Uj Idők, 1936 (42. évfolyam, 28-53. szám)

1936-11-15 / 47. szám - Ebeczki György: Kosztolányi Dezső / "Tanulmányok, bírálatok, ismeretterjesztő cikkek, útirajzok; kisebb elbeszélések"

Amikor leírom a nevét, az írásai halhatatlan ízét érzem. Nem tudom elhinni, hogy már nincs. A halhatatlanság több, mint az élet. Sokszorosa az élet­nek. Neki minden sorában az élet sokszorosságát érzem. Miről írt? Mindenről. De leginkább a legna­gyobb csodáról, a kinyithatatlan titokról, a határok közé nem szorítható határtalanságról: az emberről. Első nagy versciklusában a Kisgyermek pana­sza­i-ban a gyermek távollátó és álomlátó révületé­vel figyelte az embert. A távoli csodát, a felnőttet, az örömöt és a bánatot, a szerelmet és a kietlensé­get viharos, változó hátterével. Aztán írta a novel­láit. Nem történetek voltak ezek, hanem emberek. Mindegyikben az ember jelent meg, emberi teljes­ségében, csorbítatlanul, az élet és a halál rettenetes távlatai között, a valóság és a költészet olyan má­gikus erejével, hogy éreztem a hősei meleg húsát és a hús alatt a csontvázat. Nem író volt, hanem alkotó. Egyszerre teremtett és egyszerre élt. Az álomlátásában, a révületében, a tudatalatti és a természetfölötti megsejtetésében volt valami varázslat. Amihez hozzáért, életet kapott, de az éle­ten túl költészetet is. A hangja megütött egy han­got az emberben s a hang tovább énekelte az ő melódiáit, a színei kicsaptak a fekete betűkből. Az Ő színeivel égtek az ember szemében. Mindegy, hogy miről írt. A lázbeteg őszi erdőről, egy sárga­piros felhőről, amelyet gyermekkorában látott, vagy egy tehetségtelen költőt végzett ki néhány sorban. Amit mondott, az mindég élmény volt s az ő él­ménye örökre az olvasóé lett. Vidéken született, nagy alföldi városban, amely fölött az ifjúság „aranysárkánya" libegett és emel­kedett egyre magasabbra. A nagyapja a szabadság­harcban verekedett, az apja tanár volt a gimná­ziumban, ahol Vele együtt a század végén olyan diákok ültek a padban, akikből az induló, békebeli Magyarország nagy szellemi értékei lettek. Az al­földi városra akkor ajándékozó kedvében tekintett le az Isten. Aztán a zsongó, forró Pestre került, amelynek az aszfaltját a fiatal Molnár Ferenc, a lángoló Bródy Sándor és a francia kulturájú Heltai Jenő koptatták. A művészkávéházban Ambrus Zol­tán olvasta a külföldi lapokat, a fanatikus tekintetű Osvát Ernő folyóirat-alapításról álmodozott és biz­tató leveleket írt egy mulatóskedvű Ady Endre nevű jogásznak Nagyváradra. Ő szédülten és boldo­gan járt az ideges városban, amely olyan volt, mint egy óriási állomás. Mindenki indult, mindenki ké­szülődött itt. Egy este a fülledt diákszobában meg­írta az Ülői­ úti fákat. Az ifjúság lombjai, mennyei muzsikával bólogatnak ebben a versben. Evvel a muzsikával indult el a halhatatlanságba. Aztán jött még sok vers, a születetten kultúrált lángész versei és a regények, az érett tehetség mes­terművei, a Véres költő, az Aranysárkány, az Édes Anna. Versfordítások. A külföldi költészet csodáit teljes szépségükben adta vissza. Színházi, irodalmi kritikái magasiskolái voltak a művészetnek. Bizto­sabb ítéletű, eszményibb ízlésű íróművész kevés van. Hite volt a művészet. Költő volt, igazi költő a legkisebb vércseppjéig. Nem ismerte a megalkuvást. Nem vakon, hanem az alkotás emberfeletti világosságától eltelve, hitt a művészetben. Soha nem írt le egyetlen henye sort, soha nem írt meg egyetlen csak félig is nem-művészi témát. A legtisztábbat, a legmagasabbat kereste mindig. A tökéleteset. És meg is találta. Ő volt a tökéletesség. A legigazibb irodalom. Imádta a nyelvet, magyarságunk lelkét. Ezt a gazdag, véresen színes, férfiasan kemény, fájdalma­san göröngyös és mégis zenei nyelvet úgy formálta, mintha ő alkotta volna meg. Amikor őt olvastam, szinte az volt az érzésem, hogy most hallok először magyarul beszélni. Arany János óta nem volt ha­sonló művésze a magyar nyelvnek. Impresszionista költőnek indult, modern költői iskolát teremtett, holott klasszikus volt már a legelső verse is. ízlése, biztonsága, emelkedett költői hite klasszikussá tették minden írását. És klasszikus azért is, mert halhatatlan. Halhatatlan volt már életében is. Halhatatlan lángelmének született. Halhatatlan értéke kultúránknak, amelyet az ő művei euró­paiabbá, emelkedettebbé, nemesebbé tettek. Rangot kaptunk tőle. Hatása, — mert mint minden igazi művész mes­ter is volt, — gyönyörűségesen gazdag. Minden írása —­ akár vers, akár próza —­ tiszta, nemes, meg nem alkuvó művészeket és műértőket nevel. November harmadikán, évekig tartó rettenetes szenvedés után halt meg. Tudta, hogy meg kell hal­nia. Nap, mint nap együtt ébredt és aludt a halállal. Tízszer operálták meg. Beszélni már nem tudott. De a lelke még mindig szavakat keresett, írt, egyre írt. Erőtlen, haldokló kezével még mindig fogta a tollat, amelyből folyt a lélek kék vére, a tinta. A gon­dolatai még lángoltak és utat kellett nyitnia a gon­dolatainak. Remek könyvében, a Véres Költő-ben le­írta Seneca halálát. Az antik bölcs, mialatt vére a fürdőmedence vízével keveredett, tanítványainak diktálta, hogy mit érez, hogyan halad a sötétség felé, így jegyezte ő is cikázó betűkkel az utolsó utat a sötétség felé. Költő volt haldoklásában is. A szen­vedésen túl, a búcsúzáson túl a költő kiolthatatlan szomjúságával figyelte a változást: a sötétséget. De ő utána csak szikrázó világosság marad. EBECZKI GYÖRGY "730

Next