Uj Idők, 1910 (16. évfolyam, 27-52. szám)

1910-12-11 / 50. szám - Krúdy Gyula: Egy régi fogadó utolsó napjai / Regények, elbeszélések, rajzok, színdarabok

Egy régi fogadó utolsó napjai Elbeszélés írta KRÚDY GYULA Abban a városban, ahol én gyerekeskedtem, a piactér kellős közepén egy sárgára meszelt, ódon épü­let terpeszkedett. Öblös kapuja éjjel-nappal zárva, az udvara meg akkora, hogy elfért volna benne egy or­szágos vásár. A legenda szerint, — melyik vén háznak nincs legendája? — a sárga ház volt a legrégibb, a leg­első ház a városban. Legelőször is — valami három­száz esztendő előtt, amikor még kurucvilág volt — a sárga házat építették föl a későbben keletkező város­kából. Egy bizonyos Kállay Mihály nevü kuruckapi­tány építette magának ezt a korcsmát a pusztaságra, mert a felesége olyan természetű asszony volt, hogy nem igen tűrte meg a kurucos mulatságokat a házá­nál. A derék Kállay Mihály épített magának külön korcsmát, ahol a vitézeivel, cimboráival tanyázott. Itt szólhatott a muzsika éjjel-nappal,­­ és aztán három­száz esztendeig nem hallgatott el. Mert megmaradt korcsmának a ház, és lassan város keletkezett kö­rülötte. A Kállayak családi levéltárában van az az ok­mány, amely a famíliának biztosítja örökre a korcsma tulajdonát. Itt mulattak, dáridóztak a jó urak, néha bérlőt is állítottak bele, — de hát akkor is a Kállayak mulattak mindig a Zöldfában. (A macska tudja job­ban, miért hívták Zöldfának, amikor egyetlen fa nem volt a környékén.) A tulajdonosok nem építettek a korcsmán, — nem templom az, hogy reparációra le­gyen szüksége, bár elsülyedt volna mindenestől, néha­napján, — de a vén falak vitézül kitartottak. A régi tisztújítási ostromoknak — amikor az ellenpárt régi virtus szerint megrohanta, — oda se néztek az öles falak. A tükröt, képeket levehették a mulatók, de a falakról legföljebb a vakolat mállott le a fokosütések alatt. Ám ott a Zöldfa, mintha azt várta volna, hogy a legutolsó korhely is meghaljon a vármegyében. Há­romszáz esztendeig hiába várta. Volt ennek a régi fogadónak egy nevezetes tulaj­donsága. Mintha akkor is muzsikáltak volna benne, amikor nem muzsikáltak. Ha egyetlen cigány se tanyá­zott a fogadóban, akkor is halk cimbalomszó hallat­szott az ivóban. Olyan halk, csendes húrpengetés, mint amikor valamelyik vén cigány csak úgy a maga mu­lattatására ütögeti a húrokat. Némelyek még a nóta melódiáját is tisztán hallották . . . Pengett, pengett a láthatatlan cimbalom és soha nem lehetett megtudni, honnan erednek a hangok s a rejtélyes zenészt a leg­szorgosabb kutatás mellett sem lehetett föltalálni, pe­dig sokszor keresztül-kasul kutatták érte a fogadót. A bérlők a vállukat vonogatták:­­ Ki tudná azt, hogy honnan ered a cimbalom­szó? Ha igaz, kétszáz esztendővel ezelőtt valamelyik uraság befalaztatta itt a cigányát. Az muzsikál unal­mában. Persze az efféle történetnek csak az adott hitelt, akinek éppen kedve volt hozzá. Igaz, hogy nagyon unatkozhat az a befalazott cigány, de hát az már meg is halhatott azóta. Hümmögtek a kételkedők, csóvál­gatták a fejüket, de hát a cimbalomszó mégis csak megpendült valahol, valamerre, ha az ivóra, fogadóra csendesség ereszkedett. Pengett, pengett és aki hallotta a cimbalompengést, elmondta, hogy soha szebb mu­zsikát nem hallott. A másvilági cigány mindenkinek eltalálta a kedves nótáját. Ez volt a Zöldfa speciális nevezetessége azokon a horpadásokon, lyukakon, krétával írott ákom-bákomo­kon kívül, amelyek az ivó falát díszítették, mindegyik történelmi emlék. A nagyerejű­ Blaki András tátongó mély lyukat ütött öklével a falba haragjában, porzott a vakolat, a téglák megmozdultak, csoda, hogy a fal el nem dőlt. Máshol a jeles pisztolylövő Pazonyi Elek lövöldözött belé a falra szögezett kártyalapokba s a krétaírások többnyire a hősiesség megörökítései. Föl­jegyeztetett, hogy Gaál de Dalnok egy hordó bort ivott meg ülőhelyében. De ott van fölróva az ajtó mellett a híres mulató Józsa Györgynek is az emléke. Vala­hányszor a híres nagyúr a Zöldfába tette a lábát, a korcsmáros bicskájával rovást vágott az ajtófélfába, megegyezés szerint minden rovás ezer pengőt számí­tott a fölszámolásnál. És nem csekély a rovások száma. Abban az időben, amely időre én emlékezem, a túlvilági cigány többször jutott szóhoz a Zöldfában, mint az eleven cigány. Új fogadók, új korcsmák ke­rekedtek, az ivóban parasztok pálinkáztak, Rózsáné, — ez volt éppen a bérlő neve, — hiába sütögette göndörre szép fényes fekete haját. A Zöldfát elmuzsikálta volna a túlvilági cigány, elmuzsikálta volna egészen, ha egy viharos, szeles éjszakán meg nem zörgetik a vasrá­csos ablakot. A piac felől zörögtek, Rózsáné sokára ébredt, akkor is kelletlenül ment az ablakhoz. Korhely­kedő cigányokra gondolt, akik borközi állásban szeret­ték fölkeresni befalazott kartársukat. Odakünn a ziva­taros éjben egy sárgakabátos, hosszutermetű­ úriem­ber állott. A csárdásné ajtót nyit előtte, jár kedvében, körülötte, de az idegen úriember nem szól semmit, csak letelepedik az ivó sarkában és füléhez emelve ke­zét, hallgatózott az éjszaka csöndjében. A túlvilági cimbalmos — akinek valódi létezését valamely rejté­lyes visszhangban állapították meg későbben a hozzá­értők, amely visszhang a kagyló örökös bugásának felelne meg,­­­ éppen akkor kezdte meg művészi játé­kát valahol a bolthajtásos falak alatt. A Műcsarnok téli tárlatától Jendrassik Jenő : Dorka kisasszony arcképe 48* 555

Next