Új Katedra, 1996-1997 (8. évfolyam, 1-10. szám)

1997-01-01 / 5. szám

KÖNYVTÁRI OLDAL­ ak könyvtárban. Az új körülményekhez és a bővülő le­hetőségekhez alkalmazkodva tovább ápoltam a ha­gyományokat ezen a területen is. Felújítottam és az­óta is folyamatosan bővítem a feladatokat. Konkrét kérdésre szóban konkrét választ várok vagy konkrét feladat megoldását kérem. Ötösével lehet húzni a kérdéseket, és ennyivel el is kell számolni, így nem lehet a könyvekben vagy a katalógusban “felejteni” a megoldhatatlannak tűnő feladatokat; továbbá az - és csak az - húzhat újabb feladatokat, aki a nála levőkre már megtalálta a megoldást. “Haladóktól” csak önálló munkát fogadok el, kezdő kukkantózó betanításáért viszont az új játékos pontjainak a duplája a “tandíj”. 100 pont kell a nyereményhez. A pontozás prog­resszív rendszerével a kezdők segítésén túl folyama­tos munkára is ösztönöz. 1. helyes megoldás 2 pont, összesen 2 pont 2. helyes megoldás 3 pont, összesen 5 pont 3. helyes megoldás 4 pont, összesen 9 pont A „Rejtvényfejtők Klubja" keretében 3 különböző nehézségi fokú feladvány oldható meg: az alsó, a leg­könnyebb (1-2. osztályosoknak készült) feladat meg­oldása 5 pontot ér; a középső 10, a felső értéke 15 pont. Színes kartonlapon a feladványokat hetente cserélem (nyáron kicsit ritkábban). Kezdetben inkább rejtvényekkel, logikai kérdésekkel kísérleteztem, ma már többségük közvetlenül könyvhöz kapcsolódik, amely a rejtvényfejtő kisasztalon van. Jellegéből adó­dóan többen is összefoghatnak egy-egy feladat meg­oldásához, ilyenkor az összes megfejtő nevével egyetlen lapon szerepel a megoldás. A megoldásokat a “Rejtvényfejtők Klubja” feliratú dobozba várjuk. Aki csak részben old meg valamilyen feladványt, az an­nak arányában kap pontot. Az 1977-ben indult “Rejtvénykönyvtár” a legújabb és legnépszerűbb pontszerző játékunk. A hetenként cserélődő regényrészletről kell megállapítaniuk a rejt­­vényfejtőknek, mi a regény címe, ki írta és mi a könyv jelzete. A regényrészlet azon a dobozon van, amibe az előtte levő feladatlapocskát kitöltve bele kell dobni, a közelében pedig ott az érintett regény 4 másik kötet társaságában, csak ki kell választani, melyik az igazi. 5 hibátlanul kitöltött lap ér egy nyereményt. A nagy­számú hibátlan megfejtés titka: a gyermekek beleol­vasgatnak a kötetekbe. A pontszerző játékok megoldásait hetente ellenőr­zöm és értékelem. A pontszámok nyilvántartására szolgáló sárga franciakockás füzetekben “érkezési sorrendben” szerepelnek a gyerekek. A pontszámokat göngyölítem, a nyereményt elért pontszámot kivasta­gítom, ill. a rejtvénykönyvtárnál minden ötödiket alá­húzom, így a gyerekek folyamatosan figyelemmel kí­sérhetik teljesítményüket. A nyertesek neve a rejt­vénypolc kis tábláján levő, cserélhető , keskeny kar­toncsíkon szerepel. A nyeremény kezdetben Pif-mel­­léklet volt: a pontszerző játékok bevezetésekor az ön­­tevékenységre ösztönzés mellett a másik fő szem­pontom az volt, hogy tisztességes versenyben rendkí­vül népszerű Pif-mellékletek méltó kezekbe kerülje­nek. Mióta a Pif megfizethetetlen számunkra, minden­féle­­ politikamentes) reklámanyagot gyűjtök ilyen cél­ra. A gyerekek rejtvényfejlesztő kedvét fokozta a leg­jobbak jutalma: az ingyenes kirándulás. A nagy ver­senyláz után csak azok a gyermekek maradtak, aki­ket a könyvek varázsa, a rejtvényfejtés izgalma, a já­ték öröme vonz, és ők sincsenek kevesen. A legaktí­vabbak biblia-szakkört kezdeményeztek a Bibliára épített vetélkedősorozatunk döntőjén. Kelemen Endréné Torma Erzsébet könyvtáros KATEDRA 31

Next