Új Ifjúság, 1964 (13. évfolyam, 1-52. szám)

1964-12-01 / 48. szám

(Folytatás) Szóval, a régi fájdalmát megértettem. Néha engem is elkap az ilyen fájdalom. Tud­j játok, én is újságíró voltam. Nem könyveket is akartam írni, kellemes hiányérzettel, adóssággal itthagyni az életet. Ebben igaza van Trencséninek. Ha az ember látja, érzi, való­­ra váltotta mindazt, amit el akart érni, akkor nyugodtab­­ban búcsúzik az élettől... S a meggyilkolt asszony?! — vil­­lámlott át az agyamon a gon­dolat. — Hogy búcsúzott az élettől?! Ha tudsz, erre felelj, Trencséni! Közelebb hajoltam hozzá, hogy figyelmemet ne kerülje el szeme rezdülése sem. Már érettnek láttam a helyzetet, hogy megmagyaráz­zam neki, mit csináltak a „hu­ligánok“. — Az írás vágyát csak a ha­lál oltja ki az emberből... — szóltam ekkor Trencsénihez. — Mit csináltak a huligánok? kérdezte immár másodszor Trencséni. Kurtára fogtam a szót, a ha­­tást vártam. — Megöltek egy asszonyt! Kiszökött a vér az arcából. — Az erdőben? — kérdezi. — Honnan tudja? Nem veszi le rólam a rette­géstől részegre itatott tekin­tetét. — A városban ritkán ölnek embert... — suttogja. — Igaza van, — igyekszem átsegíteni a szakadékon. — A huligánok a parkokban, az erdőben, az elhagyott helye­ken garázdálkodnak... — és to­vább mesélem a történetet. — A maga víkendháza közelében ölték meg az asszonyt! Elmet­szették a torkát! Rablógyilkos­­ság történhetett, nem találtuk nála a kézitáskát... Az őrületig felgerjesztett idegállapotban néz úgy az em­ber, mint Trencséni meredt rém ekkor. — Lehetetlen... — lihegte. — Elfogták a gyilkost? Szóval, ez a fontos! Elfog­tuk-e a gyilkost?! Kezdem ér­teni Trencsénit. Az áldozatot ismerheti, a gyilkost nem lát­ta! Ezért nem beszél! A gya­nú elsősorban rája terelődhet­ne. Ha tudná, ki a gyilkos, el­sírná magát, mint az öngyil­kossági szándékkal foglalkozó férfi, és vallomást tenne. Erre a felismerésre később jutottam rá. Most azon törtem a fejem, mit válaszoljak kérdésére. — Még nem fogtuk el a gyil­kost... — mondottam — De megtaláltuk a borotvát, mel­­­lyel elmetszették az asszony torkát. Női ujjlenyomatok vol­tak a borotván... — Lehetetlen... — suttogta halálra rémülten­­ni. Nem akartam tovább kínot­Nem faggattam tovább. Egyben holtbiztos voltam, Tren­­cséni nem ölt! Szeméből nem a gyilkos tekintete meredt rám... Ahogy most magam elé képzelem, sajnálatra méltó, be­csületes embernek tartom... 18. A kapitány meghökkenve néz Krivosra. — Azt mondod, a becsületes ember sajnálatra méltó? — Gyakran... — feleli Krivos. — Fél bevallani az igazat, pedig be akarja vallani. , Ha nem teszi, mehet az elme­gyógyintézetbe. Trencsénit egy hajszál választja el ettől. Va­lamilyen oknál fogva fél beis­merni azt, amit be kell ismer­nie Ha bevallja az igazságot, mielőtt elfognánk a tettest, jogosan gyanúsíthatnánk bűntett elkövetésével. A gya­a­nús egyénekkel, tudjátok, ho­gyan bánnak. Trencséni ezzel tisztában van. A múltból nem egy példát sorolhatna fel maga is. Nemcsak ferde szemmel néznének rája. Az agyafúrtak, a törtetők, a fellélegző és erő­re kapó talpnyalók egyszerűen kitörik a nyakét, megrohanják az osztályvezetői székét. Ritka eset, hogy valaki védelmébe venné az ilyen embert. Ez az érem egyik oldala. És a má­sik? Aki titkol valamit, hazu­dik. Miért nem meri megmon­dani az igazat? Mert hosszú évek óta sokat beszélünk a helytállásról, és másról, ami ezzel összefügg. Annyira beita­­tódtak ezek a szavak az embe­rek tudatába, hogy bizonyos körülmények folytán, akarat, túl, vagy akaratlanul megbot­lanak, igyekeznek azt letagad­ni, elhallgatni, nehogy az elv­­társak, a pártbizottság, vagy mit tudom ki előtt pirulniok, magyarázkodniok kelljen, ilyen vagy olyan áron, leggyakrab­ban mások kárán tisztára mos­sák magukat. Szóval a hang­zatos szavak hazugságra kény­szerítik őket, hogy bizonyítsák hűségüket, helytállásukat... Ez nem sajnálatraméltó eset? — Az ilyen embernek nincs szilárd jelleme. . — jegyzi meg a kapitány. — Hány embernek van szi­lárd jelleme? — kérdezi heves hangos Krivos. — A jellemet az életkörülmények alakítják, formálják Maradjunk Tren­cséni Róbertnél. Amikor újság­író voltam, személyesen nem ismertem őt, más lapnál dol­goztam. Gyakran hallottam, bátor harcos volt, nem egyszer az életét tette kockára a par­tizánháborúban. Akkor fiatal volt, családja volt, sokat nél­külözött és szenvedett, de boldog volt! Most negyvenöt éves, megvan a családja, a fia legényember, rendezett élet­­körülmények között él, úgy gondolom, mindene megvan, ami egy modern ember életé­hez szükséges, és mégis bol­dogtalan ... Egy komoly hiva­talban osztályvezető. Többre már nemigen viheti. Ha meg­bélyegeznénk a gyilkosság vádjával, gyanújával, a mosta­ni helyzetben mást nem is te­hetnénk, minden okunk meg­van, hogy éljünk a gyanúsítás jogával, ez tragédia lenne szá­­mára. Ha később a tettes el­fogásával tisztáznánk is az ügyét, a szégyenbélyeget évek múlva sem mosná le magáról. Előbb-utóbb kitörnék a nyakát. Ha nem is távolítanák el tiszt­ségéből, nem látnák benne a régi Trencsénit, hanem a gya­núsított Trencsénit, akitől egyesek idegenkedni fognak, mások sajnálni fogják. Mind a kettő idegméreg. Későbben az idegméreg hatására maga kényszerül a menekülésre, szó­val saját maga töri ki a nya­kát. Az új környezetben sem szabadul meg a régi sebhely­től. Utána lopakodik a káder­vélemény, a mindenhová beju­tó és eljutó fecsegők szapuló szava. Trencsénit egyszer az­zal gyanúsították ... Ezért ha­­gyom, nem faggatom, mellőzöm a hatósági kihallgatást... Ter­­mészetesen, ha beleegyeztek... Ismétlem, Trencséni negyvenöt éves. Ilyen korban nehéz újra­a kezdeni az életet. Megszokta kényelmet, megszokta a munkáját... Tehát, ha meg­botlik, s ha az első percekben úgy dönt, el kell hallgatnia botlását, később már nem tud­ja rászánni magát, hogy az elvtársakhoz, hozzánk fusson, és bevallja, ezt és ezt tettem, ezt láttam .. Titkát lelke mé­lyén érzi, inkább emészti ma­gát, minthogy... — Értem... — mondja a kapitány. — Ezért hallgat va­sárnap óta ... — Erre gondoltam! — léleg­zik fel Krivos. örül, hogy fel­tevéséről meggyőzte feljebb­valóját. — Ezért határoztam el magam, hogy nem faggatom tovább. Ha sejtettem volna, mit tudok meg néhány perc múlva, azután, hogy elhagytam Trencséni lakását, talán más­képp cselekszem, így csak azt szögezhettem le magamban, Trencséni egy közönséges ce­ruza eltulajdonítását sem tud­ná letagadni. Tekintete, lihe­­gése, gyors izzadása, akadozó szava arról tanúskodik, tud a gyilkosságról... Ne haragud­jatok, hogy egy kicsit késlel­tetem a nyomozást, hogy pszi­chológiai vizsgálat alá vettem Trencsénit. Későbbi munkám­ban a hasznomra válhat, s azt hiszem, Trencséninek is jobb, ha nem fogom keresztkérdések alá, hanem alkalmat adok neki, hogy még a mai nap folyamán saját elhatározásából felkeres­sen bennünket és vallomást tegyen... — Biztos vagy ebben? — kérdezi hitetlenül Kucsera. — Biztos a halál! Nem sze­retnék az érzésemben csalat­kozni. .. — Folytasd! — mondja tü­relmetlenül a kapitány. — Trencséni ezek szerint nem látta a gyilkost. Véletle­nül akadt a holttestre ... Bár megkérdezhettem volna, hol volt vasárnap? Kint volt-e a nyaralójában? Mondtam, nem akartam a vallató szerepét játszani. Maradjunk annál a feltevésnél, Trencséni vasár­nap kint volt az erdőben, kisé­tált a víkendházból, s a bokor mögött rábukkant a megfojtott áldozatra. Most mellékes, hal­lott-e kiáltást, vagy egyedül volt-e a víkendházban. Szóval... — A feltevéseket nem hagy­hatjuk figyelmen kívül, azon­ban. .. — szól közbe a kapi­tány, s az órájára néz. — Azt hiszem, most nemigen érünk rá... — Váralja jelentkezéséig várhatunk, — mondja Krivos. — Ez fényt derít az áldozat kilétére és Trencséni hallgatá­sának igazi okára ... — Az előbb mondtad, hogy a felesége... — figyelmezteti a kapitány. — Azt hiszem, más nem lehet az áldozat. Most meg­győződünk ... — Ne játszd előttünk a ti­tokzatos embert! — mosolyo­­dik el a kapitány. Kezdi érteni Krivost. Beleélte magát Tren­cséni lelkiállapotába. Ilyenkor nem jó kérdésekkel, közbeszó­­lásokkal zaklatni... Kucserára néz. Krivos kiveszi kezedből a kezdeményezést! — gondol­ja. Nincs neheztelés a főhad­nagy tekintetében. Lehet, hogy arra gondol, meséljen csak a hadnagyocska, a feltevések nem minden esetben helytál­lók. Ebben az esetben, azt hiszem, Krivost fogják igazol­ni. Az ilyen lélekelemző ügye­ket Krivosra fogom bízni. Ehhez is szimat kell, s ez megvan nála... A hadnagyon felejti tekintetét, Nem szól, csak biccent a fejével, foly­tasd, többé nem szólok közbe... — A hulla láttára Trencséni elszörnyed. Az ilyen típusúakat a legkisebb rossz is megre­megteti, s a halántékukat ha­sogatja a gondolat, mit szólnak ehhez az emberek? Szóval na­gyon megijed, a víkendháza közelében történt a gyilkos­ság! A gyanú elsősorban reá eshet. Ha tisztázná magát, ak­kor is a közbeszéd tárgya lenne, az egyik kihallgatás követné a másikat... Nem be­­lemenős ember, nem reszkíroz. A cikkeiből is ismerhetjük, oktatgat, fél a kényes problé­máktól. Ebben is nagy szerepet játszhat nála, mit szólnának ehhez „fent" az elvtársak? Ezért oktatgat, szürke, mint a veréb. Bár ez is hasznos, de kevés ahhoz, hogy igazi élet lüktessen az írásaiban. Ilyen az élete is. Valami oknál fog­va, ami még titok előttem, fékezi magát, nem éli azt az életet, amilyet élni tudna. Ez a felismerés juttatta az eszem­be azt a feltevést, hogy Tren­cséni — ha valaki mással volt a víkendházban, akkor társával együtt — volt az, aki az ál­dozatot átvonszolta a szomszé­dos hegyecske túlsó oldalára, hogy megmeneküljön a gyanú­sítás rémétől... — Lehet... — bólint a ka­pitány. Eszébe jut, megfogad­ta, nem fogja zavarni a had­nagyot. (Folytatjuk) AVANTGARD-38 Köztudomású, hogy az avant­gardisták szerepe a képzőmű­vészetben felfrissítően, pezs­­dítően hatott. Megingatta az elavult elméleteket, erős szél gyanánt igyekezett elsöpörni az életképtelen „műveket“, s a figyelmet így méltán hívta fel magára. Elég is ennyi, — az avant­­gardizmus nem szorul sem méltányolásra, sem méltatásra. Hanem arról mégis érdemes néhány szót váltani, hogy az avantgardizmus miután kiélte magát — beteges kinövések talaja lett. Mindennek ellenére a realizmus s maga a szocia­lista realizmus is meggazda­godott az avantgardizmus vív­mányaival. Miért mondom mindezt? Bratislavában, a régi város­háza kiállító­termében össze­­gyűjtöttek jónéhány hazai mű­vet a harmincas évek végéről és a negyvenes évekből. A ki­állítás címe: AVANTGÁRD 38 A művek nagyobbik hányada nem ismeretlen, — a nemzeti képtárból szállították ide. Guderia mogorva, de hatásos vonalakban domináló Temp­lom című képe szembe került Ervin Semian három kis fest­őmmel képének csak fény­­képmása került ide, de így is kitesz magáért. A füstös ké­mények között gömbölyödő fe­kete nap olyan látvány, ami megállítja az érdeklődőt. Ezzel szemben a Három grácia című kép előtt elég könnyen ellép az ember, sőt még a tiltako­zásnak se mond ellent, ami ágaskodni kezd benne. Cyprian Majerniknek három képe került az AVANTGÁRD 58 című kiállításra. A szomorú s mégis kedves Majernik szí­nei, de az elmaradhatatlan lovasok is már távolról elárul­ják, hogy kivel van dolga a nézőnek. A kiállítás egyébként a kép­zőművészeten kívül az egykorú irodalommal is foglalkozik. Üveg alatt sok újságcikk és iratok. A szlovák fasiszta rendőrség üldözőbe vette Bakos Irodalomelmélet című könyvét Erről az üldözésről a kiállítá­son egy dokumentum tanúsko­dik. Az AVANTGÁRD 38 vissza­idézi ugyan a múltat, de a mához szól­ó azt bizonyítja, hogy egykor a mai öregek is szertelenek voltak kissé. Sződy Viktor menyével: Téli utca, Lovacskák és a Játék a macskával. Ez utóbbiak meghitt, kedves, de­koratív színeikkel vonják ma­gukra a figyelmet. ^V.VAV.VV/.VA'.VV.'.V.V.V.V.W.V.V.'.V.V.V Novemberi A Csehszlovák-szovjet barátsági hónap jegyében — már hagyományosan — minden évben megrendezik a szovjet filmhetet is. Ekkor mutatják be az év jelen­tősebb szovjet filmjeit — az elmúlt évben pl. A Tiszta égboltot, a Ballada a katonáról c. filmet, legújabban a kétrészes Hamletet és az ugyancsak kétrészes Élők és holtak-at. Mindkét filmet 1964-ben fejezték be, mégis jelentős nemzetközi siker van már mögöttük. Az Élők és holtak Karlovy Varyban, a Hamlet-nem sokkal ké­sőbb- Velencében nyert díjat. Mint az eredmények is mutatják a bemutatott 6 szovjet film közül az említett két film a legjelenősebb. A Visnyevszkij színműve a­­lapján, panoramatikus eljárással készült Optimista tra­gédia (Szamszon Szamszonov rendezésében) nem éri el a dráma színpadi sikerét. A szovjet filmhéttel szinte egyidőben egy másik filmesemény hozta lázba a filmkedvelő közönséget. Az idén már másodszor rendezték meg Brnóban a Nem­zetközi Filmfórumot, ahol a felkínálásra elhozott fil­mekből egy-két vetítésre,­­ az érdekesebbnek ígérkező műveket a hazai filmforgalmazók is elkérik és a nagy­­közönségnek bemutatják. Idén a majdnem ötven millió dollárért készült Kleopátrát, és a May-regények újabb filmrevitelét a Vinettou-t és az Old Shaterhand című­ filmeket. A Konsztantin Szimonov regénye alapján készült az ÉLŐK ÉS HOLTAK rávilágít arra a tényre, hogy a há­borúban nemcsak hurrá-áradat, hanem sokszor totális dezorientáció, belső ellentét, bizalmatlanság is uralko­dott a szovjetek oldalán, minek következménye a kín­zó nyomor és ezrek pusztulása volt. Csakis így válik el­­hihetővé az eseményeket megfordító hősiesség. A film nem szégyelli megmutatni sokszor a szovjet katonák naivitását (Zolotarjov), másrészt viszont őszinte oda­adását. Meg kell jegyezni, hogy az igazmondás ellenére sem éri el Sztolper rendező filmje. A ballada a katoná­ról vagy a Szállnak a darvak színvonalát. Ennek oka ta­lán a nehezebb és sokrétűbb cselekménysorozat ritmi­kai és szerkezeti szétesése,ezért marad el az erősebb ér­zelmi hatás. Shakespeare HAMLET-jének akár színpadi, akár film­változatát mindig fokozott várakozás előzi meg. Filmen a shakespeare-i mű még nagyobb feladatot jelent az al­kotók számára, mint a színházban. Jelen esetben a kí­váncsiságot fokozta az a tény, hogy nem is olyan ré­gen láthattuk L. Olivier gyönyörű Hamlet -filmjét. Ha­tározottan megállapíthatjuk, hogy Grigorij Kazincev filmje még ezt a várakozást is felülmúlta, olyanformán, hogy a gondolatot közel hozta a mai nézőkhöz — szinte fanatikus hűséggel Shakespearehez. Lényeges Kozincev alkotásában, hogy itt a shakespeareiség nem formai szerkezeti jellegű, hanem csakis tartalmi és gondolati. A másik jelentős pozitívum az, hogy ez a Hamlet ízig­­vérig a film — tehát főleg a kép — nyelvén szól, köz­ben felbontva a szöveget zenére, mozgásra és a filmi ábrázolás összes formai lehetőségére, beleértve a modern kamera technikáját, a gépmozgást, képnagyítást stb. A Hamlet esetében szólni kell legalább a Hamletet ala­kító Szmoktunovszkíj játékáról, mert közhely már, hogy a Hamlet a színészi alkotás csúcsainak lehetőségét rej­ti. Szmoktunovszkíj már az Egy év kilenc napja című Romm-filmben meghökkentett különös játékával. Mos­tani teljesítményéről legalább annyit meg kell jegyez­nünk, hogy itt is kivételeset nyújt, a lényeget az érte­lemre, a felfokozott gondolati telítségre viszi — ezál­tal kissé tompítva az érzelmi hatást. Vavreczky Géza Élők és holtak filmek Optimista tragédia ü ü

Next