Új Ifjúság, 1976. január-június (25. évfolyam, 1-26. szám)
1976-01-06 / 1. szám
4 MLADA BOLESLAV. Ugyan mi más is juthat az embernek eszébe e városnév hallatán, mint a népszerű Skoda személykocsi, népi nevén „MB“? Ez a két betű egyben a gyártó város monogramja is. Az ezeréves városé, amelynek egyik polgára, nevezetesen Václav Klement könyvkereskedő, aki lelkesedett a kerékpározásért, a Velocipéd Egylet tagjait szolgálandó kerékpárjavító-műhelyt létesített. A javítóműhelyből rövidesen kerékpárt, majd motorkerékpárt gyártó kisüzem lett. Kezdődött mindez több mint nyolc évtizeddel ezelőtt, a patinás kisvárosnak ugyanazon a helyén, amelyen ma a világhírű autógyár áll. Klement, az alapító Laurin Václav mechanikis választotta társvállalkozóul. Tehát Laurín és Klement. Ebben a párt írásban vált világhírűvé a két alapító neve, s ugyanígy keresztelték qj az első motorkerékpárt is. A vállalkozás rövidesen virágzásnak indiait. Nem sokkal később, 1905-ben pedig ezt írhatták a gyárkapu fölé:' Autógí á v. A vállalkozás három évvel később részvénytársaság lett, s tovább virágzott. 1925-ben a plzesti Skoda-művekkel egyesült, nagyvállalkozás, Európa egyik legnagyobb és legfejlettebb gyártási technól^ákat alkalmazó gyára lett. Az igazi lendületes tervü^más aOTlibaira hatvanag.^évek el^n^fe^ethöK^t be az akkor már S^iallsta vl tbrtén^Tél»n. Ekkor,,már épült a modern sze^lygépkoc^yac, kfit$öbiy, i|mint tudjl^, nemcsak idehaza, hanem TlMföldön ib ^gv népszerűségét vívott ki gyártmányaival, s joggal enímelte sLa ^sárl^k milliójának l^almát. Az egykori csönd^ kisv^o^tól k^el^ illegVvenezer lakosú, pezsgő életű, fejlődő iparvár^ le^, ^Is^en askó^ál emberek tízezreit vonzotta ide, munkalehetőan egylö keresetfi *feketeleket biztosított, s nem utolsósorban lakást. A jpoáérnX lakótelepe<; szffites, sok emeletes koszorújában ma már szinte uelíörptiíxaí ezécétes válros régi magva. Ezeken a lakótelepeken üzletek. iskolák, szolgáltatási házak, napközi otthonok, óvodák sorakoznak , persze j|BT kelőhelyek, az ott készült személyautók itt használt hányd £ dj^. Az autógyári“ tizenhatezer több mint egyharma^^^fal, harminc éven alulit Amikor dolgozójának a szerelőcsarnokban a külföldi^szakemberek csoportját k^rő igazgatóval találkoztunk, elmondtuk az itteni fiatalokról szerzett jó benyomásainkat, és megkérdeztük, valóban ilyenek-e a gyár fiataljai. Megnyugtató, benyomásainkat megerősítő választ kaptunk. ML.4DA BOLESLAV A hatalmas szerelőcsarnok fölött húzódó irodasor egyik helyiségében, Oldfich Piskaó Íróasztalánál ülünk. Az autógyár népes SZISZ- szervezetének mozgalmas életét évek óta ő irányítja, ő az üzemi szervezet elnöke. Természetesen az irányítás nemcsak Oldfich kiváltsága, hiszen számos aktív munkatársa van, akik segítsége nélkül bizony nagyon nehéz lenne a dolga. Közülük négyen ülnek most itt, aki egyelőre a termelésben dolgozik, ám rátermettségére, aktív tevékenységére való tekintettel — s nem kevésbé figyelembe véve személyének népszerűségét — a közelgő konferencián őt jelölik majd az üzemi csúcsszervezet élére. Feltehetően ő lesz az, aki a pártiskolába készülő, a szakmájából nem kis nosztalgiával búcsúzó Oldfich helyébe lép. Itt tanult ki a gyárban, évek óta karbantartó műszerészként dolgozik. Nemcsak jó szervezőnek, hanem kitűnő szakmunkásnak is tartják, a Szervezet megalakulása óta a legaktívabb, legkezdeményezőbb, azok közé a fiatalok közé tartozik, akik a jó javaslatokat a legjobban érvényre is juttatják. Két esztendeje a harmincnyolc alapszervezet egyikének az elnöke, az üzemi bizottság tagja, a fiatalok érdekeinek képviselője, s ha kell, akár szószólója is. — Tudom, nem kis felelősséget vállalok magamra, ha megválasztanak. Én olyan ember vagyok, aki a reá bízott faladat maradéktalan teljesítését szigorúan számon szokta kérni önmagától. Talán a természetem ilyen, talán az eddigi munkaköröm tanított meg rá, hogy dolgozni csak jól érdemes. Már inaskoromban felelőssé teljes feladatokat bíztak rám. Nem volt könnyű megbirkózni velük, de a feladat vezetünk a kerület egyik legjobb szervezete, mégsem mondhatjuk azt, hogy nincs javítanivaló a munkánkban, életünkben. Ez persze nem azt jelenti, hogy a korábbi elnököt valamiért elmarasztalhatnánk. Egyszerűen csak arról van szó, hogy az állandóan jobbra törekvés, az örök feladatvállalás mindennapi, emberi feladat, s ez hatványozott mértékben vonatkozik egy olyan tisztség betöltésére, amelyre engem jelölnek. Megtisztelő számomra ez a bizalom. A jelenlévők legfiatalabbja, Ján Najman egyetértően bólogat. Szakmunkástanuló-éveit már ő is a gyárban töltötte, ám közben de Franciaországban is dolgozott, szintén autógyárban. Hasznos szakmai tapasztalatokat szerzett ott, megtanult franciául, és megismerkedett a francia fiatalok életével is. Tapasztalatai természetesen az összehasonlítás mérlegén Ez a felvétel azon a napon készült, amikor a fiatalok társadalmi munkában hozzáláttak a bölcsöde építéséhez. 1 I i szűrődtek le, úgy látja, a francia fiatalok többsége baloldali érzelmű, vagy tudatos kommunistái, és szívesen élnének a mi fiataljaink lehetőségeivel. Egyébként aktív sportoló, éveken keresztül volt a környék legjobb labdarúgója. Az utóbbi időben fustballbíróként éli ki sportszenvedélyét, ám állítása szerint mindennél jobban érdekli őt a fiatalság, így mondják róla a többiek is, ezért lett az üzemi ifjúsági mozgalom egyik aktivistája, ebben a szerepében is már sokat bizonyított. A munkáját, munkahelyét is szereli, és bár az itteni hagyományokkal ellentétben ő nem autógyári, regsznevezett „skodovák“ család tagja, elképzelni sem tudja máshol a jövőjét, mint itt, ebben az üzemben. Az alkalmazottak nagy részének ugyanis az apja, nagyapja is itt dolgozott. Az ő szülei pincérek, neki azonban más a szándéka: új foglalkozási hagyományt teremt a családban. Kisfia hallani sem akar más munkahelyről, s ha lehetne már holnap otthagyná az óvodát, jönne a szerelőcsarnokba. Ezzel nyúzza az apját minden este. Naj*manné úgyszintén itt dolgozik a szerelőszalagnál. A fiatal férj pedig nemcsak más munkahelyen , más városban sem tudná elképzelni az életét, pedig azzal dicsekedhet, hogy rengeteget utazott, járt már minden európai országban, sok mindent látott. Az ifjúsági mozgalomban szerzett tapasztalatait orosz és francia nyelvtudásával együtt minden nyáron valamelyik nemzetközi pionírtáborban hasznosítja. A legutóbb a Szovjetunióban, agy Okaparti táborban töltött el négy felejthetetlen hetet a csehszlovák pionírok vezetőjeként. Itt az üzemben művezetőként dolgozik a karosszéria-, préseknél.A közelmúltban üzemi lakást k iapott. Ez azért érdekes, mert megtudtuk neki, hogy Ján Najman azóta még aktívabban képviseli az üzemi fórumok előtt a lakásra váró fiatalok érdekeit. .Az is kiderült, hogy miután esti tagozaton elvégezte a gépipari szakközép-iskolát, eszébe sem jutott levetni az olajos munkaruhát- hogy íróasztalra cserélje a karosszériaprést. Ezt senki sem furcsállotta, mert tudják róla, hogy emberek között, az élet, a munka sűrűjében érzi igazán jól magát.A negyedik fiatalember, Frantisek Sembera az autógyár fejlesztési osztályának a dolgozója. Ő arról számol be, hogy a fiatalok eddig hatszáz lakást építettek fel önsegéllyel Műszak B I előtt, műszak után, szombatokon és vasárnajapokon. Amikor egy vezetőségi gyűlésen kézhez kapták napjaink fontos dokumentumát, a párt levelét — elhatározták, hogy az új ötéves terv alatt ugyanennyi önsegéllyel épülő lakás elkészítését vállalják. Ez a vállalás csak egy a sok közül. Milos Hodac, az ideológiai osztály vezetője egy most befejezéséhez közeledő, a fiatalok kezdeményezésére indult nagy vállalati akcióról számol be. Elmondja, hogy a remek eredményeket gyümölcsöző szocialista munkaverseny különböző formái mellett a vállalat dolgozóinak több mint a kilencven százaléka még jelentős egyéni felajánlást is tett. Az emberek személyenként írták alá, külön-külön szabták meg, milyen értékű, milyen formájú kötelezettségvállalással akarják kivenni részüket e jelentős akcióból. Épp ottjártunkkor értékelték az eredményeket így megtudtuk, hogy a munkakörnyezet megjavításában ötvenezer, az életkörnyezet szépítésében több mint hatvanezer, az anyagmegtakarításban több mint másfél millió korona értéket hoztak létre. Hatszáznál több véradó jelentkezett az akcióban, gyűjtöttek hulladék vasat, papírt építettek pionírtábort. A felsorolás hosszú, végleges értéke bizonyára sok millió koronát tesz majd ki. Ezt az akciót a CSKP XV. kongresszusának tiszteletére megismétlik. A párt levele számos kezdeményezést hívott életre az autógyár dolgozói, így a fiatalok soraiban is. Az utóbbi hetekben több új ifjúsági kollektíva alakult, s többször elhangzott a XIV. pártkongresszus határozatának rájuk vonatkozó idézete, az, amely az ötödik ötéves terv időszakában fontos nemzetgazdasági programként határozta meg, irányozta elő az autóipar fejlesztését. Ennek értelmében korszerűsítették a Skoda 100 és 110-es típusokat. Az újított típusok gyártása rövddesen elkezdődik, a szerelőcsarnok egyik szegletében már ott áll az egyik mintapéldány. Kétségtelenül népszerű kocsi lesz ez is. E két újított típusból összesen nyolcezer darab készül majd 1976-ban. A gyár dolgozóit nem kisebb feladat tartja most izgalomban, mint az újított típus gyártására való átállás. Tudni kell persze, hogy ezzel párhuzamosan tovább gyártják a Skoda személygépkocsik jelenlegi típusait Amikor 1963-ban az Octáviáról átálltak a Skodára, egy időre akaratlanul is csökkent a termelés. Ezt a világ legtöbb autógyárában máig sem tudják elkerülni. Ám a skodások azt mondják: úgy kezdjük el gyártani a két újított típust, hogy a régiből nem kevesebbet, hanem többet állítunk elő. Ez a terv a gondos előkészítés után most már teljesen reális. S hogy ez mennyiben köszönhető a dolgozók kezdeményezésének, a szocialista munkaversenyben elért sikereknek, a megállíthatatlan ésszerűsítő folyamatnak, nem kell külön bizonygatni. Mindebből pedig az autógyár fiataljai is példamutatóan kiveszik részüket. .Az elnök, Oldrich Piskal példákat sorol; eseteket, amelyek azt bizonyítják, hogy a fiataloknak nemcsak az üzemben példás a magatartásuk, nemcsak a nyolcórás műszakok alatt igazolják jó hírnevüket. A felsorolt példákat hosszasan idézhetnénk mi is, de talán elég, ha egyet említünk: az autógyár dolgozóinak még mindig gondot jelent gyermekeiket óvodában, bölcsődében elhelyezni. Még mindig kevés ott a férőhely. A jelenség érthető, hiszen Mladá Boleslavban rengeteg a fiatal, a az átlagnál nagyobb a születési arány is. Hogy milyen kezdeményezésre ösztönözte ez a helyzet a fiatalokat? Nem részletezzük, pedig megérdemelnék.Ásót, kapát fogtak, s nekiláttak egy százhúsz férőhelyes bölcsőde építéséhez, társadalmi munkában, műszak után. A kivitelezési időt rendkívül rövidre szabták. Hogy mégis betartják, nem késnek el vele, az szinte biztos. Befejezésül még valamit: nem szóltunk az üzemi SZISZ-szervezetben folyó ideológiai nevelésről. Hogy ez a nevelés mennyire, hatékony, mennyire tartalmas, úgy véljük, a fiatalok tettei bizonyítják a legjobban. Mert szellem nélkül nincsenek tettek. Az autógyári fiatalok pedig cselekszenek. Napról napra, műszakról műszakra többet, jobbat, hasznosabban.'Példájuk követésre méltó. ------------------------------------------------Az oldal anyagát írta és összeállította RESZELI FERENC Múlt és leién — két városkép Mladá Boleslavról