Új Ember, 2018 (74. évfolyam, 1/3620-52/3671. szám)

2018-01-14 / 2. (3621.) szám

2018. január 14. Vízkereszt 3 Ha mi tisztulunk, a világ is tisztulni fog Azért írom így, mert ma különö­sen sokat hallunk és énekelünk min­denféle vízről: a tengeréről, a Jordá­néról, a Mózes által a sziklából fa­­kasztottról, na és persze a Dunáéról, amiről még jócskán lesz szó. Elemi erejű az ima, amellyel a hívek és a szolgálattevők egyként szólongatják, dicsőítik az Urat: az egész liturgia egyetlen folyamatos áradás­a hasonló a közelben áradó Dunához, amelyen ezekben a napokban rengeteg usza­dékfa himbálódzik, némelyiken nagy vidáman potyauraskodó sirályokkal. „A Jordánban való keresztelteté­­sedkor, Urunk, kijelentetett nekünk a Szentháromság imádtatása, mert az Atyának szózata bizonyságot tőn rólad, kedves fiának nevezvén té­ged, a Szentlélek pedig galamb ké­pében megerősíté a szózat csalhatat­­lanságát" - énekeljük először, má­sodszor, majd harmadszor is, és ezáltal egyre mélyebbre és mélyebb­re merülünk a titok vizébe. Jézushoz hasonlóan, aki a Jordánba merült alá, hogy felszínre bukkanásakor tanúsá­got tegyen róla az Atya és a Szentlélek. Nemcsak annyi törté­nik, hogy megértjük, ami kétezer éve tör­ténhetett, hanem szin­te ott vagyunk a folyó mellett, és lelki sze­meinkkel látni véljük a jelenetet. Zenés-éne­kes hittanóraként is megállná a helyét ez a sok ima, válaszolga­­tás, mert képes be­avatni a szent titkok­ba; képes megéreztet­ni, hogy nekem, itt és most közöm van hoz­zájuk, mert nekem és rólam is szólnak. „Akik Krisztusban ke­­resztelkedtetek, Krisz­tusba öltözködtetek" - a jézusi vízbe merü­léstől, Keresztelő Já­nos általi megkeresz­­telésétől ennyire rövid az út a mi keresztségünkig. Kocsis Fülöp prédikációja indítá­saként a zsoltárt idézi, amely szerint a tenger futott, a Jordán pedig vis­­­szafordult. Mindkettő nevetséges és lehetetlen is, állapítja meg, mint aho­gyan Istennek sem célja a maga által alkotott törvények felfüggesztése. Az ő célja az, hogy a szívünkbe el­jusson. A Teremtő belép a világba, hogy megszentelje és megváltoztas­sa az irányát. Szinte az összes ikonon láthatók hegyek, méghozzá repedezett szik­lákkal. Mitől repednek meg a sziklá­ik? Az Úr megjelenésétől. Minden ikon arról beszél, hogy Isten egé­szen közel jön a világhoz, és ettől a természet megrendül. Hát akkor ne­künk is, sőt nekünk még inkább meg kell rendülnünk ezen, és töre­delmes szívvel fogadnunk az érke­zését, hogy beléphessen a szívünk­be. Amikor ma kimegyünk a Duná­hoz, és először a hármas lángot, majd a keresztet a vízbe merítjük, azt a vágyunkat fejezzük ki ezzel, hogy leszálljon az életünkbe Isten. Hogy szentté legyünk, ahogyan a víz, a folyó szentté válik a megáldá­­sa által. A keresztény, evangéliumi élet könnyebb, mint hisszük. Nemcsak annyit jelent ugyanis, hogy helyesen élünk, hanem többet, hogy töredel­mesen, bűnösségünk tudatában be­fogadjuk Istent, aki képes megvál­toztatni az életünk folyását, hogy a mennyország óceánja felé vehessük az irányt. A prédikáció után folytatódik a nagy közös ima: sokakért, mindenki­ért, köztük a nehezen élőkért, a ma­gányos vagy hajléktalan emberekért. Óriási erőt érzek ebben a fohászko­dásban, a szüntelen könyörgésben és magasztalásban. Görögkatolikus testvéreinknél megtapasztalhatjuk, mit jelent imává változtatni az egész életünket. Amint a menet a Duna felé indul, ködön-párán át látjuk a Gellért-he­­gyet és a Duna vonalát, és a felhők újra meg újra megszűrik, néha pedig el is veszik a fényt a vonulók elől. A nap amúgy tűző fényét, amely aztán szerencsére mintegy negyedóra alatt minden zavaró tényezőn felülkere­kedik végül. Közvetlenül a Duna mellett, a víz fölött állva figyeljük a stégre lépő ér­­sek-metropolitát és kíséretét; korlát nincsen, ez kissé félelmetes. A lá­bunk alatt hullámzó víz élménysze­­rűen közvetíti a szertartás súlyos mondanivalóját. Szinte tavaszias az idő, és ennek mindenki örül. Tavaly ilyenkor jeges szélben állt a tömeg a parton. Az evangélium­­ ismét a keresztel­­kedési jelenet) szavai után Kocsi Fü­löp megkérdezi: „Mi folyik itt?" Majd rögtön válaszol is, hogy a Du­na, de aztán újra kérdez, hogy a Du­nával mi folyik, a Duna életével. Az­tán felidézi azokat az időket, amikor még gyerekek fürödtek, asszonyok mostak, férfiak halásztak a Dunában Pesten és Budán. Ám aztán a jó Du­na egyszer csak arra ébredt, hogy betonfalak közé szorították, senkit sem engednek a partjára, és azt a tár­gyat, amely beleesik, tanácsos lenne vegytisztítóba vinni. Mivé tettük a Dunát, mivé tettük a Földet? Szeren­csére a természetnek öntisztító ereje van - ha egyszer végre befejeznénk a szennyezését, képes lenne regenerá­lódni. Hasonló a helyzet velünk, a lelkünkkel is. Legfőbb vágyunk, hogy Isten megtisztítsa az életünket. Hogy a kereszthez hasonlóan, amit most a Dunába merítettünk­­ az éle­tünkbe ereszkedjen. Fájdalmas a vi­lág fertőzöttsége, szennyezettsége, akárcsak a bűneink. Kérjük hát a tisztulást. Ha mi tisztulunk, a világ is tisztulni fog. Kiss Péter Fotó: Merényi Zita (Folytatás az 1. oldalról.) KEDVES OLVASÓINK! Előfizetési díjaink 2018. január 1-jétő­l az alábbiak szerint változnak: ÚJ EMBER HETILAP egy lapszám: 195 helyett 200 forint éves előfizetés: 15360 helyett 16200 forint (52 lapszám) féléves előfizetés: 7740 helyett 8100 forint (26 lapszám) negyedéves előfizetés: 3900 helyett 4050 forint (13 lapszám) ADOREMUS egy szám: 560 helyett 580 forint éves előfizetés: 9500 helyett 10440 forint (12 szám) féléves előfizetés: 4800 helyett 5220 forint (6 szám) negyedéves előfizetés: 2400 helyett 2600 forint (3 szám) EGYÜTTES ELŐFIZETÉS ESETÉN éves előfizetés: 19980 helyett 21400 forint féléves előfizetés: 10500 helyett 11300 forint ELÉRHETŐSÉGEINK (06-1) 633-3132, (06-1) 633-3790, terjesztes@ujember.hu Megszentelték a Szinva-patak vizét Miskolcon I Vízkereszt napján, január 6- án Orosz Atanáz megyés­püspök megszentelte a Szin­va-patak vizét a miskolci Szinva-teraszon. A görögkatolikus hagyomány­nak része az élővizek, a források, a folyók és a patakok megszente­lése is. A főpásztor évről évre más-más folyót vagy patakot szentel meg egyházmegyéje terü­letén. Idén Miskolc belvárosában a város jelképévé vált Szinva-pa­­takot szentelte meg a Búza téri székesegyházban végzett püspöki liturgia után. A vízszentelés szertartásán mondott ünnepi homíliájában Orosz Atanáz a „teremtett jóra" emlékeztette a jelenlévőket. „Sokszor hallunk vizeink globális válságáról, a szennyezett víz okozta bajokról. Ezért azonban nagyrészt az ember a felelős. Amikor kapcsolata teremtő Is­tenével meglazul, és engedetlensége folytán embertársai ellen fordul, akkor a természet rendje is megbolydul. A Teremtő önmaga fel­áldozásával is rendbe akarja hozni ezt. Víz­­keresztkor azt ünnepeljük, hogy a legmélyebb alázattal lehajol közénk, egészen a víz mélyé­ig leereszkedik, megalázkodik, hogy magára vegye a bűnös emberek bűnének terhét" - mondta a főpásztor. • „A Jordánban alámerülő Jézus első nyilvá­nos megjelenésével már előre jelzi a húsvéti eseményeket is, amikor a halál mélységébe merül érettünk, hogy együtt emeljen fel ben­nünket a halál mélyéről a romolhatatlan örök életre" - folytatta a püspök, és arra is emlékez­tetett, hogy Jézus Krisztus megkeresztelkedé­­sével a világ szentelődik meg. „Ma közösen imádkozunk a természetért, környezetünkért és az Isten által nekünk aján­dékozott dolgokért" - mondta a főpásztor, majd hozzátette: „A megszen­teléssel mi is igyekszünk meg­tisztulni, rendesebbé válni, hogy környezetünket hos­­­szabb távon is megőrizhes­sük." Hangsúlyozta továbbá, hogy nemcsak a magánéle­tünk, hanem a közösségi éle­tünk megtisztítására is töre­kednünk kell, így téve tanúsá­got Isten jóságáról. A szertar­tás végén Orosz Atanáz a híve­ket is meghintette a friss szen­teltvízzel. Forrás: Miskolci Egyházmegye Fotó: Fojtán László

Next