Új Európa, 1981 (20. évfolyam, 1-6. szám)

1981-01-01 / 1. szám

HANS MAIER: Bajor kultúra és kultúrcsere Dr. Hans Maier professzor Bajorország közoktatásügyi minisztere, író, kultúrpolitikus, az európai kereszténydemokrácia kimagasló személyisége. Bajorország ebben az évben ünnepelte a Wittelsbach-di­­nasztia 800 éves jubileumát, kiállítások sorát rendezték ebből az alkalomból, s a kultúrvilág elzarándo­kolt e kiállítások megtekintésére. Megkértük Maier professzort, bocsássa lapunk rendelkezésére cikkét, amely Bajorország világjelentőségű kulturális szerepével és tevékenységével foglalkozik. Az 1980-as esztendő emlékünnepségei, melyek felidézik, hogy 800 évvel ezelőtt kapta meg Ottó palotagróf, az első Wittelsbach a bajor hercegséget, egyúttal emlékeztetnek arra is, hogy a bajor uralko­dóház, s általa és vele Bajorország is, milyen nagy európai szerepet játszott. Az ezévi kiállítások meg­mutatták Bajorország szerteágazó kapcsolatait a szomszédos országokkal, és még az adott szerény ke­retek között is világosan ábrázolják, hogy Bajor­ország milyen fontos helyet foglalt el nemcsak az európai politika erőhálózatában, hanem a múlt nagy­arányú kulturális fejlődésében is. Bajorország törté­nelmileg kifejlődött és szervesen növekedett kulturá­lis gazdagságát s ennek európai összefüggéseit ugyan­akkor összekapcsolhatjuk Bajorország mai kulturális jelentőségével, minthogy a bajor kultúra folyamatos­sága és nagy teljesítménye egyik összetevője, feltétele annak, hogy a mai Németország is hatással lehet az európai kultúrára. Bajorország kultúröntudata és európai jelentőségű kulturális teljesítménye valójában régebbi, mint a 800 esztendős Wittelsbach—bajor kapcsolat, s a mo­narchia megszűntével sem történt szakadás: az 1946- os alkotmányban Bajorország újra hitet tesz gazdag kulturális hagyománya mellett, megerősíti és igazolja az elmúlt idők kulturális örökségét. Bajorország kul­turális tevékenységét Európa vonatkozásában az adok-veszek elve és gyakorlata irányította, mind a mai napig ez jellemzi az európai kultúrcserét. Célunk, hogy a sajátunkat kivigyük a nagyvilágba, ha ezzel ott használhatunk, ugyanakkor az idegen kultúrát el­hozzuk mihozzánk, ha ez nem idegen szellemi invá­ziót, hanem igazi szellemi gazdagodást jelent. Bajor­ország kezdettől fogva kedvező lehetőségekkel ren­delkezett ennek az alkotó folyamatnak a biztosítá­sára. Az ország központi fekvése, előnyös közleke­dési helyzete, a bajor nép állandósága és megbízható­sága — mindez fontos előfeltétele volt a kulturális teljesítménynek, annak, hogy hagyományt és hala­dást egybekapcsolhassunk, ugyanakkor fogékonyak legyünk máshonnét jövő impulzusok befogadására, egyszóval, hogy a híd szerepét tölthessük be. Bajorország kulturális jelentősége Európa számára meglehetősen korán kezdődött. Már akkor, amikor részben a római birodalomhoz tartozott, vagy ami­kor kialakultak kapcsolatai a dél-európai latin világ­gal, s amikor feladatokat látott el Európa keleti és délkeleti tájain. A római Bajorország végtelen sok kulturális és nyelvi kincset továbbított a germán népnek; a korai középkor bajor hercegsége bástya és híd volt a szláv népek felé; Bajorország a középkor­ban a német kultúra és irodalom fellegvára volt, s ugyanez a Bajorország az ellenreformáció idején fel­tárult a spanyol kultúra előtt; a bajor barokk és ro­kokó művészete európai dimenziókat kapott. Íme, csak néhány nagy áramlat, amelyben Bajorországnak része volt az európai kultúra fejlődése folyamán. Ba­jorország, beleágyazva az európai kultúra széles medrébe, szüntelenül adott és kapott. Az ország euró­pai kulturális jelentőségét számos teljesítmény, ki­magasló személyiségek és emlékművek tanúsítják. Ba­jorország a korai középkorban szerepet játszott Dél­­kelet-Európa kulturális bekapcsolódásában; a bajor zenekultúra európai rangra emelkedett a 16. század­ban. Bajorország a 19. században szerepet játszott a görög állam megújításában. Valóban, ezer év bajor teljesítménye nem lebecsülendő. És éppen a magyar olvasó jól tudja, hogy a bajor ihlet ott volt a magyar államiság megszületésénél is, amikor Géza fejedelem az ország élére emelendő fiá­nak „felette nemes feleséget” hozott Bajorországból, III. Henrik bajor hercegnek, a későbbi Szent Henrik császárnak a húgát, Gizellát, akinek Istvánnal kötött házasságát Szent Adalbert áldotta meg; minden mű­velt magyar tudja, hogy a keresztény magyar állam felépítésében jelentős szerepe volt a bajor törvény­­könyvnek, közigazgatási és gazdasági modellnek; nemcsak az andechsi grófok, hanem a Wittelsbach­­hercegek magyar rokonsága már IV. Bélától kezdve összekapcsolta a két népet, a bajor városok fontos szerepet játszottak a magyar külkereskedelemben; bajor egységek harcoltak a török elleni küzdelemben, gondoljunk csak Miksa Emánuel érdemeire. Wittels­bach Erzsébet, mint Erzsébet királyné egészen közel hajolt a magyarok szívéhez, s ott állt a haza bölcse, Deák Ferenc ravatalánál; a 19. században csaknem 300 magyar művész tanult bajor főiskolákon; a hit­leri üldözés idején Magyarország nyújtott menedéket több Wittelsbachnak, a második világháború után pedig Bajorország tíz- és tízezer magyar menekült­nek, s Bajorország adott otthont a külföldi magyarság egyetlen középiskolájának is. A második világháború után Bajorország szinte az egyetlen olyan állam, amely megmaradhatott tör­ténelmi határai között, töretlen kontinuitással és ter­mészetes módon kifejlődött állami öntudatával; a második világháború romjaiból Bajorország a maga természetes alakjában kelt életre, és így a Szövetségi Köztársaság más államainál könnyebben megtarthat­ta és folytathatta történelmi és kulturális teljesítmé­nyeit és kapcsolatait is. Bajorország az európai tudo­mányos kutatás egyik legfőbb színtere, különösen természettudományi-technikai téren, gondoljunk akár a szívsebészetre, akár az űrkutatásra. Nagy tapaszta­latokra támaszkodunk, a 19. század jelentős orvosi, technikai és természettudományi sikereire, mert egy Röntgen, Senefelder és Liebig példájára és teljesítmé­nyére építhetünk, hogy csak néhány nevet említsünk. "

Next