Uj Idők, 1910 (16. évfolyam, 1-26. szám)

1910-06-05 / 23. szám - Mikszáth Kálmán: A fotografiák regénye / Regények, elbeszélések, rajzok, színdarabok

zonyosan a mama keze járt. Ha a szűkre parancsolt ruhaderék olyan hőnek került haza a szabótól, hogy a hét egyiptomi kövér esztendő is belefért volna, az is a mama dolga volt. Ha valami demokrata mulatságra volt Lórikának kedve elmenni s a rudas ló, a Miska kocsis kacskarin­gós esküdözése szerint hirtelen megsántult, úgy hogy nem lehetett befogni, oda is mama vitte a betegséget. Mama volt megölő betűje minden jónak, minden szépnek, minden mulatságosnak. Ő választotta a barátnőket és udvarlókat leánya számára. Már az igaz, hogy kitűnően értett ehhez a mesterséghez. Olyan finoman elmarni ingellenes fiatal­embert a háztól, hogy az szegény maga is azt hitte, mi­szerint magától maradt el; egy kis figyelmetlen meg­érintése az illető flótás-jelölt fogyatkozásainak, egészen megtette a hatást. Ha pedig az sem használt volna, ju­tott a nagyságos mama „Conversations-Lexikon"-jából drasztikusabb szer is, amitől a jóhiszemű udvarló aj­kain egyszerre jéggé fagyott az imádottjához repkedő sóhaj szerelemterhes lehelete. Ilyen szer volt őnagysága vasvillás szeme, különféle szabású grimasszia s vég­szükség esetén aztán „nyílt felpattanása". Aladár nem tartozott a kimustrálandó gárdába. Egyik bővérű barátja kópéságból elmesélte maga előtt, hogy valamelyik ősanyja nővére volt a a madagaskári királynak, gróf Benyovszkynak: van is ott a madagaskári szigeten egy hirtelen vármegye, mely egyenesen Aladárt illetné mindenestül, ha valami fogas prókátornak kerülne kezébe ez a capitosus kérdés. Ezt azután sohasem feledhette őnagysága: az a madagaskári vármegye sohasem ment ki többé az eszé­ből. Aladárt végtelenül szerette azóta. Ő lett a fiatal­ság példányképe. Egy úr a „több úr" közül. Okos, mű­velt fiatalember, aki megél a jég hátán is. Természete is éppen megegyezik a Lóráéval. Egyforma bolond mindkettő! Szép összeillő pár lesz belőlük! Ebből az időből való a harmadik kép. Tiszta foto­gráfia. Gondolom Borsosé. A szép Lórika ott áll a virágállvány mögött és sugárzó boldog arccal nyújtja kezét Aladár felé, aki egy közönséges kerek arcú, boglyas fejű nagy gyerek. Csodálatos, hogy mit tud rajta szeretni! Nem is na­gyon látszik érezni a mamlasz, hogy milyen fontos do­log az, ha az embernek szeretője oda engedi pingáltatni képét, saját arca mellé. Pedig hát ez olyan nagy bankó, amit csak a házasság vált be „apró pénzre", talán azért apró pénzre, hogy legyen mivel kifizetni a férjek bi­zalmasságát.­­ Ha nem isten­igaza is lehetett Aladárnak. A sorsnak semmi köze ahhoz, hogy kiket festett a fotográfus egy képre, ő nem törődik azzal, hanem külön dobja őket, ha kedve tartja. A sors nem szereti az utánnyomatokat, nem plagiator, hanem megtartja a maga eredetiségét mindenütt mindenben. Mikor már ott csillogott a jéggyűrű ujjaikon, az első szerelmi csók emléke ott égett arcaikon, akkor egyszerre felkerekedett s odadobott a paradicsomba vezető útra akadálynak egy vén porosz bárót. Gondolom Stallenberg Maxnak hittük. Nem volt neki ugyan valami tetszetős fiziono­miája, amivel hódítani lehetett, hanem hozott ahelyett hazájából egy tarisznya aranyat, amivel győzni lehetett. Itt aztán vett egy ötszáz holdas birtokot, egy ócska kastélyt, négy lovat a tilburgja elé és csináltatott egy libériát, amibe valami lompos parasztot bujtatott ko­csisnak. Ismerte már az embereket. Persze hogy mindenütt szívesen látták a leányos házaknál. Lórikáékkal is megismerkedett. Neki is nagyon megtetszett az Aladár ideálja. Hogyne­ mikor olyan gyönyörű porosz szabású arca van. Aladár nem vette A Mikszáth-tölgy Robitson A Reviczky-téri ház, amelynek első emeletén Mikszáth Kálmán lakott. Az erkélytől balra eső ablakok a dolgozószobáé 49* 571

Next