Új írás, 1982. július-december (22. évfolyam, 7-12. szám)

1982-07-01 / 7. szám - SZEMLE

ban oly sok akaratgyenge, tétova és céltalan hősének lett meghatározó és magyarázó elve. Mintái között ott sejthetjük a hazai társadalmi viszonyok ziláltságát éppen úgy, mint a német későromantika emberképét és Schopenhauer filozófiájának ihletését. Justh Zsigmond regé­nyében­­ megint csak kitűnő felismerés , „erkölcs és eszmény" hasonlik meg egymással, s az író már-már az analitikus kíváncsiságával követte nyomon a rossz és a hitvány uralomra jutását az életben és a lélekben, s meglehet, igaza van a tanulmány írójának, midőn azt felté­telezi, hogy Justh Zsigmond nem azért hagyta e művét kéziratban, mert közlésre éretlennek találta, hanem mert megérezte benne a téma tilalmas voltát. Mint a Jókairól szólóban, a Justh Zsigmond-pályaképben is megfigyelhetjük Bori Imre szövegközpontúságának pozitív következményeit. Majdnem mindegyik megállapítását rendkívül gazdag idézet­ anyaggal támasztja alá, szinte szemünk láttára boncolja föl a novel­lák és a regények szövetét, s azok legkülönfélébb rétegeit vonja egybe bizonyító anyagul. Szétválasztó módszere válik itt szervesen egységessé, de úgy, hogy maga a mű marad min­dig az előtérben és soha nem az irodalomtörténészi koncepció, mely oly természetesen si­mul a szövegekhez, oly könnyedén és erőfeszítés nélkül szemlélteti azokban a maga igazsá­gát, mintha azok olyan evidenciák volnának, melyeket régóta ismer és magáénak vall az iro­dalomtudomány. Bori Imre Justh-képe pedig különbözik az eddigiektől, sokkal több meg­értéssel és méltánylással elemzi annak ifjúkori alkotásait is, mint a múltban megjelent tanul­mányok szerzői tették, s ugyanakkor alakja és törekvései mögé olyan európai távlatot is fel­rajzol, melynek révén a magyar irodalomnak új összetevőire figyelhetünk fel. Nyilvánvaló, hogy egy európai rendszerbe illesztett általános fejlődésrajz megemeli majd Péterfy Jenő je­lentőségét, mint igazi szellemi nagyságét, s ugyanakkor jó néhány kivételesen jelentősnek és fontosnak hitt írónk talán kevésbé helyezhető az igazi újítók mellé. Bori Imre Justh-tanul­­mányának egyik fontos felismerése, hogy ez az író igazi európai szellemiséget s látást hozott a mi irodalmunkba, s egyike volt azoknak, akik elsők között visszhangoztak annak korsze­rűbb törekvéseire. Ebben az összefüggésben világosodik meg előttünk Bori Imre értelmezé­se nyomán, hogy a Művész szerelem című Justh-regény —melyről alig-alig esik szó az íróról szóló írásokban —, a modern művész-sors és művészélet egyik első ábrázolási kísérlete iro­dalmunkban, „egy művészideál adott életjelt magáról ebben a Justh-regényben, de csak a XX. század első két évtizedében tudta kivívni polgárjogát Adyék művészi forradalmában". Ebből a nézőpontból kétségtelenül új színeit és új elemeit látjuk e prózának, s bizonyára másként is helyezzük el irodalmunk folyamatában, bár változatlanul izgalmas kérdés volna annak mélyére hatolni, miért nem visszhangoztak jobban kortársai Justh Zsigmond törekvé­seire, holott azok egy részéből a maguk legsajátabb vágyaira ismerhettek. Ne feledjük, a káprázatokról Péterfy nem a leghízelgőbben nyilatkozott, s arra is célzott, hogy Justh nem annyira a saját élményeit igyekszik objektiválni, inkább olvasmányait. A Párizsi napló valóban kincsesbányája Justh Zsigmond szemléleti alakulásának. Nem véletlenül állítja e sokféleképp értékelt, olykor erős fenntartásokkal fogadott művet tanulmá­nyának középpontjába Bori Imre. Elsősorban azt elemzi nagy érzékenységgel, milyen impul­zusokat adhatott az író számára az „arány" városa, s hogy az itt nyert szellemi ösztönzéseket mint kamatoztatta következő alkotásaiban, mindenekelőtt a párizsi jegyzetek szerves kiegé­szítésének szánt Hazai naplóban. Ez utóbbiról eddig is úgy emlékezett meg az irodalomtu­domány, mint jellegzetesen introvertált alkotásról. Bori Imre azonban arra is felhívja a figyel­met, hogy az előadás tónusának megváltozásában nemcsak az író „elfáradásának" volt ré­sze, hanem annak a tudatának is, hogy feljegyzéseit kevesen fogják olvasni, s azt a felgyűlt izgalmat, kimeríthetetlen információáradatot, mely párizsi feljegyzéseit jellemezte, mindin­kább felváltotta az önelemzés, mely aligha volt legigazibb műfaja. Nem véletlenül jegyezte fel kissé elégedetlenül a leírtakkal: „Most már nagyon szubjektívek — elégedetlen vagyok az utóbbi lapokkal. . ." Ám finom iróniával megformált alakrajzai így is értékes forrásaink a századvég irodalmi és társasági életére vonatkozóan, s nem kevésbé gyümölcsöző vállako­zás nyomon követni e feljegyzésekben a jellegzetes századvégi életérzés, a „világszínház”­­motívum megnyilatkozásait. A már elemzett Művész szerelem és a Paris elemei egyenes következményének értékeli Bori Imre Justh Zsigmond legtöbbet emlegetett alkotását, az 1893-ban elkészült Formust. S valóban: ebben a kétségtelenül korjellemző műben elegyül talán a leghitelesebben Justh Zsigmond szemléletének két legfontosabb jegye: „a túlfinomultsággal járó elemző szenve­dély romboló hatásának kimutatása" és az a karakter­teremtő képesség, mely alakrajzait is áthatotta. E jellemek, e furcsa figurák azonban nem elszigetelt egyéniségek, hanem a süllye-

Next