Új Ember, 2014 (69. évfolyam, 52/3409. szám - 71. évfolyam 1/3462. szám)

2014-10-26 / 44. (3453.) szám

10 tiffmter_­___________ Úton 2014. október 26. A kúp alakú magas hegy úgy trónolt a hegygerincekkel övezett medence oldalában, mint székesegyház egy püspöki székhely felett. De nem város, csak sok kis falu sorakozott a medencé­ben, hosszan egymás után az ország­út mentén, mint szentolvasóra felfű­zött golyócskák. És nem katedrális, csak egy kis fehérre meszelt kápolna állt a hegy lábától felfelé jó nekiru­­gaszkodásnyira lévő párkányszerű kiszögellésen. Messzire el lehetett látni onnan is a medence falvai fe­lett, nem volt szükség felmászni a csúcsra. Maga a hegy csúcsa a fel­hőkbe veszett. Keresztút vezetett fel a kis fehér kápolnához, kőkeresztek jelezték a tizennégy stáció helyét. Augusztus közepén, Nagyboldogasszony nap­ján emberemlékezet óta búcsút tar­tottak itt a medence lakói. Távolabb­ról is sokan eljöttek. Olyankor színe­sen hullámzott a hegy lába a bűnbo­csánatért ide elzarándokoltak soka­ságától. De elmúltak már a forró au­gusztusi napok, most didergető no­vemberi szelek kergetőztek a csu­pasz fák ágai között. A hegy lábánál borvízforrás fakadt, különösen jóízű víz tört fel belőle. A kálváriának nekivágók szokás szerint itt gyülekeztek indulás előtt. Ittak is a forrás vizéből, valahogy ez is hozzá­tartozott a keresztút bejárásának ritu­áléjához. Az ivóvízért naponta-hetente idejáró környékbeliek pedig, miután kirakták átalvetőikből, szekereikből a mázatlan cserépkorsókat, és sorukra vártak a cserefa küpünél, megjártatták szemeiket a kálvárián, fel a kápolnáig, és elmormoltak egy imát. Úgy lehet, ez meg a vízhordás rituáléjához tarto­zott hozzá. Barna csuhás szerzetes állt a hegy­párkány szélén, a kis fehér kápolna előtt. Lefelé nézett, a borvízforrásra, amelynek környékét fekete ruhás asszonyok lepték el. Fentről is lát­szott, hogy nem vízért jöttek, vállukat nem húzta agyagkorsókkal terhelt átalvető. Tehénfogat vonta borvizes szekér sem állt félrehúzódva a forrás melletti fák alatt. Honnan jöhetnek, mi járatban lehetnek, találgatta a ba­rát, hiszen a búcsú napja rég elmúlt. Bár, ami azt illeti, gondolta tovább, nincs ahhoz szükség búcsús dátumra a kalendáriumban, hogy bűnbánatot gyakoroljanak a hívők. Hallotta, hogy sok szörnyűség történt mostanában a medencében, erősen nekikeseredtek mindenfelé a népek. A fekete ruhás asszonyok sorra it­tak a forrás vizéből, aztán némán csoportba rendeződtek a kápolná­hoz felkanyargó keresztút aljában. Kicsit félelmetes volt ez a némaság. Húszan-huszonöten lehettek. Férfiak és gyerekek nem voltak közöttük, pap sem állt az élükön. Nem vittek elöl nagy fakeresztet, sem hátrébb templomi zászlókat, csengettyűket. Nem volt ez egy hagyományos ke­resztalja, ahogy errefelé a búcsújá­rásra egy-egy faluból összeállt za­rándokok csoportját nevezik. Fekete volt az asszonyok ruhája, és fekete volt a kendő is, amit a fejükre kötöttek. Lábukon ormótlan, súlyos bakancs dísztelenkedett. Azok húz­nak fel ilyent, akik igen nehéz útra in­dulnak, s a hazatérés ideje még a tá­voli homályba vész. Az asszonyok komor arcán eltökéltség látszott, s va­lami nagy-nagy akarás. Öregasszony vagy bimbózó leány egy sem akadt közöttük. Egyiknek sem görbült még meg a háta a vénségtől, de mind­egyiknek volt már néhány keserű, mély ránc az arcán. Nem néztek egy­másra, csak elszántan maguk elé. Az­tán egyszerre, akárha láthatatlan jelre, némán nekiindultak a hegynek. Mint mikor suvadásos hegyolda­lon megindul lefelé a föld, úgy in­dultak felfelé az asszonyok. Csikor­gód nehéz bakancsuk alatt a kavi­csos föld, ahogy egymás után kono­kul rakták lábukat a kaptatón. Meg­álltak minden kőkeresztnél, ahogy illik, de sokat nem időztek egyiknél sem. Ilyenkor bizonnyal mondtak magukban imát is, mert mindegyik­nek mozgott a szája, bár hang nem jött ki rajta. Szenténekeket sem éne­keltek a kereszteknél, ahogy szokás, hanem indultak mindjárt tovább, mint akiknek sürgős dolguk van. Különös és komor volt ez a néma menet. Súlyos történések húzódnak a háttérben, amikor súlyos bakan­csot húznak az asszonyok. A hegypárkányon álló barát csak nézte értetlenül a közeledő menetet. Ha bűnbocsánatért jönnek a kálvári­ára, miért nem imádkoznak, énekel­nek hangosan a kereszteknél? Az is furcsa, hogy most jönnek, amikor nincs búcsú. És miért, hogy csupa asszony érkezik? De majd idefent ki­derül minden, gondolta a barát. Majd ha kijöttek a kápolnából, ahol térdepelve megkerülik az oltárt, be­fejezéséül a keresztútnak. Akkor el­beszélget velük, ahogy más zarándo­kokkal is szokott. Nagy romlások es­tek mostanában a medencében. Sok hihetetlen, keserű dolog adta elő ma­gát. Jólesik majd a zarándoknak, hogy számot adhat róla. Az asszonyok menete elhagyta az utolsó, tizennegyedik stáció kő­keresztjét is, és felért a kis kápolna előt­ti hegypárkányra. A kápolna mellett elhaladva mindegyikük keresztet ve­tett, de egyikük sem állt meg. Az asz­­szonyok menete némán és eltökélten folytatta útját felfelé a hegyen. A barát megütközve nézett utánuk, nem tudta mire vélni az egészet. A leghátul menő asszony, úgy lehet, kifulladt a mere­dek kaptatón, kissé lemaradva követte társait. Egyszer még szusszanásnyi időre meg is állt, s hátranézett a kápol­nára. A barát neki címezte a kérdést: - De hát hová mennek, lelkecs­kém? Hiszen csak eddig tart a ke­resztút! Előbb úgy tűnt, nem válaszol az asszony. Aztán halkan, alig hallható­an azt mondta: - Fennebb van nekünk dolgunk, testvér. Ott, ahol a hegy a felhőkbe ér, s még fennebb. Bocsássa meg ne­künk az Isten, de muszáj számon kérnünk valamit. Majd mintha megrestellte volna magát, hogy annyit beszélt, gyorsan indult tovább. Hogy utolérje társait, erősen szaporázta a lépést. Felfelé, ahol már felhőkbe ér a hegy, s még fennebb. (A szerző a Székelyföld című folyóirat szerkesztője) Molnár Vilmos A legfelső stáció Mi ez, ha nem isteni kegyelem? Ö­tven éve énekes-orgonás szolgálatban a felsőmocsoládi kántorasszony Imával pirkad a hajnal, s kel szárnyra az öröm, hogy to­vábbgyűrűzzön, hiszen új nap virradt, tele vággyal és re­ménnyel. A felsőmocsoládi Rákóczi Lászlóné harmóniában él önmagával és a világgal. Elé­gedettségének forrását gyer­mekei és unokái jelentik, vala­mint az a tudat, hogy szolgál­hat Isten országában. Várják a hívek a templomi orgonánál, s a temetéseken is számítanának rá - úgy, mint régebben -, de ezeket a kéréseket betegsége miatt egy ideje kénytelen elhá­rítani, így általában otthon mond el egy-egy fohászt a fa­lubeliek lelki üdvéért. Augusztus 15-én múlt öt­venöt éve, hogy kántornak állt. Nikii Zsolt plébános is há­lát adott e nem mindennapi szolgálatért, hiszen Vali tevé­keny alakítója a liturgiának. Amikor az atyát arról kérdez­tem, hogy mit jelent számára káderlapomon az állt: népelnyomó, klerikális család gyereke vagyok. Titkos segítséggel mégis felvettek a gimnáziumba, ám egyetemre már nem mehettem­ hűséges kántora, így fogalma­zott: nagy kincs, de nemcsak neki, hanem az egyházközsé­geknek is, hiszen Felsőmocso­­ládon kívül Mernyeszent­­miklóson és Polányban is or­gonához ül, sőt az ecsenyiek szentmiséjén is énekel. Ezen­kívül kiváló háziasszony, sü­teményeinek nemcsak a plé­bánián, hanem a környéken is híre van... „Édes Jézusom, Boldogsá­­gos Szűzanyám! Azt a kegyel­met kérem, hogy míg élek, mindig isten- és emberszerető legyek. Csak annyi egészséget kérek, hogy el tudjam látni a nektek szentelt szolgálatot és a szent halál kegyelmére le­gyek méltó. Ámen!" — Ezt az általa írt szabad imát küldi az égbe mindennap, s megköszö­ni az Úrnak, hogy ilyen utat szánt neki. Bár meglehetősen hányattatott sors jutott szülei­nek, de a hűség folyamatosan termette gyümölcseit. - 1940-ben születtem Ber­­zencén. Édesapám honvéd­tiszt, apai nagyapám Nagydo­­rogon gazdatiszt, anyai nagy­apám Felsőmocsoládon a Bá­nó család erdésze volt. Édes­anyám a kaposvári Zárdában nevelkedett - mesélte. - Sze­rencsés vagyok, hogy a hit a családban csírázott, és minde­nen átsegített bennünket. 1945-ben apám Balatonkene­sén teljesített szolgálatot, ami­kor utcánkat orosz bombatá­madás érte. Néhány napra az amerikai követségre menekí­tettek bennünket. Innen indul­tunk felsőmocsoládi nagyszü­­leimhez. Édesapámnak a „fel­szabadító" rendszer ugyan fel­ajánlotta a fonyódi kapitány­ságot, de mivel nem fogadta el, koholt vádak alapján letar­tóztatták. Kilenc hónapon át tartották fogva, miközben ha­lálra ítélték. Az osztrák-ma­gyar nagykövet közbenjárásá­nak köszönhetően - édes­apám bújtatta a zsidódeportá­lások idején - megmenekült. Igaz, 1946-ban elvették tőle a bizonyítványait, mondván: csak lapát és ásó való neki, hi­szen a rendszer ellensége. A főnöke nem tartotta annak, ezért bár segédmunkásként alkalmazták, irodában dol­gozhatott. Mi ez, ha nem iste­ni kegyelem? Mivel Rákóczi Lászlóné fel­menői vallásukat gyakorló ka­tolikusok voltak, húgával együtt szinte kiközösítették őket az iskolában. Kitűnő lé­vén, túl sokat nem árthattak neki tanítói és tanárai, legfel­jebb az évzárón nem ő vehette át a vörös nyakkendőt. A Bá­nó család kitelepítése után az erdész nagyapa munkahelye is megszűnt, ám mindig bá­mulatos történetekkel ajándé­kozta meg unokáit a termé­szetben jelen lévő Istenről; ki­­mondva-kimondatlanul is hir­dette Rónay György igazát: „Nézz föl az égre: ott van­­fel­hők és csillagok közt. // Pil­lants körül a földön: / ott van fűben, virágban, / állatok bá­muló szemében, / emberek ar­cán. // Áss le a föld alá: /cson­tokból és kövületekből / szán­dékainak lábnyoma / dereng feléd. // Mindenütt láthatat­lan. / Mindenben látható." A felsőmocsoládi kántor­asszony ma is fájdalommal te­kint vissza a háborús évekre. A családi ház teljes berende­zése ott maradt Balatonkene­sén. Az oroszok lovak ablakos ládájának szánták a tálaló­­szekrény fiókjait, s felfeszeget­ték a zongorabillentyűket. A bútorok tűzben porladtak el... - Az államosítást követően a Bánó család nevelőnője az akkori református iskola igaz­gatójával kötötte össze az éle­tét, s mivel a férjet elbocsátot­ták, a feleség zongoratanítvá­nyokat fogadott, hogy legyen kenyér az asztalon, így kerül­tem én is hozzá - emlékezik az egykori diák, aki megpró­bált helyesen bánni Istentől kapott talentumaival. - Nyolc évig tanultam zongorázni, s minden vágyam az volt, hogy tanító vagy orvos legyek, de már a gimnáziumba kerülé­sem is kérdéses volt. „Káder­lapomon" az állt: népelnyo­mó, klerikális család gyereke vagyok. Titkos segítséggel mégis felvettek a gimnázium­ba, ám egyetemre már nem mehettem. Isten ekkor is összekacsin­tott Valival. Egykori hitoktató plébánosa, Búzás Ferenc azzal kereste meg, hogy vállalja a kántori tisztséget. Örömmel mondott igent, és - szerencsé­jére - munkahelyén, ahol bér­elszámolóként dolgozott, még azt is engedélyezték, hogy részt vegyen a temetéseken. - Építész férjemet is itt is­mertem meg, aki akkor már rózsafüzér társulati tag volt, később pedig több évtizeden át tevékenykedett az egyház­­község világi gondnokaként - fűzi tovább a szót a kántorasz­­szony. - Öt gyermeket nevel­tünk fel, akik tíz unokával leptek meg bennünket; közü­lük négy jelenleg is Nikii atya ministránsa. Ahogy na­gyító alá veszem ezt a több mint fél évszázadot, világos­sá lesz: az Úrjézus sokszor tett próbára, de mindig fél­émért bajaimból, bánataim­ból. Hitem kiteljesedését nagyban segítette a kaposvári Szent Imre-templomban 1998-ban tartott Élek a Lélekben című szeminárium, amely el­sősorban a Szentlélek kegyel­mi ajándékaira irányította fi­gyelmemet. Sajnos két és fél éve elveszítettem a férjemet, de érzem, az örök hazába ölelte őt az Isten. Ennek tu­datában sikerült feldolgoz­nom a gyászt, s lett újra béke a szívemben. Vali sokáig szeretné őrizni ezt a békét. Ezért is imádkozik a Jézus Szíve és a Rózsafüzér társulat tagjaként, ahova há­rom unokája is elkíséri. Ke­gyelemként éli meg a gyenge­ségében rejlő erőt és a kántor­­ságot, de azt is, hogy soha nem akarta feladni a fizetség nélküli énekes-orgonás szol­gálatot. Azt azonban sajnálja, hogy már nem lehet ott a te­metéseken - fájós lábai nem engedik -, ám ilyenkor egye­temista unokáját, Pétert moz­gósítja, aki éppúgy helytáll az atya mellett, mint ahogy nagyanyja is tette az elmúlt ötvenöt évben Búzás Ferenc, Harmat József, Tihanyi Miklós, Szommer József, Halász Ottó, Lubics Árpád és Nikii Zsolt plébánosok oldalán. A kántorasszony unokái is kedvelik a zenét; némelyik zongorázni tanul, így akár utódja is lehet. A tízből két gyerek a kaposvári Nagybol­dogasszony Római Katolikus Gimnáziumba jár, kettő pedig már végzett. Vali örül, hogy az unokáit ide íratták szüleik, mert azt érzékeli: szellemiség­ben, lelkiségben meglehetősen nagy a különbség az állami és az egyházi fenntartású intéz­mények között. Amikor arról faggattam, mely énekek törnek fel szívé­nek legmélyebb rejtekéből, azt mondta: valamennyi a szívé­ből fakad, de a Mária-énekek a legkedvesebbek számára. A portréírótól is egy Mária­­énekkel búcsúzott: „Amíg szívem dobog, Szűz Mária, / Nem szűnik szeretni téged so­ha. / Szívem szerelme, hódolat szaván / Sóhajt föl hozzád: Üdvöz légy, Anyám. // Szí­vem öröm érte vagy búbánat, / Egyik sem nyomja el a szent vágyat, / Hogy dicsérjelek, hó­dolat szaván / Naponta zen­gem: Üdvöz légy, Anyám." Lőrincz Sándor

Next