Új Ifjúság, 1952 (1. évfolyam, 1-50. szám)
1952-12-10 / 47. szám
1952 december 10 ÖL IFJÚSÁG MOZGALMUNK ELETÉBŐL Bírálólag mutassunk rá hiányosságainkra Tapasztalatok a pozsonyi kerületből A CsiSz KB elnöksége határozata alapján 1952. november 1-e és december 31-e között zajlanak le az alapszervezetekben az évzáró közgyűlések. Bár e határozat világosan rámutat az évzáró közgyűlések előkészítésére és megszervezésére, mégis nagy hiányosságok mutatkoznak e téren. A hiányosságok onnan erednek, hogy sem az alapszervezetek, sem a CsiSz járási vezetőségei nem fordítanak kellő figyelmet az évzáró közgyűlések előkészítésére, annak ellenére sem, hogy a CsiSz SzKB rn. teljes ülése nyomatékosan kihangsúlyozta: „Főleg az évzáró közgyűlések előkészítésének időszakában teljes erőnkből úgy kell dolgoznunk, hogy az évzáró közgyűlések lefolyása biztosítva legyen. Az évzáró közgyűlés fő feladatamegvalósítani az alapszervezet munkájának kiértékelését a két évzáró közgyűlés között, továbbá rámutatni arra, hogyan teljesíti a csoport a CsiSz KB VI. és VTI teljes ülésének határozatait. Az évzáró közgyűlés kitűzi az alapszervezet további feladatait, amelynél természetesen a CsiSz SzKB ül. teljes ülésének határozataiból indul ki. Következetesebb munkát a beszámolók elkészítésénél Az évzáró közgyűlés nagy fontosságú hivatása teljesítésének előfeltétele a csoport munkájáról, valamint a további feladatokról készített beszámolót, amelyet a vezetőség a tagság elé terjeszt. Az eddigi közgyűléseken elhangzott beszámolók sok esetben nagyon hiányosak voltak, így például a skalicai gimnázium CsISz-csoportja vezetőségének beszámolója habár említést is tesz a munka eredményeiről és hiányosságairól, nem bírál behatóan név szerint, konkréten. Nem fedi fel a sikerek és hiányosságok okait. Természetes hogy ezáltal nem szolgál alapul a vitában. E beszámolónak az volt a fő hiányossága, hogy nem mutatott rá az iskolai csoport munkájának távlataira. Rossz példát mutat az a beszámoló is, amelyet a nagyszombati 2. sz. állami munkaerőtartalék-szaktanulóhely üzemi CsiSz-csoportjának vezetősége akart előterjeszteni. Szerencsére nem történt meg az évzáró közgyűlés s a CsiSz kerületi vezetősége dolgozójának ajánlatára csak taggyűlést tartottak. Ez a »beszámoló« nem egész két oldalon a következőképpen „értékeli“ ki a csoport munkáját: A vezetőség tagjai nem tudták a csoport munkáját kellő mértékben aktivizálni, ezért nem mutattunk ki olyan tevékenységet, amilyen az öntudatos CsISztagokhoz illik E mellett azonban úgy dolgoztunk, ahogy a legjobban tudtunk.“ A beszámoló további részében általánosan megemlékeztek a kötelezettségvállalásokról , kultúrbrigádokról, Szlánszky és társainak kártevő munkájáról. Ennyi az egész. Egy ilyen beszámoló nem teljesíti hivatását. E beszámoló arról tanúskodik, hogy a vezetőségben az elvtársak nem fordítottak figyelmet a beszámoló elkészítésére és ami rosszabb, a járási vezetőség sem szentelt figyelmet e csoport munkájára az évzáró közgyűlés előkészítésénél A beszámoló előkészítésénél helyesen járt el a pozsonyi „Március 8-Üzem“ CsISz-csoportjának vezetősége. A vezetőségi gyűlésen szétosztották a feladatokat a beszámoló előkészítésével kapcsolatban. Így például az agit-prop. referens a munka azon részéről számol be, amely az ő feladata, vagyis az 1951 —52. oktatási évről és az új oktatási évről. Ezenkívül beszámol még a kultúrtevékenységről is, stb. A termelés vezetésével megbízott vezetőségi tag beszámolójában pontos képet ad a kötelezettségvállalásokról és azok teljesítéséről. A vezetőségi tagok az előkészített anyagot átadják az elnöknek, aki aztán ennek alapján összeállítja a beszámoló javaslatát. A javaslathoz aztán hozzászólnak a munkacsoportok, a hozzászólások után pedig átadják az üzemi pártszervezetnek, mert tudják azt, hogy ezáltal még tökéletesebbé teszik munkájukat. A CsiSz járási vezetőségei fokozottabb figyelmet fordítsanak az évzáró közgyűlések lefolyására Az évzáró közgyűlések lefolyásának idején általános jelenség az, hogy a CsiSz járási vezetőségei nem segítik kellőképpen az alapszervezeteket. A nagyszombati tanulóhelyen biztosan jobb beszámolót készítettek volna, ha a járási instruktor ebben segítségükre van. A CsiSz járási vezetősége és apparátusa sem látja közvetlen feladatát: előkészíteni a taggyűléseket az alapszervezetekben. Most nem elég hivatalnoknak lenni a titkárságon. Ezt bizonyítja Pavlík elvtárs főtitkár kijelentése, amely szerint csak „nagyritkán" látogatta meg a neki beosztott alapszervezetet, a nagyszombati traktorállomás CsISz-csoportját. Ennek aztán az a következménye, hogy az évzáró közgyűlést mind a mai napig nem készítették elő. Az évzáró közgyűlések előkészítéséről példásan gondoskodik CsiSz vágújhelyi járási vezetősége a A legfontosabb jelentőségű alapszervezetekben a CsiSz járási vezetőség tagjai készítik elő az évzáró közgyűlést. A CsiSz járási vezetőségének elnöksége rendszeresen irányítja az instruktorok munkáját Az elnökség kiértékel az eredményeket és mint választott szerv, hatásos intézkedéseket tesz a munka megjavítása érdekében A jól vezetett gyűlés aztán hatással van a csoport egész munkájára. A CsiSz SzKB példája nyomán, amely az évzáró közgyűlések sikeres lefolyásának támogatására munkacsoportokat küldött ki és a kerületi vezetőség dolgozóinak példája nyomán, akiknek nagy része szintén a járási vezetőségeken dolgozik az évzáró közgyűlések lefolyása alatt, — a járási vezetőségeknek is tudatában kell lenniök, hogy ma a helyük az alapszervezetekben van. Ezt mutatja az a valóság is, hogy a pozsonyi kerületben az évzáró közgyűlések mindössze a csoportok egyötödében folytak le. Az évzáró közgyűlésekkel egyidejűleg törődnünk kell további fontos feladatainkkal, mint a tervteljesítés, az oktatási év, stb. végrehajtásával s a CsiSz SzKB III. teljes ülése határozatainak teljesítésével. A pártszervezetek segítségével javítsák meg a politikai körök munkáját a tornaljai járásban Ebben az évben minden eddiginél nagyobb gondot kell fordítani az ifjúság politikai és ideológiai nevelésére. Ma már lépten-nyomon tapasztaljuk, hogy a politikailag fejlett ember könnyebben oldja meg a nehézségeket a munka szakaszán és ugyanakkor új munkaviszony köti a termelőeszközököt is. Siroky elvtárs beszédében mondotta: „Amilyen a viszonya ?A dolgozónak a géphez olyan a viszonya a népi demokratikus rendszerhez.“ Ezért nagyon fontos, hogy sokoldalú nevelést biztosítsunk ifjúságunk számára. Ebben a munkában különösen nagy feladat vár a CsKP tagjaira és a községek tömegszervezeteinek vezetőire is. A tornaljai járás CsISz-bizottsága ebben az évben jobb előkészületeket tett a politikai szervezésének érdekében körök menték által kijelölt politikai A csoporkörvezetők háromnapos iskolázást kaptak, ahol ismertették velük feladataikat. A politikai kör vezetői fiatal CsíSztagok akik már az előző években részt vettek az olvasókörökben és vagy tagjai, vagy pedig tagjelöltjei a kommunista pártnak A körvezetők rendszeres megbeszélésekre gyűlnek össze a járáson, ahol átadják a munkában szerzett tapasztalataikat A tornaljai járásban ősszel 41i 33 politikai kör van, amelyek már leginkább a mezőgazdaságban dolgozó ifjúság vesz részt A körök ebben az időben az SzKP XIX kongresszusának anyagát veszik át. A legélénkebb politikai körök Rimaszécsen, Gömörpanyiton és Beretkén .nakad az ifjúság rendszeresen látogatja az előadást. Azonban ezeknél a csoportoknál hiányosságok is mutatkoznak. A csoport tagjai annak idején nem őrizték meg a napi sajtó azon számait, amelyekben a beszédek megjelentek, így nem tudnak kellőképpen felkészülni a vitára sem. Vannak azonban községek, ahol a csoportok ugyan megalakultak, azonban gyenge tevékenységet fejtenek ki, így például Sajószárnyán, Alsóvályban és Velkenyén, ahol propagandisták legtöbbnyire a helyi a nemzeti bizottságból varrnak. Ezekben a községekben a CsISznek oda kell hatnia, hogy felébressze az ifjúság érdeklődését a politikai kör iránt. Tehát meggyőző politikai munkát kell kifejtenie. Így van ez a felsőfalusi HNB vezetőségénél is. A felsőfalusi CsiSz csoport nagy lendülettel fogott hozzá a munkához. Munkájukkal bebizonyították, hogy nincsen akadály, amely megállítaná az ifjúság alkotóerejét. Saját erejükből javítottak meg és padlózták le a kultúrházat, ahol esténként összejött az ifjúság. A HNB elnöke azonban nem támogatja kellőképpen az ifjúság ezen nemet építő igyekezetét. Ennélfogva más célokra használják fel azt az ideiglenes kultúrhelyiséget is és így lehetetlenné teszik az ifjúsági összejöveteleket. A szövetkezeti tagoknak és vele együtt a HNB elnökének jobb megoldást kell találniok a burgonya elraktározására és nem a kultúrhelyiséget kell felhasználni a mezőgazdasági termékek téli elraktározására. A fent említett okoknál fogva csoport ezideig semmiféle tevékenységet nem tud kifejteni. A HNB elnökének oda kell hatnia, hogy a legrövidebb időn belül kiürítsék kultúrhelyiséget és így lehetővé tegyék az ifjúság politikai és ideológiai fejlődését. Továbbá a legmesszebbmenő támogatást kell nyújtania ennél a munkánál, akadályoznia az ifjúság nem pedig kezdeményezését. A CsISz-szervezetnek vannak felsőbb szervei — a járás, a kerület és a központ, amelyeken keresztül irányítást kapnak a tagok. Nem helyes tehát az a kijelentés, hogy a HNB elnöke parancsolni fog a CsiSz-tagoknak. A tagok mindenkor elfogadják bárki javaslatát, ha az jóindulatú és hozzásegíti őket a nehézségek eltávolításához Ebben az esetben azonban meg kell jegyeznünk, hogy a HNB elnöke nem jóindulattal tette azt a megjegyzést. A CsiSz-tagok politikai és ideológiai nevelése a politikai körök jó megszervezése, a CsiSz szervezet egyik legkomolyabb feladata, amelyet minden alapszervezetnek a legbecsületesebben végre kell hajtania. Az, hogy a CsiSz tagjai fejlettek legyenek, éberséget is követel A szó a cializmus építésénél szükséges hogy dolgozó tisztán lássa feladatát és kezdeményezőjévé váljon több termelésnek. Ez annál inkább is a fontos feladatuk a CsiSz tagoknak, mert fiatal alkotóerejükkel komoly segítséget kell, hogy nyújtsanak pártunknak a szocializmus felépítésében. Proksz Eta, 5 Példaképünk a Szovjet Hadsereg Néphadseregünk mnd több olyan tulajdonságot és sajátosságot mutat fel, melynek a világtörténelem folyamán a Szovjet Hadseregnél nyilvánultak meg először. Hadseregünk hazánk felszabadított munkásainak és parasztjainak hadserege, mely a nép harcából a Szovjetunió oldalán nőtt fel. Szorosan össze van kapcsolva a néppel, mert a dolgozókkal együttesen védi és szilárdítja a békét. Parancsnokaink a munkásosztály fiai, akik nem erőszakosan és durván bánnak a katonákkal, hanem mindenkor a legjobb tehetségük szerint adják át tapasztalataikat és tudásukat Néphadseregünk minden egyes tagjának meg van a lehetősége arra, hogy tanuljon és képezze magát mind szakmabelileg mind kulturális téren. Harci módszereinket a Szovjet Hadsereg példájából merítjük. Az új parancsnoki káderek nevelését is a Szovjet Hadsereg tapasztalatai szerint szervezzük meg Katonáink ma a hadseregben a legtökéletesebb fegyvereket kapják és a velük való bánásra a legnagyobb gondot ordítjuk. A jó katona csakis a jó fegyverekkel ér valamit és ehhez szükséges, hogy a legjobb módszereket alkalmazzák a kiképzésnél. Fontos még a katona politikai meggyőződése is. Ezért szükséges a Szovjet Hadsereg tapasztalataiból még többet tanulni és minden nap arra törekedni, hogy fokozódjék katonáink harci és politikai felkészültsége, hogy hadseregünk minél előbb egyenrangúvá váljon nagy példaképével, a dicső Szovjet Hadsereggel. H. L, A komáromi tanulóotthon eső lett a versenyben A kombi tanulóotthon CsISz-i szervezete a közelmúltban országos versenyt indított a tanulóotthonok között. A verseny feltételei között, többek között az állott, hogy november első felében megtartják a verseny elő kiértékelését. A kiértékelést valóban megtartottuk. A tanulóotthon igazgatója nyitotta a meg az ünnepélyt. Kijelentette, hogy komáromi 5 ös számú tanuló otthon első lett a versenyben .A második helyre a nováky tanulóotthon került, míg a harmadik helyet a turócszentmártoni tanulóotthon foglalta el. Aztán Teszta elvtárs, a CsKP titkára tartott beszámolót, amely figyelemreméltó és tanulságos volt tanulóotthonuunk számára. A beszámoló után igazgató elvtársunk megköszönte kollektívánk nevében a beszámolót s megígérte, hogy a tanulóotthon a jövőben is azon igyekszik, hogy a legközelebbi kiértékelésen is az első helyre kerüljön. Tesisla elvtárs beszéde után megkaptuk a vándorzászlót. ‘—Az ünnepély végeztével a legjobb vezetőinket, nevelőinket, valamint a tanulókat értékes könyvekkel ajándékozták meg. Ebben a versenyben mi, komáromi tanulók úgy értük el az első helyet, hogy összefogva közösen dolgoztunk, tanultunk és végeztük a brigádmánkát. A jövőben is minden igyekezetünk arra irányul, hogy ez a verseny és minden egyéb munka, verseny még jobban kiszélesedjen. Kálmán Lajos Komáromi tanulóotthon A harmóniai szakérettségis tanfolyamról Már lassan három hónapja lesz, hogy Himónián összejöttek Szlovákia minden részéből a munkás és parasztfiatalok, hogy ezen az előkészítő tanfolyamon készüljenek a szakérettségire. Tanulná akarunk hogy tudásunkkal másokat tanuthassunk. A fejletteb elvtársunk a gyengébbeknek sietnek segítségükre. A magyar osztály kötelezettséget vállalt, hogy a szlovák nyelvet idejében és kellőképpen elsajátítja. A tanulók egyéni kötelezetszavál fala sokat is tettek. Paulen és Molnár elvtársak vállalták, hogy az ábrázoló mértanban segítik a gyengébbeket. Koncz elvtárs vállalta, hogy minden nap három új orosz szavat tanul meg: Merva és Molnár elvtársak segítenek a matematikában. Majercsík elvtárs vállalta, hogy a szlovák nyelv elsajátításánál nyújt segítséget. Adamcsík elvtárs az orosz nyelvben segít, Török elvtárs pedig a földrajz tanulásánál segíti elvtársait. Ezek az elvtársak már részben teljesítették kötelezettségvállalásaikat. Ahol csak tudnak, segítenek egymásnak s így egy komoly közösség alakult,amelynek keretében egymást kölcsönösen tanítjuk, nehézségeket pedig közösen küszöböljük ki. Hogy 1 1 munkás, ero paraszfiatalok itt pártunknak tanulhatunk, kommunista köszönhetjük. Megfogadjuk, hogy továbbra is teljes erőnkbe) tanulunk, hogy jó eredménnyel végezzük el ezt a tanfolyamot és tudásunkkal segítjük a szocializmus építését hazánkban. Paksi László Harmónia Felépült a kultúrotthon Kiskoszmály község kultúrmunkásai, a CsiSz és a Csemadok helyi szervezet tagjai szép kultúrotthont építettek, amely éppen a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 35-dik évfordulójára készült el. Kiskoszmály ifjúsága és dolgozói főleg azért igyekeztek aránylag rövid idő alatt felépíteni a járási viszonylatban is kiváló kultúrotthont, mert így lehetőségük nyílik a hosszú téli estéket megfelelő környezetben, hasznos kultúrmunkával eltölteni A kultúrotthonban színpad, könyvtár olvasóterem és mozihelyiség is van. _ _____ Az építkezési költséget, 75.000 koronát maguk a dolgozók ajánlottak fel a községnek. A kiskoszmályi ifjúság egyúttal Versenyre hívta ki a nyitrai kerület községeit a legbarátságosabb, és legjobban megszervezett kultúrotthon megszervezésében. A kultúrotthon megnyitó ünnepségén Fariansz elvtárs, járási népművelési titkár beszélt a kultúrotthon fontos küldetéséről A kultúrműsort a szlovák és magyar nemzeti iskolák tanulói adták D.1.. Kiskoszmály. Mi is dolgozunk.... Mi, ipolyviski CsiSz-tagok elhatároztuk, hogy a közeljövőben betanulják az .,Ismeretlen katona sírja“ című színdarabot Esténként mikor a munka szünetel Összeülünk és megtartjuk a darab próbáit Azt akarjuk, hogy községünk kis- és középparasztjait szórakoztassuk Falunkban már most működnek ha olvasókörök Nemrégen olvastuk át Nyikolajeva „Aratás" című regényét. Igen sokat tanultunk belőle. A Jövőben a Szovjetunió Kommunista (bolsevik) Pártjának XIX. kongresszusán elhangzott beszámolókat fogjuk tanulmányozni Ez is igen nagy segítségünkre lesz. Mi, ipolyviski/ CsiSz tagok ígérjük, hogy a falunkban működő IV. típusú szövetkezetet minden munkájéban segítjük. így mutatjuk meg, hogy építőmunkánkkal mi is Gottwald ifjúsága első soraiban állunk. Balla József, Ipolyvisk.