Új Holnap, 2002 (47. évfolyam, 1-4. szám)

2002 / 4. szám - A KÖZMŰVELŐDÉS SZÍNTEREI - Kiss Noémi: Antropológia az irodalomtudományban és irodalom az antropológiában

ropológia kidolgozásán fáradozott, addig az angolszász országokban az egyes rész-antropológiák kezdtek hódítani, s ezek saját, empirikus (holisztikus) kuta­tási területüket nyerték meg a maguk számára. A mai kultúratudományos kuta­tások ezen rész-diszciplínák metódusait használják. Ezért lehet azt mondani, hogy az amerikai kulturális antropológiát alapvetően a módszer pluralizmusa jellemzi. Az irodalomtudomány számára azért válik e „gyűjtőfogalom” oly fon­tossá, mert ez a középutas módszer a nyolcvanas években az ún. writing culture vitában viszonylag hamar konfrontálódott az irodalom hermeneutikai elméleté­vel, a szemiotikával és a dekonstrukcióval. A vitában az egyik vezető teoretikus, Clifford Geertz számára két dolog válik igazán fontossá: a jel és a diszkurzus értelmezése. Mint etnográfus használja a szemiotikus kultúra fogalmát, és Foucault nyomdokain a diszkurzív kultúra kife­jezést. Geertz a kultúrát úgy határozza meg, mint különféle szövegek montázsát, mint egy színpadot, ahol szövegek szerepelnek, melyek maguk is cselekménye­ket, történeteket visznek színre, így az interpretatív antropológia eleve saját ori­entációjának, vagyis más tudományágakból átvett módszerek paradigmatikus színpadaként fogható fel. Az egyes módszerek útmutatók; közöttük csak akkor vagyunk képesek eligazodni, ha egy-egy perspektívaként fogjuk fel őket. Mindig azt a módszert, leírási formát, vagyis látószöget választjuk ki, amelyet nemcsak hogy képesek vagyunk indokolni, hanem amely önmagában is e pluralizmust je­leníti meg. Hogy példát is említsek, így működik lassan tíz éve a kulturális emléke­zet kutatása az irodalmon, a történelmen, a szociológián, vagy az etnológián belül. De a perspektívák cseréjét másképp is lehet bizonyítani. Mikor Stephen Greenblatt, az új historizmus egyik alapítója a reneszánsz színház önreprezentációs formáinak vizsgálatakor Clifford Geertz a bali­­szigeteki kakasviadalhoz készített interpretációjára támaszkodik, az út, melyen halad, már bejáratódott az etnológiában. A Sűrű leírás szerzője, Geertz ugyanis maga vont párhuzamot a bali-szigeteki nézők és a Macbeth című Shakespeare­­dráma színházi közönsége között­. Az esztétikai katarzis egyik kiváltó oka, Geertz szerint, mindkét esetben az erőszak látványa. Amikor tehát Greenblatt a társadalmi energiát látja áramlani a színpadon, Geertz számára pedig a kakasvi­adal esztétikai mechanizmusa felér az európai művészettel, a két tudomány kö­zött egyszerűen hermeneutikai csere folyik. A kulturális antropológia, mely az embert egyszerre természeti és társas lény­ként határozta meg, egyik fontos tudományos vívmányát avval érte el, hogy mind­ezt nem örökkévaló adottságnak tekintette, hanem a társadalmi-kulturális válto­zásokkal összefüggésben vizsgálta. Ebben a változásban kizárólag olyan szövegek keletkezhetnek, melyek nem hordoznak állandó értelem- vagy érték-szemponto­kat, hanem folyamatosan cserélődnek. Az antropológia és az irodalom házassága tehát nemcsak a szöveg fikcionális természetére világít rá, hanem általában a kul­túra keletkezésének konstrukciós mechanizmusait tartja szem előtt. 182 IlbLNAP

Next