Új Katedra, 2008 (20. évfolyam, 1-10. szám)

2008-01-01 / 1. szám

Beköszöntő ■ ÚJKATEDRA Új Katedra Pedagógusok lapja Kiadja: COMMITMENT Kommunikációs Iroda Kft. 1095 Budapest, Máriássy u. 5-7. Tel./fax: 412-0909 Felelős kiadó: Endrődy Orsolya Alapító főszerkesztő: Pecsenye Éva Felelős szerkesztő: Varga Gabriella (varga.gabi@commitment. hu) Társszerkesztő: Simonyi Gáspár (simonyi.gaspar@commitment.hu) Szerkesztőbizottság: Kojanitz László (elnök), Szebedy Tas, Barlai Róbertné Kulturális főmunkatárs: Horváth Gábor Miklós Munkatársak: Katona Terézia, Novák Imre Fotó: Endrődy Orsolya, Simonyi Gáspár Tervezőszerkesztő: Nemes Aurélia Olvasószerkesztő: Katona Terézia A címlapon: Csontváry Kosztka Tivadar Alternatív Általános Iskola tanulói Simonyi Gáspár felvétele Szerkesztőség címe: 1095 Budapest, Máriássy u. 5-7. Tel.: 412-09-09 • Fax: 412-09-08 info@ujkatedra.hu • www.ujkatedra.hu Hirdetésfelvétel: Kovács Balázs, 30/337-9962 www.ypsylonmedia.hu Nyomdai munkák: OOK Press, Veszprém Felelős vezető: Szathmáry Attila ISSN 0865-6177 (nyomtatott) ISSN 1788-3709 (online) Megjelenik 10 500 példányban Lapunk megjelenését az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatta. Szavak és tettek „... a most lezárult PISA 2006 vizsgálat elemzései azt mutatják, hogy a magyar diákok eredménye, tudása semmit sem változott az elmúlt hat év során. Egy ország oktatásának minősége és gazdasá­gának eredményessége közötti összefüggés rendkívül szoros. Azok az országok, amelyek ezt felismerték (többek között Finnország, Korea és Észtország), stratégiai ágazatnak nyilvánították az ok­tatást, és a reformfolyamatok elindításával egy időben jelentős anyagi erőforrásokat biztosítottak a köz- és a felsőoktatás számára. Hazánkban ez a szemléletváltás még nem történt meg. Jelenleg egy diák 6 és 15 éves kora közötti taníttatásához az OECD tagországai közül csak a mexikói, a török, a lengyel és a szlovák állam járul hozzá kisebb összeggel, mint Magyarország.” Ha valaki azt gondolná, hogy a kormányt bíráló valamelyik szakmai szervezet vagy ellenzéki párt kiadványából származik ez a néhány sor, téved. Ezek a gondolatok zárják a PISA 2006 vizs­gálatról készült jelentést, s rögtön utána aláíróként az Oktatási és Kulturális Minisztérium szerepel. Hogy mindez összhangban van-e a 2008. évre elfogadott költ­ségvetési törvénnyel vagy a hatályos szakmai törvényekkel? A válasz egyszerű: nincs összhang. A minisztériumi kiadványban megfogal­mazott helyzetértékelés — amivel alighanem mindenki egyetért — és az óvodák, iskolák életét érintő intézkedések szöges ellentétben állnak egymással. A fenntartók támogatásának reálértéke csökken, az önkor­mányzatok közötti szociális, gazdasági különbségek növekednek. A nemzetközi összehasonlításból nem csak az derül ki, hogy szinte az utolsó helyen állunk az oktatási ráfordításokat illetően, hanem az is, hogy Magyarországon messze elmarad a minden tanulónak ingyenesen biztosított oktatási idő mértéke az átlagtól. Sőt, az is jól látható, hogy ahol a támogatás megközelíti a nemzetközileg elfogadhatónak ítélt mértéket, ott a magyar diákok teljesítménye a világ élvonalába tartozik, ahol viszont a ráfordítás lényegesen ke­vesebb, ott ez azonnal megmutatkozik az eredményességben is. Egyértelmű tehát, hogy mi lenne a helyes út, látható az is, hogy a kormányzat - legalábbis annak egy része — ezzel tisztában is van. Mégis egy másik irányt választottak. Ez érhető tetten a 2008. évi költségvetésben, s ennek következményeként jelenik meg a 2008/2009-es tanévtől újabb forráskivonás a közoktatásban. Senki nem örül, ha bezárják az iskoláját, ha elveszíti az állását. A legfájóbb azonban az, hogy mindez előrevetíti az oktatás színvo­nalának további csökkenését. Gyerekeink - és ezzel Magyarország - végképp elveszíthetik a felemelkedés esélyét, ha a hibák fel- és beismerését nem követik sürgős változtatások. 2008. január A tartalomból A kormány szembemegy a józan ésszel és a világgal — interjú Pokorni Zoltánnal.......................................................................2 PISA 2006 — Nincs változás.........................................................................................................................................................4 A hiperaktív tanulók egyéni fejlesztésének gyakorlati lehetőségei............................................................................................ 8 A relaxáció módszere............................................................................................................................................................... 11 BETT Show Londonban............................................................................................................................................................16 Excanto, a családi régizene-együttes...........................................................................................................................................30 Játékok és könyvek — Több száz gyereknek szereztek örömet a XVI. kerületiek.......................................................................34 1

Next