Uj Idők, 1940 (46. évfolyam, 27-53. szám)

1940-07-07 / 28. szám - Petrovics Elek: Van Gogh / "Tanulmányok, bírálatok, ismeretterjesztő cikkek, útirajzok; kisebb elbeszélések"

rövid ideig Hágában Mauve-nak, a híres hollandi tájképfestőnek műtermében dolgozott, egészen művészetnek adta oda magát. Nyugtalan vére Hol­­­landiából Belgiumba, Párizsba, innen pedig Dél-Franciaországba vitte, ahol az ég tüzesebb, a föld ragyogóbb, mint északon, s ahol az ő palettájának is kigyúltak a színei. Itt szakadt rá betegsége. Ször­nyű testi és lelki válságokon esett át. Egyre nö­vekvő izgatottság gyötörte, időnként őrjöngésben tört ki és az intervallumokat a rohamok ismétlődé­sétől való kínzó félelem töltötte ki. 1890 július 27-én golyót röpített magába és másnapra meghalt. Har­minchét éves volt. Abból a lelki hajlamból, mely a papi pályára ösztökélte, van Gogh mindig megőrzött valamit. Va­lami sóvárgást olyan művészet után, amelynek több köze van a lelkiekhez, mint az ő kora uralkodó mű­vészetének, az impresszionizmusnak, amely több humánumot ad az embereknek, mint a l'art pour l'art rideg és egyoldalú értelmezői. A modern mű­vészek közül senkire sem gondolt melegebb érzéssel, mint Millet-re, a dolgozó szegényemberek festőjére, s munkásokat ábrázoló képei közül néhányat le is másolt, jobban mondva átültetett a maga stílusába. Csapongó és vergődő lelke mélyén részvét lakozott és az emberek boldogításának forró vágya buzgott. Szépséget és jóságot áhító lélek volt, aki a fele­baráti szeretet gyakorlásában, a betegek ápolásá­ban, az egyszerű emberekhez való vonzalmában a mi Mednyánszkynkra emlékeztet. S talán abban a szent furorban is, amellyel mesterségét művelte. A festés mindene volt, para­dicsoma és Gethsemánéja egyben. „Sokszor igen gazdagnak érzem magamat — írja Theo fivéréhez, támaszához és leghívebb barátjához írt sok levelé­nek egyikében — nem ugy­an pénzben, hanem mert megtaláltam azt a munkát, amely lelkesít és értel­met ad életemnek." Máskor pedig: „Úgy kell élnünk, mint egy szerzetesnek vagy remetének, egyetlen szenvedélyünk a munka legyen." A világ az ő sze­mében nem volt más, mint festenivaló téma, a festői motívumoknak nagyszerű tárháza. Amerre szemét vetette: a mezőn, az égen, a korcsmában és szegé­nyes otthonában, mindenütt csak tónust, színskálát, árnyalatokat és reflexeket látott, a színeknek egy­máshoz való viszonyát kereste. Rajongott a szép szí­nekért, kedvenc színéről, a sár­gáról himnuszokat tudott zengeni, s levelei tele vannak finom színelem­zésekkel. De nem tartozott azok közé a művészek közé, akiknek világa nem terjed túl a mesterség határain. Bölcselkedő hajlamú, az elmélet iránt is fogékony, kultúrára szomjazó szellem volt, Shakespeare-t és Renant olvasta, érdeklődött Tolsztoj és Dosztojev­szki iránt. Leveleiben a maga csapongó módján sokszor tér rá a vallás, a művészet, a társadalmi lét nagy kérdéseire és ötleteivel néha mélységekbe vilá­gít, mint a villám. Sok érdekes mondanivalója van a régi mesterekről, akiket alaposan tanulmányozott, különösen a hollandusokat, s vannak megjegyzései, amelyeket nem könnyű elfelejteni. „Frans Hals mindig a földön marad — mondja például —, Rem­brandt a magasba, a végtelenbe száll fel, mélyen behatol a misztikumba és olyan dolgokat mond, amelyekre semmiféle más nyelvnek nincsen szava." A modern festőkkel is sokat foglalkozott. Merőben egyéni módon ítélt róluk, csak a maga szemére és ízlésére adott. Millet mellett Delacroix-t és miér­ t csodálta legjobban. De nemcsak azokat Dau­sze­rette, akiket általában nagynak tartanak, hanem azok között is voltak kedvencei, akikről a XIX. század művészetének történészei nem sok jót szoktak mondani, s bizony meglep, hogy milyen tisztelettel emlegeti leveleiben Herkomer vagy Lhermite ne­vét, vagy mennyire lelkesedik Fromentin és Jules Breton művészetéért, nem is említve nagy csodála­tát Meissonier iránt. Néha csodálkozhatunk rajta, de mindig tisztelnünk kell szellemi önállóságát, amellyel véleményét megformálta, nem törődve az­zal, hogy mit mondanak a kritikusok és a szakértők." Minden dolgában alkuvásra képtelen, fanatiku­san őszinte jellem volt, mit adhatott volna tehát művészetében mást, mint leplezetlen önmagát? Kor­társai között lehettek nagyobb szabású mesterek, de aligha volt valaki is, akinek művészete annyira egyéni ízű lenne, annyira árulója az embernek és tükre a léleknek. Egészen önmagát, vajúdó, izgatott lelkét fejezte ki félszeg, szomorú, különös emberi alakjaiban éppen úgy, mint a természetben: az ijesz­tően tornyosuló felhőkben, a nyugtalanul hullámzó vetésekben, a görcsös, ágasbogas vagy fenyegetően égnek meredő fákban, a végtelenbe vesző mélysé­gekben és mindennek belső lázszülte izgatottságá­ban. „Csendéleteiben" minden inkább van, mint csend, — él és izzik minden. Rajongását a déli ter­mészetért, a színek szépségétől megrészegedett lel­kének izgalmát, a mámort, melyet a fény látásán érzett — mindezt az élő szó erejének közvetlenségé­vel beszélik el képei. Színeinek növekvő lázában, előadásának egyre jobban lobogó szenvedélyességé­ben, művészi kézírásának mindinkább mutatkozó nyugtalanságában szinte nyomon követhetjük meg­ható életének folyását, kezdve a zunderti protestáns paplaktól, amelyben ifjúságát töltötte, egészen az auversi elmekórházig, ahol lelke ötven évvel ezelőtt a fájdalom tüzében kiégett. Van Gogh önarcképe (1889) 6­32

Next