Új Ifjúság, 1984 (32. évfolyam, 1-52. szám)

1984-05-08 / 19. szám

írt ifjúság s A Jókai-napokon a színját­szók, szavalok és az irodal­mi színpadok seregszem­léjén nagyjából három cso­portra lehetne osztani a részt­vevőket. Vannak olyan együtte­­sek-csoportok, amelyekkel szinte évente találkozunk Komáromban (Komárno) és már hiányoljuk őket, ha véletlenül nem láthatjuk produkciójukat. A második cso­portba azok tartoznak, akik az­ egyik évben hirtelen felragyog­nak, majd ugyanilyen gyorsan es se tűnnek. A harmadik csoportba a „kezdőket“ sorolhatjuk. A kez­­­dő szó itt semmi esetre sem azt jelenti, hogy csak most ismerked­tek meg a világot jelentő deszkák­kal, hanem inkább azt, hogy több évi kitartó munkájukkal érdeme­sültek az­­ országos vetélkedő rangjára. Ebben az egyik önkényes rang­sorolásban a harmadik csoportba sorolnám a CSEMADOK Stúrovói Helyi Szervezetének színjátszó csoportját. Milyen is volt az eddigi pálya­futásuk? A színjátszó csoport 1977-ben alakult Mácsai Ferenc, a helyi szervezet kultúrfelelőse, és Krem­­mer Lajos pedagógus kezdeménye­zése nyomán. Az utóbbi 1982-ig a csoport vezetője és rendezője tiszt­jét is ellátta. 1978-ban léptek először a kö­zönség elé — egy kabaré műsor­ral. Ezt azóta még öt bemutató követte. A kabaré után egész es­tét betöltő színdarabok következ­tek. 1982-ben szerencsét próbáltak egy zenés darabbal — s eredmé­nyesen. Ettől az időtől kezdve ez a műfaj lett a kedvencük, s azóta mér a harmadik zenés darabot vit­ték színpadra. Munkájuk eredmé­nyét bizonyítja az is, hogy meg­alakulásuktól eddig már negyven­­kétszer léptek közönség elé Stú­­rovón és a környező falvakban. Tavaly „nemzedékváltásra“ ke­­rült sor: Paulovicsné Brigan 'An­na lett a rendező a csoportban. Képességeit eddig két bemutatott zenés színmű bizonyítja. Az el­múlt esztendőben a Ilyennek ha­zudtak című darab került bemuta­tásra, és idén Molnár Ferenc •—> Zerkovitz Béla: Doktor úr című ze­nés vígjátékot vitték színre. Ezzel már a mába érkeztünk. E darabot a válogató bizottság o­­lyannak ítélte meg, hogy a cso­port részt vehet a Jókai-papokon. Eljutott tehát a színjátszó cso­portok legtávolibb céljához. Paulovicsné Brigan Anna 36 éves, két gyermek anyja. A helyi keményítőgyár dolgozója. Éppen a délutáni műszakra készült, a­­mikor meglátogattuk, hogy né­hány mondatban nyilatkozzék színjátszó csoportjáról: — Azt talán felesleges monda­nom, hogy nagyon örülök az e­­redménynek. Eljutni a Jókai-na­­pokra, ez bizonyosan nemzetiségi színjátszóink legnagyobb vágya. Nekünk ez most teljesült. Az ered­ményről egyelőre még ne beszél­jünk, hiszen bizonyára lesznek ott nálunk gyakorlottabb, régebben működő együttesek is. Számunkra már a részvétel is kitüntetés. Per­sze azért titokban mi is remény­kedünk ... Ezt a nagy sikert, né­zetem szerint három tényezőnek köszönhetjük: először a helyi szer­vezet vezetőségének és a Városi Művelődési Háznak, hogy támo­gattak. Mindent megtettek, hogy a csoportnak lehetővé tegyék az eredményes munkát. Aztán itt van a zenekar, minden zenés színjáték léte vagy nem léte tőlük függ. Nyilván nem árulok el titkot, hogy a zene pénz kérdése. Már sok csoport bukott meg azon, hogy nem volt képes fizetni a ze­nekart. Nos, mi szerencsés hely­zetben vagyunk. „Szövetséget" kö­töttünk a CSEMADOK Nánai (Ná­­na) Helyi Szervezete mellett mű­ködő START zenekarral. Olyan vérbeli kultúraszerető fiatalokat ismertünk meg bennük, akiket nem a haszonvágy késztet zené­lésre hanem az, hogy a dolgozók kikapcsolódjanak, szórakozzanak. Igazi amatőrök, egy fillért sem kérnek a közreműködésért, ugyan­úgy mint a csoport többi tagja sem. Még többletmunkát is vállal­tak, mert a darabnak csak a zon­gorakivonatát sikerült megszerez­niük, a hangszerelést már maguk végezték el. Itt szeretném közbe­szúrni: a LITA jobban gondoskod­hatna az olyan csoportokról, a­­melyek zenés darabot kívánnak játszani. A csoportok szívesen tűz­nek ilyen darabokat műsorukra, és a közönség is igényli őket. Végül, de nem utolsósorban a siker záloga a színjátszók. Az ő odaadásuk nélkül semmire sem mentünk volna. Pedig nem volt könnyű. Színjátszóink többsége a keményítőgyár dolgozója, ami u­­gyan egyik oldalról jó, hiszen a munkahelyükről már ismerik egy­mást, tehát könnyebb volt a kö­zösségi szellem kialakítása. Van azonban ennek egy hátránya is: az üzemünkben műszakokban dolgo­zunk. Talán mondanom sem kell, mit jelent ez egy színjátszó cso­port számára. A próbák időpontjá­nak egyeztetése szinte lehetetlen kísérlet. Tagjaink áldozatkészsége révén ez mégis­ lehetővé vált. Csak köszönetet tudok érte mon­dani. Nos, ennyit mondhatok most csak. Majd Komáromban ismét megkíséreljük bizonyítani a szín­padon, de ez még a jövő... Akik ott lesznek Néhány nap múlva megnyitja kapuit a színjátszóink, irodalmi színpa­daink, szavalóink és prózamondóink országos fe­sztiválja — a XXI. Jó­­kai napok. Műkedvelők százai áldozták szabad idejüket arra, hogy részt­vevőkként léphessenek színpadra öntevékeny művészetünknek ezen az ünnepén. A versenyszabályok szigorúak, nem minden csoportnak, együt­tesnek, szereplőnek sikerült megfelelnie a követelményeknek. Majd talán a következő évben ... Az alábbiakban három olyan csoportot mutatunk be, amelyeknek si­került venniük az akadályt, és találkozhatunk velük Komáromban. A kezdők... Jelenet a komáromi Petőfi Sándor Irodalmi Színpad Mese című­ műsorából ...a haladók...A komáromi (Komárno) Szak­szervezetek Háza mellett működő Petőfi Sándor Iro­dalmi Színpad már nem újonc a Jókai-napokon, sőt már egész sor figyelemreméltó eredményt is el­könyvelhetett magának. Eddig nyolcszor vettek részt a közpon­ti rendezvényen, díjat kaptak a legszebb színpadi beszédért, a leg­jobb rendezésért, és egy második díjat is szereztek. A legsikeresebb az 1970-es év volt, amikor elnyer­ték a Jókai-napok nagydíját. Nem sok irodalmi színpad dicsekedhet ilyen eredménysorozattal. Persze az irodalmi színpadnak a teljesítményhez már megfelelő „kora“ is van, hiszen 1965-ben a­­lakult, s azóta töretlenül dolgo­zik. Nyolcszor nyerték meg a já­rási vetélkedőt, több ízben szere­peltek sikeresen a kerületi verse­nyeken. Az idei járási versenyben ugyan „csak“ a második helye­zést érték el, de ez a teljesítmény is elegendő volt ahhoz, hogy részt vehessenek a központi verseny­ben. Külföldi sikert is elkönyvelhet az irodalmi színpad, mégpedig nem akármilyent. Részt vettek Ma­gyarországon, Balassagyarmaton az irodalmi színpadok országos vetélkedőjén, ahol elnyerték a legszebb színpadi beszédért járó díjat! Ez pedig nyilván kimagasló siker. Az irodalmi színpad két évtize­det meghaladó tevékenysége so­rán huszonkét (!) műsort vitt színpadra, és összesen hetvenöt­­ször lépett közönség elé. Néhány­szor műsorukat szakmai bemuta­tóként az irodalmi színpadok ve­zetőinek tanfolyamán is láthatták. Kiss Mihály, a komáromi hajó­gyár dolgozója kezdettől fogva ve­zeti a csoportot. Most, kilenced­szer milyen műsorral láthatjuk a Petőfi Sándor Irodalmi Színpadot Komáromban? — Sokan előnynek tartják azt, ha valamelyik együttes többször részt vett már a központi verse­nyen. Nyilván azt hiszik, ha a zsű­ri már ismeri az együttest, „híre“­ van, ez bizonyos ponttöbblettel jár. Nem tudom, így gondolkodik-e a mindenkori zsűri, én­­ még nem voltam zsűritag, azt viszont ta­pasztalatból ismerem, hogy ilyen­kor még igényesebbek, még szigo­rúbb az ítéletük. Persze az is igaz, a több szereplés több tapasz­talatot, rutint eredményez, de a gyakoribb szereplésnek van egy másik buktatója. A kezdő csoport­nak megtetszik egy téma, és jól vagy kevésbé jól feldolgozza,­­de a többszörösen résztvevőnek min­dig valami újat kell hoznia. Nem ismételheti önmagát, sőt az elő­ző években látott többi csoport műsorát sem utánozhatja. Persze a gondolatiság maradhat, csak a kifejezési formának, a „tálalás­nak“ kell változnia. Az idei műsorunk eszmei mon­danivalója az emberi jellem fica­mainak kritizálása. Ez persze nem új, sajnos örökzöld probléma. Mű­sorunkban a humor eszközeit sze­retnénk felhasználni. Eszközül La Fontaine állatmeséit vettük. Az állatok jellemein keresztül szeret­nénk görbetükröt állítani az em­beri gyarlóság elé. A műsornak a Mese címet adtuk, és irodalmi színpadunk tagjai, találóan. Nemcsak az, amit mutat a látszat , alcímet fűzték hozzá. Nem aka­rom megelőzni az eseményeket, ezért most csak ennyit a műsor­ról. Majd a Jókai-napok után szí­vesen elbeszélgetek róla bővebben. ...és akik voltak és elmaradtakA nyárasdi (Topolníky) szín­játszó csoportot valamikor országszerte jegyezték szakmai berkekben. Részt vettek a járási, kerületi, országos verse­nyeken, fesztiválokon. Sosem ju­tottak fel a csúcsra, de mindig az átlag felett voltak. Ez az időszak Dosztálné Esztergályos Gabriella tanítónő nevéhez fűződött, ő volt a csoport egyik rugója, mozgató­ja. Azután minden valahogy szét­folyt, szétszéledtek. A csoport el­tűnt a színjátszók jegyzékéből, hí­­re-neve elhalványodott. Felsora­kozott azon kategóriába, amikor felcsillan egy-egy csoport, és utá­nuk kialuszik a láng. Ennek mér tíz éve. Persze ez nem azt jelenti, hogy Nyárasdon tíz éve megszűnt a kul­turális tevékenység, hiszen a he­lyi művelődési házban ez alatt az idő alatt is sokrétű tevékenység folyt, csak éppen a színjátszók bóbiskoltak csendben. Működik ugyan a művelődési ház mellett egy Naiv Színpad nevet viselő if­júsági csoport, de ennek mások a célkitűzései. A valóban vérbeli műkedvelő színjátszás az elmúlt évtizedben hiányzott. Erről azonban már csak múlt időben beszélhetünk. Jött a CSEMADOK megalakulá­sának 35. évfordulója, és ez alka­lom volt megkísérelni, feltámasz­tani a régi neves színjátszó együt­test. Az elhatározást tett követte, pontosabban két ember tette. Sza­­lay Antal, a CSEMADOK helyi szervezetének elnöke és Beke Zol­tán, a helyi művelődési otthon ve­zetője vállalkoztak a kísérletre. Sikerrel! Persze ehhez arra is szükség volt, hogy megnyerjék a valami­kori csoport vezetőjét, Dosztálné Esztergályos Gabriellát. Ez is sikerült, és így került sor Viktor Rozov Felnőnek a gyere­kek című színművének bemutatá­sára. Az eredményről két tény is tanúskodik: a darabbal négyszer szerepeltek Nyárasdon, ami egy­magában is egyedülálló, no és a Jókai-napok válogató bizottsága érdemesnek találta a fesztiválon való részvételre. Az új gárda tag­jainak zöme a régi színjátszókból való, s hozzájuk társult néhány fiatalabb tehetség. Az együttes rendezője így vall: — Hogy őszinte legyek, már é­­vekkel ezelőtt lemondtam arról, hogy valaha még színjátszással foglalkozzam. Ma már nem kívá­nok arról beszélni, miért esett szét tíz évvel ezelőtt a csoport. Ez már a múlté. Amikor azután jöt­tek, hogy újítsuk fel a régi együt­test, elfogott valami nosztalgia, le­het, csak azért, mert ez most di­vat. Beleegyeztem. Azt hiszem, így voltak ezzel a többi tagok is. Így valósult meg a Rozov-darab, amelyhez engem külön emlékek fűznek. Több mint húsz évvel ez­előtt magam is szerepeltem benne a dunaszerdahelyi Csallóközi Szín­házban. Mindenesetre nagy öröm, hogy az első nekirugaszkodásra eljutottunk Komáromba. Ez talán biztosíték arra is, hogy az újra­kezdés nem lesz tiszavirág életű. Feljegyezte: HORVÁH REZSŐ Évadzáró bemutató ezdődik a próba. Gert­­rúd asszony és uno­kahúga, Nicola a ve­randán ül. Az előbbi hímez, az utóbbi horgol. Jenő úr és a Báró a teraszon kávé­zik. A Gróf a gyógyszertár előtt ül és olvas. Timót úr bent van a patikában és a nyitott kirakatablak párká­nyán mozsárban tör vala­mit. Zsuzsika fehér holmit varrogat. Károly bácsi egy kispadon ül és ír. Ju a nép­viseletben a kapu előtt ül és fon. Menyhért kutyát őriz, míg Józsi éppen cipőt talpal valahol egy milánói piactéren, amelyhez Platz­­ner Tibor frappáns díszle­tet, Kopócs Tibor színekben harsány jelmezeket javasolt. A színészek már otthono­san érzik magukat a tág te­ret nyújtó színpadi szituá­cióban, és örömmel öltik magukra kosztümeiket, hogy nekilássanak a darabbeli alakok megszemélyesítésé­nek. A bonyodalom úgy ol­dódik meg, hogy mindenki elégedett lesz, mert a játék során sok nagyszerű hely­zetet, csattanós párbeszéde­ket és bizonyára kitűnő szí­nészi megoldásokat láthat majd a bemutatón. A darab rendezését Konrád Józsefre bízták. Carlo Goldoni A legyező című vígjátékát próbálják a lehető legjobb szereposztás­ban. Mindig dicséretes ese­mény, ha színházunk klas­­­szikus művet ad elő, mert megvan rá a lehetőség, hogy jó előadást láthatunk. Úgy tűnik, hogy Konrád Jó­zsef jellemvígjátékként ját­szatja el ezt az ötletes ko­médiát. Reális alaphangot diktál, s így alakjai nem azáltal lesznek mulatságo­sak, hogy kifigurázza őket, vagy hogy a színészek ön­magukat gúnyolják ki, ha­nem azzal, hogy a képte­lennek tűnhető fordulato­kat, és a párbeszédek te­remtette helyzeteket is reá­lis visszafogottsággal veszi tudomásul, így nem keresi az „elidegenítő“ vagy „meg­hökkentő“ divatozást, ha­nem szereplőinek jellemraj­zával és a humoros játék­kal bár a groteszkre teszi a hangsúlyt, jelenünk reali­tásának tükörképében pró­bálja visszaadni a valós cselekményt, és a mindig időszerű mondanivalót. Nem marad csupán saját ötletei­nek szintjén, hanem teljes egészében elénk tárja a ne­ves olasz szerző gondola­tait. Azt a művészi folya­matot, amely napjainkig is érvényes művészi kategó­riaként hat. Rajtunk a sor, hogy ki-ki maga nézzen bele tükrébe, de ne a tük­röt hibáztassa, ha netán torz képet lát, amikor ön­magára ismert. Szentpéteri Ari, Varsányi Mária, Német Ica, Benes Ildikó mellett Holocsy Ist­ván, Ropog József, Boráros Imre, Bugár Béla, Tóth László, Pethe István és Bu­gár Gáspár bizonyára min­dent elkövet, hogy kitűnő szerepformálással, őszinte jellemrajzzal mindannyiunk­nak tetsző előadással szol­gáljanak rá a vastapsra, és a teljes sikerre. A darabot Révai József fordította. A zenei munka­társ: Dobi Géza. fszuchy) K T

Next