Új Hang, 1953 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1953 / 1. szám - ÖRÖKSÉGÜNK - Sőtér István: Petőfi Sándor

ÖRÖKSÉGÜNK PETŐFI SÁNDOR Petőfi életművét nem a százhar­mincadik születési évforduló alkalma avatja szá­munkra időszerűvé. Meghatóiban ünnepeljük ezt a napot,­­ de Petőfi költészetének szeretetére egész életünk, s népünk életének minden napja kell neveljen. Legnagyobb költőnk élete és műve olyan tanulságokkal szolgál, melyeknek éppúgy benn kell foglal­­tatn­ink e haza minden fiának érzéseiben és cselekedeteiben. Petőfi költészete a tanulás, az elmélyedés, az átélés újabb és újabb, gazdag és lel­kesítő, szenvedélyre és tettre serkentő alkalmát tárja elénk. Petőfi műve a nagy, költői élmény legtisztább forrásai mellé szólít bennünket. Költészetünk legnagyobbjainál sem találhatnók meg az élet és a mű, a jellem és a meggyőződés, a közélet és a magánélet oly tökéletes egységét, mint Petőfinél, aki épp oly nagy költőnek, mint cselekvő, harcos politikusnak is. Mindazt, ami 1848-ban való­ban forradalmi és a jövő felé mutató volt, Kossuth mellett — és néha még nála is világosabban — Petőfi fejezte ki. Élete az emberré és költővé válás olyan iskolája, már első verseinek megjelenése előtt is, ami nővel kortársai közül senki sem rendelkezett. Szeretett szülőföldjén, a Kis­kunságban, majd az iskoláról iskolára vándorlás esztendei során, Félegyházán éppúgy, mint Kecskeméten, Szabadszálláson éppúgy, mint Sárszentlőrincen, vagy Pesten és Aszódon, a tájjal együtt a népet ismeri meg, és fogadja szívébe. Az ország ,,lírai bir­tokbavétele“, melyet Révai József szerint Petőfinél a feudalizmus elleni népi lázadás érzelmeitől „csak egy lépés“ választott el, már ezekben az első esztendőkben meg­kezdődik. S mennyit ad még ehhez az iskolához a hirtelen rászakadó nyomor, mennyit a megalázott büszkeség sajgása, — Selmec és a gyalogút Pestre —, a későbbi nyug­talan és fájdalmas vándorlások bevezetőjeként, — az első színpadi kísérletek, melyek­hez oly makacsul vissza-visszatér, — a soproni katonáskodás, a faköpeny falára rótt versek, a szilenciumos ügyvéd házánál töltött esték,­­ a leszerelés, a hazátlan kóborlás Pozsony és Dunavecse, Selmec és Pápa között, az első versek sikere nyomán is tüske­ként gyötrő sérelmek hol egy divatos költő leereszkedő modora, hol egy ruhát köl­csönző diáktárs megalázó gorombasága miatt. — a vándorszínészeknél töltött idő, és mindez a mély megmerülés a szenvedésekben, a nélkülözésekben, mely mégis, a jellemet és a szívet oly­ tisztán hagyja: csak ez az 18 évig eltelő időszak értteti meg velünk, miféle indulatokkal léphet kortársai elé első műveiben, ez a fiatal költő! Az idősebb költőnemzedék — Eötvös és baráti köre — már megjárták a külföldet, Francia­­országban, Angliában, Németországban voltak az irodalmi és akadémiai szalonok vendégei, tanulmányozták a kapitalista országok viszonyait, és most, meglehetősen nyu­godt és tehetségüknek is kedvező állásokban, útijegyzeteiket rendezgetik, és a reform­kor nagy, politikai harcaira készülnek, melyekben joggal követelnek magaiknak vezető­szerepet. Az ő diétás beszédeiket másolja a még névtelen Petrovics Sándor, a pozsonyi nyomortanyák valamelyikén. Ezek a tehetséges és művelt politikusok is át akarják alakítani az országot, de reformok útján, forradalom nélkül. De mennyire ma­féle országot szán majd a népnek Petőfi,­­ a szabadság és a harmonikus, boldog élet „tündérországát“, melyben Kukorica Jancsi a király, az egyenlőség és az értelem új társadalmát, melyért életét áldozza Szilveszter! Mi is az oka, hogy Petőfi oly nehezen találja meg a maga pályáját, s oly soká ingadozik a színészi és a költői hivatás között? Fi­sz amikor már „megélhetést“ nyúj­tana számára az irodalom, újból cserbenhagyja, egy erdélyi színjátszási alkalom ígé­retéért. Talán azért van ez, mivel Petőfi már nem tud beleilleszkedni a rendi társa­dalom kínálta életformába, melyeket a korábbi nemzedékek oly természetes beletörő-

Next