Új Katedra, 2008 (20. évfolyam, 1-10. szám)
2008-01-01 / 1. szám
Beköszöntő ■ ÚJKATEDRA Új Katedra Pedagógusok lapja Kiadja: COMMITMENT Kommunikációs Iroda Kft. 1095 Budapest, Máriássy u. 5-7. Tel./fax: 412-0909 Felelős kiadó: Endrődy Orsolya Alapító főszerkesztő: Pecsenye Éva Felelős szerkesztő: Varga Gabriella (varga.gabi@commitment. hu) Társszerkesztő: Simonyi Gáspár (simonyi.gaspar@commitment.hu) Szerkesztőbizottság: Kojanitz László (elnök), Szebedy Tas, Barlai Róbertné Kulturális főmunkatárs: Horváth Gábor Miklós Munkatársak: Katona Terézia, Novák Imre Fotó: Endrődy Orsolya, Simonyi Gáspár Tervezőszerkesztő: Nemes Aurélia Olvasószerkesztő: Katona Terézia A címlapon: Csontváry Kosztka Tivadar Alternatív Általános Iskola tanulói Simonyi Gáspár felvétele Szerkesztőség címe: 1095 Budapest, Máriássy u. 5-7. Tel.: 412-09-09 • Fax: 412-09-08 info@ujkatedra.hu • www.ujkatedra.hu Hirdetésfelvétel: Kovács Balázs, 30/337-9962 www.ypsylonmedia.hu Nyomdai munkák: OOK Press, Veszprém Felelős vezető: Szathmáry Attila ISSN 0865-6177 (nyomtatott) ISSN 1788-3709 (online) Megjelenik 10 500 példányban Lapunk megjelenését az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatta. Szavak és tettek „... a most lezárult PISA 2006 vizsgálat elemzései azt mutatják, hogy a magyar diákok eredménye, tudása semmit sem változott az elmúlt hat év során. Egy ország oktatásának minősége és gazdaságának eredményessége közötti összefüggés rendkívül szoros. Azok az országok, amelyek ezt felismerték (többek között Finnország, Korea és Észtország), stratégiai ágazatnak nyilvánították az oktatást, és a reformfolyamatok elindításával egy időben jelentős anyagi erőforrásokat biztosítottak a köz- és a felsőoktatás számára. Hazánkban ez a szemléletváltás még nem történt meg. Jelenleg egy diák 6 és 15 éves kora közötti taníttatásához az OECD tagországai közül csak a mexikói, a török, a lengyel és a szlovák állam járul hozzá kisebb összeggel, mint Magyarország.” Ha valaki azt gondolná, hogy a kormányt bíráló valamelyik szakmai szervezet vagy ellenzéki párt kiadványából származik ez a néhány sor, téved. Ezek a gondolatok zárják a PISA 2006 vizsgálatról készült jelentést, s rögtön utána aláíróként az Oktatási és Kulturális Minisztérium szerepel. Hogy mindez összhangban van-e a 2008. évre elfogadott költségvetési törvénnyel vagy a hatályos szakmai törvényekkel? A válasz egyszerű: nincs összhang. A minisztériumi kiadványban megfogalmazott helyzetértékelés — amivel alighanem mindenki egyetért — és az óvodák, iskolák életét érintő intézkedések szöges ellentétben állnak egymással. A fenntartók támogatásának reálértéke csökken, az önkormányzatok közötti szociális, gazdasági különbségek növekednek. A nemzetközi összehasonlításból nem csak az derül ki, hogy szinte az utolsó helyen állunk az oktatási ráfordításokat illetően, hanem az is, hogy Magyarországon messze elmarad a minden tanulónak ingyenesen biztosított oktatási idő mértéke az átlagtól. Sőt, az is jól látható, hogy ahol a támogatás megközelíti a nemzetközileg elfogadhatónak ítélt mértéket, ott a magyar diákok teljesítménye a világ élvonalába tartozik, ahol viszont a ráfordítás lényegesen kevesebb, ott ez azonnal megmutatkozik az eredményességben is. Egyértelmű tehát, hogy mi lenne a helyes út, látható az is, hogy a kormányzat - legalábbis annak egy része — ezzel tisztában is van. Mégis egy másik irányt választottak. Ez érhető tetten a 2008. évi költségvetésben, s ennek következményeként jelenik meg a 2008/2009-es tanévtől újabb forráskivonás a közoktatásban. Senki nem örül, ha bezárják az iskoláját, ha elveszíti az állását. A legfájóbb azonban az, hogy mindez előrevetíti az oktatás színvonalának további csökkenését. Gyerekeink - és ezzel Magyarország - végképp elveszíthetik a felemelkedés esélyét, ha a hibák fel- és beismerését nem követik sürgős változtatások. 2008. január A tartalomból A kormány szembemegy a józan ésszel és a világgal — interjú Pokorni Zoltánnal.......................................................................2 PISA 2006 — Nincs változás.........................................................................................................................................................4 A hiperaktív tanulók egyéni fejlesztésének gyakorlati lehetőségei............................................................................................ 8 A relaxáció módszere............................................................................................................................................................... 11 BETT Show Londonban............................................................................................................................................................16 Excanto, a családi régizene-együttes...........................................................................................................................................30 Játékok és könyvek — Több száz gyereknek szereztek örömet a XVI. kerületiek.......................................................................34 1