Új Ifjúság, 1952 (1. évfolyam, 1-50. szám)

1952-12-10 / 47. szám

1952 december 10 ÖL IFJÚSÁG MOZG­AL­MUNK E­LETÉBŐ­L Bírálólag mutassunk rá hiányosságainkra Tapasztalatok a pozsonyi kerületből A CsiSz KB elnöksége határozata alapján 1952. november 1-e és de­cember 31-e között zajlanak le az alapszervezetekben az évzáró köz­gyűlések. Bár e határozat világosan rámutat az évzáró közgyűlések elő­készítésére és megszervezésére, mégis nagy hiányosságok mutatkoz­nak e téren. A hiányosságok onnan erednek, hogy sem az alapszerveze­tek, sem a CsiSz járási vezetőségei nem fordítanak kellő figyelmet az évzáró közgyűlések előkészítésére, annak ellenére sem, hogy a CsiSz SzKB rn. teljes ülése nyomatéko­­san kihangsúlyozta: „Főleg az év­záró közgyűlések előkészítésének időszakában teljes erőnkből úgy kell dolgoznunk, hogy az évzáró közgyű­lések lefolyása biztosítva legyen. Az évzáró közgyűlés fő feladata­­megvalósítani az alapszervezet mun­kájának kiértékelését a két évzáró közgyűlés között, továbbá rámutat­ni arra, hogyan teljesíti a csoport a CsiSz KB VI. és VTI teljes ülé­sének határozatait. Az évzáró köz­gyűlés kitűzi az alapszervezet to­vábbi feladatait, amelynél termé­szetesen a CsiSz SzKB ül. teljes ülésének határozataiból indul ki. Következetesebb munkát a beszámolók elkészítésénél Az évzáró közgyűlés nagy fontos­­ságú­ hivatása teljesítésének előfel­tétele a csoport munkájáról, vala­­mint a további feladatokról készí­tett beszámolót, amelyet a vezető­ség a tagság elé terjeszt. Az eddi­gi közgyűléseken elhangzott beszá­molók sok esetben nagyon hiányosak voltak, így például a skalicai gim­názium CsISz-csoportja vezetősé­gének beszámolója habár említést is tesz a munka eredményeiről és hiá­nyosságairól, nem bírál behatóan név szerint, konkréten. Nem fedi fel a sikerek és hiányosságok okait. Természetes hogy ezáltal nem szol­­gál alapul a vitában. E beszámoló­nak az volt a fő hiányossága, hogy nem mutatott rá az iskolai csoport munkájának távlataira. Rossz példát mutat az a beszá­moló is, amelyet a nagyszombati 2. sz. állami munkaerőtartalék-szak­­tanulóhely üzemi CsiSz-csoportjá­nak vezetősége akart előterjeszte­ni. Szerencsére nem történt meg az évzáró közgyűlés s a CsiSz kerüle­ti vezetősége dolgozójának ajánla­tára csak taggyűlést tartottak. Ez a »beszámoló« nem egész két oldalon a következőképpen „értékeli“ ki a csoport munkáját: A vezetőség tag­jai nem tudták a csoport munkáját kellő mértékben aktivizálni, ezért nem mutattunk ki olyan tevékeny­séget, amilyen az öntudatos CsISz­­tagokhoz illik E mellett azonban­­ úgy dolgoztunk, ahogy a leg­jobban tudtunk.“ A beszámoló to­vábbi részében általánosan meg­emlékeztek a kötelezettségvállalá­sokról , kultúrbrigádokról, Szlán­­szky és társainak kártevő munká­járól. Ennyi az egész. Egy ilyen be­számoló nem teljesíti hivatását. E beszámoló arról tanúskodik, hogy a vezetőségben az elvtársak nem for­dítottak figyelmet a beszámoló el­készítésére és ami rosszabb, a já­rási vezetőség sem szentelt figyel­met e csoport munkájára az évzá­ró közgyűlés előkészítésénél A beszámoló előkészítésénél he­lyesen járt el a pozsonyi „Március 8-Üzem“ CsISz-csoportjának veze­tősége. A vezetőségi gyűlésen szét­osztották a feladatokat a beszámo­ló előkészítésével kapcsolatban. Így például az agit-prop. referens a munka azon részéről számol be, amely az ő feladata, vagyis az 1951 —­52. oktatási évről és az új okta­tási évről. Ezenkívül beszámol még a kultúrtevékenységről is, stb. A termelés vezetésével megbízott vezetőségi tag beszámolójában pon­tos képet ad a kötelezettségvállalá­sokról és azok teljesítéséről. A ve­­zetőségi tagok az előkészített anya­got átadják az elnöknek, aki aztán ennek alapján összeállítja a beszá­moló javaslatát. A javaslathoz az­tán hozzászólnak a munkacsopor­tok, a hozzászólások után pedig át­adják az üzemi pártszervezetnek, mert tudják azt, hogy ezáltal még tökéletesebbé teszik munkájukat. A CsiSz járási vezetőségei foko­zottabb figyelmet fordítsanak az évzáró közgyűlések lefolyására Az évzáró közgyűlések lefolyásá­­nak idején általános jelenség az, hogy a CsiSz járási vezetőségei nem segítik kellőképpen az alapszerve­zeteket. A nagyszombati tanulóhe­lyen biztosan jobb beszámolót ké­szítettek volna, ha a járási instruk­tor ebben segítségükre van. A CsiSz járási vezetősége és apparátusa sem látja közvetlen feladatát: előkészí­teni a taggyűléseket az alapszerve­zetekben. Most nem elég hivatal­noknak lenni a titkárságon. Ezt bi­zonyítja Pavlík elvtárs főtitkár ki­jelentése, amely szerint csak „nagy­ritkán" látogatta meg a neki beosz­tott alapszervezetet, a nagyszom­bati traktorállomás CsISz-csoport­­ját. Ennek aztán az a következmé­nye, hogy az évzáró közgyűlést mind a mai napig nem készítették elő. Az évzáró közgyűlések előkészí­téséről példásan gondoskodik CsiSz vágújhelyi járási vezetősége a A legfontosabb jelentőségű alap­szervezetekben a CsiSz járási veze­tőség tagjai készítik elő az évzáró közgyűlést. A CsiSz járási vezető­ségének elnöksége rendszeresen irá­nyítja az instruktorok munkáját Az elnökség kiértékel az eredmé­nyeket és mint választott szerv, ha­tásos intézkedéseket tesz a mun­­ka megjavítása érdekében A jól vezetett gyűlés aztán hatással van a csoport egész munkájára. A CsiSz SzKB példája nyomán, amely az év­­záró közgyűlések sikeres lefolyá­sának támogatására munkacsopor­tokat küldött ki és a kerületi ve­zetőség dolgozóinak példája nyo­mán, akiknek nagy része szintén a járási vezetőségeken dolgozik az év­záró közgyűlések lefolyása alatt, — a járási vezetőségeknek is tudatá­ban kell lenniök, hogy ma a he­lyük az alapszervezetekben van. Ezt mutatja az a valóság is, hogy a pozsonyi kerületben az évzáró közgyűlések mindössze a csoportok egyötödében folytak le. Az évzáró közgyűlésekkel egy­idejűleg törődnünk kell további fon­tos feladatainkkal, mint a tervtelje­­sítés, az oktatási év, stb. végre­hajtásával s a CsiSz SzKB III. tel­jes ülése határozatainak teljesítésé­vel. A pártszervezetek segítségével javítsák meg a politikai körök munkáját a tornaljai járásban Ebben az évben minden eddiginél nagyobb gondot kell fordítani az if­júság politikai és ideológiai nevelé­sére. Ma már lépten-nyomon tapasz­­taljuk, hogy a politikailag fejlett ember könnyebben oldja meg a ne­hézségeket a munka szakaszán és ugyanakkor új­­ munkaviszony köti a termelőeszközököt is. Siroky elv­társ beszédében mondotta: „Amilyen a viszonya ?A dolgozónak a géphez olyan a viszonya a népi demokrati­kus rendszerhez.“ Ezért nagyon fontos, hogy sokol­dalú nevelést biztosítsunk ifjúságunk számára. Ebben a munkában külö­nösen nagy feladat vár a CsKP tag­jaira és a községek tömegszerveze­teinek vezetőire is. A tornaljai járás­ CsISz-bizottsá­­ga ebben az évben jobb előkészüle­­teket tett a politikai szervezésének érdekében körök men­ték által kijelölt politikai A csopor­körveze­tők háromnapos iskolázást kaptak, ahol ismertették velük feladataikat. A politikai kör vezetői fiatal CsíSz­­tagok akik már az előző években részt vettek az olvasókörökben és vagy tagjai, vagy pedig tagjelöltjei a kommunista pártnak A kör­vezetők rendszeres megbeszélések­re gyűlnek össze a járáson, ahol át­adják a munkában szerzett tapasz­talataikat A tornaljai járásban ős­­­szel 41i 33 politikai kör van, ame­lyek már leginkább a mezőgazdaság­ban dolgozó ifjúság vesz részt A körök ebben az idő­ben az SzKP XIX kongresszusának anyagát ve­szik át. A legélénkebb politikai körök Ri­­maszécsen, Gömörpanyiton és Be­­retkén­­ .­nak­ad az ifjúság rend­szeresen látogatja az előadást.­­ Azonban ezeknél a csoportoknál hi­­­­­­ányosságok is mutatkoznak. A cso­­­­port tagjai annak idején nem őriz­ték meg a napi sajtó azon számait, amelyekben a beszédek megjelentek, így nem tudnak kellőképpen felké­szülni a vitára sem. Vannak azonban községek, ahol a csoportok ugyan megalakultak, azonban gyenge tevékenységet fej­tenek ki, így például Sajószárnyán, Alsóvályban és Velkenyén, ahol propagandisták legtöbbnyire a helyi a nemzeti bizottságból varrnak. Ezek­ben a községekben a CsISzn­ek oda kell hatnia, hogy felébressze az if­júság érdeklődését a politikai kör iránt. Tehát meggyőző politikai munkát kell kifejtenie. Így van ez a felsőfalusi HNB vezetőségénél is. A felsőfalusi CsiSz csoport nagy lendülettel fogott hoz­zá a munkához. Munkájukkal bebi­zonyították, hogy nincsen akadály, amely megállítaná az ifjúság alko­tóerejét. Saját erejükből javítottak meg és padlózták le a kultúrházat, ahol esténként összejött az ifjúság. A HNB elnöke azonban nem támo­gatja kellőképpen az ifjúság ezen nem­et építő igyekezetét. Ennélfog­va más célokra használják fel azt az ideiglenes kultúrhelyiséget is és így lehetetlenné teszik az ifjúsági összejöveteleket. A szövetkezeti tagoknak és vele együtt a HNB elnökének jobb meg­oldást kell találniok a burgonya el­raktározására és nem a kultúrhelyi­­séget kell felhasználni a mezőgaz­dasági termékek téli elraktározásá­ra. A fent említett okoknál fogva csoport ezideig semmiféle tevékeny­­­séget nem tud kifejteni. A HNB el­nökének oda kell hatnia, hogy a legrövidebb időn belül kiürítsék kultúrhelyiséget és így lehetővé te­­­gyék az ifjúság politikai és ideoló­giai fejlődését. Továbbá a legmes­­­szebbmenő támogatást kell nyújta­nia ennél a munkánál, akadályoznia az ifjúság nem pedig kezdemé­nyezését. A CsISz-szervezetnek van­nak felsőbb szervei — a járás, a ke­rület és a központ, amelyeken ke­resztül irányítást kapnak a tagok. Nem helyes tehát az a kijelentés, hogy a HNB elnöke parancsolni fog a CsiSz-tagoknak. A tagok minden­kor elfogadják bárki javaslatát, ha az jóindulatú és hozzásegíti őket a nehézségek eltávolításához Ebben az esetben azonban meg kell je­gyeznünk, hogy a HNB elnöke nem jóindulattal tette azt a megjegy­zést. A CsiSz-tagok politikai és ideo­lógiai nevelése a politikai körök jó megszervezése, a CsiSz­ szervezet egyik legkomolyabb feladata, ame­­lyet mind­en alapszervezetnek a leg­becsületesebben végre kell hajtania. Az, hogy a CsiSz tagjai fejlettek legyenek, éberséget is követel A szó a cializmus építésénél szükséges hogy dolgozó tisztán lássa felada­tát és kezdeményezőjévé váljon több termelésnek. Ez annál inkább is a fontos feladatuk a CsiSz tagoknak, mert fiatal alkotóerejükkel komoly segítséget kell, hogy nyújtsanak pártunknak a szocializmus felépíté­sében. Proksz Eta, 5 Példaképünk a Szovjet Hadsereg Néphadseregünk mnd tö­bb olyan­­ tulajdonságot és sajátosságot mu­tat fel, melynek a világtörténelem fo­­lyamán a Szovjet Hadseregnél nyil­vánultak meg először. Hadseregünk hazánk felszabadított munkásainak és parasztjainak hadserege, mely a nép harcából a Szovjetunió oldalán nőtt fel. Szorosan össze van kap­csolva a néppel, mert a dolgozók­kal együttesen védi és szilárdítja a békét. Parancsnokaink a munkásosztály fiai, akik nem erőszakosan és dur­ván bánnak a katonákkal, hanem mindenkor a legjobb tehetségük szerint adják át tapasztalataikat és tudásukat Néphadseregünk minden egyes tagjának meg van a lehető­sége arra, hogy tanuljon és képez­ze magát mind szakmabelileg mind kulturális téren. Harci módszerein­ket a Szovjet Hadsereg példájából­­ merítjük. Az új parancsnoki káde­rek nevelését is a Szovjet Hadse­reg tapasztalatai szerint szervezzük meg Katonáink ma a hadseregben a legtökéletesebb fegyvereket kapják és a velük való bánásra a legna­gyobb gondot­­ ordítjuk. A jó katona csakis a jó fegyverekkel­ ér valamit és ehhez szükséges, hogy a legjobb módszereket alkalmazzák a kikép­zésnél. Fontos még a katona politi­kai meggyőződése is. Ezért szüksé­ges a Szovjet Hadsereg tapasztala­taiból még többet tanulni és minden nap arra törekedni, hogy fokozódjék katonáink harci és politikai felké­szültsége, hogy hadseregünk m­inél előbb egyenrangúvá váljon nagy példaképével, a dicső Szovjet Had­sereggel. H. L, A komáromi tanulóotthon e­ső lett a versenyben A kom­bi tanulóotthon CsISz-i szervezete a közelmúltban országos versenyt indított a tanulóotthonok között. A verseny feltételei között, többek között az állott, hogy no­­vember első felében megtartják a verseny elő­ kiértékelését. A kiér­­tékelést­ valóban megtartottuk. A tanulóotthon igazgatója nyitotta a meg az ünnepélyt. Kijelentette, hogy komáromi 5 ös számú tanuló otthon első lett a versenyben .A má­sod­ik helyre a nováky tanulóotthon került, míg a harmadik helyet a turócszentmártoni tanulóotthon fog­lalta el. Aztán Teszta elvtárs, a CsKP titkára tartott beszámolót, amely figyelemreméltó és tanulságos volt tanulóotthonuunk számára. A beszá­­moló után igazgató elv­társunk meg­­köszönte­ kollektívánk nevében a beszámolót s megígérte, hogy a tanulóotthon a jövőben is azon igyekszik, hogy a legközelebbi kiér­­tékelésen is az első helyre kerül­jön. Tesisla elvtárs beszéde után megkaptuk a vándorzászlót. ‘—Az ünnepély végeztével a legjobb vezetőinket, nevelőinket, valamint a tanulókat értékes könyvekkel aján­dékozták meg. Ebben a versenyben mi, komáromi tanulók úgy értük el az első helyet, hogy összefogva közösen dolgoz­­tunk, tanultunk és végeztük a bri­­gádmánkát. A jövőben is minden igyekezetünk arra irányul, hogy ez a verseny és minden egyéb munka, verseny még jobban kiszélesedjen. Kálmán Lajos Komáromi tanulóotthon A harmóniai szakérettségis tanfolyamról Már lassan három hónapja lesz, hogy Hi­­m­ónián összejöttek Szlo­­­­vákia minden részéből a munkás és para­sztfiatalok, hogy ezen az előké­szítő tanfolyamon készüljenek a szakérettségire. Tanulná ak­arunk hogy tudásunkkal másokat tanuthas­­sunk. A fejletteb elvtársunk a gyen­gébbeknek sietnek segítségükre. A magyar osztály kötelezettséget vállalt, hogy a szlovák nyelvet ide­jében és kellőképpen elsajátítja. A tanulók egyéni kötelezetsz­avál fala sokat is tettek. Paulen és Molnár elvtársak vállalták, hogy az ábrá­zoló mértan­ban segítik a gyengéb­beket. Koncz elvtárs vállalta, hogy minden nap három új orosz szavat tanul meg: Merva és Molnár elvtár­­sak segítenek a matematikában. Majercsík elvtárs vállalta, hogy a szlovák nyelv elsajátításánál nyújt segítséget. Adamcsík elv­társ az­­ orosz nyelvben segít, Török elvtárs pedig a földrajz tanulásánál segíti elvtársait. Ezek az elvtársak már részben teljesítették kötelezettségvállalásai­­kat. Ahol csak tudnak, segítenek egymásnak s így egy komoly közös­­ség alakult,­­amelynek keretében egymást kölcsönöse­n tanítjuk, nehézségeket pedig közösen küszö­­­böljük ki. Hogy 1 1 munkás, ero paraszfiata­­lok itt pártunknak tanulhatunk, kommunista köszönhetjük. Megfo­­gadjuk, h­ogy továbbra is teljes erőn­kbe) tanulunk, hogy jó ered­­ménnyel végezzük el ezt a­ tanfolya­­­mot és tudásunkkal segítjük a szo­­cializmus építését hazánkban. Paksi László Harmónia Felépült a kultúrotthon Kiskoszmály község kultúrmunká­­sai, a CsiSz és a Csemadok helyi szervezet tagjai szép kultúrotthont építettek, amely éppen a Nagy Ok­tóberi Szocialista­ Forradalom 35-dik évfordulójára készült el. Kiskosz­mály ifjúsága­ és dolgozói főleg az­ért igyekeztek aránylag rövid idő alatt felépíteni a járási viszonylat­ban is kiváló kultúrotthont, mert így lehetőségük nyílik a hosszú téli estéket megfelelő környezetben, hasznos kultúrmunkával eltölteni A kultúrotthonban színpad, könyvtár olvasóterem és mozihelyiség is van. _ _____ Az építkezési költséget, 75.000 ko­ronát maguk a dolgozók ajánlottak fel a községnek. A kiskoszmályi if­júság egyúttal Versenyre hívta ki a nyitrai kerület községeit a legba­rátságosabb, és legjobban megszer­vezett kultúrotthon megszervezésé­ben. A kultúrotthon megnyitó ünnepsé­­gén Fariansz elvtárs, járási népmű­velési titkár beszélt a kultúrotthon fontos küldetéséről A kultúrműsort a szlovák és magyar nemzeti isko­lák tanulói adták D.­­1.. Kiskoszmály. Mi is dolgozunk.... Mi, ipolyviski CsiSz-tagok elha­tároztuk, hogy a közeljövőben beta­nulják az .,Ismeretlen katona sírja“ című színdarabot Esténként mikor a munka szünetel Összeülünk és megtartjuk a darab próbáit Azt akarjuk, hogy községünk kis- és kö­zépparasztjait szórakoztassuk Falunkban már most m­űködnek­ h­a olvasókörök Nemrégen olvastuk át Nyikolajeva „Aratás" című regé­nyét. Igen sokat tanultunk belőle. A Jövőben a Szovjetunió Kommu­­nista (bolsevik)­ Pártjának XIX. kongresszusán elhangzott beszámoló­kat fogjuk tanulmányozni Ez is igen nagy segítségünkre lesz. Mi, ipolyviski/ CsiSz tagok ígér­jük, hogy a falunkban működő IV. típusú szövetkezetet minden munká­jéban segítjük. így mutatjuk meg, hogy építőmunkánkkal mi is Gott­­wald ifjúsága első soraiban állunk. Balla József, Ipolyvisk.

Next