Új Ifjúság, 1989. január-június (37. évfolyam, 1-26. szám)

1989-01-11 / 2. szám

új ifjúság 5 — Mivel kell foglalkoznia a legtöb­bet egy olyan intézmény igazgatójá­nak, mint a tiétek? — Az iskolával. A többi a feltéte­lektől függ. Például én jelenleg az is­kolaépület átépítésére, fektetem a fő hangsúlyt. adaptálására Épületünk nem új, a közelmúltig egy részét alap­iskolai oktatásra használták. Ez a rész nem felelt meg a mi oktatási köve­telményeinknek: új szaktantermeket, kabineteket kellett létrehozni, hogy az elképzeléseknek megfelelően működ­hessünk. Ebből kiindulva azt is mond­hatnám, hogy az itt élő, dolgozó és­­ tanuló diákok szükségleteivel foglal­kozom, csak nem a hagyományos for­mában. — Akkor másként kérdezek: mennyi időt szentelhet egy igazgató a peda­gógia kérdéseire, ha történetesen egy iskola élén áll? — A fentiekből talán kitűnik, hogy a munkanap számomra nem nyolc, nem is tizenkét órából áll. Amire nem jut idő napközben, azt este, néha éjszaka oldom meg, így aztán, természetesen jut idő a legfontosabb, a mindenekelőt­­­ti feladatomra, a pedagógiára, az ok­tatásra is. Mint igazgató, hetente négy órát tanítok, az előirányzott évi ki­lencvenöt hospitálási, ellenőrző órá­ból minden héten megtartok hármat­­négyet, sőt néha ennél is többet. E­­mellett rendszeresen ellenőrzöm az írá­sos okmányokat, az osztálykönyveket, az előkészületeket. — Mit tudsz ezeken az írásos, illet­ve személyes ellenőrzéseken keresztül megállapítani, mire fekteted a hang­súlyt? — Először is látom, ki hogyan szer­vezi a munkáját, hogyan halad a tan­menetben, tiszteletben tartja-e az elő­írásokat, teljesíti-e az általános és spe­cifikus elvárásokat, hogyan valósítja meg elképzeléseit. Jó szívvel mondha­tom, hogy tanáraim nagy többsége tud tanítani, ráadásul szorgalmas, nagyon igyekvő, de még így is előfordul, hogy nem olyanok az eredmények, amilye­neket vártunk. Azokhoz, akiknek ép­pen nem sikerül effektíven, eredmé­nyesen tanítani, gyakrabban megyek, miközben magam is tudom, tudatosí­tom, nem lehet mindig mindenki olyan állapotban, hogy a maximumot nyújt­sa. Nem élünk légüres térben, a ta­nár is ember, ő is lehet beteg, lehet­nek gondjai. Az is természetes, hogy a saját szakterületén belül is lehetnek a tananyagnak olyan részei, amelyeket esetleg nem szeret, így nem tudja olyan eredménnyel tanítani, mint mást. Ezt mindig figyelembe veszem. Ez a­zonban nem jelenti, hogy bárki hos­­­szú távon lazíthat, hogy huzamosabb időn keresztül elnézzük az eredmény­telenséget. A mérce adva van, a végén mindenkinek azt kell elérni. — Vannak vesszőparipáid? Mire fi­gyelsz, amikor belépsz az órára, ami­kor meghallgatod a tanárt, diákot? — Elsősorban az erkö­lcsi és eszté­tikai nevelésre, amely nemcsak a tan­anyag kérdése. Amikor belépek egy tanterembe, már tudom, hogy ki ho­gyan teljesíti azokat a feladatokat, a­­melyek e tekintetben előttünk állnak. Az osztály díszítése, a virágok ápolt­­sága, a segédanyagok külleme, a pad- és széksorok rendje — a nem formális nevelői ráhatások — sokat elárulnak az osztályfőnök és a diákok esztétikai érzékéről, a rendhez való viszonyuk­ról. Akárcsak az igazgatói szobában, a folyosókon, tantermekben is renge­teg a virág, pálma. Én biológus va­gyok, de nem ezért ragaszkodom zöldhöz, hanem mert tudom, hogy a a diák és a tanár közérzete sokban függ az ilyesmitől is. — Jól érzik, érezhetik magukat ná­lad a kollégák, teljesíthetik a felada­taikat? — Én úgy érzem, minden feltétel megvan ahhoz, hogy jól érezzék ma­gukat és jól taníthassanak. Minden szakterületnek van saját kabinetje, nem kell a kollégáknak a tanácsteremben szoronganiuk, ha meg akarnak vala­milyen szakmai vagy személyes dolgot beszélni. Persze egy ilyen viszonylag nagy, harminckét-harminchárom tagú tantestületben nem kell, hogy minden­ki mindennel elégedett legyen. Én­­ sem vagyok mindig az! Elég sok olyan kül­ső körülmény van, amely kimondottan akadályozza a nyugodt, kiegyensúlyo­zott pedagógiai munkát. — Például? — Mondjuk a különböző politikai és társadalmi szervezetek kérdése. Évek teltek el, amíg megértettük velük, hogy olyankorra időzítsék az akciókat, ami­kor nálunk már befejeződik a tanítás, hogy ne kelljen megbolygatnia az ok­tatás menetét, ne maradjanak el az órák, ha már szám­o­n kérik jelenlétün­ket egy-egy akción. Vagy: itt vannak a különböző átképzések, továbbtanulá­si kötelezettségek, itt az elektronizá­lás kérdése. Ez mind-mind külön erő­feszítést és időt igényel a pedagógu­soktól. Hogyan megoldani, hogy az ok­tatási folyamat ne szenvedjen kárt, ho­gyan pótolni a kiesett órákat, átcso­portosítani az egyébként kényes egyen­súlyon álló órarendet úgy, hogy ne hiányozzanak az iskolából állandóan a pedagógusok és a diákok. Mit mond­jak? Az év­­ elejétől még nem telt fel hét, hogy néhány pedagógus ne hiány­zott volna. — És a diákok? Szeretik az isko­lát? — Ezt talán tőlük kellene megkér­dezni ... Persze, ez számomra is lé­nyeges kérdés, és ha nem tartok is külön közvélemény-kutatást, azért oda­figyelek a szülők véleményére, meg­kérdezem ismerőseimet, barátaimat, mi a tapasztalatuk, véleményük, becsülik-e a diákok, hogy hozzánk járhatnak. Az eredmény váltakozó. — Az elején említetted az átépítést, ami az iskolai épületre vonatkozott. Újabban azonban másfajta átépítést szorgalmazunk: a gazdaságét és a tár­sadalomét. Ez nyilván titeket, téged is érint, vagy érinteni fog. — Tudom és készülök rá. Lehet, nem lesz könnyű. Sőt, egészen biztos, hogy nehezebb lesz, hiszen még több feladat hárul majd ránk, de én várom azt az időszakot. Nálunk is fontosnak tartom a bérezés, a jutalmazás kérdését. Ed­dig tulajdonképpen csak szimbolikusan lehetett értékelni az emberek jó mun­káját. Remélem, elérjük, hogy az érté­kelés és a jutalmazás közvetlenebbül tud majd hatni az eredményesebb mun­kára. Ez nagyon fontos kérdés életünk minden területén. Az átépítés más vonatkozásban is érinti az iskolákat. Jelenleg a szak­­tantárgyak kötelezőek. Ez megváltozik majd 1992-ben. A tanuló, aki például egyetemre vagy főiskolára készül, nem kell, hogy egy számára felesleges tan­tárgyra pazarolja az energiáját. Ez a tantestület átalakítását, átalakulását is magával vonja, ami azt eredményezheti majd, hogy néhány szako­ktatónak vagy el kell mennie az iskolából, vagy át kell magát képeznie. Ez egyfajta fe­szültséget okozhat, lehet, feleslegeset. Úgy néz ki, hogy a mi tantestületünk­ben a nyugdíjba vonulások nem fog­nak különösebb gondot okozni... — Kérdeztem már, hogy érzik, érez­­hetik magukat az iskolában a taná­rok, a diákok. Végezetül hadd kérdez­­zem meg, ennyi gond, feladat, szolgá­lat mellett te hogyan érzed magad? — Mint tudod, biológus vagyok. 1958- ban, harmincegy éve kezdtem el taní­tani. Ebből a harmincegy évből hu­szonkilencet funkcióban töltöttem fel. Tizenhat éve az iskola igazgatója va­gyok. Ha összehasonlítom, hogy az is­kolának akkor nem volt egy falitérké­pe sem, s csak három-négy kopott tol­lazatú kitömött madár árválkodott a szertárában, ahol leginkább az egyerek tanyáztak, akkor azt kell mondanom, ha újra kezdeném, akkor újra csak ezt csinálnám. Nos, én ezt nem mon­dom. Az ember mindent a legnagyobb akarattal végzett el, amit csak tudott, megtett, de igazi emberi-társadalmi fel­ismerésben nem részesült. Sőt, hogy úgy mondjam, a legkisebb hibákat is kiszúrták, felhánytorgatták, ugyanak­kor anyagilag nem honorálják az ál­landó napi szolgálatot. Talán ha nem vagyok funkcióban, hanem „csak“ le­tanítom az óráimat, magam köré gyűj­töm a tanítványokat, nem kellene ilye­neket mondanom. Félreértés ne essék! Amikor 1958-ban elkezdtem tanítani, ugyanolyan szegény és árva lélek vol­tam feleségemmel együtt, mint az is­kola. Egyszerűen nem volt semmink. Ma más a helyzetünk, annak ellenére, hogy nem építettem házat, nem szerez­tem vagyont. Van három gyerekem, közülük kettő felsőoktatási végzettség­gel rendelkezik, a harmadik érettségi­zett. Van egy „hétvégi“ kertünk, ahol ötven-hatvan virág díszült, ahol kikap­csolódunk a feleségemmel. Ott szóra­kozunk, pihenünk. Négy évem van a nyugdíjig. Mégis, ha már a mi nemze­dékünk nem kapta meg a kellő anyagi és erkölcsi megbecsülést, azt szeret­ném, h­a azok, akik utánunk jönnek, már ne kelljen ilyeneket mondaniuk,­­ha végre mindenki a jó­l végzett mun­ka örömével és megbecsüléséve­l élhet­né le az életét. Németh István A JÖVŐ SZAZAD NEMZEDÉKEÉRT A közelmúltban többször is találkoztam Horváth Tiborral, a Dunaszerda­­helyi (Dunajská Streda) Magyar Tannyelvű Gimnázium igazgatójával, és­ so­­kat beszélgettünk az ifjú nemzedék új követelmények szerinti felkészítéséről, a tudományosság fontosságáról az élet minden területén. Egy tapasztalt, művelt vezető szakember saját munkaköréről mondott el gondolatokat, sorolt fel olyasfajta gondokat is, amelyek másokat is foglalkoztatnak, ennélfogva közérdeklődésre tarthatnak számot. A sok érdekes kérdésből — klasszikus interjú formájában — a legfontosabbakat teszem közzé. A tudományosságról Derűs, hétvégi Játéknak Indult a szlo­vák rádió délutáni, ifjúsági műsorának be­tétje, amelynek azt a címet is adhatta volna a felelős szerkesztő: „Na, milyen műveltek vagyunk?“ A riporter a hang­felvevőgéppel kilátogatott a bratislavai fő­pályaudvarra, majd az érkező utasok kö­zül tízet-tízet kiválasztott, és egy-egy kér­dést tett fel nekik. Elöljáróban hadd je­gyezzem meg: a válaszok a műsorban el­hangzottak, tehát semmi újságírói rafiné­ria, semmi kitaláció, „bundáról“ szó sincs. A feltett kérdések így hangzottak: 1. Hogyan kell helyesen írni a „bicykel“ szót? 2. Nevezzen meg egy kortárs szlovák prózal­óit 3. A Föld kering a Nap körül, esetleg a Nap a Föld körül? S a válaszok? A „bicykel“ szót helyesen tíz emberből három tudta volna leírni, és ugye ez nem több a megkérdezettek harminc százalé­kánál. A második kérdésre (most keressünk gyorsan egy fogódzót) csupán egy, nem is szlovák származású hölgy tudott picit sántító választ adni. Azt mondta, Ľubomír Feldek meséket is ír, s a mese műfaját tekintve próza. Ezek szerint Feldek próza­­író. A többiek, tehát a megkérdezettek 90 százaléka egyetlen ma élő, szlovák nyel­ven publikáló prózaírót sem ismeri Olyan nagyszerű szerzőkről feledkeztek meg, mint Ján Johanides, akinek legutóbbi no­­velláskötetét díjazták is, s feltehetően, rö­videsen magyar nyelven is napvilágot lát majd. Nem említették az idősebb közép­­nemzedék másik nagy íróját, Rudolf Slo­­bodát sémi Ballek neve is kimaradt. Du­šan Mirana eddigi írói tevékenységéről sem hallottak, úgy tűnik. A magyar ol­vasó is jól ismerheti Vincent Sikula al­kotásait. És sorolhatnám. A felsorolt és nem felsorolt írók bizony becsületes hozzáállással dolgoznak. És rég túlnőtték a regionalizmus példányát. Mun­káikat idegen nyelvekre fordítják, díjazzák és sorolhatnám. De minek ... Minek, mert folytassuk a harmadik kér­déssel, és menten világos lesz minden. Arra a kérdésre, hogy a Föld kering-e a Nap körül vagy esetleg fordítva, a tíz kö­zül hárman nem tudtak válaszolni! És mindez olyan országban, ahol a felnőtt lakosság csaknem fele középiskolai vég­zettséggel rendelkezik! Játéknak indult a délutáni műsor be­tétje, de nem zárulhat le a végével. Pedig mi hallgatók, ha józanul mérlegeltünk vol­na, ha nem ragadtattuk volna el magun­kat, ha nem lennénk hurráoptimisták, ha eszünkbe jut a tény, hogy a legnagyobb önámítást a statisztikai adatok nyújtják, hogy az iskolaügyünk tájékán ... Csak egy icipicit át kellett volna gon­dolnunk a dolgokat. Ha mondjuk, egy hó­napi gondolkodási időt kapunk a műsor­vezetőtől arra, hogy eltöprengjünk a kér­désen. „Milyen műveltek vagyunk mi, fel­nőttek? Milyen műveltek vagyunk itt, eb­ben az országban, ezen a kontinensen, ezen a bolygón két világháborúval a nyakunk­ban, a múlt évi közel 40 háborús tűz­fészekkel a nagyvilágunkban, mondom: ha megkaptuk volna a gondolkodási időnket, akkor talán most nem bosszankodnék en­­­nyire, és velem együtt azok, akik hozzám hasonlóan komolyan veszik az értelem hajtűkanyarait. Igen. Csak mérlegelnem kellett volna. Hagy­nom, hogy a tudatomban felötöljön az a valami epizód, midőn az egyik irodalom­szakos tanárnőről kiderült, hogy nem is­meri Nagy László, Juhász Ferenc és Pi­linszky János műveit. Emlékeznem kellett volna arra a zeneiskolában oktató peda­gógusra is, aki legalább húsz esztendeje nem ült le a zongorához, hogy gyakorol­jon! S amikor rákérdeztünk a miértre, még neheztelt is ránk, mondván: az em­bernek annyi elfoglaltság jut, hogy nem csoda, ha mindenre nem futja idejéből! Ez a tanító néni úgy oktatott zenét év­tizedeken át, hogy maga sohasem játszott. Sebaj! A Föld így is kering, megsúgom: a Nap körül! 1975-ben ,a Hirosima-évforduló alkalmá­val én is készítettem egy kis felmérést. Magánhasználatra szóló munka volt. A já­rókelőket arról faggattam, hogy mit tud­nak a hirosimai pusztításról és következ­ményeiről. Sajnos, a megkérdezettek alig két százaléka tudott ezt-azt. A többieket nem érdekelte, vagy már rég elfelejtették az egykori eseményeket. Igen. Csak mérlegelnem kellett volna. Hagyni, hogy a tudatom egy kicsit összeszedje ma­gát. Például eszembe kellett volna jutnia annak a riportnak, amelyik 1983 szeptem­berében hangzott el a szlovák rádió ma­gyar adásában. A Komenský Egyetem ma­gyar szakos nyelvésze mondta el, hogy az egyetemre bekerülő középiskolások nem ismerik tökéletesen a nyelvtant, még­se mivel nincs választási lehetőség, kényte­lenek felvenni ezeket a fiatalokat, akik­ből majd tanárok lesznek, esetleg újság­írók, sőt az is előfordulhat, hogy nyelvé­szek. Sorolhatnám a „Na, milyen műveltek va­gyunk?“ c. kirakós játékunkra a válaszai­mat, de engedtessék meg, hogy tovább­lépjek. Hiszen célom (csak) ez (lehet). A tapasztalatok látóhatárát tágítva jegy­zem le: már a XVII—XVIII. században meg­értették az érdekeltek (mondjuk Cromwell vagy XIV. Lajos, hogy a műveltségi szintet társadalmi méretekben kell javítani. Enél­­kül nem lehet fejleszteni a termelést, az meg társadalmi széthulláshoz vezethet. Sőt, vezet is! Hadd ne részletezzem, hogy mi minden történt akárcsak az utóbbi tíz­­tizenöt évben a világ legfejlettebb álla­maiban, csupán egyetlen tényt jegyzek le: az ENSZ-statisztikák szerint a közműve­lődés élvonalát világviszonylatban is uraló három országban, Izraelben, Japánban és az NSZK-ban a termelési színvonal is vi­lágraszóló. S hogy ezekben az országokban mennyire tökéletesedett az iskolarendszer, éppen azt mutatja, hogy Franciaországot és Angliát is jócskán megelőzik. Persze, nem kell ily távoli példákat fel­hoznom. Elegendő, ha azt mondom, hogy olyan kicsi országokban, mint Finnország, a műszaki főiskolákon szerzett végzettség semmit sem érne, ha a diplomás mérnö­­kö­k legalább három idegen nyelvet nem beszélnének. Viszont a főiskolai hallgatók negyven-ötven százaléka négy-öt idegen nyelvet ismer. Kell az alapos felkészülés, különben nem lehet lépést tartani a vi­lággal — vallják. Hogy tudják-e, mi forog mi körül? Nem hiszem, hogy IQ-tesztet csinálnak a kérdésből. Amiről tegnap még nem beszéltünk, de mára aktuális: a tudományos-műszaki fej­lődést szorgalmazzuk. A minőséget a men­­­nyiség ellenében. Társadalmunk megan­­­nyi rétegét mozgósítanunk kell, hogy to­vábblépve mi is versenyben maradhassunk. S közben, azt hiszem, át kellene érté­kelnünk mércéinket, elvárásainkat is. Mert a mostaniak nem biztos, hogy (vagy: biz­tos, hogy nem) elegendők. Vajkai Miklós

Next