Új Forrás, 2011 (43. évfolyam, 1-10. szám)

2011-12-01 / 10. szám - Bazsányi Sándor - Wesselényi-Garay Andor: "... miközben itt van az Akropoliszon..." (Krasznahorkai László: Fenn az Akropoliszon)

a példázat és lelkesültség lélektani szerkezetei. Drámaian eltér azonban ettől a hagyománytól a Fenn az Akropoliszon fájdalommal telített élménye. (Ami nem jelenti azt, hogy az elbeszélés ugyanakkor ne lenne felettébb, csaknem a közhelyességig példázatos, és ezt a hely térbeli adottságai csak to­vább erősítik. A fenn és a fenn valós topográfiai helyzeteihez kötődnek 6z az alábbi toposzok: a magány és a társaság; a szent és a világi; a csend és a nyüzsgés; a vakító fény tapasztalatnélkülisége és a nagyváros nyűge; a vágyott, de meg nem kapott és a kéretlenül elszenvedett; az áhított és az el­utasított; a transzcendens nagyszerűség és a kisszerű­ség...) Krasznahorkai költői erejű kánontépése, a tárgy- és szövegká­nonok közötti eltérés - amely drámai leszámolás a hely és az emlék­e­m összefonódó kultuszaival, a mítosszal, miszerint az ottlét élménye i­s szinkronba állítható volna a tárgy jelentőségével nos mindezek el­ §e­l­lenére elképzelhetetlen az, hogy az Akropolisz kihulljon a tanköny­­vekből. Elképzelhető azonban olyasféle értelmező nyelv­­ az építészet s­ő irányából: antikanonikus alakzat amely lesegítheti ezt a mészkő- sí­­k szobrot a talapzatról, amelyre az elragadtatás retorikai eljárásai emel­ték. Krasznahorkai utazójának ön- és létfelszámoló nem­ tapasztalata, továbbá ennek nyelvi dokumentálása: fájdalmas, iróniamentes lehe­tőség az Akropolisz köré épült nyelvi kulisszák megbontására. [Ami vi­szont nem zárja ki a „nyelvi kulisszák" iróniamentes „megbontásán" túli iróniát. Ama kényszerű belátás iróniáját, miszerint „az Akropolisz köré épült nyelvi kulisszák megbontása ” maga is nyelvi alakzat, mi több kulissza­­ továbbra is az Akropolisz körül.] Ugyanis mindmáig Le Corbusier szavai, tervei és térképei ta­padnak a legtöbb építész Akropolisz-élményéhez. Ez viszont sohasem lesz mérhető ahhoz az élményhez, amelyet az akkor még névtelen mű­vész érzett. Az ugyanis nem pusztán látogatás volt: az Akropolisz és a modern építészet találkozása zajlott le akkor. * A szögletes zárójelbe tett, kurzivált kommentárokat készítette: BS 3 3­3­ 'S.

Next