Új Ifjúság, 1985 (33. évfolyam, 1-52. szám)

1985-01-22 / 4. szám

—mUMMJJMU]. ..............—" ' ""■■■■■ MEGFESZÍTETT ERŐVEL — ————i—m Országszerte gondokat okoz a nagy hideg a termelés, a hőszolgáltatás biz­tosításában, óriási erőfeszítéseket köve­tel a közlekedésben, a szállításban dol­gozóktól. ■ — Csak a gépek kibírják, mi kibír­juk­­— hallhattuk nagyon sok munka­helyen a napokban. Aztán ott, ahol a gépek felmondták a szolgálatot, maradt az ember. Az em­ber a közlekedésben, a hóekék, a tejet, kenyeret és más élelmiszert szállító te­herautók volánjai mögött. Szomszédunk autóbuszsofőr. Már két órakor bekapcsolja a háza előtt parko­ló nagy csuklós busz motorját — persze utána még ledől egy-két órát szundíta­ni —, mert övé az első járat a faluból, reggel fél ötkor indul. Először a mun­kásokat, később az iskolásokat viszi a fővárosba; naponta legalább ezer em­ber bízza rá sorsát húsz percen át. A munkabeosztása nem kötelezi éjszakai virrasztásra — ellenkezőleg: pihenésre. De ha pihenni fog, akkor reggel nem tudja beindítani a motort, és az utasai majd dideregve szállnak fel a követke­ző járatra, ha egyáltalán lesz követke­ző járat. Hát ezért hallgatja még fél­álmában is a motorduruzsolást, az ő lelkiismeretességének, hivatástudatá­nak is köszönhető, hogy a napokban nem volt számottevő késés a buszjára­toknál, általában a menetidő szerint közlekedtek. Csúcsteljesítményre állítva termelnek az ország villanyerőművei. Van elegen­dő villanyenergiánk, de tessék takaré­koskodni — olvassuk a lapokban, hall­juk a rádióban. A múlt héten folyama­tosan három-négyszáz, a kora reggeli és késő délutáni órákban pedig rend­szeresen több mint ötszáz megawatt­ó­­rával nagyobb összteljesítményre kel­lett kapcsolni a szlovákiai villanyerő­művek berendezéseit. Néhány óráig gon­dot okozott a voranyi és a noványi hő­erőművek kazánjainak felfűtése, mert a vasúti szerelvényekben összefagyott a szén. De csak néhány óráig. — Kesztyűben dolgozunk. Kicsit szo­katlan és ügyetlen, de különben oda­fagyna a kezünk a vagonok ütközőjé­hez — mondta a tévé riporterének egy tolatómunkás a bratislavai vasúti állo­máson. Emberpróbáló napokat éltek a me­zőgazdasági üzemek dolgozói is. A hi­deget egészen biztosan az állatok is ér­zik, de hogy következmények nélkül el­viseljék, legalább olyan ellátásban kell részesülniük, mint máskor, mondjuk a legszebb tavaszi napsütésben. Hirtelen a csilízközi szövetkezet egyik fiatal ál­lattenyésztő mérnöke jut eszembe, aki hajnalonként, még az etetők munkába állása előtt bejárja a nagy kiterjedésű szövetkezet valamennyi farmját, meg­nézi, történt-e valami az éjszaka. Gyak­ran reggel négykor indul el otthonról. Nem tudom, hánykor ébredt a napok­ban, de biztos vagyok benne, hogy a zord időjárás miatt nem mondott le haj­nali munkahelyi szemléjéről, sőt éppen ezért kerekedett fel mindennap. Gondterhelt napokat éltek át azok­ban a szövetkezetekben is, ahol még a tél beállta előtt megkezdődött a mun­ka az üvegházakban, fóliasátrak alatt. Megnőtt a munkájuk a házkezelőségek­­nek, az egészségügyi és a kereskedelmi dolgozóknak is. A napokban sok, szá­munkra ismeretlen ember dolgozott az országban megfeszített erővel azért, hogy idejében eljussunk az iskolába,­­munkahelyünkre, hogy asztalunkról ne hiányozzék a friss péksütemény és a tej, hogy lakásunkban meleg legyen. Megérdemlik, hogy számon tartsuk munkájukat. ZACSEK ERZSÉBET Gyermekeink ürömére és sok-sok felnfatt bosszúságára Európa-szerte, így hazánkban is dúl a tél. A gyermekek síznek, szánkóz­nak, valamint a befagyott tavakon korcso­lyáznak. A fagy meglepte a hattyúkat ia, hiszen életterük, a vízfelszín a minimálisra csökkent. Szlovákia fővárosának új lakó­negyedében gyermekek és felnőttek gondos­kodnak arról, hogy a hattyúk szűkre sza­bott tavában mindig legyen élelem. Kint mínusz 18 fok van. Az átrakodó állomás két dolgozója, Hrác Stefan és István Nyikolaj a napi telje­sítményt ellenőrzi. (A CSTK felvételei) A Kelet-szlovákiai Vasmű átrakodó állomásán is megfeszített erővel dol­goznak. A különlegesen kiképzett alagutakban 230 vagont melegítenek fel, hogy ki tudják belőlük rakni a Szovjetunióból érkező vasércet és szenet. Szárnyalhatunk?­ ­Az elsőosztályos gyerek kétségbeesve­­-elkeseredve érkezett haza az iskolából. Fekete pontot kapott a rajzra , mert kékre festette az almát. Egészen pontosan: reggel almát, rajz­lapot, színes ceruzát kellett vinnie az iskolába, majd ott, a rajzórán le kel­lett festenie az almát. Ő kékre festettel kihívták, megszégyenítették, a tanító néni hosszan magyarázta, hogy kék al­ma nincs, mint ahogy piros szilva sincs, mint ahogy lila túró sincs; kékre fes­teni az almát éppen olyan, mintha azt mondanánk, hogy az elefánt repülni tud, a bolha meg úszni... Na ugye, hogy ez képtelenség? A gyerek csak heppegett... kicsit sírt... majd képzelete egy kicsit szárnyalni kezdett, csak egy iciripicirit emelkedett a földről fel, és azt mondta, hogy ő egyszer azt álmodta, hogy szállt egy elefánt... és egyszer meg színes­kék pa­píron keresztül nézte az almát, és ak­kor kék almát látott. Ez már sok volt. Ekkor kapott fekete pontot. Elgondolom, ha Picassónak egy ilyen tanító nénije lett volna, és az kijelen­ti: nincs kékfejű ember... ... akkor talán szegényebbek lennénk A KEK korszakkal.

Next