Új Katedra, 2013 (25. évfolyam, 1-10. szám)

2013-05-01 / 5-6. szám

I SZERTENÉZŐ Látható zene, amely lebontja a csend falait Napsugár Anna jeltáncmű­vész abban segíti siket, nagyothalló és fogyatékkal élő sorstársait, hogy kitörjenek a bezártság birodalmából és élvezzék a zenét Dalszövegeket ír és énekel - első CD-je megjelenés előtt áll. Színész, előadóművész - a színház- és filmművészetről több tanodában szerzett ismereteket és éppúgy sok színpadon is kipróbálhatta tehetségét. Fotóművész, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) fotóri­portere­­ fényképeivel az elmúlt tizenöt esztendő alatt számos díjat elnyert, megjelenés előtt álló könyvét is saját fotóival illusztrálta. Mégsem ezekről vált országosan - és külföldön is - ismertté a 38 éves budapesti lány, hanem arról, hogy ragyog, akár a napsugár, s ebből a ragyogás­ból megteremtett hazánkban egy eddig ismeretlen, új művészeti ágat: a jeltáncot. Merthogy ő súlyos nagyothalló és enyhén mozgássérült. Jegyezzük meg a nevét: Napsugár Annának hívják. Napsugár Anna hallássérült gyermekként jött a világra; édesapja lemezlovas, édesanyja varrónő, táncos volt. Gyermekkorában a szülői szeretet és a könnyűzene, a tánc világa vette körül. Egy munkahelyi baleset után egy évig kere­kes székbe kényszerült, de a család és az or­vosok segítségével, valamint erős akaratával talpra állt. Mire leérettségizett, kialakult ben­ne a zene, a tánc és a jelnyelv szeretete. Tán­colni tanult, kommunikációs jelnyelvi vizsgát tett. Elsőként akkori nagy szerelmének - aki siket volt - szerette volna megmutatni, mit is jelenthet, ha szól a zene, mi a története, mon­danivalója. „Egy este lementünk Várkonyi Atti­­la-Dj Dominique és Barátai jótékonysági parti­jára - idézi vissza emlékeit Anna -, ahol egész este magyar slágereket játszottak, én pedig a saját elgondolásom szerint jelnyelvi kiegészí­tésekkel, táncmozdulatokkal kísértem. Aznap a táncparketten a párom, akit egész nap a szá­mítógép kötött le, a jeles táncomon keresztül megértette a zene világát, én pedig elhatá­roztam, hogy felépítek egy új világot, amellyel boldoggá tehetem nemcsak őt, hanem máso­kat is.” Ez volt az a fordulópont Anna életében, amikor látva, hogy az emberek megértették az általa közvetített érzéseket és a zene színes vi­lágát, elhatározta, hogy az életét erre teszi fel. így született meg 2005. március 2-án hazánk­ban egy új művészeti ág: a zenei jeltáncművé­szet, és kitalálója-névadója, Napsugár Anna így vált Magyarország első, szakvizsgával és működési engedéllyel rendelkező jeltánc­művészévé. A jeltáncot 2009-ben rekreációs gyógyterápiás sporttáncágként is regisztrálták és a Ritmuscsapatok Országos Táncversenye is felvette a programjába. A műfaj alapgondolata tökéletes összhang­ban áll Kodály Zoltán híres mondatával: „Le­gyen a zene mindenkié.” „A jeltánc az, amikor a könnyűzenei világot a modern kontakt és művészi táncelemekkel, pantomim elemekkel és jelnyelvi szavak kiegé­szítésével hangképekké és fényképekké ala­kítva hozzuk közelebb az emberek szívéhez és lelkéhez - definiálja Anna a jeltánc lényegét. - A jeltánc a jelnyelv tolmácsolásával és a tánc segítségével adja át a zene varázsát a siketek és nagyothallók számára, ezzel is segítve őket abban, hogy kiszabaduljanak a csend világá­ból és élvezzék a zenét. Jelénekek és éneklő kezek jeltáncművészete ez, a hangjegyek tánc­mozdulatokba, táncelemekbe foglalt vizuális Sebestyén Krisztina: jeltánc [...] A zenének önmagában komoly szerepe van a sérült emberek fejlődésé­ben, rehabilitációjában. Közismert, hogy a zene mozgósítja a fantáziát, az érzelmeket, mobilizálja a személyes élményeket, fejleszti a szimbolikus gondolkodást. Egyúttal lehetőséget nyújt a mozgásos, asszociatív reak­ciók megnyilvánulásaira is. Értelmileg sérült embereknél ez különösen fontos lehet, mert esetükben többnyire éppen a kognitív, verbális kész­ségek fejletlenek, a zene és a mozgás segítségével azonban könnyebben kifejezhetik magukat. A művészet lehetőséget teremt az érzelmek, élmé­nyek mélyebb megélésére, feldolgozására, az indulatok, feszültségek le­vezetésére, fejleszti a ritmusérzéket, az önkontrollt, a testképet. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a próbákon a társakkal töltött idő közösség- és személyiségformáló ereje pozitív hatást gyakorol a részt­vevőkre: megtanulnak együttműködni, tapasztalják, hogy a közös siker ér­dekében egyrészt egyéni erőfeszítésre, másrészt arra van szükség, hogy segítsék társukat. Toleránsabbakká, megértőbbekké válnak egymással szemben. A jó hangulatú együttlétek megnyugtató ereje javítja a szerep­lők kedélyállapotát. A heti rendszerességgel megtartott próbák segíthet­nek időben tájékozódni, továbbá keretet, struktúrát adnak szabadidejük­nek. A próbáknak az idő hasznos eltöltésén kívül célt ad, hogy azokon a fellépésekre készülnek, a fellépések sikeréért érzett felelősség pedig fej­leszti feladattudatukat. Adott esetben a próba nemcsak szórakozás, ha­nem kötelesség is. Saját maguknak és társaiknak is tartoznak azzal, hogy megjelenjenek, akkor is, ha esetleg éppen mást csinálnának szívesebben. A fellépések előtti egészséges izgalom a mindennapi életben is felmerülő stresszhelyzetekben való helytállás módját gyakoroltatja. Az intézeti lét­forma a bentlakók számára gyakran sok tekintetben túlvédő környezetet biztosít. A sikeres rehabilitáció, reintegráció elengedhetetlen feltétele azonban, hogy a hétköznapok során felmerülő stresszhelyzeteket is ke­zelni tudják. Érzékelniük kell, hogy a problémát saját maguknak, önerőből kell megoldaniuk. Ugyanúgy, ahogy a színpadra is ki kell lépniük, bár­mennyire is izgulnak emiatt. A jól sikerült fellépések pedig önbizalomhoz juttatják őket és ez felbecsül­hetetlen értékű, mert korlátaik és az őket körülvevő társadalom kevésbé elfogadó magatartása miatt ennek éppen ellenkezője történik. Nem kisebb jelentőségű a fellépések társadalomra gyakorolt hatása 2013. MÁJUS-JÚNIUS ■ ÚJ KATEDRA

Next