Új Holnap, 2005 (50. évfolyam, 1-6. szám)

2005 / 1. szám - GALÉRIA - Lengyel László: Apó : In memoriam Seres János (1920-2004)

galéria Lengyel László Apó In memóriám Seres János (1920—2004) Apó temetésére indultunk a havas decemberi napon a Herman Ottó Múzeum épületéből. Hárman, volt Seres-tanítványok, egy kocsiban. A hámori temető felé menet fölidéztük ismerkedésünk néhány alaptörténetét a mesterrel. Mindenki mondott egy-egy idézetet Seres János korrektúráiból. Az ered­mény leírhatatlan volt, a röhögés a könnyezés stádiumáig fajult. Ennek ellenére nem éreztük úgy, hogy viselkedésünk illetlen, a gyász engedte határokon túli lett volna. A féktelen röhögésnek egy fékezés vetett véget a havas úton. „Mindenkit így menjenek temetni” — szólalt meg egyikünk. S valóban ebben a vidám, könnyes szeretetben éreztük igazán, miért is volt fontos számunkra Seres apó, mert így hívták tanítványai. Seres János akkortájt, amikor a tanítványi lettünk, ötvenes évei elején járt, mégis mindenki Apónak hívta. Igazán ma sem tudom, ki nevezte őt így először. Mi már így kaptuk az előttünk járó végzett évfo­lyamtól, az egri, akkor (1973) még Ho Si Minh főiskolán szakmai szempontból nagy ideálképnek szá­mító Seres-osztálytól (néhány név: Selmeczi György, Wieszt József, Kárpáti László, Szóda Klára, Goda Gertrud). A már végzettek nevei azért váltak ismertté számunkra, mert ott lógtak a tanszéki folyosó falán munkáik. Rajzok, festmények, rézkarcok, metszetek, csupa iskolai munka, de bizony tiszteletet paran­csoló minőségi darabok, sőt sokszor önálló invenciót is sugárzó művek. Sütött belőlük a tehetség, és a jó munkák mennyisége is szerénységre intett minden új hallgatót. Nos, ez volt számunkra a nap mint nap látható minta. Nem annyira osztályok voltak az övéi, inkább olyan évfolyamok, amelyek a kétszakos képzés ellenére elsősorban rajzosok voltak, és nem biológusok, geográfusok vagy matematikusok. Ez volt az a szak és tanszék, ahol igen erős szellemi kohézió alakult ki. Ezt főként a tanárok személyisége, munkastílusa, mentalitása generálta. Ez volt a TANSZÉK. S ebben Seres Jánosnak jelentős szerepe volt. Ma több diplomával a zsebünkben is így látjuk ezt többen is a volt egri rajz szakosok közül. Valódi iskola volt. Hiába végezték el sokan közülünk még az egri után a Képzőművészeti, az Iparművészeti, és a Szín­ház- és Filmművészeti Főiskolát, vagy különféle bölcsész szakokat, nekünk a szellemi arccal, karakterrel bíró mesterek ott az egri tanszéken adattak meg. Az, ami a miskolciak számára valószínűleg csak egy száraz életrajzi adatnak tűnik Seres János életében - főiskolai tanár Egerben 1968 és 1980 között -, az meghatározó tanulóidő volt 12 évfolyamnak azon a bizonyos tanszéken. Ez legalább 350, nagyrészt vizuális neveléssel foglalkozó, vagy valamilyen rokon területen működő tanítványt jelentett Seres apónak. Seres János órarend szerint rajzolást-festést tanított évfolyamunknak. Ez azonban ettől jóval több volt. Elsősorban mesterséget, szakmát, a munkához való mentális viszonyt tanított. Feladatokat adott, személyre szólót. Ezt a maga igen karakteres, hatékony stílusában tette, akkurátusan. Olyan iskolai feladatokat talált ki Miskolc és Eger között Trabantját vezetve, hogy azokat nem lehetett elhárítani, elbliccelni. Óráin a teljes hallgatói létszám megjelenése volt a jellemző. Ha nem is kerültünk minden ötletével szerelmi viszonyba, az általa kijelölt problémák alapvető vizuális kérdések gyakorlati és elmé­leti vizsgálatára kényszeríttettek bennünket. Olyan feladatok sorjáztak óráról órára, melyek teljes körű ismeretek kialakítását serkentették periférikusnak látszó témakörök esetében is. Álljon itt egy példa. Egy feladatsorral összekapcsolta a festői alapok, a hordozóanyagok és a keretek kérdéskörét. Hogyan és honnan kell a munkához szükséges eszközöket, anyagokat beszerezni? Milyen technikai normák voltak és vannak a festői alapok, hordozóanyagok előkészítésénél? Hogyan alapoztak táblaképeket régen, milyen alapra milyen festékekkel lehet leginkább festeni? Milyen egy feszítőráma, hogyan készül, miként feszíthetők föl festővásznak, mi a szerepe a díszrámának, milyen viszonyban lehet a belefoglalt művel? Mi a téma szakirodalma? Két hónapig foglalkozott az egész évfolyam e témával. Izgalmas, szinte játékos ismerkedés volt ez a mesterség fortélyaival. A keretek kérdéskörét tanulmányozva foglalkoztunk a passé-parton készítés szabályaival és technikájával is. Seres apó igényességére jellemző, hogy addig készíttette velünk újra és újra a grafika körítését, míg az szakmai értelemben kifogásta­lan nem lett. Volt ott szó közben aranymetszésről, aranyrendekről, különféle papírosokról, természetes ragasztóanyagokról, acélkésekről, vonalzófajtákról, a grafikai lapok jelölésének nemzetközi normáiról, művészek aláírási szokásairól, a művészet megjelenési kontextusainak fontosságáról. S amikor ezt látha- 29

Next