Új írás, 1978. július-december (18. évfolyam, 7-12. szám)

1978-08-01 / 8. szám - PÁLYÁM EMLÉKEZETE - Major Máté: Életem - években

keresztnevet kapja, mivel fiú lesz, s fele­ségem eláll a Zebulon névtől, Ádámnak nevezzük el. Fenyő Iván - Miksa fia -, amikor meglátja a kis vörös, ráncos pólyást, azt kérdezi: „Megtartjátok?” Megtartottuk. 1931 Balratolódásom az egyetemen lendülete­sen folytatódik. Barátaim, az irodalom, a napi sajtó - a Világ, majd a Népszava olvasása - megteszik a magukét. Ádám születésekor már 400 pengős állásom egyik napról a másikra megszűnik, kö­vetkezik az alkalmi foglalkozások és a munkanélküliség váltakozásának kora, miközben Bözsi édesapjának terhére élünk. Radikalizálódásom természetesen folytatódik. Fiatal művészeket - festőket, szobrászo­kat, építészeket és zenészeket - hívnak össze a Simplon kávéházba, azért, hogy valami baloldali művészcsoportot hozza­nak létre. Engem Vilt Tibor visz el, aki­vel 1929 óta barátkozunk. Itt ismerke­dem össze Goldmann Jánossal, az épí­tésszel, öccsével, Györggyel, a szobrász­­szal, Fenyő A. Endrével, a festővel és Szabó Ferenccel, a zenésszel. Amint ké­sőbb kiderül, az akció kezdeményezője Madzsar József és köre - azaz az illegális kommunista párt. 1932 A kezdeményezés első megvalósítása a Vasvári Pál utcai kollektív műterem. Itt tűnik fel Vértes György, a Madzsar­­kör tagja, hamarosan a Gondolat szer­kesztője, ő egyben a szakszervezeti ellen­zék képviselője köztünk, míg Blau (ké­sőbb Bán) Béla az illegális párthoz kap­csol bennünket. Itt ismerkedünk össze Dési-Huber Istvánnal, Sugár Andorral, Nagy-Fekete Bélával, festőkkel, később nagyon jó barátaimmal. Mészáros Lász­lóval, a szobrásszal már korábban, Vilt révén kötünk barátságot. Csatlakozom a CIAM (az új építészet nemzetközi kongresszusai) magyaror­szági szekciójához. Vezetői Molnár Far­kas és Fischer József építészek, akiknek - és a Bauhausnak, Le Corbusiernek - köszönhetem, hogy ami eddig az egye­temi oktatás és az aktuális építészet jó­voltából homályban volt előttem, meg­világosodik : megértem, hogy az építészet anyagi és szellemi feltételei, milyen­­ dialektikus­­ módon függnek össze, s miként lesz belőlük korszerű, mai, új építészet. 1933 Megkapom az első bérház-tervezési megbízást, Hatvany Violától. Rokoni alapon, mert Viola felesége Fenyő Gyu- Fenyő Bözsi - feleségem - megismerkedésünk idején. Baja, az 1910-es évek második felében. Én, Budapest, az 1930-as évek derekán.

Next