol­gálat szociális intézményeibe szállítják, de helyben is árusítanak friss pékárut. A pékség ily módon nemcsak szociális foglalkoz­tatóként működik, hanem a környék kevés pénzből élő lakóit is kiszolgálja. De a tör­ténetnek még nincs vége. A Magyar Máltai Szeretet­szolgálat és Óbuda-Békásme­­gyer önkormányzata ugyanis a III. kerületben élő kisnyug­díjasok és rászoruló emberek számára kenyérbérletet is ki­bocsát. Bús Balázs, a kerület polgármestere, Győri-Dani Lajos, a szeretetszolgálat ügyve­zető alelnöke és Szabó Lajos, a Rozmaring étterem tulajdonosa számoltak be az új kezdeménye­zésről. A bérlettel a Zápor utcai pékség­ben féláron lehet kenyeret vásárol­ni, egy félkilós cipó ára így ötven forint, az egykilós kenyér pedig száz forintba kerül. A kedvezmé­nyes bérleteket Óbuda-Békásme­­gyer önkormányzata a szociális in­tézményein keresztül juttatja el a rászorulóknak. Egyesek szerint problémás, hogy éppen a hajlékta­lanok nem részesülnek a bérletből, ám a felvetés csúsztatott, hiszen a hajléktala­nok nem kenyérbérletet, hanem kenyeret kapnak. Hiszen a máltaiak szociális pék­sége alapvetően éppen a szállókat és a melegedőket látja el ingyen kenyérrel. S hogy a kezdeményezésben mi a szerepe egy Duna-parti vendéglő tulaj­donosának, azt is megtudtuk. A Rozma­ring étterem vendégei bizonyos ételek megrendelésével a pékséget támogatják. Az, akinek nem okoz gondot étterem­ben étkezni, így közvetve segíthet azon, akinek egy kiló kenyér ára is sok. Nem a Rozmaring vendéglő az egyetlen, ame­lyik segít. A Magyar Máltai Szeretetszol­gálat várja, hogy további, a jótékonyság­ra nyitott étterem-tulajdonosok is be­kapcsolódjanak a kezdeményezésbe. A Zápor utcai pékség neve: Szívvel, lélekkel. E mostani program a Mindennapi kenye­rünk nevet kapta. Koncz Veronika Fotó: Kissimon VAN MÉG JÓ HÍRÜNK M­indennapi kenyerünk Kenyérbérlet a rászorulóknak A kegyoltár búcsúnapját rendezték az óbudai Szent Pé­ter és Pál-templomban, szep- tember 7-én. Az ezredik, jubi­leumi évét ünneplő plébánia Kovács Zoltán érseki irodaigaz­gatót hívta meg főceleb­­ránsnak, s a kerület több lelki­­pásztora részt vett a szentmi­sén. Tercsi '7­' ’ ' 'nos hat-tzzn­z évben mintig töltött be a ,­ melyre elsőként Szent István adott példát a magyaroknak. A török hódoltságot követő időkben a betelepülő németek hozták magukkal a Mária-tisz­­teletet. A templomban - az ol­dalbejárattal szemben - látha­tó a második főoltár, az úgy­nevezett Kiscelli oltár. A temp­lom építése idején oldalkapu volt a helyén. 1785-ben befa­lazták az oldalkaput, s ide állí­tották azt az oltárt, amely a Kiscelli-hegyen lévő trinitárius kolostor templomának főoltá­ra volt, s a mariazelli kegyszo­bor másolatát őrizte. Hogyan került a Szent Péter és Pál­­templomba az oltár? II. József császár felvilágosultnak vélt gondolkodásával számos szer­zetesrendet betiltott, elárve­­reztette a trinitáriusok templo­mának berendezését is. Kühteiber Antal molnármester vásárolta meg az oltárt, s ide­hozatta Batthyány József eszter­gomi érsek engedélyével. Az oltár angyalait Bebo Károly ké­szítette, akkor még a kiscelli templom számára, amely templom a környék birtokosa, a gróf Zichy család pártfogása alatt állt. A szentmisén megjelent Varga Mihály nemzetgazdasá­gi miniszter és Bús Balázs, Óbuda polgármestere. A litur­gia során Schubert G-dúr ün­nepi miséje hangzott fel az Al­bert Schweitzer ének- és zene­kar előadásában, vezényelt Kenessey László. • A polgármestertől rövid inter­jút kértünk ezen alkalommal. Bús Balázs Vízivárosban született, Szentimrevárosban nőtt fel, ma Óbuda polgármestere. Jó ideje odatartozónak érzi magát. A szentendrei ferences gimnázium­ban végezte gimnáziumi tanul­mányait. Tanár szeretett volna lenni, de abban az időben - 1990 előtt - egyházi iskolából nem nyílt erre mód. „Az esztergomi szemináriumba jelentkeztem" - mondja a polgármester, majd így folytatja: „Másfél évi katonaság és egy év szeminárium után más­ként alakult az életem. Úgy lát­tam, a családos életformára szól a hivatásom." Felesége gyógypeda­gógus, ő szociális munkás - szoci­álpolitikus végzettséget szerzett. „Életemet meghatározta az egyház, különösen a ferencesek, akik nagy hangsúlyt helyeztek a közösségépítésre, s ennek ma is hasznát veszem." Úgy látja, az elmúlt hatvan év­ben sok minden széthullott a ma­gyar társadalomban, különösen a hagyományos közösségeket verték szét. „Pedig a vallási közösségek képesek megtartani az embereket, a családokat, a nemzetet." Tizennyolc éves kora óta gya­korta ellátogatott Lengyelország­ba. „Ott nem tudták az egyházat annyira háttérbe szorítani, mint nálunk, ezért a családoknak, a nemzeti megmaradásnak hagyo­mányosan az egyházi közösségek a legfontosabb színterei. Idehaza szomorúan látom a magányos embereket, támasz nél­kül keresik, s bizony gyakran nem találják he­lyüket a világban - eb­ből a szempontból is fontos lenne az egyházi közösségeket még inkább erősíteni, hiszen kívána­tos lenne mind nagyobb részvételük a társadalom életében." Majd arra fordult a szó - amit persze régóta tudunk, de újra és újra hangot kell adni neki -, hogy a médiumok több­sége nem közvetít pozi­tív eszményeket, így - különösen a fiatalok­­ ritkán találkoznak köve­tésre érdemes példákkal. Bús Balázs ugyanak­kor vallja: „Miközben azt látom, hogy kapaszkodó nélkül marad­nak az emberek, mégis fogéko­nyak az egyház társadalmi taní­tására. Az elmúlt négy évre te­kintve, örömteli például, mennyi­re megmozdulnak az emberek a hajléktalankérdésben - pártfölfo­gástól függetlenül. A szubszidia­ritásnak is egyre nagyobb szere­pét látom. A kerületben működő közösségek - nem csak egyházi közösségek -, az önszerveződés szép példáit mutatják." A közösségszerveződés egyik ér­dekes - követésre méltó­­ példáját említi: közösségi kerteket alakítot­tak ki a békásmegyeri lakótelepen. „Óriási sikere lett a kezdeménye­zésnek. Az ott élő emberek sajátjuk­nak érzik a kis kertet, amelynek művelése közben közösségé formá­lódtak. Harminc családnak jutott parcella, és hetvenen állnak sorba, hátha valaki visszaadja - de senki nem akarja föladni. Nemcsak arra mutatkozik igény, hogy a kicsiny parcellán termeljenek valamit, ha­nem hogy annak a közösségnek a részesei legyenek." Óbudán is hasonló jelenségek játszódtak le a plébániai életben, mint országosan. A kilencvenes évek elején a „helykeresés" soka­kat bevitt a templomba. Mára a valóban hívő emberek maradtak. „Bízom Ferenc pápa irányvona­lában, aki emberközelbe hozza a vallási kérdéseket, s ilyen módon rokonszenvessé teszi az egyházat mindenki számára." Bús Balázs a követendő keresztény magatartás jellemzésére a Jakab-levélből idéz: „Tettek által igazul meg a hit." A nevelésre és az oktatásra te­relődik a szó. A polgármester - másokhoz hasonlóan - úgy látja, az elmúlt negyedszázadban a szü­lők és a pedagógusok „magukkal voltak elfoglalva. Mindenki azon­nal európai szinten szeretett volna élni, a saját érvényesülését kereste, s ennek a mai húszas-harmincas nemzedék a kárvallottja. Szülő­ként is érzem annak a felelősségét, hogy minél több helyes példát, he­lyes értéket mutassunk be." Bús Balázs úgy látja, sok fia­tal azért hagyja el az országot, mert a nemzethez tartozás tuda­tát „kevésbé sikerült átadni ne­kik, s ezen mindenképpen változ­tatni kell. Hiányolom az egészsé­ges nemzeti tudatot. Oda jutot­tunk, hogy ha egy fiatal nemzeti színű trikót vesz föl, mindjárt »magyarkodónak« nevezik. Büszkének kellene lennünk arra, hogy magyarok vagyunk, más nemzeteknél - legutóbb például a horvátoknál - egészséges példáját látom a nemzeti öntudatnak." Óbuda mindig erős katolikus település volt - hangsúlyozza a polgármester. - A Zichy család által betelepített németek jelentő­sen hozzájárultak ehhez. Amikor azt kérdem tőle, milyen mértékű a keresztény jelenlét a kerületben, Bús Balázs így válaszol: „Örül­nék, ha érzékelhetőbb lenne." Jó példaként említi a máltaiakat, akik újabban öt különleges játszó­teret alakítottak ki. Ők azt vall­ják: a lakótelepeken nemcsak a pa­nelházakat, hanem a lakóközössé­geket is rehabilitálni kell. A ját­szótereken közösségi épületet ala­kítottak ki, olyan segítőkkel, akik foglalkoztak az anyukákkal. Meghatározóak Óbudán a szaléziak. Bús Balázs örülne, ha a szerzetesek a kerület szakiskolájá­nak munkájában is részt venné­nek. Miközben megállapítja: „a plébániai közösségekben sok tettre kész emberrel találkozom", hiá­nyolja, hogy nem vesznek részt nagyobb súllyal a kerületi köz­életben. Elmer István­Fotó: Petri Szabolcs A­z ezeréves plébánia - Óbudán A múlt emléke - a jelen képe la templom irányjelző az Árpád-híd mellett­ i 2 fi címjel KÖZÖS DOLGAINK 2014. szeptember 21 Ö­nkéntes szolgálat 72 óra kompromisszum nélkül: idén is várják a fiatalokat Fiatalokat várnak az ország egész területéről, hogy három napon át - október 9. és 12. között - kisebb-nagyobb csoportok­ban másoknak segítsenek, közhasznú feladatokat teljesítsenek. „Exkluzív kalandtúra a Magyar Katolikus Egyház, a Ma­gyarországi Református Egyház és a Magyarországi Evangéli­kus Egyház szervezésében. Vállalkozó szellemű fiatalok cso­portjai országszerte arra szánják három napjukat, hogy mások­nak segítsenek" - írják felhívásukban a szervezők. A 72 óra kompromisszum nélkül egy szociális önkéntes akció, amelyet a három történelmi keresztény felekezet (római kato­likus, református, evangélikus) felkérésére az Ökumenikus If­júsági Alapítvány szervez. Magyarország fiatalságát hívják kö­zös összefogásra, hogy együtt tegyünk másokért, környeze­tünkért. Fiatalok kisebb-nagyobb csoportjai három napon, azaz 72 órán keresztül teljesítenek közhasznú feladatokat or­szágszerte. A vállalt munka lehet intézmények, játszóterek fel­újítása, erdőtakarítás, szociális segítségnyújtás, kulturális mű­sorok szervezése különböző közösségeknek (fogyatékkal élők, idősek). Elsősorban olyan, tizennégy és harminc év közötti fi­atalok jelentkezését várják - csoportosan vagy egyénileg -, akik szívesen szánnak egy hétvégét másokra. Regisztrálni a 72 óra kompromisszum nélkül honlapján lehet: www.72ora.hu. A 72 óra célja, hogy meghívja a fiatalokat, elsősorban a kö­zépiskolás és az egyetemista korosztályba tartozókat: tegyék szabaddá magukat ezen a hétvégén, és segítsenek ott, ahol szükség van rá. A kezdeményezés célja, hogy felhívják a társa­dalom figyelmét a fiatalok erejére, elkötelezettségére, lelkese­désére, segítőkészségére. Szeretnék, ha a részt vevő fiatalok megtapasztalnák: együtt nagy dolgokra képesek, és nagyszerű érzés, nagy ajándék másoknak segíteni. A 72 óra olyan tevékenységeket kínál, amelyek iskolai kö­zösségi szolgálatként is végezhetőek. Ennek módjáról szintén a 72 óra honlapján lehet tájékozódni. A kezdeményezés Németországból indult, és 2002 óta szá­mos sikeres projekt valósult meg a környező országokban is. Magyarországon a háromnapos összefogás 2006-ban valósult meg először, akkor még csak a Szombathelyi és a Győri egy­házmegyében. Az akciót 2007 márciusában szervezték meg először ökumenikusan, országos szinten. Tavaly hetvenöt helyszínen nyolcezer fiatal vett részt az önkéntes szolgálatban. Magyar Kurír

Next