Új Ember, 2020 (76. évfolyam, 1-52. szám)

2020-08-02 / 31. szám

Usít*6e^ Kitekintő 2020. augusztus 2. A Szentatya február 23-án délelőtt Bariba látogatott, ahol részt vett A Földközi-tenger mint békehatár című találkozó utolsó napján, maga is beszédet mondott a témáról, a program lezárásaként pedig misét mutatott be. Az alábbiakban teljes egészében közreadjuk Ferenc pápa magyarra fordított homíliáját. Jézus mértéke, hogy mérték nélkül szereti Jézus idézi az ősi törvényt: „Sze­met szemért, fogat fogért" (Mt 5,38; Kiv 21,24). Tudjuk, mit jelentett ez: attól, aki elveszi valamidet, te ugyan­azt vedd el. Valójában ez nagy előre­lépés volt, mert megakadályozta a súlyosabb megtorlást: ha valaki ros­­­szat tett neked, te ugyanabban a mértékben fizesd vissza, nem te­hetsz súlyosabb rosszat. A nézetelté­rés egyensúlyba szorítása előrelépés volt. Jézus mégis továbbmegy, sok­kal tovább: „Én viszont azt mondom nektek, hogy ne szálljatok szembe a gonosszal" (Mt 5,39). Hogyhogy, Uram? Ha valaki rosszat gondol ró­lam, és ha valaki bánt engem, nem fizethetek vissza neki ugyanazzal az érmével? „Nem" - mondja Jézus: erőszakmentesség, minden erőszak kerülése. Azt gondolhatjuk, hogy Jézus ta­nítása egy stratégiát követ: a gonosz végül majd leáll. De nem ez az oka annak, amiért Jézus kéri, hogy azo­kat is szeressük, akik ártanak ne­künk. Mi az oka? Az, hogy az Atya, a mi Atyánk mindig szeret mindenkit, még ha nem is kap viszonzást. O „felkelti napját gonoszokra és jókra, esőt ad igazaknak és hamisaknak egyaránt" (Mt 5,45). És ma az olvas­mányban azt halljuk: „Legyetek szentek, mert én, az Úr, a ti Istenetek szent vagyok" (Lev 19,2). Vagyis: „Éljetek úgy, amint én, arra töreked­jetek, amire én!" Jézus így tett. Nem mutogatott ujjal azokra, akik igaz­ságtalanul elítélték, és kegyetlenül megölték, hanem kitárta előttük kar­ját a kereszten. És megbocsátott azoknak, akik szöget vertek csukló­jába (vö. Lk 23,33-34). Tehát ha Krisztus tanítványai aka­runk lenni, ha kereszténynek akar­juk tartani magunkat, ez a követen­dő út, nincs másik. Megtapasztaltuk Isten szeretetét, s ezért szeretnünk kell; megtapasztaltuk megbocsátá­sát, ezért nekünk is meg kell bocsá­tanunk; megérintett minket az ő sze­­retete, ezért nekünk is szeretnünk kell, anélkül hogy azt várnánk, hogy mások kezdjék; ingyenesen nyer­tünk megváltást, ezért ne akarjunk hasznot húzni a jóból, amit teszünk. Erre mondhatod: Jézus túloz! De még azt is mondja: „Szeressétek el­lenségeiteket, és imádkozzatok üldö­zőitekért" (Mt 5,44). Erre mondha­tod: Azért beszél így, hogy felkeltse a figyelmet, de valószínűleg valójá­ban nem akarta ezt. De igen, ponto­san ezt akarta. Jézus itt nem beszél paradoxo­nokban, nem használ körülírást. Egyenes és világos. Idézi az ősi tör­vényt, és ünnepélyesen kijelenti: „Én viszont azt mondom nektek: szeres­sétek ellenségeiteket!" Szándékos, pontos szavak. Szeressétek ellenségeiteket, és imád­kozzatok üldözőitekért! Ez a keresztény újdonság. Ez az, ami megkülönböz­teti a keresztényeket. Imádkozni és szeretni: ezt kell tennünk; de nem csak azokat, akik szeretnek bennün­ket, nem csak barátainkat, nem csak népünket. Mert Jézus szeretete nem ismer határokat és akadályokat. Az Úr azt kéri, hogy merjünk számítás nélkül szeretni. Mert Jézus mértéke a mérték nélküli szeretés. Hányszor hagytuk figyelmen kívül kéréseit, és viselkedtünk úgy, mint bárki más!? A szeretet parancsa azonban nem egyszerű provokáció, hanem az evangélium középpontjában áll. A mindenki iránt tanúsított szeretet te­rén ne fogadjunk el kifogásokat, ne hirdessünk kényelmes óvatosságot! Az Úr nem volt óvatos, nem kötött kompromisszumokat, a szeretet szél­sőségességét kérte tőlünk. Ez az egyet­len megengedett keresztény szélső­ségesség: a szeretet szélsőségessége! Szeressétek ellenségeiteket! Ma hasz­nunkra lesz, ha a mise alatt és utána ismételgetjük magunknak ezeket a szavakat, és alkalmazzuk azokra az emberekre, akik rosszul bánnak ve­lünk, akik bosszantanak bennünket, akiket nehezen fogadunk el, akik el­veszik jókedvünket. Szeressétek ellen­ségeiteket! Az is hasznunkra lesz, ha kérdéseket teszünk fel magunknak. Engem mi foglalkoztat az életben; az ellenségek, akik rosszat akarnak ne­kem? Vagy az, hogy szeressek? Ne törődj mások rosszaságával, azok­kal, akik rosszat gondolnak rólad. Ehelyett kezdd el lefegyverezni szí­vedet Jézus szeretetével! Mert aki szereti Istent, annak nincs ellenség a szívében. Az Isten iránti tisztelet a gyűlölet kultúrájának az ellentéte. A gyűlölet kultúráját pedig úgy győz­hetjük le, ha szembeszállunk a pa­nasz kultuszával. Hányszor panaszko­dunk azért, amit nem kapunk meg, azért, ami nem sikerül! Jézus tudja, hogy sok minden nem sikerül, hogy mindig lesz valaki, aki rosszat akar nekünk, olyan is, aki üldözni fog bennünket. De azt kéri tőlünk, hogy mi csak imádkozzunk és szeressünk. Ez Jézus forradalma, a történelem legnagyobb forradalma: a gyűlölen­dő ellenségből szeretendő ellenség lesz, a panasz kultuszát felváltja az ajándékozás kultúrája. Ha Jézusé va­gyunk, akkor ez a követendő út! Nincs másik! Igaz, de ellene vetheted: Értem az eszmény nagyszerűségét, de az élet egy másik dolog! Ha szeretek és megbocsátok, nem maradok életben ebben a világban, ahol az erő logiká­ja uralkodik, és úgy tűnik, mindenki csak magára gondol. Vajon akkor Jé­zusnak vesztes a logikája? A világ szemében vesztes, de Isten szemé­ben győztes. A szentleckében Szent Pál azt mondta nekünk: „Senki ne áltassa magát, mert e világ bölcses­sége balgaság Isten előtt" (lhor 3,18-19). Isten távolabbra lát. Tudja, hogyan lehet győzni. Tudja, hogy a rosszat csak jóval lehet legyőzni, így mentett meg bennünket: nem kard­dal, hanem kereszttel. Szeretni és megbocsátani - ez a győztes élet­mód. Veszítünk, ha erővel akarjuk megvédeni a hitet. Az Úr nekünk is megismételné a szavakat, melyeket Péternek mondott a Getszemáni­­kertben: „Tedd vissza hüvelyébe a kardot" (Jn 18,11). A mai Getsze­­máni-kertekben, közömbös és igaz­ságtalan világunkban, ahol úgy tű­nik, a remény elhalásának va­gyunk tanúi, a keresztény nem viselkedhet úgy, mint azok a tanítványok, akik elő­ször kardot rántottak, majd elmenekültek. Nem, a megol­dás nem az, hogy kardot rán­tunk valaki ellen, de az sem, hogy elmenekülünk a korból, amelyben élünk. A megoldás Jézusnak az útja: a tevékeny szeretet, az alázatos szeretet, a „végsőkig" elmenő szeretet (Jn 13,1). Kedves testvérek, korlátlan szeretetével ma Jézus magas­ra helyezte emberségünk ug­rólécét. Feltehetjük magunk­nak a kérdést: Mi meg fogjuk ugrani? Ha a cél elérhetetlen lenne, az Úr nem kérte volna tőlünk. De egymagunkban nehéz; ez kegyelem, melyet kérnünk kell. Kérj erőt Isten­től, hogy tudj szeretni! Mondd neki: Uram, segíts szeretni, taníts megbocsátani! Egye­dül nem vagyok rá képes, szüksé­gem van rád! Azt a kegyelmet szin­tén kérnünk kell, hogy másokat ne akadálynak és bajnak lássunk, ha­nem szeretendő testvéreinknek. Igen gyakran kérünk segítséget és kegyel­meket magunknak, de milyen ritkán kérjük, hogy tudjunk szeretni! Nem kérjük elégszer, hogy meg tudjuk él­ni az evangélium szíve közepét, hogy valóban keresztények legyünk. Pedig „életünk alkonyán a szeretet alapján leszünk megítélve" (S. Gio­vanni della Croce: Parole di luce e di amore 57.; magyarul a Keresztes Szent János aranymondásai és a Lo­bogó istenszeretet - Keresztes Szent János kisebb művei című kötetek­ben). Ma döntsünk a szeretet mellett, akkor is, ha sokba kerül, akkor is, ha szembemegy a fősodorral! Ne en­gedjük, hogy az átlagos gondolkodás irányítson bennünket, ne elégedjünk meg leszállított mértékekkel. Fogad­juk el Jézus kihívását, a szeretet kihí­vását! Valódi keresztények leszünk, és a világ emberibb lesz. Fordította: Tőzsér Endre SP Fotó: Vatican News Film készül a Líbiában lefejezett kopt vértanúkról A hit és a nemzet mártírjai címmel készül az a mozifilm, amely bemutatja, hogy 2015- ben Líbiában dzsihadisták le­fejeztek húsz kopt keresztényt és egy ghánai munkatársukat. II. Tavadrosz kopt ortodox pátriárka áldását adta a kez­deményezésre, amelynek meg­valósítását a Szalamuti Egy­házmegye kopt ortodox püspö­ke, Anba Pavnotiosz kíséri majd figyelemmel. A Szalamuti Egyházmegye a kö­zelmúltban közleményt adott ki; eb­ben azt írja, hogy a forgatás - amit már januárban elterveztek, de a ko­­ronavírus-járvány miatt el kellett ha­lasztani - hamarosan megkezdődik. Már jó ideje gyűjtik a tanúságtéte­leket a forgatókönyvhöz, melynek el­készítését Mina Magdyra bízták. A forgatókönyv szövegéhez felhasznál­ják a Szalamuzi Egyházmegye terüle­tén született vértanúk családtagjainak beszámolóit is. A forgatókönyv sze­rint a film csúcspontja a vértanúság, a testek megtalálása a közös sírban és a földi maradványok hazaszállítása Egyiptomba. Az alkotás azt is bemu­tatja, hogyan éltek ezek a fiatal kopt keresztények, akiket a dzsihadisták lemészároltak: a családjukat, a hét­köznapi életüket, melyet a jobb jövő utáni vágyakozás, a remény és a ke­mény munka jellemzett. A jobb jövő vágya vezette a vértanúkat arra is, hogy kivándoroljanak Líbiába, em­berhez méltó és hasznos munkát ta­láljanak maguknak, amiből támogat­ni tudják a családjukat. A filmet Juszef Nabil rendezi, aki már korábban is foglalkozott a ke­resztény vértanúk történetének fil­mes feldolgozásával. Nader Shoukry, a forgatókönyv elkészítését felügye­lő bizottság tagja a Wataninet.com portálnak elmondta: azért is adnak tájékoztatást a tervről és a munkála­tok elkezdéséről, hogy támogatókat találjanak a nagyszabású projekt­hez. A Szalamuti Egyházmegye közleménye a filmkészítők üzenetét is tartalmazza, akik azt kérik az em­berektől, „imádkozzanak, hogy az Úr velük együtt végezze ezt a mun­kát, segítsen a lehető legjobban el­készíteni a filmet, hogy a vértanúk erejéről szóló tanúságtétellé váljon minden elkövetkező nemzedék szá­mára". * * * A húsz egyiptomi kopt férfit és ghánai munkatársukat Líbiában ra­bolták el 2015. január elején. A dzsi­hadisták február 15-én tették fel a vi­lághálóra a lefejezésükről szóló vide­ót. Alig egy héttel később II. Tavad­rosz pátriárka úgy döntött, az Iszlám Állam által lefejezett mártírok nevét beírják a Synaxariumba, a vértanúk névsorába (a Római martyrologium keleti megfelelője a kopt egyházban - a szerk.). Emléknapjuk február 15. lett. A dzsihadisták által meggyilkolt koptok maradványait 2017 szeptem­berében találták meg egy tömegsír­ban, a líbiai partoknál, Szirte városá­nak közelében. A kezük hátra volt kötözve, és ugyanaz a narancssárga ruha volt rajtuk, amit azon a hátbor­zongató videofelvételen viseltek, melyet a gyilkosaik készítettek róluk a lefejezésük pillanatában. A Fides hírügynökség tájékoztatá­sa szerint a Szalamuti Egyházme­gyében idén, haláluk ötödik évfor­dulóján is ünnepélyesen megemlé­keztek a líbiai kopt vértanúkról. Feb­ruár 1. és 16. között szertartásokat tartottak a templomban és a vérta­núknak szentelt szentélymúzeum­ban. Ez utóbbit az egyiptomi kor­mány támogatásával nagyon rövid idő alatt építették fel Szalamutban. „A videofelvételt, amely a lefejezé­süket mutatja - mondta el a huszon­egy vértanú kivégzése után a Fides hír­­ügynökségnek Anda Antoniosz Aziz Mina, Giza emeritus püspöke -, úgy készítették el, mint egy vérfagyasztó mozifilmet, hogy rémületet keltsen. Mégis ezen a sátáni módon megrende­zett, a vérszomjas gyűlöletet ábrázoló felvételen látszik, hogy néhány vérta­nú a barbár kivégzés pillanatában azt ismételgeti: Uram, Jézus Krisztus. Jé­zus neve volt az utolsó szó, amely el­hagyta az ajkukat. Amint az első vérta­núk a szenvedésük idején, ők is rábíz­ták magukat Jézusra, aki nem sokkal később magához fogadta őket, így ün­nepelték győzelmüket, azt a győzel­met, amit semmiféle hóhér nem vehet el tőlük. A vértanúság utolsó pillanata­iban suttogott név vértanúságuk pe­csétje volt." Forrás: Fides.org Fordította: Thullner Zsuzsanna

Next