Új írás, 1988. január-június (28. évfolyam, 1-6. szám)

1988-05-01 / 5. szám - KÖRKÉP - Németh G. Béla: Modern? Praemodern? Postmodern? (Az irányzati elnevezések néhány nehézségéről)

Annyit jelent ez, hogy minden művészeti irányzat volt elítélő s elismerő értelem­ben is modern. S nagyon sok egykor modernnek mondott irányt bélyegeztek aztán a reá következők durvábban: avultnak, semlegesebben: réginek, még szelídebben, tradicionálisnak, történetien méltánylóan pedig­ feladatát betöltöttnek. Vagyis a modernnek mint ahogy ma sincs, korábbi használatköre idején sem volt konkrét szemlélet- és irányzattartalmi jelentése: minden újabb és újabb, minden más- és máskori használata egymástól távoleső vagy éppen egymással összefér­hetetlen törekvéseket jelölt. Egyes konzervatív marxisták is, nálunk különösen a Lukács- és Révai-követők (s a velük egyívású konzervatív népiesek) éltek vele, s megkísérelték az egyedül helyesnek, értékesnek (illetőleg az egyedül érvényesen és hasznosan magyarnak, nemzetinek) tartott realizmus antipólusaként, megbé­lyegzéseként használni, s főleg az iodalomban, mint az üresen formalista, mint az aszociálisan individualista, a tradíciótlanul gyökértelen, a közösség nélküli, a kozmopolitán, polgárian, liberálisan nemzetietlen irányzati jelenségeket összefog­laló, egybefogó elnevezést általánosítani s begyökereztetni. Mennyire reménytelenül, mert csupán egy szűk esztétikai felfogást kielégítően, rögtön látjuk, ha megnézzük, mit is neveztek hát a konzervatívok a nálunk a századvéggel. Nyugat-Európában a századközéppel kezdődő korban modernnek, s mit az újítók? Az előbbiek, a konzervatívok, oly ellentétes irányokat együttesen, mint a naturalizmus, az impresszionizmus, az expresszionizmus, a szürrealizmus, a szimbolizmus, a szimultaneizmus, nem is szólva oly extrém fajtákról, mint a dada vagy a futurizmus és társaik. S mit az utóbbiak, az újítók? Minden irány önmagát. Elég itt a sok száz lehető példa közül egy-kettő: Kassák Adyval, a szimbolizmussal szemben önmagát, Brecht az „impresszionista nyafogással" szemben önmagát, Tristan Tzara a „Creck-agyú naturalista oskolamesterekkel" szemben önmagát, Marinetti „az undorító, feminin, illúziót zabáló új­ romantikusokkal" szemben ön­magát, Valéry „az izmusok zűrzavarával" szemben önmagát, Claudel „a szem, az érzékek lusta világára koncentráló lapos empirizmussal" szemben önmagát. Benn pedig a 30-as években a 20-as évekbeli önmagával szemben a saját 30-as évekbe­li világát. 5.) Alighanem többre jutunk, ha egyszerrre vetjük vizsgáló tekintetünket arra a módra, ahogyan alkottak, arra a formavilágra, amiben alkotásaik tárgyiasultak, s azokra a szemléletfajtákra, amelyek a korban megjelenő alkotásmódok, formavilá­gok fajtáit, változatait motiválták, világra segítették. A kor uralkodó szemléletmódját, a pozitivizmust akkor helyezzük reálisan és termékenyen vizsgálódásunk belső körébe, ha erős vonásokkal megkülönböztet­jük felmenő és széteső szakaszát. S ha tekintetbe vesszük, hogy ez utóbbiban, a széteső szakaszban mellette vannak már ellenfelei is, mégpedig mind az idealistá­nak mondott oldalon, mind a materialistának mondott oldalon. Ugyanakkor nem szabad ez utóbbiakat, a széteső szakasz idején keletkezetteket itt későbbi szere­pükből, hatásukból, megítélésükből szemlélnünk. Az általános erjedésnek, a pozi­tivizmus bomlásának ekkor inkább még csak jelzői, mint széles körökre kisugárzó hatáskifejtői is. A felmenő pozitivizmus két büszkesége: a szociológia és pszicho­lógia, mégpedig egy egyeden felüli, természettudományosan egyetemes törvényi érvénnyel dolgozni vélő szociológia és pszichológia. A csúcspont és lezárás az érett Wundt és a kései Spencer. Az irodalomban pedig előbb George Eliot s a Goncourt-ok, utóbb Zoláék. Nálunk To­dy István Anatole című regénye a korai s vegytiszta kifejeződése e szemléletnek, Justh Zsigmond regényciklusa, regénycik­lusterve pedig a későbbi, a már az irány ellen ható oly elemekkel is vegyült megjelenése, mint amilyen a világirodalomban például Paul Bourget, a korai Huysmans, a korai Hauptmann és Strindberg. A lázadás a pozitivizmus ellen tehát - mint annyiszor a művészet történetében - kezdetben magának az iránynak az eszközeivel indult, s részben azokkal ment is végbe. Jónéhány polgári filozófiatörténész hajlik is arra, hogy a két legfőbb .

Next