Új Ember, 2015 (71. évfolyam, 2/2463-52/2513. szám)

2015-08-09 / 33. (2494.) szám

14 A most útjára indított sorozatommal a címben jelzett időszakban épült templomok történetét szeretném bemu­tatni, s egyúttal arra kérni kedves olvasóimat, hogy osz­­szák meg velem a saját történeteiket (lantos.edit@ hotmail.com). Ezeknek az épületeknek a történetei ugyanis többek a tervek, az engedélyek és az építőanyag­ok történeteinél. Itt minden építéstörténetben megmutat­koznak az egyházközségek és az egyes emberek, a papok és a laikusok megpróbáltatásai csakúgy, mint összefo­gásuk az újrakezdésért. Célom, hogy megírjam ezek tör­ténetét is, nem csupán az épületekét. Szedres, 1947-1956 Szedres templomának fel­építésére 1947-ben kapott utasítást püspökétől Marycz Elemér plébános. A terveket Tarai Lajos, az egyházmegye mérnöke készítette el. Miután bemutatta azokat a Szekszárdi Mérnöki Hivatalban, felküld­­ték „jóváhagyás végett Buda­pestre a Tervhivatalba". A volt uradalmakból két nagy­pajtát és egy pincét igényel­tek, hogy azokat lebontva épí­tőanyaghoz jussanak, de csak a pajtát használhatták fel, a másik két ingatlan bontási en­gedélyét visszavonták. A hí­vek közül a jobb módúak ezer-ezer forintot ajánlottak fel, és persze társadalmi mun­kát is. Végül 1948 nyarán a Szekszárdi Mérnöki Hivatal szóbeli engedélyével elkezd­ték az építkezést. Karácsony előtt a plébános elment Buda­pestre, hogy megsürgesse az engedélyt a Tervhivatalban. Itt azt mondták neki, hogy át kell terveztetnie a templomot. Akkor azonban már készen volt az alap, így végül kisebb módosításokban állapodtak meg, így került a homlokzatra a tervezett négyszögletű ablak helyett körablak, a háromíves bejárat helyett pedig egyívest írtak elő. Az 1948 és 1952 kö­zötti időszak a pénzgyűjtés és az építkezés jegyében telt. 1948 nyarán a pécsi cserkész­fiúk jöttek segíteni táborozá­sért cserébe. Ők ásták ki a templom alapját. Az első öt­ezer forintot a község és a kör­nyék gyerekei betlehemezték össze. A falu legényei bemu­tatták a Dankó Pistát Szedres­ben és Tengelbcen. Az ebből befolyó bevétel ezerhatszáz forint volt, így készül­hettek el az alapfalak alsó sorai. Balatonal­mádi kőbányájának tu­lajdonosa hitelben adta a szép vörös követ, ezt a nagyobb fiúk betlehe­mi köszöntőzéséből fi­zették ki. A paksi hí­vektől perselypénzt, a tolnai selyemgyári munkásoktól négy va­lódi selyemvélumot, a bonyhádi malomtulaj­donostól bontott téglát kaptak. 1950-1951-ben az Új Emberben is fel­hívták a hívek figyel­mét az épülő templom­ra, és kérték a segítsé­güket. 1951-ben - ami­kor a falak már a tető­zetig értek - nagyon nehezen lehetett téglá­hoz jutni. Az épületanyagokat zárolták, és csak állami kiuta­lásra adták ki. A templom épí­téséhez is utaltak ki téglát, de csak az építkezési szezon de­rekán, és akkor is keveset. Egy alkalommal, amikor a plébá­nos vásárolt annak a pincének a bontott tégláiból, amelynek a bontási engedélyét kétszer kapták meg és vonták vissza tőlük - nem tudván, hogy az eladó mindezt illegálisan te­szi -, Marycz Elemér atyát el­fogták, és kétévi börtönre ítél­ték. Valószínűnek látszik, hogy letartóztatásának politi­kai oka volt, mert bár más is vásárolt a téglából, csak ő ka­pott ilyen súlyos ítéletet. A laktanyákban is elrettentő példaként tették „közhírré" a szedresi templom „fondorla­tos" építését. Az építkezés így megszakadt, de ekkor már állt a terméskővel kirakott, három­árkádos szélfogó, álltak a va­kolatlan téglafalak. A homlok­zat körablakának felső vona­láig megvolt a falazás, és ki­alakítottak egy faszerkezetű alacsony tornyot is. Az építke­zést 1954-ben folytatták Telkes József atya vezetésével, és 1956-ban szentelték fel a templomot. Az épület ekkor még vakolatlan volt. A mai tornyot 1963 júniusában szen­telték fel. Hort, 1949-1954 Hort korábbi temploma 1782 után épült, ám ennek tornyát 1944. november 17-én a németek aláaknázták, így felrobbantva a templomot is. Mahunka Imre plébános ekkor megvette az egyháznak a Wintenberg-féle kastélyt, ahol a termeket összenyitva meg tudták tartani a miséket a templomtalan időkben is. Az egyházközség 1947-ben kérvé­nyezte a községtől, hogy meg­kaphassa azt a telket, ahol a mai templom áll. Itt 1948 de­cemberében egy mozit is mű­ködtető kultúrházat kezdtek el építeni, hogy a befolyó összeg­ből gyűjtsenek az új templom­ra. A régi épület romjaiból minden felhasználható anya­got kibányásztak, ahogyan az egyházközség tulajdonában lévő major — a háborúban megrongálódott - gazdasági épületeit is szétszedték, hogy minél több építőanyaghoz jus­sanak. 1949. szeptember 5-én kezdték meg az építkezést, de egy év se telt bele, és Arkay Bertalan építésszel átdolgoztat­ták a tervet. A források szerint azért, mert a híveknek még­sem tetszett az eredeti terv. A templomépítéshez bevételt biztosító kultúrház helyett egyből a templomhoz láttak hozzá. Az építkezés lassan ha­ladt, a mennyezet és az ács­munkák is csak 1953-ban ké­szültek el. A templomot 1955. szeptember 5-én Czapik Gyula egri érsek szentelte fel. A kora­beli építkezések elhúzódását jól mutatja, hogy ekkor még nem voltak készen sem az ab­lakok, sem a tornyok. 1960- ban az ablakok elkészítése ér­dekében segélyért fordultak az Állami Egyházügyi Hiva­talhoz. A megyei megbízott (a központ minden alkalommal kikérte ezek véleményét) az elutasítást javasolta, arra hi­vatkozva, hogy szerinte a kor­­ti az egyházmegye egyik leg­gazdagabb egyházközsége, amelyik könnyűszerrel kifize­ti a maga zsebéből a szüksé­ges összeget. Ellenérvként említette a plébános rendszer­­ellenes magatartását is, ugya­nis Gulyás János atya beszédso­rozatban ostorozta a szocialis­ta realista irodalmat. Hogy eb­ből mennyi volt igaz, kérdé­ses, de talán többet mond a plébánosról az az Új Emberben megjelent cikk, amely arról tu­dósít, hogy a horti istenháza már a harmadik templom volt, amely az ő közreműködésével épült. A megyei hivatalnok akarata - rossz véleménye el­lenére - végül nem érvénye­sült, és a templom megkap­hatta a budapest-krisztinavá­­rosi plébániatemplom üvege­zéséből megmaradt húsz-har­minc négyzetméternyi színes üveget. A rengeteg társadalmi munkával felépült templom negyven méter hosszú, tizennyolc-huszonnégy méter széles, három­hajós épület lett. A templomban a kor jelen­tős egyházművészeinek munkái kaptak helyet: Arkayné Sztehlo Lili szen­télyablakai és szószéke, Németh Anny színes ke­rámia keresztútja, Mohai Attila és Zsigmond üveg­festményei és Kedvel Béla műlakatos munkái díszítik a nemes anya­gokból épült szentélyt és hajót. A huszonhá­rom méter magas, vörös bazalt tornyok végül csak 1960-ban készültek el. Brezanóczy Pál akkori egri érsek főpapi miséjének szentbeszédében hangsúlyoz­ta: azért kívánja elnevezni az egyik tornyot Jézus Szentséges Szívéről, a másikat Szűz Mária Szívéről, mert azt akarja, hogy mind a két torony az engeszte­­lés gondolatára emlékeztesse a horti híveket. Cserépváralja, 1958-1961 A cserépváraljai plébániát 1946-ban alapították. Az ala­pításkor templomról és plébá­niaépületről nem gondoskod­tak, a miséket a felekezeti is­kolában mutatták be. Az álla­mosítás után is ez a gyakorlat folytatódott, a két tanteremből az szolgált a misézésre, ahol a redőnnyel elzárható oltárfülke volt. Az egyházközség azon­ban templomot szeretett vol­na, így 1958 januárjában vásá­rolt egy telket, februárban pe­dig elküldték az Egri főegy­házmegyéhez Szentirmai József okleveles építészmérnök ter­veit engedélyeztetésre. A terv egy körülbelül négyszáz sze­mély befogadására alkalmas, homlokzati tornyos, egyhajós templomot ábrázolt. Március­ban, miután az iskolaigazgató és a községi tanács támogató nyilatkozatát is megszerezték, a főegyházmegye részéről Brezanóczy Pál pártolólag fel­terjesztette Fias István plébá­nos kérelmét. A támogató nyi­latkozatokban hangsúlyozták, hogy a termek közös haszná­lata károkat okoz az iskolának (például rongálódik a padló és a padok). Ám az egyház­ügyi hivatal Borsod-Abaúj- Zemplén megyei főelőadója májusban elutasította az építé­si engedély elvi jóváhagyását, arra hivatkozva, hogy a falu­ban található Coburg hercegi kápolna felújításával a temp­lom kérdése megoldódik. Egyúttal kérte is az Állami Egyházügyi Hivatalt, hogy kötelezze az egyházközössé­get a munka elvégzésére, mi­vel ősztől már nem vehetik igénybe az iskolát. Emiatt a hívek először egy lourdes-i kápolnát alakítottak ki a falu közepén, ám ide csak a pap fért be. A miséket a hívek­­ télvíz idején és szakadó eső­ben is - a szabad ég alatt hallgatták végig, fedetlen fővel, aki pe­dig le akart ülni, an­nak sámlit kellett ma­gával hoznia. Időközben a falu népe a környező dom­bokból kitermelt há­romszáz köbméter ter­méskövet építőanyag­nak. Az előző év már­ciusában írt megvála­szolatlan kérelmére hi­vatkozva Brezanóczy Pál újra kérte a temp­lom építési engedélyé­nek megadását. Leve­lében hivatkozott arra, hogy az iskolakápol­nát tanterembővítés miatt lebontották, így a szabad ég alatt miséznek, és arra is, hogy a Coburg-kápol­­na a falun kívül, egy dombon áll, nehezen megközelíthető helyen, tehát nem jelenthet megoldást. Érvei közt szere­pelt a már meglévő terméskő, valamint a hívek adakozása révén összegyűlt, illetve a fő­egyházmegyétől és az espere­­si kerülettől kapott összeg, amely lehetővé tehetné az építkezést. Brezanóczy azt is hozzátette, hogy ha a benyúj­tott terv lenne az oka a kérés elutasításának, úgy az enge­délyt egy plébániaiak és egy egyszerű istentiszteleti terem felépítéséhez kéri. Ekkor ugyanis már híre ment, hogy a hivatal több alkalommal is az istenháza templom kiné­zetét, illetve a torony meglétét kifogásolta. Új tervre volt te­hát szükség, amelynek elké­szítésével Papp István mezőkö­vesdi kőművesmestert bízták meg. Ő akkor főállásban a miskolci hűtőház építkezésén dolgozott műszaki ellenőr­ként, így megkérte az ottani tervezőt, Csaba Lászlót, hogy segítsen neki ebben a nehéz feladatban. Nem tudjuk, sej­tette-e, hogy az Iparterv épí­tészmérnöke egykori piarista diák, de az biztos, hogy igen­csak meglepődött, amikor Csaba letette elé egy modern templom terveit. Nem is mer­te vállalni, hogy maga írja alá, emiatt Csaba László gyorsan megszerezte a magántervezői tevékenységet engedélyező OTN-számot, és ingyen elvál­lalta a feladatot. Brezanóczy szeptemberben soron kívüli ügyintézést kért az egyház­ügyi hivatal akkori elnökétől, de az engedélyt csak novem­berben kapták meg. Akkor is azzal a kikötéssel, hogy az új templom nem lehet nagyobb a korábbi tanteremnél, tehát a bemutatott tervektől eltérően csak egy hatszor tíz méteres istentiszteleti helyiség meg­építését engedélyezték. Az új tervekhez 1960. már­cius 15-én kapták meg a vég­leges jóváhagyást. A felszente­lésre 1961-ben került sor. Szöveg és kép: Lantos Edit Templomépítések 1945 és 1989 között II. rész Múlt és jelen 2015. augusztus 9. K­önyvespolcra Üldözés és keresztényellenesség Ferenc pápa maga is gyakran hangoztatja azt a szomorú tényt, hogy századunkban több keresz­tényt ölnek meg a hitéért, mint az elmúlt kétezer esztendő alatt össze­sen. Lapunk olvasói számos hírt ol­vashatnak a „modern" keresztény­­üldözésről, mégsem mondhatjuk, hogy átfogó képük lehetne róla. A Kairosz Kiadónak és a szerző­nek, Győrfi Károlynak köszönhetjük, hogy immár rendelkezünk olyan kézikönyvvel, amely főleg a Chris­tian Solidarity International (CSI) szervezet adatai alapján világmére­tű képet nyújt erről a szégyenteljes népirtásról. A természettudomá­nyos alapműveltségű és külföldi ta­pasztalatokkal rendelkező szerző éveken át gyűjtött anyagából a vi­lágrészek és az egyes országok be­mutatása a legfontosabb, mert azok átfogó képet adnak. Az egyes ese­tek válogatott gyűjteménye - sajnos — állandóan bővülő, és kétségtele­nül fájdalmasan színes anyag. Szeretném kiemelni, hogy a szerző adatai csupán valószínűsítik a vallásos és a hívő keresztények becsült arányait, hiszen erre vonat­kozó statisztika sehol sem készül. Arra is gondolnunk kell, hogy ami­kor 1945-ben hazánkban bekövet­kezett a szovjet megszállás, és el­kezdődött a kommunista keresz­tényüldözés, még mindenki joggal remélhette, miként sokan 1990-ben is gondolták: a hit felszabadulása is bekövetkezik. Mi történt velünk? A keresz­tényüldözés és a keresztényelle­nesség, amelyről ez a kötet oly szo­morúan világos képet ad, nem ma­gyarázza meg a világjelenséget, de még házunk tája hitbeli állapotát sem. Mióta ezzel az értékes kötet­tel foglalkoztam, újra és újra azon járt az eszem: mi a keresztények személyes felelőssége, mi a felada­tunk ebben a helyzetben? (Győrfi Károly: Keresztényüldözés a 21. század elején. Kairosz Kiadó, Bu­dapest, 2015. Kapható az Új Ember könyvesboltjában.) Rosdy Pál G­yörki Károly KERESZTÉNYÜLDÖZÉS A 21.SZÁZAD ELEJÉN

Next