Új írás, 1971. január-június (11. évfolyam, 1-6. szám)

1971-06-01 / 6. szám - Goda Gábor: Egy naplopó naplójából

hogy jóval hetvenen felül. Gyors számítás, és máris kiderül, hogy kétszáz-kétszáz­­harminc év áll a cserép mögött, s ebből a sok esztendőből felrajzolódnak a pa­raszti enteriőrök és zsánerképek, a lurkók, a házasságok, a házasságtörések, a ke­­mencés világok, a régi tehenek és tejek szaga, az ősi lekvárok szép színei és a füstös, óriási bödönökben körbe füstölt, puhuló habok illata, a kancsókban a néhás borok emléke, amitől annyi a nyomorék még ma is e falvakban. „Merthogy részegen szerették egymást, hát sok lett a hülye gyerek" - mondja a már fiatalabb, ötven év körüli nemzedék, amely tele van a modern idők utáni vággyal. Hiába dicsérem a tárgyak szépségét, senki sem hisz nekem. A múlt érzé­sében mintha én lennék konzervatívabb, mert nem egyszer hallom, hogyan ve­tették tűzre a sarokpadokat, a régi faragott székeket, a fali tékát, s hogyan seper­ték ki az öreg kancsókat, és használták gyújtósnak a köpülőt, a rokkát, a máktö­­rőket s a kenderfésülőket. Hogy minek ezt az elsüllyedt világot őrizni? Értetlenül néznek rám. Magyarázom nekik, hogy a múlt a jelen és a jövő fon­tos tükre, még akkor is, ha kopott foncsorú tükre. Aki a jövőbe akar látni, annak a múltba is kell néznie. Aki a múltba néz csak, úgy bandzsít, mint aki csak a je­lenbe kukucskál. Az újat sem lehet a régi nélkül értékelni, s a régit sem az új nél­kül. A dédapákról mindig tudni illik, hogy valamikor fiatalok voltak, s a fiatalok­ról, hogy dédapák lehetnek. Nem tud irányt szabni a jövőnek, aki úgy akarja a múltat felszámolni, hogy meg sem ismeri. Értik amit mondok, de nem értékelik. Úgy tartják, hogy ami „szemét" kint van a házból, az átadja helyét az újnak. Az öreg fűszertartó helyett a színes műanyag-tartóra van már szükség. A kony­hai falakra bevonult a pop-art. Csak nézem a konyhák falát: ahány fal, annyi szín, annyi minta. A fehérre meszelt világ helyét átvette a kiforratlan esztétikai igény, amelyben nem veszik észre, hogy mi minden tért vissza a múltból és meny­nyi minden hagyta el a hajdani formák kecsességét. Csak efemer adat volna, ha megemlítenénk, hogy a laticeles díványok bevo­nultak a modernizált parasztházakba, a petróleumlámpák szép, öntöttvas válto­zatain úrrá lett a hazai és külföldi lámpaipar néhány ijesztő ormótlansága, a ke­mencék helyett városi cserépkályhákat és palackos gázzal működő resókat állí­tottak föl - amiben igazuk van, egészen igazuk. A világ átalakul, és persze min­den, ami benne van. Az is, ami tartja ősi jusson szerzett szerepét, a többi tárgy változásának viszonylatában alakul át. De a tudat még csak kullog a hűtőszekrény és a mosógép után. Ám ha mind­erről többet mondanék, már a tudós szociológusok kenyerét venném el. A parasztok igazában nem értik, mit kezd egy magamféle naplopó ennyi ócs­kasággal. Nem értik, hogy egy remekbe fonott kasra tettem szert, s csodálkoz­nak, miféle ötlet, nagyúri hóbort, ha valaki szép fővárosi lakásába, barokk íróasz­tala alá papírkosár helyett a sűrűn fonott kast helyezi, amely még a nagyapa méheinek szolgált a lakóhely mellett kombinátszerű munkahelyül. Politikáról is szó esik, ebben dicsérik, ami dicsérni való és szidják, amiből nem sugárzik éppen semmiféle fejlődés. Bármilyen agitatórikus eszközökkel is pró­bálkoznék, nem tudom velük megértetni, miért rosszabb a mai kenyér, mint a régi, már csak azért sem, mert magam sem értem. A tejfölt vizesnek tartják, a tejet hígnak, és sehogyan sem megy a fejükbe, hogy gipszhiány van. Ha érvelek ellenük, visszahúzódnak. Ha ígérem, hogy jobb lesz majd a tejfel, a kenyér és kerül majd gipsz is, nem vitáznak. Ezekben az emberek­ben van még tisztelet mások tévedései iránt, és őszintén él az a tudat, hogy két és fél évtized alatt nem lehetett mindent megváltoztatni. Telve vannak reménység­gel, mert sokkal erősebben gondolnak családban és jövendőben mint mi, akik csak prédikálják nekik az üdvösséget. A hívő mindig ájtatosabb, mint a térítő.

Next