Új írás, 1970. január-június (10. évfolyam, 1-6. szám)

1970-06-01 / 6. szám - VITA - Özv. Bajcsy-Zsilinszky Endréné: A koronatanú megszólal...

solnivalót, a bevezető tanulmány Bajcsy- Zsilinszky értékelésének „bírálásán" ke­resztül, közvetve igyekezett - a Rákosi­­időszakra emlékeztető hangnemben - megrágalmazni férjem becsületesen és kö­vetkezetesen végigküzdött politikai pályá­ját. Ami Vas Vilmos visszaemlékezését illeti: Áchim András háziorvosának me­moárjából összeállított részletek azért kerültek a kötetbe, mert a szerkesztő álta­lam is helyeselt szándéka az volt, hogy olyan dokumentumok is bekerüljenek a kiadványba, amelyek sok tekintetben tisztázzák az Áchim-Zsilinszky affér és Áchim lelövésének körülményeit. Ha arra gondolunk, hogy még a lexikonokban is pontatlanul olvashatjuk a tragikus ese­mény történetét, és a nyilasok, valamint a többi fasiszta hazaáruló hazug vádjai még máig is hatnak, akkor különösen fon­tos volt ezeknek a dokumentumoknak a közlése, mert tisztázzák a tényeket. Egyéb­ként Erki Edittel szemben arra is rá kell mutatnunk, hogy a Vas Vilmos-féle me­moárból Tibori János ugyan körülbelül összesen egy oldal terjedelemben idéz „Az Áchim L. András-féle békéscsabai parasztmozgalom" című munkájában, de a dokumentum legalább kivonatosan tör­ténő publikálására először Vigh Károly memoár-kötetében kerül sor. Végül rátérve Erki Editnek a szerkesztő bevezető tanulmányát ért „bírálatára", amelyben ferdítéssel és történethamisítás­­sal vádolja Vigh Károlyt, azért sem hagy­hatom ezt szó nélkül, mert nem csupán a szerkesztőt sérti tudományos becsületé­ben, hanem egyben férjem politikai múlt­ját is beszennyezi és rosszindulatúan - vagy tudatlanul - megrágalmazza. A „mu­tatóba” felhozott néhány példájára reflek­tálva, itt is szerzőtársaimmal, férjem egy­kori munkatársaival konzultálva, a követ­kezőket vagyunk kénytelenek megállapí­tani: ad 1) Zsilinszky Endrét 1921 márciusá­ban ismertem meg, ezért állíthatom, hogy „túlzó és türelmetlen nacionalizmusa, va­lamint antiszemitizmusa" — Vigh Károly állításának megfelelően — jelentős mér­tékben az 1918-19-es forradalmak visz­­szahatására alakult ki. Ugyanis azok közé a volt tartalékos tisztek közé tartozott, akik akkor még úgy látták a trianoni tragédiát, hogy míg ők a fronton vitézül verekedtek, a hátországban a két forradalom hátba tá­madta őket. A 20-as évek végétől már revízió alá vette korábbi nézeteit és nem egy cikkében (ezeket szinte mind én gépeltem!) fejtegette, hogy Magyar­­ország tragédiáját nem az 1918-1­91­9-es forradalmak okozták, hanem a Deák Ferenc után következő törpe politikai vezetőgarnitúra antiszociális bel- és sze­rencsétlen külpolitikája. Például 1935. márc. 20-án a Nemzeti Radikális Párt és a Függetlenségi Kossuth Párt (októbristák!) együttes választási gyűlésén - egyebek között - hangsúlyozta: „a trianoni sírt nem 18-ban ásták meg, hanem már 1867- ben". (Szabadság 1935. március 24. sz.) ad 2.) Erki Edit Móricz Zsigmondot „átmenetileg elbizonytalankodó" jelzővel illeti, mert 1920-ban a Nyugatban néhány dicsérő szót írt Zsilinszky Endre „Nemzeti újjászületés és sajtó" című munkájáról. Arról viszont hallgat a recenzens, hogy Vigh Károly leközli Móricz Zsigmond kritikai észrevételeit is férjem írásáról. Teszi ezt nyilván azért, hogy megállapít­hassa a szerkesztőről: „Zsilinszky húszas években vallott eszméinek mentségére hozza fel" Móricz Zsigmond írását. Fér­jemnek nincs szüksége mentségekre. Benne mindig megvolt az a képesség és morális erő, hogy - ha kellett - szembe nézzen korábban vallott esetleges hibás nézeteivel. Ennek a képességének egyik legszebb példája „Vessük hát fel a „fajvé­delem" kérdését!" című, „Szabadság"­­beli (1936. június 7. sz.) cikke, amelyben — egyebek között - így magyarázza a 20-as évek elején vallott nézeteit: „Valamikor valóban lelkesedtem a „fajvédelem" gon­dolatáért. De csak addig, míg észre nem vettem, mi mindent nem dugdosnak e szó szárnyai alá s micsoda égbekiáltó ostoba­ságok és gazságok, undok tehetetlensé­gek és jogosulatlan ambíciók menhelyévé és műhelyévé válik ez a jobb sorsra érde­mes eszme." ad 3) „Fasiszta szociális demagógiát" imputál Erki Zsilinszkynek és elmarasztalja a szerkesztőt, mert ezt a szó eredeti értel­mében szociálisnak tekinteti. Csak azt felejti el közölni a bíráló, hogy hol talál­ható ilyen értelmezés Vigh Károly tanul­mányában! Egyet azonban Erki Editnek is tudnia kell: Zsilinszky Endre még fajvédő korában sem volt fasiszta és még akkor is az különböztette meg a Gömbös­csoport tagjaitól, hogy nem „szociális demagógiát" hirdetett, hanem a földre­formtól kezdve komolyan vette, amit mond és leír. Éppen az ellenforradalmi kormány- 722

Next