Új Európa, 1974 (13. évfolyam, 1-6. szám)

1974-03-01 / 2. szám

09ajchi /Jlieri: Végy egy milliárd autót, két milliárd lök­hajtásos repülőgépet, három milliárd üvöltő lemezjátszót és hangerősítőt, szórd meg az egészet az emberiség arti­­kulátlan üvöltésével, tálald fel időnkénti atomrob­bantásokkal ... és megkapod fennkölt korunkat. És ebben a harsány században jelentkezik „Átha­tó csend“ című verseskötetével egy költőnő, Saáry Éva. Ülök, kezemben az ízléses könyvvel, és hirtelen eltűnik körülöttem a lárma, nem hallom, hogy oda­lent aszfalttörőgép szaggatja az úttestet és az idege­ket, nem hallom fejem felett a menetrendszerű repü­lőjáratok tombolását. Átható csend vesz körül és ez a csend a verseken át hirtelen beszélni kezd hozzám. Korunk és a vers! Micsoda anakronizmus ez. Ha volt kor, amelyhez nem illett a költészet, akkor ez az. Ha volt kor, amelyben szükség van költészetre, akkor ez az! És Saáry Éva versei a mai kor költemé­nyei. Valami hűvös tárgyilagosság árad a versekből, amelyek tiszták, mint amihez még nem ért el sem a levegő, sem a víz szennyezettsége. Az érzelem, a vágy, az érzékiség átizzik ugyan a sorokon, de soha­sem ölt szavakat. Saáry Éva szemérmes költőnő, édes Istenem, hát ilyen is van még ezen a fejtetőre állított világon? Milyen jó is olvasni életfilozófiáját, amelyet a „Szavak“ című versében így fogalmaz meg: „a szavak nem jelentenek semmit / az igazi értelem a szavak mögött ólálkodik“. Saáry Éva költészete nem öncélú. Nem követi az álzsenik értelmetlen szószaporításait, nem tesz egy­más mellé szavakat és utána nem mondja büszkén: „Már megint remekművet alkottam.“ Laáry „ars poeticája“ a „Fontos“ című versében bontakozik ki. Szerinte a költészet a fontos, erre van szüksége az emberiségnek, mert — mint írja — „ ... ha nem gyó­gyítjuk meg / legalább elzsibbasszuk az öntudat ful­­lasztó kételyeit.“ Minden szónak értelme van , minden szó a helyén van és minden versből árad az egyéni hang. Ami leginkább feltűnt nekem, az a költőnő magányossága. „Búcsú“ című versében elmondja: „kitől így / kitől úgy / de minden baráttól elköszöntem“. Magányos, mert „bent a magány van / vasfogaival és olthatat­­lan éhségével“. Egy másik versében ezt írja: „előttem semmi / mögöttem semmi / kelletlenül csiszolgatom érveimet“. Nem panaszkodik a magányra, de azért a „Luganoi tavasz“ című versében felsóhajt, csende­sen, minden pátosz nélkül: „ .. valaki jönne / valaki, akivel szót érthetnék /igazi szót“. Minden magá­nyos ember szava szól ebből a mesterien egyszerű versből. Nem szeretném, ha azt gondolnák, hogy Saáry Éva csak a magánnyal, korunknak ezzel a népbeteg­ségével foglalkozik. Az űrkorszaknak éppen úgy he­lye van költészetében, mint az örök témának, a sze­relemnek. Jellemzései tömörek, csattanóak, mesteriek. Az „űrhajósokról“ többi között így ír: „nyomkodják a gombokat / s számok keringenek ereikben“. Lehet-e ennél szemléltetőbben és kurtábban jellemezni a vi­lágűr utasait? Alig hiszem. A szerelmet is a maga sajátos, egyéni teleszkópján át nézi. A szerelem „szi­gorú és végzetes pihenő“, a szerelmek „elhullanak belehullanak / az önkényes az önkéntelen / feledés­be“. Nem lángol ez a szerelmi költészet, nincsenek patetikus hangjai. A ma szerelme ez, amelyet legjob­ban ez a verssor jellemez: „egy másik szerelem / egy maj­dnem­ szerelem segítene / ami se nem vonz / se nem taszít“. Költőietlen századunkban öröm olvasni Saáry É­­va verseit. Mintha rekkenő hőségben valaki átnyúj­tott volna egy pohár viszkit, jéggel, pukkanó szén­savbuborékokkal. Az embert felüdítik ezek a versek, de csak azért, hogy utána elgondolkozzék és azt mondja: ez a költőnő ismeri a világot, az embert és önmagát, tehát igazi művész. Gloria victis — 1848/49 — Szabadságharcunk a világirodalomban — Petőfi születésének 150. és a szabadságharc kitöré­sének 125. évfordulójára készült ez a könyv. Szerkesztője Tollas Tibor. 1848/49 külföldi irodalmi visszhangjának ily méretekben történt felkutatása, eredeti szövegben és magyar fordításban való közreadása példa nélkül áll, hézagot pótol, és így az összmagyarság szempontjából is minden elismerést megérdemlő teljesítmény. Ez a könyv a nem-magyar költőket és művészeket szólaltatja meg, mint a kor krónikásait; ők mondják el vallomásaikat, adnak kifejezést érzelmeiknek. „Úgy ábrá­zolja az 1848—49-es magyar szabadságharcot, ahogy e kötet elődje, a ’Gloria victis 1956‘ a negyvennyolc eszmé­ihez nyíltan és büszkén visszanyúló 1956-os forradalom képeit megrajzolta, s ahogy e képet az emberi szellem öntörvényű fejlődésének tudatos hívei látták: a győzelmes erőszak szégyenének s az elbukott eszme diadalának“ — olvassuk a könyvet bevezető ajánlásban. Harminc nemzet háromszáz költeményén kívül be­szédrészek, kiáltványok, külföldi művészek száz alkotásá­nak képe és több mint harminc zenemű található a könyvben, amik közül nem egy múzeumok, könyvtárak és egyéb gyűjtemények feledésbe merült dokumentumai­ban még ugyan feltalálható volt, de szélesebb körben ismeretlen maradt, így szinte új felfedezésnek számít. A gyűjtemény igen jól érzékelteti azt is, hogy a szabadságharc visszhangja az elbukás után sem szűnt meg. Hozzájárult mindehhez a Kossuth-emigráció tevékenysé­ge is. Ki kell emelni a kárpátmedencei társnépek költői megnyilatkozásaiból felkutatott részleteket is. („Hadak útján“) (Nemzetőr kiadása, 1973, 416 oldal, 64 műnyomásos képoldal. Megrendelhető a kiadónál: München 34., Post­fach 70. - Ára fűzve 21 DM, kötve 26 DM, vagy ennek megfelelő valuta.) Átható csend egy üvöltő­­világban Saáry Éva versei („Átható csend” Lugano, 1973)

Next