Uj Idők, 1913 (19. évfolyam, 27-52. szám)

1913-09-14 / 38. szám - Kiss József: Intermezzo / Költemények - Lovik Károly: Éjféli beszélgetés / Regények, elbeszélések, rajzok, színdarabok

gény rabja és azért halt meg, mert szomorú voltam, olyan finoman szomorú, amilyenek csak elhagyott és behavazott hegyi tavak tudnak lenni. Ezt a hasonlatot egy költő mondta rólam; a költő később tébolydába került, ahol harisnyákat horgolt és a lenyugvó napnak képzelte magát. Ilyen hatalmas és szép volt az én szo­morúságom, Jozefin; éreztem, hogy törékeny, finom és mégis győzhetetlen vagyok, hogy magasan járok az emberek fölött, akik a kacagáshoz, a zsíros földhöz, olcsó dolgokhoz tapadnak. Egyszer Bécsben, egy hang­versenyen Chopint hallottam játszani, hirtelen, önkény­telenül rámnézett és egy pillanatig tanácstalanul, ijed­ten ült bársonyszékén. Azt hittem, nem tud tovább zon­gorázni, aztán lecsukta a szemét ... és soha többet nem találkoztam vele az életben. De talán én élek utolsó munkáiban; ki tudja, a férfiak bohók! És egyszer egy főherceg azt mondta, hogy éppen olyan vagyok, mint a megboldogult felesége és segédtisztjével elkérte a gardéniát, amely a hajamban volt. — És mindig csak egyet szerettél ? — kérdezte a leány mogorván. — Mindig csak egyet, hogy gondolhattam volna másra, hiszen neki köszönhettem a legnagyobb szenve­délyt, neki a hosszú éjszakák furcsa ábrándjait, tarka és mégis bánatos képzelődéseit. Hány téli éjszakán ül­tem itt, ebben a karosszékben és néztem végig a völ­gyön, mialatt sírtam, gyötrődtem és mégis azt éreztem, amit a legboldogabb ember sem tud, hogy — hogy is mondjam csak, — hogy nincsen bennem semmi földi, hogy semmi közöm házakhoz, emberekhez, sárhoz és köznapi dolgokhoz. Száműzött királynénak képzeltem magamat, a bánat fejedelemasszonyának, aki halkan jár a zajtalan, sötét vizek partján és olyan gőgösen néz a könnycseppjeire, mint más a gyémántjaira. Igen, Jozefin, sokan bolondultak a szomorúságom után, abban a korban a férfiak még szívesen ábrándoztak, Henrik-szakállat viseltek és éjjelenkint titokzatos nők­ről írtak naplókat. — És mi lett belőle? — Oh, ki tudná megmondani? Eltűnt és én soha többé nem láttam. Lassan elfoglalt a vallás, a katho­likus vallás, mert Luther oly gőgös és kemény, nem tu­dott megvigasztalni, aztán sokat olvasgattam. Manon Lescaut és egy keresztes lovag följegyzéseit, —• sokat zongoráztam és sokat ültem a holdvilágban. Ha visszagondolok elmúlt életemre, úgy tetszik, mintha mindig enyhe holdfényben jártam volna, közöttem minden ezüstös volt, a fák, a mi öreg lyukas akácaink csupa komoly ciprusok és a felhők nagy gyászzászlók, amelyek az égbolttól az Olt medréig csüngöttek alá. Oh, mily finom volt mindez: titokzatos árnyékaim, ábrándos lovagjaim, törékeny álmaim, és íme, vége, vége mindennek, megöregedtem, elkészültem, most te kerülsz sorra, Jozefin. — De én nem ezt akarom, — fakadt ki a leány haragosan •— én boldog akarok lenni. Az asszony nem törődött Jozefin szavaival, meg­gyújtotta a lámpát, előkereste az ezüst tükröt és be­lenézett. Az üveglapról barátságos, nyugodt arc nézett vele szembe, a homlokon finom ráncok — mint a régi porcellánon — és a hajban vékony, fehér szálak, ame­lyek lassan remegtek, mint egy hegedű mély húrja. — Vége, vége — szólt újra az asszony és elment az ablaktól — szép volt, tehát nem is tarthatott örökké, íme, neked adom át éjszakáimat, könnycseppjeimet, szomorúságomat, óh, hogy irigyellek! A leány csodálkozva nézett anyjára, aztán kissé visszahúzódott és félelmében kevés hijja, hogy sírni nem kezdett. Az asszony megsimogatta a fejét és az ölébe ült. — Ilyen bolondság az élet, — szólt befonva Jozefin borzas haját, — ki tudna kiismerni egy asszonyt? Az­ emberek soha nem ismerték igazán, soha, pedig . . . Kinyúlt, mint a jegenye az eső után, aztán vigasz­talanul nézett a lámpába. Ahogy a szeme kitágult, lát­szott, milyen öreg, halovány arcán csillagba szaladtak a ráncok és a tekintete aggodalmas volt, mint az el­késett utasoké. — El­­menjünk aludni — tette le csöndesen a tük­röt — hadd álmodjak és hadd szomorkodjak egy utol­sót. Holnap már kacagni fogok és ez a kacagás, kis leányom, azt fogja jelenteni, — nos, mit is? — azt, hogy az édes­anyád meghalt és nincs hatalom a világon, amelyik még egyszer föltámassza poraiból. Diákok repülőgép-modelljeinek kiállítása a Vigadóban, amelyen negyven repülőképes, jól megkonstruált modell van kiállítva. Az Uj Idők számára fényképezte Bálint János 27* 290 Modern kertek Nemrégiben egy csöndes, öreg gráci ház kis kert­jében ültem. Széles diófák alatt, érc és mosolygó almafák közt megelégedetten terjeszkedett a családi boldogság. Rigó fütyült a fákon, száz esztendős öreg ember tisztogatta a pondrókat, a petúniák finom kis csövéből szállt a virágpor, széjjel ebbe a csöndes vi­lágba, amelyben minden olyan volt, mintha élő példá­zat akarna lenni egy elhalkult fejezethez: nagyanyáink kertje. Akkor már távol voltam nagy történeti muzsi­kálásoktól, nyírott alléektól, sóhajtó orangeriektől, zöld labirynthek lélekzetvételétől, a múltnak pátoszától. Mindezek emléke itten elfakult. Ami körülöttem volt, nem volt többé egyenletes, szédítő staccatoja fáknak, vízesésnek, rakétáknak és pásztorfurulyának, — a tör­ténelem megkopott körülöttem és ami megmaradt be­lőle, nem volt hangosabb, mint egy zenélő-óra henger­műve, mely a Dunári-valcert játsza. Ez a kert egy becsületes, tiszta polgári rendről szólt és enyhe gondo­latokat sugallt nemcsak e rendről, mellyel eggyé vált, hanem mindarról, ami a mai kertnek a lelkéhez tartozik.

Next