Uj Idők, 1909 (15. évfolyam, 27-52. szám)
1909-09-12 / 37. szám - Lenkei Henrik: Sírfelirat / Költemények
helyesnek talált találmányát venni munkába és juttatni diadalra. Erre feleletem a következő: Egy munkánál sem játszott még eddig a terv oly csalfa szerepet, mint a repülőgépeknél. Mielőtt Kress, Pischoff, Etrich, illetve részvénytársasága gépeikre harminc-negyvenezer azori koronát kiadtak volna, utánaszámították azoknak legkisebb méreteit is és mégis, midőn a pontosan kipróbált alkatrészeket összeállították és azoknak repülniök kellett volna, jobban ragaszkodtak a földhöz, mint szétszedett állapotban. Nem ment ez azonban eleinte senkinek sem máskép. Santos Dumont csak negyedik gépét volt képes annyira vinni, hogy vele, mint első, a földet elhagyhatta, azelőtt sok csalódáson ment keresztül. Farman az egykilométeres útja előtt két évig épített, próbált és rombolt gépeket. Orville Wright és testvére, mielőtt gépüket Európa előtt bemutatóképessé javították, közel nyolc évig dolgoztak és kísérleteztek azon, és így ment ez valamennyinél. Aki pedig még nem tért át a propeller és merev felületek többé-kevésbbé egységes rendszeréhez, az még nem volt képes eddig eredményt fölmutatni. Mihelyt valaki első gépének roncsaiból a másodikat, majd a harmadikat kezdené építeni, a külföldiek kápráztató eredményeinek láttára, elfordulna tőle a publikum, bármily kedvence és reménysége is lett légyen azelőtt. Nem marad tehát más hátra, mint az előbb leírt út betartása. Mihelyt azonban a fönt említett, aranyakkal kirakott úton odajutunk, hogy az első, jól berendezett állandó repülőtelepen hazánkban a munka megkezdődik, jöjjön oda akinek föltalálni, vagy javítani valója van és legyen az a működő gép bármilyen rendszerű, teljesen mindegy, egyenlően hasznára fog válni úgy a laikusnak, mint a tettek mezejére lépni vágyónak. Ami végre a dolog legérzékenyebb, a pénzbeli oldalát illeti, az első év költségei mintegy negyedmillió koronára rúgnának, beleértve a pilóták kiképzését (körülbelül ötvenezer korona); két-három gép beszerzését (körülbelül százezer korona); a gyakorlótér kibérlését és rajta két-három hangár fölépítését és fölszerelését (körülbelül százezer korona). A következő évek kiadásainak fedezésére és további kísérletek biztosítására ugyanoly nagy tőkének kellene rendelkezésre állani. Hogy honnan kerüljön elő ez a pénz? Az állam mindenhol csak mint egyszerű tag állott a léghajós-egyesületekbe és így nálunk sem lehet elvárni, hogy e költségeket magára vállalja. De vannak nekünk is arisztokratáink, pénzembereink és áldozatkész sportsman-jeink. A sport különböző ágaira évente százezreket költenek. Ennek csak fele is elég volna a repülés meghonosítására. Buzduljon föl a lelkesedés Németország példájára, ahol nemrég a féltett nemzeti baby újjászületésére két és fél millió márka néhány nap alatt együtt volt. Ennek egy tizedrészét, a repülés művészetének szánt első áldozat gyanánt, Magyarország is képes volna előteremteni. Lépes Gy. Sírfelirat Berquen Ki gyémántot először úgy csiszolt, Hogy fényiből új szépséget csiholt, Ugyanoly pálmát érdemel, Mint ki új igazságra lel! Lenkei Henrik A budapesti új műegyetem a Dunaparton Békés Ödön fényképe Zeppelint bemutatják Ferenc József királynak Fridrichshafenben '242