Uj Idők, 1943 (49. évfolyam, 1-26. szám)

1943-02-13 / 7. szám - Kárpáti Aurél: Jules Lemaître / Tanulmányok, bírálatok, ismeretterjesztő cikkek, útirajzok, kisebb elbeszélések

tagadás és állítás egyszerre. Az a megismeréshez vezető szkepszis, amely végső soron Montaigne, vagy közelebb­ről Renan tanítványára vall. Persze, azon a fokon, ahol már maga a tanítvány is mesternek számít. Szenvedélye az igazságkeresés és módszere a bizalmatlanság, ame­lyet szenvedélye akárhányszor önmaga ellen fordít. De ami talán a legkülönösebb: mindenre ellentétes elemek valami megnyugtató, természetes harmóniába békülnek könnyedén csevegő, mélységek fölött merészen és kecse­sen átszökellő, kisportolt szellemi izomzatú lényében. Magában az íróban, aki minden sora mögül a bizal­mas ismerős meghittségével kacsint az olvasóra. Mon­dom, egészen rendkívüli ember: egyenesen csábít, inge­rel a vele való behatóbb foglalkozásra. Mikor azonban egyszer csakugyan arra kerül a sor, hogy valóban beszéljek róla, a ceruzám váratlanul megakad a papi­roson. S mintha egyenesen ő maga akasztaná meg... Ez így van, semmi kétség felőle. A kérdés csak az: miért? Nincs a dologban semmi boszorkányság. Jules Lemaitre, a kritikus — aki mindig másokkal foglalko­zott — kritikáiban mindent elmondott önmagáról. Ami fontos és jellemző volt egyéniségében, mindazt utolsó vonásig feltárta és megmutatta hivatásának gyakorlása közben. S itt most ne csak arra gondoljunk, hogy minden írás olyan kettős tükör, amelyben a tárgy mellett a sze­mély is önkéntelenül megmutatkozik. Lemaitre esetében többről, sőt lényegesen másról van szó. Nevezetesen arról, hogy a nagy Brunetiére nem kevésbbé nagy ellen­fele „impresszionista" kritikus volt. Megteremtője és félelmes fegyverzetű „élharcosa" annak a kritikai irány­zatnak, amely legfőbb feladatául az irodalmi és színpadi művek által keltett szubjektív benyomások művészi visszaadását vallja. Lemaitre nyíltan kimondta: „Vég­eredményében nem tudok mást, mint hogy magamat írom le, érintkezésben az elém került művekkel. Ezt megteheti az ember tapintatlanság vagy önteltség nél­kül is, mert mindegyünk énjében van valami, ami mindenkit érdekelhet. Hogy ez nem kritika? Akkor hát valami más. Egyáltalán nem ragaszkodom a névhez." Ilyen íróról mit lehetne elmondani, amit ő maga el ne mondott volna önmagáról? Aki csupán néhány írását olvasta is, sejtheti, hogy a Contemporains és az Impres­sions de théâtre kötetei Jules Lemaitre-nek olyan tel­jes, befejezett lelki portréját adják, amelyhez bajos valami lényeges vonást hozzátenni. Ő maga a legiga­zabb magyarázója önmagának, módszere és munkája jelentőségének. Minden ismertetés csak belőle vett idé­zet, megállapításainak ismétlése lehet. Még a „pragma­tikus kritikával" való szembenállását is maga jellemezte legcsattanóbban. A régi kritika — mondja valahol — tulajdonképpen — ideológia s majdnem teljesen kizárja azt az élvezetet, amely a műalkotás és a kritikus naiv, önfeledt találkozásából fakad. Ennek a kritikának nagy értelmi gőg a feltétele a művelői részéről. Ezek szinte félnek attól, hogy egyébben is örömüket leljék, mint saját elméjük összehasonlító és méricskélő, dialektikus játékaiban. Mondják, hogy a hihetetlenül élénk és len­dületes író, aki nálunk ennek a kritikai iskolának kép­viselője, egyszer így szólt egyik irodalmi epikureizmus gyanújában álló kartársához: „Ön mindig azt dicséri, ami tetszik önnek. Én soha!..." Súlyos lemondás, — teszi hozzá Lemaitre leplezetlen iróniával.­­ Egyébiránt ennek az aszkéta és okoskodó kritikának gyakorlása ama ténykedések közé tartozik, amelyek leginkább meg­férnek a tisztes középszerrel. Az impresszionista kri­tikus ezzel szemben, bár csupán saját fizikai, erkölcsi és értelmi érzékenységéről számol be, valójában az övé­hez hasonló minden szenzibilitásnak tolmácsa. Akire Lemaitre ebben a gyilkos aperszüjében céloz — talán fölösleges is megjegyeznünk — Brunetiére volt. Jules Lemaitre kezéből 1914-ben ütötte ki a halál a tollat, pár héttel a világháború kitörése után. Kritikai működésének javarésze a múlt század végére esett, de írásai diadalmasan állják az idő próbáját mindmáig,­­ ami már körülbelül ízelítő a halhatatlanságból. Renan­ról, a Goncourt-okról, Bourget-ról, Taine-ről, Ibsenről, Alfred de Vignyről írott méltatásai éppúgy élnek és ér­dekelnek most is, mint a sznobokról, a gazdagokról, vagy az utolsó királyokról adott jellemzései. George Ohnet-t elintéző kegyetlen kritikai elemzése pedig min­den időkre klasszikus mintája marad az irodalmi „ki­végzésnek". Még ott is, ahol nyilvánvalóan elfogult, — mint például az északi irodalom divatjának bírálatában. — mennyi lényegbevágó, mély és elmés észrevétele van Kritikai szelleme soha sem pihen. S ha „kedvenceivel" foglalkozik, akkor sem feledkezik meg az árnyoldalak kiemeléséről. Talán csak Loti stílusvarázslata bűvölte el olyan fenntartás nélkül, hogy maga is bevallotta: kritikusi lelkiismerete merő aggodalom — túlzott lelke­sedése miatt. Különben mindenkor és mindenben ösz­tönszerűen engedelmeskedett a kritikai kényszer benső parancsának. Annak a parancsnak, amelyet a Renan-esszé elején így fogalmazott meg: „Lehet az ember szerelmes, nagyon szerelmes és meghatott a szíve mélyéig, emel­lett mégis igen tisztán láthatja — apáink nyelvén szólva — az imádott lény hibáit és fogyatkozásait, amilyen mértékben fáj, hogy nem láthatjuk őt tökéle­­­tesnek és emiatt haragszunk (de nem rá): a sajnálat és e bosszúság csak még növeli gyöngédségünket iránta. A kritikával is így vagyunk valahogy... nemhogy el­oltaná, inkább új táplálékkal látja el szenvedélyün­ket ..." Milyen igaz, milyen egyszerű. S milyen vérbeli mű­vész volt, aki ezt így, ennyire közvetlenül és plasztiku­san tudta kifejezni. Kritikus, mint művész — Oscar Wilde előtt. Lemaitre egész írói nagysága lemérhető ezen a pár mondaton. A katolikus világ nagy halottja: Szmrecsányi Lajos egri érsek, pápai trónálló 194

Next