Holnap, 1990 (35. évfolyam, 1-4. szám)

1990 / 3. szám - ÚJ ARC - Kárpáti Béla könyve a miskolci irodalomról

HOLNAP „Béke van. / Levél se zizzen. / Az öngyil­kosok mostanában / a padlásra szök­nek, / meghalni szépen, csendben. / Béke van. / Levél se zizzen. / Gyerekek csapódnak elénk / a toronyházak tete­jéről” A sivárság nemcsak a valóság saját­ja, ott ül a „Költészet cirkuszában” is, amelyben „elegáns igazgatók, idomá­rok, satöbbi népség vígan megél, de „levegő és közönség” nincs. Lehangoló ez a versekben megmutatott mása a vi­lágunknak, ahol „minden páros és pá­ratlan ünnepen: / kultúrházat, mozit, színházat” adtak át, s börtönt nem épí­tettek — mégis ez utóbbiak szűkek s az előbbiekben csak a néma űr tátong ... Ahol Petőfi, Rákóczi, Kossuth, Dózsa csupán fizetőeszköz, semmi több. Kiábrándító és kegyetlen látlelet ez a „Farkasidő”-ről, amelyben „Fel­emelt fej­jel nem lehet. / Leszegett fejjel nem szabad. / Akárha nádasban élnél, / ugrásra készen mint a vad.” Minden bi­zonnyal verseinek ez a vonulata, ez az erősen kitetsző komorság, reményte­lenség — szinte ügyészi vádbeszéd in­dikálta azokban a forró hangulatú hideg kultúrházakban a hajdani beszél­getéseken a kérdést: „Miért ilyen pesszimista?” Furmann Imre akkor mindig azt mondta: „Ilyen a világ. Én realista vagyok.” Az olvasó, aki közelebb hajol a köl­tőhöz, aki nem csupán átfut a sorokon, hanem elidőzik, vissza-visszatér hozzá­juk, a lehangoló valóságot leltárba vevő zurmanni világ mellett megérezheti a vágyat egy másik világ után is. Mert ez a vágyódás is ott kísért a versekben, halványabban, alig­ sejthetően, mégis szívós reménykedéssel: „Otthon kelle­ne lenni végre, / egy verssorban, vagy valaki / szembogarában, / egy kézfogás­ban, vagy csak / egy kocsma zugában...” (Barátaimnak) —­s ez a vágyódás, ez a remélt világ rajzolódik ki Jo című ver­sében, s A halhatatlanság délutánjában is—ez utóbbit tartom a kötet egyik leg­szebb versének és ezt szeretem a legjob­ban. Nyugalmában föloldódik a valóság megtapasztalt keserűsége, olyan mint egy ébren álmodott, sohase látott táj, amely mégis a déjà vu érzését idézi ben­nem. Valamennyiünkben itt él, vala­mennyien erre a békére vágyunk, s ez nem jut osztályrészünkül. Találjunk otthont legalább A halhatatlanság dél­utánjában: „Legyen a versben egy ház, / kúriaszerű, régi épület, / hintaágyas udvar és hatalmas / kert, s a kertben al­mafák. / Én is legyek jelen a versben, / a barátommal éppen sakkozok, /... A sak­kozásban csak lustán vegyek részt, / ne legyen lépéskényszerem, / ne legyen minden lépés / nyerés, vagy vereség.” A kötet két vonulata — a könyörte­len realitás és a vágyott nyugalom vilá­ga — egyensúlyt teremt Furmann Imre öltészetében. Fölrázza, majd meg­nyugtatja az olvasót a többnyire rövid, eszköztelen, fanyar humorú versek so­ra. Nem tudom milyen lesz a jövő — nemcsak a miénk, Furmann költői jö­vőjét sem tudhatom. Útjai bizonyára párhuzamosan futnak meg sokáig, hi­szen a külső tapasztalás — ha lehet — azóta még lehangolóbb: a toronyházak­hoz azóta sem szokott hozzá az ember ... És belső, költői útjai? Bizonyára azok is megmaradnak: a kúria, a le­hunyt szemhéjú pihenés egy versben legalább, egy otthonos táj, ahová leg­alább pillanatokra el lehet húzódni, hogy Rilkére találjon. Furmann Imre, a politikus eléri-e vajon, hogy a két világ a mostaninál jobban közelítsen egy­máshoz? A szavak fegyvere maradjon az övé. Csak a penna, ne a szablya. (Eötvös Kiadó, 1988.) CSORBA PIROSKA KÁRPÁTI BÉLA KÖNYVE A MISKOLCI IRODALOMRÓL Az első pillantásra egészen talányos­nak tűnt föl számomra a cím: Miskolci irodalom — irodalom Miskolcon. Mintha szorgos kor- és pályatársam, Kárpáti Béla sem akarná eldönteni, mi is e könyv rendeltetése. Azután, persze, láttam, hogy két részre tagozódik a 300 oldalas kötet anyaga, s „A miskolci iro­dalom” című részében történeti átte­kintést nyújt, az „Irodalom Miskolcon” címen pedig antológiát ad kezünkbe. Megvallom, a talányosság nem foszlott szét még ezután sem érzéseimben, hi­szen így sem egészen egyértelmű a cím­variánsokkal jelzett tartalom. Ha valaki megyeszékhelyünk irodalmi életének képét vagy folyamatait várja a kötettől, csalódnia kell: nem a miskolci irodalom, legfeljebb a miskolci írók megismerését szolgálja. Az „írók Miskolcon” vagy „írók Miskolcról” címekkel pontosab­ban jelülhetnénk ennek a mindenkép­pen hasznos kiadványnak a tartalmát. Az első rész húsz fejezetben a törté­netiség igényével foglalja össze a Mis­­kolchoz kötődő alkotók munkásságát (illetve annak egy részét), bár ez a kötő­dés mind intenzitásában, mind időhatá­raiban igen-igen eltérő. A név szerint tárgyalt alkotók sora Kazinczy Ferenc­cel kezdődik lemondva ezzel a korábbi századok vallási irodalmáról Dévai Bíró Mátyástól Kelemen Didákig. De Ka­zinczy, Dayka, Csokonai miskolci kötő­dései még mindig nem teremtenek helyi irodalmi életet. (Zárójelben jegyzem meg, hogy minden gondosság ellenére maradtak tévedések és sajtóhibák a könyv adataiban. Például: Kazinczy apósa Török Lajos és nem János; Ka­zinczy augusztus 23-án és nem október 27- én halt meg, Kiss Gyula közölt drá­marészletében is hibásan szerepel a dá­tum; Dayka Gábor és Benke József nyilván nem a 20. században született, illetve halt meg.) Megzavarhatja az olvasót, hogy te­matikai szempontok miatt a kronológia — és így az irodalomtörténeti folyamat — megtörik: Kiss József és Vadnay Ká­roly Tompa Mihály elé kerül. Szabó Lő­rinc és Zelk Zoltán jóval Móricz Zsigmond elé stb. Ezek a megoldások is azt sugalmazzák, hogy nem az iroda­lomtörténet szempontjai vezették a szerzőt, hanem az életrajzi elemek ha­tározzák meg inkább a kapcsolódáso­kat. Megértve az első rész gondolatmenetének ezt a logikáját, za­vartalanabbá olvashatjuk az érdekes közléseket, amelyek nem annyira az al­kotó, mint inkább az ember bemutatá­sára szolgálnak. Akiket a könyv bemutat, valamilyen szempontból mind figyelemre méltóak. Vagy azért, mert irodalmunk klasszi­kusai, vagy mert sok szállal kötődnek Miskolchoz. Ez utóbbi szempont indo­kolhatja kisebb tehetségű szerzők tár­gyalását is. Tehát nem azt tesszük szóvá, hogy miért kapott helyet a könyvben ez vagy az, hanem inkább azt sajnáljuk, hogy Kárpáti Béla nem töre­kedett viszonylagos teljességre. A pél­da kedvéért említek meg néhány írót, akiknek szerepeltetése indokoltan gaz­dagította volna a miskolci írók panthe­­onját. Miskolc neveltje az épp 225 éve szü­letett Vályi Nagy Ferenc (később pata­ki professzor, Kazinczy barátja), akiről Weöres Sándor így vélekedett: „legjobb költeményei Berzsenyi ódáival egyér­­tékűek”. Nem szabad lemondanunk Bárány Péterről, az első magyar pszi­chológiai mű szerzőjéről, Vályi K. Andrásról, a magyar nyelv első pesti professzoráról, Bárány Ágoston aka­démikusról, Mátray Lajos költőről, Bercsényi Béla drámaíróról, vagy a kortársak közül Szeberényi Lehelről, hogy csak néhány nevet említsek azok közül, akik valamilyen módon Mis­kolchoz kapcsolódtak, s akik szerepel­nek a Magyar Irodalmi Lexikonban is. Hosszan lehetne sorolni — például Csorba Zoltán monográfiája alapján — olyan szerzőket is, akikre az országos figyelem nem terjedt ki, de Miskolc szellemi életéhez kötődtek valamiképp. De nem kívánok hiánylistát benyújtani a szerzőnek, mert tiszteletben tartom törekvését, koncepcióját, s mert örü­lök, hogy a kötet megjelenésével tu­dunk valamit adni az érdeklődők kezébe. A második részt alkotó szöveggyűj­temény olyan irodalmi anyagot kínál, amelyhez egyébként csak nagy fáradt­sággal juthatnánk hozzá. Lehet, hogy egy bővebb antológia s a szerzők lexi­koncikk formájában történő bemutatá­sa e kötet használatát még vonzóbbá tette volna, de így is szívesen ajánlom Kárpáti Béla munkáját. Fontos ese­mény a megjelenése akkor is, ha tud­juk, még mindig nem vált fölöslegessé a csaknem fél évszázada megjelent előd, Csorba Zoltánnak „Miskolc és Borsod az irodalomban” című monográfiája. A megyében dolgozó iroda­lomtörténészek — elsősorban Kabdebó Lóránt, Zimonyi Zoltán és Cs. Varga István — azóta sokat tettek a tudo­mányos feldolgozás érdekében, de most ez a könyv újra emlékeztet vala­mennyiünket, milyen adósságaink van­nak Miskolc (és a megye, a régió) irodalmi életének, hagyományainak rendszeres feltárásában és bemutatá­sában. (K.D.) SZÉPIRODALOM 23

Next