Új Holnap, 1995 (40. évfolyam, szeptember-december)

1995 / november - ESZTÉTIKA - György Péter: Művészet és művelődéstörténet után : (A reprezentáció kérdése a nyolcvanas években)

vagy oda, koherenssé teszik. Végre is valaminek a sorsáról van szó, holott már nem sorsról, sem művészetről nem beszélünk. Legfeljebb egy lábjegyzetben. 32. Guilbaut pl. idézi a Mellon Galleryben látogatást tévő Truman elnök egy naplójegyzetét, aki néhány Rubens, Hals, illetve Rembrandt kép megtekinté­se után elmereng a modern művészet sorsa felett. Az Egyesült Államok el­nöke bizony úgy vélte, hogy a bolond modern festészetet egybevetni ki­váló elődeivel olyan, mintha valaki Lenint vetné össze Jézus Krisztussal. (i.m. 4.) S ettől függetlenül pár év múlva a „bolond" modemek az Egyesült Államok hivatalos, azaz szponzorált nemzetközi kiállításokon bemutatott festői. 33. Mindentől függetlenül az absztrakt expresszionizmus képeiről világszerte írott elemzések tragikomikus félreértéssorozata jó érv azoknak a kezében, akik a kulturális tudományok apóriái közül a lokális tudás, illetve a kontexus elsődlegességét hangsúlyozzák. Én igazság szerint már nem tudom eldönte­ni, hogy nevessek-e ezen a félreértésen, amely hosszú évekre megszabta esz­tétikai világképem horizontját. Mert tény, hogy számomra - s attól tartok nemzedékem jelentős részének számára - az absztrakt expesszionizmus igen­csak egy történet reprezentációja lett, nevezetesen a politikából való kivonulásnak, a képfelület és a metafizikai mélység összeegyeztethetőségének, a szabadság korlátozha­­tatlanságánk felelt meg. S ez, attól tartok, most már így marad, annak ellenére, hogy tudomásul veszem Doss tézisét, sőt az a gyanúm, hogy az mélyen igaz. 34. Hand-Painted Pop: American Art in Transition, 1955-1962. Whithey Museum of American Art, New York, 1993. ill. lásd még Robert Hughes: Effusiveness and Immersion, Time, 1993. augusztus 23.49-50. 35. Arthur Danto, 1933. 69. 36. Jean Baudrillard: Simulations, Semiotexte, Columbia University 1983.10-11. ill. 49-55. 37. Lásd Richard Bolton ed.: Culture Wars, Documents from the recent controversies the Arts, New Press, New York 1992. 28. ill. 31. ill. 137. 38. W.D. Robert Hughes: Art and the Therapeutic Fallacy, Culture of Complaint, the fraging of America, Oxford University Press 1993.161-162. Hughes egész köte­tét - így a Multi-Culti and its Discontents című tanulmányát is­­ az igencsak fi­gyelemreméltó konzervatív érvek kiváló példájának tekinthetjük. 39. V.ö. David Freedberg: The Power of Images, Studies in the History and Theory of Response, University of Chicago Press, 1989. 40. V.ö. J. Hillis Miller: Illustration, Harvard University Press 1992. 13-19. (What are Cultural Studies) ill. 43-54. (The Aporias of Cultural Studies), a pár éve még egyértelműen a dekonstruktivizmushoz sorolható irodalomtörténész fordulata megítélésem szerint legalábbis figyelemre méltó. Miller pontosan az egyetemi tu­dás kereteire kérdez rá, és ritka világossággal látja, hogy a minoritások és margi­­nalitások képviseletére és reprezentációjának emancipációjára törekvő kulturális tudományok hiába különböznek politikai eredetükben mélységes a fasizmustól és a szélsőjobbtól, mégis képviselőiknek roppantul vigyázniuk kell arra, hogy el ne vesszenek nacionalizmus és etnikai tudat új tébolyában. 41. Clifford Geertz: The Interpretation of Cultures, Basic Books 1973. ill. James Clif­ford and George Marcus ed. i.m. 42. Critical Inquiry 17 (1991 Winter) ill. Art and the Public Sphere, ed. by W.J.T. Mitchell. University of Chicago Press, 1992. 234-248. Holnap

Next