Új Ifjúság, 1986. január-június (34. évfolyam, 1-25. szám)

1986-06-03 / 22. szám

•äUM Új ifjú­ság ( Tanúságtétel Nem kis reményekkel tekintettem a Nógrádi Galéria újabb fővárosi be­vonulása elé. Bácskai Béla nagy si­kerű kiállítása után elvitathatatlan sikert reméltem a Szabó Gyula-élet­mű bemutatásától is. Most már azt mondhatom, a keve­sebb több lett volna, vagy pedig va­lóban életmű-kiállításra lett volna szükség. Vagy esetleg a legenda és a valóság között olykor különbség van, és Szabó Gyula műve nem is olyan óriási, mint ahogy azt sokan hisszük? Tanúságtétel címmel mutat­ták be Szabó Gyula műveit, de a ki­állítás ebben a felsorakoztatásban se nem egységes, se nem teljes, így aztán a Mirbach Palotában most el­maradt a máskor megszokott nagy felvonulás, és a látogató vegyes ér­zelmekkel távozhat a kiállításról. A mostani tárlat anyagából nem érzékelhetők kellőképpen az össze­függések; nem bomlik ki kellőképpen a gondolkodó, filozófus művész belső világa ezekből a művekből, de azok a formai és stílusbeli megoldások sem tűnnek már annyira újaknak és e­­gyedieknek, mint amilyeneknek lát­tuk a maguk korában. Sőt, mintha egy kicsit meg is hamisítottuk volna a művész valódi arcát, az élet dicsőí­tését, védelmét szolgáló műveit el­fogadjuk, de a kérdőjeleit, kétségbe­esett felkiáltásait, úgy tűnik, nem is vesszük immár jó néven. Hiányzik u­­gyanis a fametszetek egyik utolsó ciklusa, s a festmények közül is azok, amelyek a hatvanas évek végén, majdnem a halála előtt születtek. Miért? — megmagyarázhatatlan, ha épp tanúságtételről esik szó. De kezdjük talán a legendával! Élt és talán még él is bennünk egy nagy egyéniség. Valaki, aki min­denek fölött áll. Ilyen volt, ő volt az egyetlen? Sajnos, csak a tájékozatlanságunk következményeképpen. Az újságok, folyóiratok, de a szájhagyomány is megbízhatatlan legenda­teremtő esz­közök, s nem vettünk tudomást Ja­­koby Gyula, Löffler Béla, Lőrincz Gyula nagyságáról. A közhangulat a nemzetiségi tudat beltenyészetében fonta a legenda má­sik indáját, miközben Szabó Gyula tudatosan, rendre gyűjtötte a kitün­tetéseket, díjakat, olykor kettőt-hár­­mat is egy évben. Zavarba ejtőek a gyakori stílusvál­tásai, formakultúrája és az olykor megnyilatkozó bizonytalansága is. Erre az utóbbira is természetesen most már megvan a magyarázat, mint ahogy KubiCkó Klára utal is rá a ka­talógus előszavában. A gondolatok szétfeszítették a formát, a tartalom nem volt, nem lehetett mindig egy­ségben a stílussal, több az eklekti­cizmus, mint ami esetleg elfogadható lett volna. Miért? Mert hiányzott a biztonságot adó iskola, s mert túlsá­gosan is korán visszavonult a maga elefántcsonttornyába? Mindez nem ennyire kirívó, és egy­általán nem bántó, ha teljességében látjuk a művet, ha az összefüggése­ket is tapinthatjuk, mint ahogy az tapintható volt az emlékezetes buda­pesti kiállításon vagy a hatvanas é­­vek közepe táján a Pravda galériá­jában megrendezett kiállításon. Felmerül a kérdés: látja-e a Nóg­rádi Galéria az összefüggéseket, meg tudja-e kellőképpen ítélni a Szabó Gyula-művet, látja-e, érzékeli-e az „erdőt“? Úgy tűnik, legalábbis a­ mos­tani kiállítás alapján, hogy nem. A galéria maga is tovább szövi a legen­dákat ahelyett, hogy a teljes mű ér­tékelésével állna elénk. Már maga az, hogy „Tanúságtéte­­lek“-ként tálalja a művet, mutatja ezt a legendaszövő szándékot. Szabó Gyula, mint ahogy ezt a kitüntetések sokasága is mutatja, nem állt ilyen nagy haraggal a korával szemben, nem volt ölre menő hadakozó, mint mondjuk Fábry Zoltán és mások. Hogy jó, nagyszerű, különleges mű­vész volt, az nem vitatható tőle el, de talán nem szükséges utólag bele­­m­agyarázni olyasmit a műveibe, ami talán nincs is bennük, vagy ha ben­nük van is, nem ez az elsődleges. Egyszerűen olyannak kellene őt mu­tatni, amilyen volt. Németh István űnarckép lámpával Szabó Gyula festőművész a buda­pesti kiállításon Szerelmespár táncoló fiatalok Hont néven népi táncegyüttes ala­kult 1984-ben Ipolynyéken (Vlaicaj, a Nagykürtöst (Velk^ Krti)) járás legnagyobb községében. Az együttes „gazdája“ a Csemadok helyi szerve­zete. Az eltelt két év alatt a helyi és járási rendezvényeken kívül há­romszor szerepeltek már Magyaror­szágon. Közvetlenül a népi táncegyüttesek területi döntője előtti napokban lát­hattam a Hont együttes főpróbáját. Próba előtt, míg a táncosok gyüle­keztek. Bojtos Jánosné pedagógussal, az együttes vezetőjével beszélgettem a megalakulás körülményeiről. — A Csemadok helyi szervezete vezetőségének régi álma vált valóra, amikor félrejött ez a népi tánccso­­port. Gyurász Gábor elnök két éve azzal állt elő, hogy sikerült kiváló koreográfust szereznie, megkezdhet­jük a táncosok verbuválását. Mivel az alapiskolában évek óta tánccsoportot vezetek, tudtam, kik jöhetnek számí­tásba, ez megkönnyítette a dolgomat. Többségükben egykori gyermektánco­saim alkotják a huszonöt tagú cso­portot. A helyi művelődési központ igazgatója, Antalfi Ottó, aki az e­­gyüttest kísérő népi zenekar vezető­je, örömmel támogatta a csoport meg­alakításának gondolatát. Nagy meg­értésre találtunk a helyi Béke Efsz vezetőségénél, felajánlotta anyagi tá­mogatását a csoportnak. — Milyen gyakran próbálnak a tán­cosok? — Mivel többségük középiskolás, jobbára csak hétvégeken tartózkod­nak idehaza, s emiatt hetente csak egyszer tarthatunk próbát, pedig többre lenne szükség, kivált most, a területi döntő előtt. Ezen úgy igyek­szünk segíteni, hogy hosszabb próbát­­ tartunk. A területi döntő napján, közvetle­nül a fellépésük előtt találkoztam a nyéki táncosokkal. A művelődési ház könyvtárában, alkalmi öltözőjükben mindenki izgatottan várta a fellépést. Esélyeik felöl egyikük sem mert jós­latokba bocsátkozni. Vezetőjük, Boj­tos Jánosné sem vállalkozott erre. Az­zal hárították el kíváncsiskodásomat, hogy nem ismerik a többi csoport ké­pességeit. Néhány perccel a területi döntő eredményhirdetése után. Kitörő öröm a nyéki táncosok körében. Kipirult, boldog arcok; egymásnak gratulálnak a fiúk, lányok. Szinte leírhatatlan a boldogságuk. A nyéki Hont tánccso­port a felnőtt népi táncegyüttesek országos döntőjébe jutott. — Úgy érzem, Nyéken még nem volt ilyen jó, összetartó fiatal gárda, mint amilyen a miénk — jegyzi meg a gratulálók gyűrűjéből kibújva az e­­gyik szólótáncos, Cibulya Anasztázia, leendő óvónő. — Mi táncosok min­denhová, moziba, diszkóba, focira e­­gyütt járunk. A próbák, a fellépések hihetetlenül összekovácsoltak minket. Érdemes közösségben dolgozni, ezért a mostani szép sikerünkért különösen megérte vállalni a nehéz, fárasztó táncpróbákat. Kép és szöveg: Bodzsár Gyula Három nap táborozás Az egyik legnagyobb falu Zo­­boralján Gímes (Jelenec). Itt ren­dezi meg évente művelődési tábo­rát a nitrai (Nitra) Juhász Gyula Ifjúsági Klub a Csemadok járási bizottságával. Az idei találkozóra jöttek el ta­lán­­ a legtöbben. Hogy hányan voltak, Knotek Mártától, a Csemadok Nitrai Já­rási Bizottságának szakelőadójá­tól tudom meg. — Mintegy kétszázan. Az ed­digi hét művelődési táborból ez a negyedik, amelyet én szervez­tem, de sokat segít az egész stáb: Lelkes Hajnalka, Baráth Annamá­ria, Vörös Éva, Pónya Pali, Csen­­key Tamás, Szabó Laci, Dolník Tibor és Brúder Ica. Az elszállásolás után éppen csak arra maradt idő, hogy a szo­batársak bemutatkozzanak egy­másnak, máris indultak a túrára a gímesi vár romjaihoz. Odafent Lehel Zsolt beszélt a várról, az 1113-ból származó első írásos em­léktől egészen azokig az időkig, míg a várat lakták. A régi időkben az a szokás jár­ta, hogy annak a vendégnek, aki először lépte át a vár kapuját, szenes lapáttal négy csapást mért a hátára néhány markos legény. Nos, a Juhász Gyula Ifjúsági Klub felújította ezt a hagyományt, és mindenki, aki elindult megtekin­teni a romokat, útravalóul négyet kapott lapáttal — a fenekére ... A romok sok mindent elárultak a hajdani várról, de feltűnt, hogy elég nagy a gyom a környéken. Érdemes lenne fontolóra venni Lehel Zsolt szavait: — Mivel ez a táborozás rend­szeressé vált, a rendezőség kap­csolatba léphetne a műemlékvé­delem illetékeseivel, s ha nekik is érdekük, hogy a várromot meg­mentsék, társulhatnának. Megszer­vezhetnénk, hogy a főiskolások a művelődési tábor ideje alatt itt dolgoznának. Eleinte gyomlálná­nak. Láthatóbbá, hozzáférhetőbbé tennék a vár alaprajzát. Nyaranta pedig építőtábort lehetne szer­vezni. Este a vendéglőben a komáromi (Komárno) Borostyán együttes lé­pett fel. Megzenésített verseket adtak elő telt ház előtt. Úgy tű­nik, ez a műfaj hamar elterjed majd a művelődési táborokban, mert Gímesen meghódította a kö­zönséget. Ezután a művelődési tá­borok másik hagyományos műso­ra, a táncház következett. A talp­­alávalót a Ghymes-Tilinkó zene­kar játszotta. Másnap délelőtt gyermekműsor várta a legkisebbeket a kastély udvarán. A táborból a faluba me­net megkoszorúzták a helyi nem­zeti bizottság falán lévő emlék­táblát. A kastély udvarán már várták a kisiskolások a táborla­kókat. A műsorban először az if­júsági klub bábcsoportja mutatott ide három mesét. A szünetben a Ghymes-Tilinkó együttes énekelt és buzdította dalra a legkisebbe­ket is. A Borostyán együttes is elhozta gyermekműsorát Gímesre. Varga Mária, az együttes tagja, arról be­szél, milyen érzés gyerekeknek játszani, énekelni. — Azért szeretek gyerekeknek énekelni, mert őszinték, közvetle­nek, nem képmutatók. Haulítusz Anikóval és Tóth Zsuzsával már korábban készítettünk gyerekek­nek szóló műsort, azután Takács Péterék ötlete volt, együtt talán többre futná az erőnkből. A Bo­rostyán kezdetben játszóházakban, óvodákban lépett fel. A jövőben szeretnénk megzenésíteni néhány csehszlovákiai magyar költő ver­seit. Tervezzük, hogy fellépünk több művelődési táborban, és a Jókai-napokon is. Délután is gazdag volt a műve­lődési tábor mű­sora. Püspöki Nagy Péter Wesselényiről, Gren­del Lajos a magyar próza fejlődé­séről tartott előadást. Jókai Má­riától gímesi népi hímzést, Vörös Ernőtől kosárfonást, Nagy Ferenc Katalintól fafaragást tanulhattunk. Nagy Ferenc Katalin kopjafái, úgy érzem, már szerves velejárói a művelődési táboroknak. — Hol állnak már kopjafáid? — kérdeztem Katitól. — Örsújfalun (Nová Strát), So­­modin (Drlenovce), Stószon (Stós), Gombaszögön (Gombasek), Ipolyságon (Sahy) és itt, Gímesen. Fafaragásaim másutt is vannak. Minden művelődési táborban­ állí­tunk emlékoszlopot. A táborlakók­kal együtt faragjuk ki. Ez a ha­gyomány még az első művelődési táborban, Örsújfalun megalapozó­dott. — Hogy lesz egy képzőművész­matematika szakos tanárnőből fa­faragó? — Én világéletemben faragtam, szobrász szerettem volna lenni. Nem sikerült, így a pedagógiát választottam. A munkám mellett kedvtelésből faragok. Fafaragás­sal régebben foglalkozom, mint oszlopfaragással. Az este a szórakozásé volt. A Juhász Gyula Ifjúsági Klub „sün­játszó együttese“, a R. Ö. F. Szín­pad Hevér Zoltán rendezésében bemutatta Csokonai Karnyónéját. Újszerű díszleteket, remek játé­kot láttunk. Ennyit mondanék, ha röviden jellemeznem kellene őket. Előadás után felszabadult hangu­latban ünnepelték, hogy a közön­ség tetszéssel fogadta a színda­rabot, és hogy talán sikerült el­fogadtatniuk az új színt hozó stí­lusunkat. Az esti tábortűznél az ifjúsági klub jelenlegi elnökét, Pónya Pált, a Nitrai Mezőgazdasági Fő­iskola harmadéves diákját a klub­ról faggattam. — Húszéves a klub. Az évfor­duló megünneplésére itt külön­böző okok miatt nem került sor, de ősszel a jelenlegi és a volt ta­gok részvételével szeretnénk meg­emlékezni erről az eseményről. — Úgy hallom, le akarsz kö­szönni az elnöki tisztségről. Hogy választják az új elnököt? — Főiskolásklubról van szó, az elnöki tiszt összefügg azzal, hogy az illető mennyi ideig van a fő­iskolán. Az új elnök megválasz­tására itt kialakult egy nagyon jó rendszer: az előző elnök „kinézi“ az utódját az arra legalkalmasab­bak közül. Fél év alatt betanítja a különböző szervezési és egyéb ügyekbe, és így simán zajlik a váltás. Úgy fest, hogy az új el­nök Vörös Éva lesz, mert megfe­lel az elvárásoknak. — Mit jelentett számodra klub­elnöknek lenni? — Meglepődtem, mikor megvá­lasztottak. Előtte is tevékenyen­ részt vettem a klubéletben. Úgy érzem, a főiskolai évekből legin­kább a klub marad meg bennem. Annyira szeretem a klubot, hogy úgy érzem, számomra fontosabb volt a klub, mint én a klub szá­mára. A tábor háziasszonya Vörös Éva volt. — Éva, hogy bírtad az iramot a három nap alatt? — Először kaptam ilyen felada­tot. Fogadtam a vendégeket, üd­vözöltem az előadókat, a stábon dolgoztam. A műsor összeállítá­sakor azt tartottuk szem előtt, hogy nem lehet akármilyen műso­ra művelődési táborunknak, hi­szen idén ez az első az ilyen kül­­detésű táborok sorában. Az utolsó nap délelőttjén méj^ egy érdekes előadást hallhattak azok, akiknek nem kellett siet­niük vonatra, buszra, Öllős Lász­ló adott elő az antik társadalom fejlődéséről Azután már „csak“ a kopjafaállításra gyűlt össze a táborlakók még mindig népes cso­portja. Bárány János

Next