Új Kelet, 2007. július-december (10. évfolyam, 26-51. szám)

2007-08-02 / 30. szám

Az olvasható hetilap Evezetvédelmi ellenőrzések• Büntetik a tarlóégetést A Hargita Megyei Kör­nyezetvédelmi őrség és az Olt Sürgősségi Felügyelő­ség az elmúlt időszakban a megye több részén is el­lenőrzéseket végzett. A felügyelők Kászonaltíz kö­zelében tetten érték B. Z. gazdálkodót, amint körül­belül egy hektáron feléget­te a tarlóját. A tarlóégetés több szempontból is tilos , és büntetendő cselekedet, különösképpen veszélyes a tartós hőség és száraz­ság idején. A súlyosbító körülményeket is figye­lembe véve, a felügyelők 3000 új lej (30 millió régi lej) pénzbírságot róttak ki a gazdára a tarlóégetés miatt. Emellett előfordul­hat az is, hogy megvonják tőlük a m­ezőgazdasági tá­­mogtást. Hasonló elbírá­lásra és bírságolásra szá­míthat mindenki, aki tar­lóégetést végez. Az illeté­kes hatóságok az olyan eseteket is kivizsgálják, ahol ugyan nem érik tet­ten a gyújtogatókat, de tar­lóégetés nyomait találják a földeken. A környezetőrség és a sürgősségi helyzetek felü­gyelősége közösen foly­tatja a gyakori ellenőrző őrjáratokat a szárazság egész időszakában. A bün­tetések perzselőek lesz­nek az elkövetők számá­ra, jogi személyek eseté­ben a pénzbírság elérheti a félmilliárd régi lejt is. Ha a tarlóégetés védett te­rületen történik, az elkö­vetők 3 havi szabadság­­vesztésre vagy 30 ezer új lejtől 60 ezer új lejig terje­dő bűnvádi pénzbírságra számíthatnak. Az ilyen pénzbírságok ki nem fize­tése börtönbüntetést von­hat maga után. (U. K.) Sorsolt a Myari - KELET! Felszámolás alatt ! JJfifíis” Hegyed Kényszerle­bontás közeleg Bh­vVAqsiff I 3@jidnHj Lapunk a Rodipet Rt. kere­tén belül működő ERP Cha­risma Enterprise elnevezésű nyilvántartó rendszer tagja! • Hargita megye • 2007. augusztus 2­8. • X. évfolyam 30. szám • 24 oldal ára 1,5 RON • 949993 560106 M­ost m 7i szerszá­­j­mok verhetetlen áron! SALVIA FOR YOU a megfelelő megoldás 0266-364.357, Virág negyed 23/B. Alremete Molnos Sándor írását ol­vastam az Új Kelet egyik elő­ző számában. Újságírói véná­val megírt beszámoló a csík­­somlyói remetéről. Kérdőjel­lel írja: remete vagy REMete? Én álremetének nevezném. A szerzőnek tökéletesen iga­za van, amikor azt írja, hogy számára csak egy ember. Nem is több annál! Kont­rasztként a remete klasszi­kus, valós meghatározását is idézi, mellékeli, és én most innen megerősítem, hogy a fogalom kényszerzubbonnyal sem igazán illene rá arra a személyre, aki a Kis-Somlyó csúcsán székel már évtize­dek óta. Egy picit talán megértés­sel is közelíthetnénk a vadóc emberhez, hiszen hetente na­gyon sok idegen jár a háza körül, és nem mindegyikük szelíd vendég. Vannak köz­tük zajongók, rendetlenek, felületesek, piszkálódók, gú­nyolódók is. Az álremete go­romba viselkedését azonban ez sem indokolja. A világ szá­mos zarándokhelyén van egész évben nagy vendégjárás, és azok a helyek mégsem fara­gatlan, szitkozódó, károm­kodó, gyűlölködő, állatkínzó (stb.) remetékről vagy szer­zetesekről híresek. A csíksomlyói álremetéről tudni kell, hogy valamikor egyik csíki faluból járt be egy Csíkszeredai fémipari válla­lat műhelyébe. Két váltásban dolgozott, és - a saját beval­lása szerint - egyik este a munkából hazafelé gyalogol­va meghallotta Isten hang­ját, amint leszólt neki, hogy menjen remetének a Salva­­tor-kápolnához, mert neki ott a helye. (Az persze mellé­kes, hogy a világon sok em­ber él, akiknek büdös az üze­mi munka két váltásban, de csak keveseknek szól Isten, hogy menjenek inkább reme­tének.) Váltsunk vidámabbra. Ide­genvezető ismerősöm mesél­te, hogy néhány évvel eze­lőtt Csíksomlyó nevezetessé­geit mutatta be egy magyar­­országi csoportnak, és kimen­tek a Salvator-kápolnához is. Ismerősöm tetézni akarta a vendégek keresztény élmé­nyeit, és gondolta, megmu­tatja nekik a kápolnától pár lépésnyire lévő remetelakot, bemutatta nekik a remetét is. Belépett a kis telek kapuján, koppantott, majd benyitott a ház ajtaján. A turistacso­port néhány lelkes tagja kí­váncsian nyomult utána, mert tényleg látni akarták a csík­somlyói remetét. Amikor is­merősöm az ajtót megnyi­totta, hát uramisten, mit lát a kis lak belsejében? A kócos, félmeztelen „remete" lépett szembe vele, a háttér­ben lévő fekhelyről pedig egy nagyon lenge öltözékű barna lányka rebbent fel za­varában. Ismerősöm szíve­sen eltitkolta volna, amit lá­tott, csakhogy ott volt mö­götte a turistacsoport négy­et kíváncsi tagja, akik szin­tén látták a jelenetet, és rög­tön felmérték azt, hogy a lányka nem föltétlen imád­kozni feküdt a remete ágyá­ba. Ismerősöm nem szívba­jos ember, mosolyogva csak ennyit mondott a meglepő­dött vendégeknek: „Hát ké­rem szépen, ez egy modern remete". (botos) ISOI­CA MUNICIPALĂ ] GHEORGHENI MáROSI Könyvtár^ 1 Előkérő szentmisék 2. oldal Gyergyó­szárhegyi nemesek, rangos családok névjegyzéke 21. oldal A nyelvrokonság nem az előkelőségtől függ Dr. Domokos Péter akadémikus, nyel­­­­vészprofesszor nyilatkozta az Új Ke­letnek: „...Azon kezdünk vitatkozni, hogy a székelyek mért nevezik a burgonyát pityókának? Vagy a sárgarépát murok­­nak? Ezek fanyarságok... Annyi sok szép közös dalunk van... Mondjuk az is igaz, hogy itt, Székelyföldön egy kicsivel több, mint Magyarországon, az viszont a székelység érdeme, hogy ezeket a kin­cseket megőrizték azoknak is, akik már rég elfelejtették. (...)” oldalak 5. és 21.

Next