Új Horizont, 2005 (33. évfolyam, 1-6. szám)

2005-01-01 / 1. szám

2005. 1. szám Baumann Miklós Miért nem tetszik nekem a Melosi Aphrodite melle, avagy a polgár újabb dicsérete A Melosi Aphrodite (Milos Venus) szobrát az ókor legszebb szobrai között tartjuk szá­mon. Készítőjéről csak azt tudjuk, hogy „Menides fia,........andros”. De azt is, hogy kivé­teles művész volt. Aphrodite szobrát Kr. e. a II. és I. század fordulóján készítette, éspedig, kora szobrászatot felülmúló szinten. Az istennő nyugodt fennsége Pheidiast idézi, bája Praxitelest és Skopast, és mentes korának, a hellén kornak túlhajtásaitól. Nos, a melle gyönyörű. Szabályos, tökéletes. Egyszer, még fiatalkoromban lelkesedés­ből, megfestettem őt, mint élő nőt. Beleadtam minden várakozásomat, képességemet. Azután, amikor elkészült, csalódott lettem: unalmas volt. A tökéletes alakú, láthatóan ke­mény mellekből hiányzott az a valami, ami megszólítja a másik nemet. Ugorjunk át 2000 évet és ismét látjuk Őt. Sok példányban. Idollá vált, a XIX. század női szépségideáljává. A XIX. századé, amikor már a polgár volt az egyeduralkodó, és a művészeknek is diktált, mint megbízó, vásárló. Ezzel trónra segítette a merev szabályos­ságot. Ősi példakép volt a hellén művészet, amikor megalkották az emberi test kánonjait­­ és meg is merevítették ezeket az alkotásokban. Tekintsünk néhány példát: Canova szobrot készített Pauline-ről, Napoleon nővéréről. A hercegnőt alig lehet megkülönböztetni a Melosi Aphroditétől, pedig a hercegnő egy klasszikus heverőn fekszik. Szép, szabályos és unalmas. De a festmények is sok példával szolgálnak. Tekintsük pl. Ingresnek, a francia nagy­­polgárság kedvelt festőjének „Forrás” című képét. Itt is egy hibátlan, tökéletes alakot lá­tunk. De csak ennyit. És még valamit meg kell jegyeznünk: ha egy nő öle olyan tökélete­sen szőrtelenített, mint a „Forrás”-é, akkor a szeméremzés (ma így kell neveznünk, pedig Pápai Páriz Ferenc közismert szótárában még más megnevezést találunk),­­ bizony lát­szik. A valamivel kisebb száj nem hiányozhat az arcról. Anélkül: torzszülött. És a „Forrás”? Ez a polgári kultúra művészetének álszemérme. Teljesen indokolatlan. Hogy a görög szobrokon is „néma” a nők öle? Ott teljesen másról van szó. A görög művész nem vádolható álszeméremmel. Gátlástalanul ábrázolják a kecskéjével szeretke­ző pásztort és a férfi nemi szervét teljesen részletesen, mind a kerámiadíszeken, mind a Az első dicséret lapunk 1998/2. számában jelent meg. 15

Next