Uj Idők, 1930 (36. évfolyam, 1-26. szám)

1930-03-23 / 13. szám - Csathó Kálmán: A Katalin-fürdő / Regények, elbeszélések, rajzok, színdarabok

Zene Muzsikusok alkonya Két h­ír: 1. Északamerikában a hangos film egy esztendő alatt 61.000 muzsikust — mozizenészt —fosztott meg kenyerétől. 2. Számos mozgóképszínházban történtek kísér­letek a hangos film vetítésére szolgáló készülékek megrongálására, illetve ellopására. Azt hisszük, hogy a két hír olvasásakor nem ok nélkül jut eszünkbe a legendás bretagnei paraszt, aki elállta a gőzmozdony útját. A mozdony most betört a Muzsika szűz birodalmába is és azokat is elgázolja, akik nem állnak elébe. Feltartóztatni nem lehet. A mozgóképszínház után az operaházakra kerül a sor. Körülbelül hatvanra-nyolcvanra lehet tenni azok­nak a dalműveknek a számát, amelyek ma világszerte az operareperto­árt alkotják. Az amerikai stúdiók ezekből a dalművekből hangos filmeket fognak készíteni, még­pedig úgy, hogy a dalművek főszere­peit a világ legkülönb művészeivel énekeltetik el. Néhány esztendő múlva tehát a recsegő­ piskoltiak­nak nem kell Pestre utazniok, ha operába akarnak menni. Beülnek a moziba s végighallgathatják ott helyben is A trubadurt, a főszerepekben Németh Máriával, Olsevszkával, Schippával, Guglielmivel, Toscanini személyes vezénylete alatt. S mindezt két pengőért. Esetleg olcsóbban. A Scala együttese egyidejűleg felléphet Valparai­sóban és Nankingban s belefér egy dobozba. A művé­szek nem halnak meg. Caruso ma is énekel még, de látni, sajnos, nem látható. Schippa viszont m­ég száz év múlva is ifjan s­zélcegen fog ágálni a nézők előtt, hangja dacolni fog az évtizedekkel. A gép legyőzi a halált. Mi lesz ebből? A művészek a filmgyáraktól egyet­lenegy i szerepnek egyetlenegyszer való elénekléséért annyi pénzt kaphatnak, amennyit eddig csak egy egész évad folyamán tudtak összeénekelni. A közönség a maihoz viszonyítva, negyedáron láthatja s hall­hatja az összes dalműveket a világ első művészeinek előadásában, a legkáprázatosabb kiállításban, anélkül, hogy pátriájából kimozdulna. Az operaházak, majd a prózai színházak egy része feleslegessé válik. A mozi­zenészek után a másodrendű dalműszínházak zené­szeire kerül a sor. De nemcsak a zenészekre, hanem az egész művészi személyzetre is. A Comédie Frangaise együttese fogja játszani a Phaedrát a fran­cia mezővárosokban és Reinhardt színészeivel kerül majd színre a Hamlet Krähwinkelben. A középszerűség fölött — legalább is a Muzsika birodalmában ,— megkondították a lélekharangot, de mi ennek mégsem tudunk örülni. Mert amennyire örvendetes, hogy kevesebb lesz néhány százezer köze­pes muzsikussal, annyira szomorú, hogy néhány százezer ember kenyér nélkül marad. Vigasztalásul legfeljebb az szolgálhatna, hogy a gép nem kegyelmez a többi mesterségek mívelőinek sem. Az irodai gépek rengeteg hivatalnokot tettek már eddig is feleslegessé az Óceánon túl. Egy mozdu­lat elég ahhoz, hogy a gép bevételezzen, nyugtassa a bevételt, elkönyvelje, ,,lelevelezze", a mérlegbe beál­lítsa, minden vonatkozásban elszámolja. Az emberi elme gyönyörű diadala: az ember feles­legessé válik. Azaz, hogy nem egészen. Mint termelő kezd feles­legessé lenni, de annál nagyobb szükség van rá, mint fogyasztóra. Aki azonban nem dolgozhat, az rendsze­rint keresni sem tud, akinek pedig nincs pénze, annak már a régi bécsi keringő is azt tanácsolja, hogy ma­radjon otthon. Otthon is marad. S a gépimádók nemsokára arra fognak felesz­mélni, hogy ha nincsenek fogyasztók, akkor a terme­lők is feleslegesek s közönség nélkül a gépopera sem ér semmit, minden technikai tökéletessége és csodála­tos olcsósága mellett sem. Hiába teszi hozzáférhe­tővé a zenei interpretálás elgépiesedése a muzsikát a közönség legszélesebb rétegei számára: ezek a réte­gek nem fognak tudni gyönyörködni benne. Miért nem? Azért nem, mert egyre csökkenni fog azoknak a száma, akik zenét tanulnak. Miért tanul­junk — kérdik sokan — amikor a rádió segítségével, a legelhagyatottab tanyán is akármikor magunk elé idézhetjük a leghíresebb muzsikusokat, akik min­dent eljátszanak, amire kíváncsiak vagyunk? A zenei közönség túlnyomó többsége azonban mindig olyan emberekből került ki, akik tanultak muzsikálni. Mert a muzsikát — miként minden élve­zetet, kezdve a cigarettázástól s a sörözéstől — tanulni kell s gyönyörködni is csak abban tudunk, amihez magunk is értünk. Hiába „szereti" valaki a zenét, ha legalább egy bizonyos fokig nem ért hozzá, csak nagyon kezdetleges kis nótákban, „operettslágerek"­ben fog tudni gyönyörködni. A legmélyebb művészi gyönyörűséget jelentő zenei műremekek élvezésére készülni kell, nevelődni. De ki fog tíz esztendeig zenét tanulni, ha a zene, mint foglalkozás megszűnik és mint a mulattatás eszköze bárkinek rendelkezésére áll, aki megforgatja a rádió csavarját? Lassankint el fognak fogyni a fogyasztók, mert elfogy a pénzük és mert elfogynak azok, akik a múlt­ban megszerezték a zene „fogyasztásához" szükséges készültséget. S az új, zeneileg műveletlen közönség unatkozva fog elfordulni Wagner zenedrámáitól és más műformákra fog áttérni. A fox-trott-ra és a blues-ra. A gép: a gólem fellázad. S nemcsak a konkur­rens termelőket tiporja le, hanem a fogyasztókat is és rajtuk keresztül a saját gazdáit. Álmodta volna-e ezt valaha Jules Verne, aki A kárpáti várkastély című elfeledhetetlen regényében már régesrégen pontosan megírta, hogy milyen lesz a hangos film? A zeneművészet műremekei elhagyatottak lesz­nek, mint ahogy egy időben, a barbárok beözönlése után, elnéptelenedtek, romlásnak indultak az ókori metropolisok építőművészeti remekei. A gép — ma már tudjuk — nem a kultúra szolgája, legfeljebb a civilizációé. Azt is tudjuk azonban, hogy nemcsak olyan korszakok vannak, amelyekben a számára megérthetetlenné vált műalkotásokat közönség­beleni a por, hanem olyanok is, amelyekben ezeket a mű­alkotásokat kiássák a porból. Mi, kortársak, boldogoknak érezhetjük magun­kat, hogy nem a tökéletes zenélőgépek, hanem a töké­letlen zenészemberek korában éltünk, egy kicsit magunk is muzsikusok voltunk, nemcsak „fogyasz­tók" és nemcsak gramofonon tudtunk játszani, hanem esztendőket töltöttünk a zongora mellett vagy hegedű­vel a kezünkben, gyakorlással. Nem irigyeljük azokat, akik egyetlen gombnyo­mással el fogják érni mindazt, amihez nekünk tíz­esztendei tanulás is kevés volt. ^ , Nem irigyelünk jövő zenésze: gépkezelő!­­7 FODOR GYULA +

Next