Új írás, 1967. július-december (7. évfolyam, 7-12. szám)

1967-09-01 / 9. szám - VÁLOGATÁS A TUDOMÁNYOS-FANTASZTIKUS IRODALOMBÓL. Összeállította Kuczka Péter - Michel Butor: A science-fiction válsága (pamflet)

Ma azok a fogalmak is, melyek nélkülözhetetlenek olyan általánosan hasz­nált készülékek megértéséhez, mint a rádió, nem szólva az atombombáról, messze meghaladják az átlagolvasó tudományos ismereteinek szintjét. Hasz­nálja például a rádiót, anélkül hogy megértené, elfogadja, anélkül hogy ma­gyarázatát kérné, és az író ebből hasznot húz, s ráadásul még halmozza is az ostobaságokat, mert általában ő sem ismeri megfelelő módon azokat a fogal­makat, melyeket használni kénytelen, ha csak nem akarja, hogy maradinak tartsák, amikor mások egyenesen a 200 000. év rejtélyeit kívánják feltárni. Mindebből az következik, hogy a science-fiction, amely tekintélyének nagy­részét tudományos pontosságából kellene hogy nyerje, határozatlanul ködös marad. A történetnek sehogy sem sikerül igazában formát ölteni benne. És amikor a tudósok is írni kezdenek, gyakran az bizonyul be, hogy ők sem ismer­nek más tudományágakat, és hogy képtelenek népszerűen ismertetni saját tudományuk alapfogalmait. A science-fiction éppen az elhihetőség sajátosságában különbözik más fan­tasztikus műfajoktól. Ez a hihetőség egyenes arányban van azokkal a meg­bízható tudományos tényekkel, melyeket az író felhasznál. Ha ezek hiányoznak, a science-fiction üres formává, sablonná válik. IV így érthető, ha kevés író kockáztatja meg, hogy pontos leírását adja elkép­zelésének az átalakult világról. Ez olyan munka, amely nemcsak átlagon felüli tudományos képzettséget kíván, hanem a jelen valóságának ismeretét is fel­tételezi, mégpedig olyan mértékben, mint egy realista regény, és végül mindez hallatlan szerkesztői igénybevételt követel. A szerző tehát rendszerint meg­elégszik azzal, hogy „csak úgy általában” fölidéz egy jövendő világot, mely lehet 1975-ben, de akár 19­­50-ben, mindkét esetben csupán a műanyagok széles körű használata, a televízió és az atomhajtásos rakéta fogja jellemezni. Ez az az állandó színfal, melyen belül kibontja gyakran nem is jelentéktelen gondolatát. Egy következő elbeszélésben aztán ugyanebben a környezetben egy másik gondolatot fejt ki, a legkisebb gondot sem fordítva arra, hogy a két világot koordinálja. Így jutunk el végül a felvázolt jövendő koroknak végtelen sokaságához, amelyek egymástól teljesen függetlenek, s az időt tekintve nagy részükben ellentmondásosak. Ezáltal végül rengeteg sok Mars bolygóval fogunk rendelkezni, melyek mindegyike a többiek hihetőségét csökkenti. Ez a szétszóródás egyenes következménye az egyhangúságnak, minthogy az írók vonakodnak rendszeresen felépíteni elképzelt világukat, csak nyers vázlatát adhatják, s alig szabadulnak a közhelyektől. Úgy tetszik, a science-fiction már ellőtte a puskaporát. Pedig jó nagy adag jutott a számára. Elég volt, ha csak megemlítette a marsbélieket, hogy már izgalomba hozza az olvasót. De az idő már közel van, amikor kitűnik, hogy e szörnyek nagy része, dacára tarajuknak, tapogatójuknak és pikkelyeiknek, ke­vésbé különbözik egy átlag amerikaitól, mint egy egyszerű mexicói. A science­­fiction önmaga alatt vágta a fát, tönkretette gondolatainak ezreit. Szélesre tártuk a kapukat, hogy a jövő felé induljunk, s most észrevesszük, hogy csak a ház körül forgolódunk. Ha az írók kutyafuttában írják könyveiket, csak azért teszik, mert nagyon jól tudják, hogy minden erőfeszítésük a pontos leírásra zsákutcába vinné őket. A science-fiction elbeszélések a vonzóerejüket egy mindnyájunkban közös nagy álomból merítik, de jelenleg képtelenek, hogy egységes formát öltsenek. Tehetetlen, szétporladt mitológia csupán, erőtlen arra, hogy tetteinket valami­felé irányítsa.

Next