Új Ifjúság, 1954. január-június (3. évfolyam, 1-51. szám)
1954-01-06 / 1. szám
EGY EMBER MEGTALÁLJA ÖNMAGÁT Egri Viktor regénye! Márton elindul Egri Viktort nem kell bemutatni az olvasónak, a szlovákiai magyar dolgozók jól ismerik eddig megjelent műveiből. Az elsők között volt a háború után, akinek hangjára felfigyeltünk, aki minden író’ tehetségével azt a célt szolgálta, hogy segítségére legyen dolgozóinknak ,gazi helyük és öntudatos magatartásuk meghatározásában, megtalásában. Két kitűnő színművében, melyekben új életünk kérdéseit boncolgatja, rávilágít az egyetlen helyes megoldásra: a köztársaságunkban együttélő magyar és szlovák lakosság bensőséges összefogására, a közös, szebb jövőért folyó harcban. Minden probléma fejtegetése, amelyhez hozzányúlt, az elevenbe vágott. Tanúságot tett írói éleslátásáról, a lényegről biztos kézzel bontotta le a lényegtelent, mondanivalója határozott, világos és sohasem téveszti célját. Ezért vettük kezünkbe fokozott érdeklődéssel az államdíjas író első háború után megjelent nagyobb lélekzetű elbeszélő művét, amelynek címe: Márton elindul, könyv önmagában is teljes, önálló mű. A de egyben az író által tervezett regénytrilógia első kötete A regényt a Csehszlovákiai Magyar Könyvkiadó a napokban hozta a karácsonyi könyvpiacra. Márton, a könyv hőse egy uradalmi tanyán születik, a földesúr és egy házicseléddé előlépett béreslány gyermekeként. ’ Apja törvény szerint nincs, anyja is meghal. Mártonba már eszmélkedő korától fogva beleszvedik szolgaságtudata. Ösztönösen érzi, hogyan kell viselkednie a hatalmasok előtt, mit várnak el tőle az erősebbek Egy véletlen találkozás természetes apjával, a birtokossal, más mederbe tereli a fiú életét. A földesúr, amikor Márton elévetődik, pillanatnyi ellágyulásában a gyermekről gondoskodni akar Bejuttatja a közeli városka árvaházába, hogy az apácák „embert neveljenek" belőle. És Márton elindul. Az intézetben egészen más légkör veszi körül, mint a tanyán. Megismeri az életnek egy másik formáját, sok új pajtás veszi körül, akik különféle környezetből kerültek ide. Öntudatlanul még, de már kezd gondolkozni, észreveszi a különbségeket. A testi, lelki fejlődés zavaros kora ez, amelynek finom pasztellszíneit az író szigorú tárgyilagossága ittott harsányabb színfoltokkal tarkítja. Felejthetetlen epizód Márton szökése, amikor először bomlik ki lelkéből a mélyen bennegyökerező szabadságvágy . Az uralkodó társadalmi rend azonban Mártont visszatereli kijelölt helyére, de már bizalmatlansággal kezeli, lázadót lát benne. Ezért, mikor jótevője meghal, senki nem áll Márton mellé, s hogy az eszes fiú kívánsága szerint tovább tanulhasson, hanem inas lesz a Tischler-házban Márton életének megint új korszaka kezdődik. Itt feszül először mellének élesen a szó’ szolgaság. Az egyik segéd, Takács szavai meggyújtják Márton lelkében lángot, hogy annak eleinte csak pisalákoló, majd lobogó és soha többé el nem alvó fényénél feltartóztathatatlanul meginduljon az ösvényen és megtalálja helyét a társadalomban, megszerezze fegyvereit, amelyekkel harcol majd a dolgozók igazságáért. Márton a Tischler-házban érik férfivé. Amikor segéddé avatása után Tischlerné fonák vonzalma kényszeríti, hogy elhagyja a házat, nekivág a világnak magabizon I tapasztalatokra szomjas lélekkel. Vándorítján a züllés, az elkallódás veszedelme is megkörnyékezi, Márton azonban hol ösztönösen, hol pedig már kristályosodni kezdő világszemlélete segítségével elkerüli a buktatókat. De Márton életébe rövidesen beledördülnek a 14-es háború első ágyúlövései és a sok névtelen ágyútöltetek közt ő is ott menetei, hogy fiatal élete, ereje a kegyetlen és céltalan kapitalista háború apokaliptikus gépezetének tápláléka legyen. Front, sebesülés, kórház, újra front, új sebesülés Márton a háború embertelen szenvedéseitől testileg, lelkileg elcsigázva próbál újra lábra állni. A megszokott rend összeomlik körülötte, a káosz már-már őt is elnyeléssel fenyegeti. A legsötétebb reményelenség, a csontokat maró nincstelenség után egyszercsak a puha jólét, tespedő semmittevés veszi körül Aet a véglet ugyancsak próbára teszi Márton lelkierejét, de ő, ha kissé bizonytalan léptekkel is, kiszakítja magát a gáncsoló, fogvatartó béklyóból hogy tovább haladjon a háború előtt megkezdett irányban. A regény második része Márton életének egy idillikus fejezetével kezdődik. A megalakult fiatal csehszlovák köztársaságban egy szlovák gazda családi körébe jut. Szép és nyugodt hónapokat tölt Barátudvarban. Testben, lélekben felfrissül, de sem a jóindulat, a kedves marasztalás, sem pedig a köréje szövődő szerelem szálai nem tudják visszatartani Krizáén gazdaságában Ozt, hajtja a nyugtalan , vagy tovább, hogy végre megtalálja igazi életformáját. A kis tanya csöndjébe csak ritkán jutnak el a körülötte zajló élet hírei, de Márton tudja, hogy megindult a harc, az ő harca, amelyben neki is részt kell vennie, így jut el aztán gyárba. Márton újult erővel szedi tündejébe a levegőt, elemében van, újra szakmájában dolgozhat. Félénk örömmel barátkozik minden új dologgal, ismerkedik a gyár hatalmas arányaival, gépeivel Minden kiosztott munkát odaadással végez. Tapogatózva keresi munkástársai között azt, aki gondolkodásban hasonló, aki a benne türelmetlenkedő kérdésekre biztos feleletet adhatna. Márton nem elégszik meg féligazságokkal, nem tudják már szemeit bekötni a szociáldemokrata Manner szofista álokoskodásai. Márton előtt tisztán áll a dolgozók igazsága és ehhez a megtalált igazsághoz görcsösen ragaszkodik, bajnokává szegődik. Megjárja Párizst, látóköre kiszélesedik, Mártonból kiforrott, értékes ember lesz. Ekkor kopogtat be hozzá a szerelem, az igazi, izzó, tiszta érzés, ami életét teljessé teszi. A nők, akiknek életútja előzőleg rövidebb-hosszabb ideig párhuzamosan futott Mártonéval, csak fakó, szégyenletes, vagy kedves emlékké válnak. Mártonnak ez a szerelem, amelyben hozzá méltó, őt kiegészítő lélekre talál, még nagyobb erőt kölcsönöz, hogy a burzsoá pártpolitika útvesztői között az öntudatra ébredt, új, szocialista ember megtestesítője legyen. Egri Viktor nemesvezető írásművészetének egyik legértékesebb, nagy pozitívuma egyszerű, mégis gazdag és választékos magyar nyelve Az az érzésünk, hogy az író tudatosan, fokozott figyelemmel helyezett súlyt nyelvezetének és kifejezésformájának feszült tisztaságára, kristályos csiszoltságára. Nyelvi szépség szempontjából az író vitathatatlanul további fejlődést mutat ebben a művében Ezt nem csak annak tulajdonítjuk, hogy Egri a szocialista-realista kifejezésmód igazi mestere, hogy a könyv témája már régen érlelődött az íróban, régen fernes volt Márton alakjával, akit szenvedélyes szeretettel formál igazi emberré. Megalkuvás nélkül vetíti elénk hős egyéniségét, természetének gyöngeségeit, hibáit, botlásait és szép győzelmeit. (Kit nem melegít át az a jelenet, amikor szülőfaluja határában barangolva megpillantja féltestvérét és egy jelképes hirtelen mozdulattal kiöli magából még az utolsó emléket.) Egri ezzel az írásaira jellemző szenvedélyességgel ragadja meg leginkább az olvasót, azt is, aki talán írásművészetének más oldalait még nem tudja eléggé méltányolni. Mondanivalója olyan simán, gördülékenyen, önmagától adódóan pereg, hogy az olvasást nehéz megszakítani, mindig tovább szemünk akaratlanul is és tovább siklik még egy mondattal. A könyvben hiánytalanul és világosan adja az író azt, mit mondani akar. Ennek tulajdonítjuk, hogy egy-egy mondatban, mintha inkább a szerzőt hallanánk beszélni mint a szereplőt, akinek a szájába adja szavakat. Egyébként ez egyáltalán nem a megy alakjai hitelességének rovására ! Külön kell foglalkoznunk a műben megjelenő nőalakokkal is, mert e zeknél a szerző olyan kiváló jellemfestő, művészi készségről tett tanúságot, ami az igazán hivatott vérbeli írók adottsága. Nőalakjai egytől-egyig kivétel nélkül, még a legmellékesebbek is annyira élnek, olyan élénken érzékeltetik az őket körülvevő légkört, hogy szinte vizuális hatással vannak az olvasóra. Varpáné, Tischlerné. Heien, de felsorolhatnánk bármelyiket, Egri emberábrázolásának valódi gyöngyszemei. Nem tudunk ellenállni azon óhajunk kifejezésének, miszerint szeretnénk, ha az író egyik következő regényének vagy darabjának főhősévé egy asszonyalakot avatna. A nőszereplőknek ilyen mesteri megfestése okozza talán, hogy úgy tetszik, mintha némely férfi mellékszereplő kicsit vérszegényebb lenne De mindegyik élő figura, papirossz egyiken sem érzik. A továbbiakban megvilágítja Márton útját, az egyetlen helyes utat, amely magától értetődően vezet a szocialista öntudathoz ,s torkollik a Pártba Egri ezt a nem egyszerű, néha tétova botladozó fejlődést olyan tudatosan leés egyszerűsített eszközökkel festi, hogy meggyőző ereje annál erősebb. A szerzőnek azonban a Ura sem kevésbbé erős oldala és könyvének annyira szerves tartozéka, alkotóeleme, akárcsak az emberi életnek. A Urai részekben az író hol játszi könnyedséggel, hol erős ujjakkal kezeli, formálja az anyagot, de mindig fölényes készséggel, magával ragadóan. A könyv nemcsak az íróról, a művészről vall, de a nyitott szemű, sokat tapasztalt, magát megmutatni vágyó emberről is Egri azonosítja magát az emberek gondjaival, örömeivel, vágyaival, harcaival, ezen az úton érlelődött nép írásművészete Márton elindul Ebben a könyvben nemcsak a hős, de állíthatjuk az író is hiánytalanul megtalálta önmagát. Ordódy Katalin ÖL IFJÚSÁG Fiatalok írják fiataloknak ★ ★' Késszülünk az évzáró közgyűlésre Iskolai szervezetünk eddig olyan munkát végzett, amelyre büszkén tekinthetünk vissza. Amikor az iskolába érkeztünk, akkor még csak meg kellett teremtenünk a feltételeket ahhoz, hogy jól dolgozhassunk, jól tanulhassunk. Miután elkerült megteremteni az előfeltételeket, azonnal az EFSz segítségére siettünk. A munkát siker követte. Sikereink által új tagokat szereztünk és így még eredményesebb lett a munkánk. Minden héten pontosan megtartjuk a vezetőségi gyűlést. A gyűlésen megbeszéljük a szervezési kérdéseket és a politikai iskolázás heti anyagát. Már készülünk a CsISz évzáró gyűlésére is. Az évzáró gyűlést ünnepélyessé tesszük és már jóelőre különböző kultúrszámokat tanulunk be. A vezetőségi tagok nagy gondossággal készítik elő beszámolóikat és a tagság előtt beszámolnak az egész évi munkáról. Igaz, hogy a vezetőségi tagok pontosan dolgoztak és a szervezet a kötelezettségvállalásait is minden esetben magasan túlteljesítette. A vezetőségi szervezési tevékenységére sincsen tagol kifogás. A legnagyobb súlyt a politikai iskolázásra fektettük. Minden tag érzi, hogy az évzáró közgyűlés után még jobban kell dolgoznunk, mint eddig Még nagyobb sikereket kell elérnünk, mert egyesek közülünk már párttagok is lesznek és ez arra kötelezi a szervezetet, hogy még jobban dolgozzunk. NAGY ILONA Mezőgazdasági számviteli iskola Csecs. Helytállunk a sz ekecsi ifjúság is megtárgyalta a CsiSz KB XI teljes ülésének határozatait. A fiatalok szép számmal jelentek meg a gyűlésen. Jelen volt még Aibek elvtárs is. a CsiSz kerületi bizottságának dolgozója Ferenci elvtárs a gyűlés folyamán rámutatott az eddig elkövetett hibák okaira Továbbá ismertette a Központi Bizottság teljes ülésének határozatait Beszédében hangsúlyozta hogy a sportélet kifejlesztésére különösen sokat kell áldozni. Nemcsak a labdarúgást ápoljuk hanem más egyéb sportágakra is súlyt kell helyezni A gyűlésen szép határozatok is születtek. Többek között ifjúsági sajtóhetet rendezünk A fiatalságot meggyőzzük, hogy rendeljék meg az Úi Ifjúság emu hetilapot vagy egyéb ifjúsági sajtóterméket. — Megjavítjuk a községben lévő többi tömegszervezetekkel is az együttműköd tanulásban is I dést A sportéletet is fellendítjük. Mi sportszakosztályokat alakítunk és a sportnak megnyerjük a lányokat is A a kultúrtevékenység fellendítése érdekében kultúrcsoportot alakítunk. Nem szabad azt gondolni, hogy szervezetünk eddig nem dolgozott ben Ívesen A Politika- iskolázás is folyik Már a negyedik Ipckére is sor kerül. Aprólékosan megvitattuk a Központi Bizottság teljes ülésén elhangzott beszámolókat is Az ekecsi fiatalok megértették, hogy nemcsak fizikai munkát kell végezniük de helyt kell állni a tanulásban is. Ezt mutatja az is hogy a politikai iskolázáson több mint negyvenen jelennek mindig meg . Az orosz nyelvtanfolyamot is sok fiatal látogatta. Az o osz nyelv elsajátítása hozzásegít minket ahhoz, hogy tudásunkat még jobban kiszélesítjük PAKSI LÁSZLÓ: Ekecs Akinek kedves a kártya Azt dobolták a faluban, hogy este hat órakor CsISz tagsági gyűlés lesz. A gyűlésre én is készültem. Hat óra volt, amikor a kulturházhoz értem. A kulturházban az egyik sarokban a kályha mellett pár fiatal állt. Itt volt a CsISz Járási bizottságának elnöke, Gyurcsik elvtárs is. Arra voltam kiváncsi, hogy hol ehetnek a fiatalok. A kulturházhoz közel van a korcsmahelyiség, gondoltam megnézem, nincsenek-e ott a fiatalok. A korcsmában cigarettafüst felhő úszott. Az egyik asztalnál ült Zöld Mihály is, a hódost CsISz-szervezet elnöke. Mellette állt Mondok elvtárs Kézzel-lábbal magyarázta Zöld Mihálynak, hogy jöjjön már a kulturházba, mert már fél hét és meg kell kezdeni a gyűlést — Nagyon jó formában vagyok, ilyenkor jól tudok kártyázni. — mondotta Zöld Mihály. Mondok elvtársnak — és te ilyenkor akarod abbahagyatni velem a kártyázást? Zöld Mihály továbbra is az asztalnál ült és kártyázott. Úgy látszik nem tudja felfogni, hogy mit is jelent CsISz elnöknek lenni. Ha az elnök a korcsmában ül, amikor tagsági gyűlésre kellene menni, mit gondoljon róla a tagság, hogyan vegyen példát róla ? A kultúrterembe a fiatalok végre mégis összegyűltek. Huszonhatan voltak, amikor a gyűlést megkezdték. Az elnök nem jelent meg a gyűlésen. Tovább kártyázott a korcsmában, úgy látszik jobban érzi magát a korcsma füstös helyiségében, mint a kultúrházban és szívesebben társalog a félig-meddig részeg állapotban lévő egyénekkel, mint a fiatalokkal, akik a gyűlésen megjelentek A tagság el is határozta, hogy feltétlenül új elnököt kell választani. A gyűlést Tóth elvtárs fejezte be Ha új elnökünk lesz, mindnyájan jól fogunk dolgozni, javulni fog a munkánk. KOVÁCS MIKLÓS Hódos Jól sikerült ünnepély Éberhardi tanítók jó munkát végeznek úgy a faluban, mint az iskolában Ezt fényesen bizonyította a Télapó-ünnepély előkészítése is. A magyar és szlovák iskola tanulói közösen várták régi barátjukat, Télapót. Az ünnepélyen a középiskola tanulói Nagy elvtársnő vezetésével népdalokat énekeltek. Szovjet táncbemutatójukat nagy tapssal jutalmazta a közönség Dicskó elvtárs és Senbedi elvtársnő a nemzeti iskola tanulóival rövid színdarabot tanultak be Az ünnepély befejezésével a jelenlevők megelégedetten távoztak. A kellemes szórakozást először is a tanítóknak lehet köszönni, akik az iskolán kívül a társadalmi munkából is kiveszik részüket Fontos lesz, hogy a tanutók a többi iskolában is nagyobb gondot fordítsanak a tanulók különösen a pionírok nevelésére, fejlesszék a gyermekek bátorságát,okoldalúan fejlett szocialista gondolkozást! fiatalokat neveljenek belőlük Ezzel elősegítik a falo kulturális fejlődését és teljesítik hazafias kötelességüket PUTZ JÓZSEF. CsISZ járási dolgozó. Somorja Mr Kibővtettük sorainkat A párkányi XI. éves magyar nyelvű középiskolában 120 fiatal tanulót avattak CsTSz-taggá. Az avatás ünnepélyeskeretek között ment végbe Ezek a fiatalok résóta vette arra, hogy CsIS tagok lehessenek. Pompos elvtárs számolt be arra hogy a fiatalok milyen munkát végeztek az iskolában. Az ünnepségen megjelentek a CsTSz városi bizottságának kiküldöttei is. Az eto^k kiküldött L<szedi ellen hangsúlyozta a CsISz Közonti Bizottságának XI teljes ülésének fontosságát. Beniczky elvtárs ped Petőfi egyik költeményét szavalta . Utána következett a forradalomtét Egyszerre húsz fiatal ment ki a katedr elé a fogadalomtételre Lehetett rá? rajtuk, nagyon örülnek annak, hol CsISz tagok lesznek. Az ünnepélyt DÍVSZ indulójával fejeztük be. Az új CsISz-tagok elhatároztál hogy példás szervezeti életet élnél Ha szükség lesz erre brigádmunkára elősegítik majd az EFSz-ek működésst is Azonkívül mindannyian megrendelik az Új Ifjúság című hetilapot, mert sokat lehet belőle tanulni és ezen keresztül értesülnek a többi alapszer?zetek működéséről is. PECZENA GYÖRGY: XI éves magyarnve iskola Párkány. + Télapó-est a komárom 11 éves középiskolában Az egyik karácsony előtti napon komáromi magyar 11 éves középiskola a dísztermében vidám hangulat uralkodott. Az iskola pionírjai és CsISz-tagjai Télapót ünnepelték, aki hosszú utat járt meg mielőtt Komáromba érkezett. Ebből az alkalomból a tanulók vidám ünnepséget rendeztek, a szülőket is meghívták, hadd lássák azok is, hogyan örülnek lányaik és fiaik. Volt is mit nézni a szülőknek! Az ünnepélyt a pionírok nyitották meg. Minden osztály fellépett valamilyen kultúrműsorral. A pionírokból álló énekkarok váltakoztak. Az egyik énekkar magyar népdalokat, a másik pedig cseh és szlovák énekeket adott elő. Nagy tapsot kapott a VI./c. osztály táncegyüttese, akik szép magyar táncot mutattak be. Később kitudódott, hogy a táncot SamlÓó Ildikó tanította be. A csasztuskák nagyobb szorgalomra serkentették az iskola tanulóit. Az iskola szólóénekeseit a közönség szintén nagy tapssal jutalmazta. Dohány Júlia, Habán Márk, Kalocsai Márta és Izsák Olga voltak a legjobb szólóénekesek. Szünetben Télapó kiosztotta gazdag ajándékát és különböző jótanácsokkal látta el a megajándékozottakat. A műsor befejezése után a terem közepén álló feldíszített fenyőfát táncolta körül az ifjúság. Vidám hangulat uralkodott, mindenki nevetett, örült a Télapónak. A jelenlevők tapasztalhatták, hogy a Télapó ünnepe, komoly ünnep és a fiatalok örülnek neki. Az ünnepi est befejezésekor szépen havazott odakint. Télapó a havat is meghozta. Most már a havas után folytathatta az útját más vidék felé. SOMOGYI MÁTYÁS Bratislava Gábor jo Az ősz folyamán sok fiatal dolgozó • vonult be a hadseregbe Az új katonák között sokan vannak olyanok • akik tagjai a CsISz-szervezetnek és a Hadsereggel Együttműködő Szövetségnek, melynek keretén belül sokat tanultak ! A katonai tudományokban így némi• j leg jártasak lettek és otthoniakon őrizik most magukat a kaszárnyában Pem volt olyan bevonult egyén is, aki még írni sem tudott Ilyen volt egy Gábor ! nevű újonc bajtársunk is. Gábor regényszármazású nem tudtt sem írni sem olvasni Egy falusi kvóknál szolgált az nem sokat törődött azzal, hogy iskolába járassa a fiút. Pe- s katona... dig láthattuk hogy Gábor mennyire szeretne tanulni :tt erre van is lehetőség Este a tanteremben folyik a tanulás, ahol Gábor megismerkedik betűkkel. Eleinte nehezen ment neki a. az abc tanulása. A nehézségek ellenére is szorgalmasan tanulta a betűvetést mert levelet akar írni az ismerőseinek barátainak Gábor reméli hogy nemsokára már saját maga írhat levelet az ismerőseinek. A szorgalmát nemcsak az írás és az olvasás tárolásánál mutatta ki igyekszik a feauien mesterévé is válni és katonai kiképzésben elsőrendűen megállja a helyét. Az éleslövészeten be is bizonyította tudását. Az éleslövészetet az első alkalommal is kitűnően végezte el. Mindenki örült, amikor este a parancsfelolvasáskor megdicsérte őt a századparancsnak. Gábort boldoggá tette a dicséret. Az életében először érezte talán, hogy őt is embernek nézik és becsületes munkája után igazságosan értékelik Ez a dolog nagy hatással van rá Elhatározta, hogy még nagyobb odaadással dolgozik. A legutóbbi CsISz taggyűlésen már egyedül írta alá a nevét a bejelentőívre Egész bíbor hogy az új tagunkban nem csalódunk és mint példás katona teljesíti kötelességét a hadseregben ÚJVÁRI JÓZSF tizedes.