Új írás, 1981. január-június (21. évfolyam, 1-6. szám)

1981-05-01 / 5. szám - KÖRKÉP - Lőrinczy Huba: A tézisek vallomása (Ambrus Zoltán Solus eris című regényéről)

fájdalmas hiábavalósá­gát, „és feloldhatatlan magányosságban siet a többi magá­nyos közt végső tragikus egyedülléte felé ..." (Lukács). Az Asztalos tapasztalta és tudatosította tragikum azonban folyvást a komédiák mezébe öltözködik, bizo­nyítván ezzel a két minőség egybefüggését s a dolgok teljes relativizmusát. Az élet -tanúsítja a regény számos részlete-pajkos játéknak, komédiának tetszik kívülről nézvést, ám tüstént tragédiává lényegül, amidőn belülről szemlélődünk. A festő mint afféle jól fizetett mulattató, örökkön jókedvű clown éli világát a Szepessyek kastélyában, pedig közben elvérzik a reménytelenség és hasztalanság sejtelmétől. Sorsa, egész históriája az öreg mester igazságát példázza:......minden élet, tra­gédia, de ez a sok tragédia néha . . . vígjátékokból alakul ki, a­mi azt bizonyítja, hogy a tragédiák és a vígjátékok anyaga ugyanegy, vagyis: nincsenek vígjátékok, csak olykor vígjátékoknak tűnnek fel, a közönyös néző előtt, a tragédiák egyes részletei." Ilyen értelemben komédia és egyszersmind szomorújáték az öreg báró különös nyakasságának, majd ellágyulásának története, Valéria és Albert házas­sági libikókája, Sárossy főispán harsányságba és orosz közmondásokba rejtőző pipogyasága, az öreg, köszvényes festő sóvársága az elszalasztott ifjúság és élet után. Csupa vígjáték látszatra, holott a magja mindnek tragikum és áttörhetetlen magány. S ugyanezért húzódhatnak meg a komor tézisek a regény vidám és baná­lis empíriája mögött, ugyanezért vonhatja be a históriát az irónia csillogó és szo­morkás zománca. Említettük volt: két idősík játszi­k egy­másba a So­us eris­ben, s két Asztalos Gyu­la lép elénk: a hajdani aktor és a későbbi néző. Keveredik ugyan folyvást egymás­sal a két idő, s eggyé mosódik gyakorta a kétféle Asztalos, a dualizmus mégis jól érzékelhető s összetevői szét is választhatók. A regényvilág egésze­­ gyorsan ki­derül ez — a retrospekció elvére épül. Az ifjú festőé az akció, az empíria szférája, későbbi énje meg a kommentálásban, a tézisek szigorában otthonos.........életem akkor az asszonyoké volt..." — hangzik föl az első, árulkodó vallomás, hogy sor­jázzon rá hamarost a többi is: „Akkoriban... kényes legény voltam...". ......egyszer, később, megpróbáltam lefesteni. . ."; „Az oderbergi vasút vonatai­nak ma már közvetlen összeköttetése van a kassai gyorsvonattal (...) Akkor nem így volt";.......most már nem tartok attól, hogy nevetséges elbizakodottsággal fognak vádolni. . ."; „Ma, ma már tudom, hogy nem vette komolyan az udvarlá­somat" , s mind között a leglíraibb és leggyötrelmesebb: „Most, a­mikor egyetlen örömöm az, hogy a papírra teszem az emlékeimet, most, a­mikor... de ne beszél­jünk a jelenről . . . ó, milyen boldog volnék, ha csak még egyszer, egyetlen egy­szer hallhatnám ezt a nevetést!" A felét sem citáltuk a lehetséges példáknak, ámde nyilvánvaló ennyiből is a két idő, a kétfajta én és magatartás elkülönülése. A szét­választás és a szembesítés azonban csak egy bizonyos határig lehetséges, azon túl állandósul már az interferencia, egymásba úsznak, összemosódnak a kontúrok. Nem a maga valóságában, hanem a ki-kihagyó emlékezet és a rezignáció fátyolon át szemlélhető a fiatal Asztalos naiv és komikus, csetlő-botló ténykedése, a hajda­ni aktorra minduntalan rávetül a majdani néző komor és kiábrándult árnya, amint a néző is őriz még valamit az aktor ifjúi, hetyke dacából és játékosságából. A kétféle idő és a kétfajta személyiség emez egybefolyása, összekuszálódása, keveredése igen érdekes helyzetet teremt. A figura, ki így keletkezett, végül is sem az egyik, sem a másik, hanem egy harmadik, ködlő asztráltestként lebegvén egy harmadik időben, egy különös, köztes állapotban: az emlékezésben. Az elbeszélő helyzete a passzív szemlélődőé, kiben a múlt eseményei — az újraélés folytán — mintegy je­lenné válnak, hogy elnyerjék végső értelmüket és jelentésüket, s igazán fontossá épp a felidézés művelete avatja őket. Az emlékezés tartama teljességgel bizonyta­lan — egy perc? egy óra? egy nap? — múlt és jelen távolsága több mint kérdéses (bár sejthetően csak évekkel, netán évtizedekkel mérhető), a jelennek nincsen semminő plaszticitása, érzékelhető linearitása, a múlt pedig , holott reálisnak, ob-

Next