Uj Kelet, 1921. augusztus (4. évfolyam, 167-192. szám)

1921-08-02 / 167. szám

a nemzetiségek képviselőit, akik szintén abból a célból tömörültek, hogy nemzeti egyéniségüket az illam keretein belül is az állam alkotmá­nyit, töményeit respektálva, érvényre hozzák. Köszönti Gltaner Móse főrabbit, aki nemcsak­­ agitál a nagy eszméért, hanem prófétai elszánt­sággal áll oda a nemzeti cselekvés védelmére, nem törődve a támadások záporával. D­r. Krausz Miksa a Zsidó Nemzeti Szö­vetség nevében hangoztatja, hogy Palesztina ma már túlnőtte az óhajok és ideológiák kere­teit, belépett a megvalósulás stádiumába és a próféta jóslása reális valóság lett­ .Öldöklő szerszámot er eke és a földet megmivelő esz­­közök váltották fel. A munka már folyik is Palesztinában, de a diaspora zsidósága tartson össze és ne akassza meg széjjelvonásával, ki­­csinyeskedéseivel ezt a nagy történeti munkát, amelyért utódaink előtt kell felelni. Kornbaum Márk héber beszéde után, amelyben az Aggudát belátásra és az ok nélkül való harciaskodás abbanhagyására szólította fel, Cibener Manó a Ceire-Cion nevében üdvö­zölte a miting közönségét. Glasner főrabbi beszéde Most Glasner Móse főrabbi emelkedett szólásra, kifejtvén, hogy a zsidó nemzeti eszme, a befogadó nemzetek államait minden­képen erősíti. Ha a zsidóságba be tudjuk plán­tálni saját nemzete megbecsülését, akkor en­nek hatása az állammal szemben is mutatkozni fog. Az olyan állam, amely a nemzeti élet kifejlődését nem akadályozza, ezzel az eljárá­sával csak hálás polgárokat nevelhet. Köteles­ségünk szolgálni minden erőnkből az államot, de nincs állam, amely azt követelhetné, hogy ennek fejében tagadjuk meg múltunkat és kultúránkat. A román állam ezt nem is köve­teli. Akik az ország sorsát intézik, nagyon jól tudják, hogy a hosszú háborúnak egyik legje­lentősebb eredménye a nemzeti szabadság. Sok vér folyt érte; ne folytsuk tehát ezt az embert, ezt a tiszta gondolatot az erőszakkal asszimi­lálódni akarás posványába. Amikor őfelségével volt szerencsém e­ kérdésről beszélni, az uralkodó megígérte, hogy támogatni fogja nem­zeti létünk konzerválására és felfrissítésére­­ való törekvéseinket. . Az aktuális kérdésekre áttérve, a főrabbi kifejtette, hogy nemzeti törekvésével, fájdalom, a többi rabbi mellett majdnem magára maradt. Terrorral, fanatikus propagandával némítják el a nemzeti gondolatért megindult munkát és nem tűrik, hogy eszmecsere útján, a többsé­gek véleménye alakuljon ki. A főrabbi azután ismerteti a Zsidó Nemzeti Szövetség megala­kulását, amely a nem­zeti gondolat jegyében jött létre. Nyomban azonban a vallási aggályok örve alatt, szakadást akartak provokálni azok, akik nem értették meg az idők intelmeit.­­­ Egy adoma — mondta Glasner — legjobban megvilágíthatná ezt a kettévállási folyamatot. Egy templomban, ahol minden imát naszrach felé mondottak el, szokásban volt, hogy épen az esti imát nyugat felé for­dulva elmondták. Egy idegen, aki előtt érthe­tetlen volt ez a szokás, érdeklődött e különös imarend iránt és egy öreg emberhez fordult, s miután a többiek nem tudták ennek magyará­­zatát adni. Az öreg elmondotta, hogy valamikor ■z imakönyvek hijján — a templomban kifüg­gesztett táblákról mondották el a különböző imádságokat. A Mariv-imát tartalmazó tábla a nyugati falra volt elhelyezve, az ájtatoskodó község tehát nyugat felé fordulva mondta el az imát. Később imakönyveket vezettek be, a táb­lák lekerültek a falakról, de a község tagjai megszokásból megtartotta a nyugat felé való for­dulás szokását. — így vagyunk a vallásügyi dolgokkal ma is. Valamikor a hitközségek teljesen, min­den tekintetben autonóm testületek voltak; egyiknek a másikhoz sémi köze nem volt. Később, a zsidó kongresszus alkalmával, bi­zonyos közös ügyek, közös szervezet megte­remtését követelték. Minthogy a kongresszus, a papok, a hitközségi alkalmazottak minősíté­­sét is hatáskörébe akarta venni és minthogy az ortodoxoknak e részben vallási aggályaik voltak, kiváltak a kongresszusból és a saját programjuk megvalósítása érdekében végrehajtó bizottságot választottak. Nem kutatom most, hogy a végrehajtó bizottság mennyiben felelt meg hivatásának, mennyiben járult hozzá akár az alkalmazottak kvalifikálásához, hiszen még a pozsonyi Jesivára sem volt befolyása, mert az az állam felügyelete alatt működő intézet volt és épúgy elláthatta a haladó, mint a konzervatív hitközségeket papokkal és hitköz­ségi tisztviselőkkel. De annyit megállapíthatok és velem együtt mindenki, aki figyelemmel kí­sérte az ortodox iroda működését, hogy ez negatív volül inkább védekezés a neolog szer­vezet ellen . Most, hogy a csatolt részek leszakad­tak Magyarországról, a neolog országos szerve­zet e részek számára megszűnt, mi ok van te­hát külön ortodox szervezetre? Akik tehát mégis a Zsidó Nemzeti Szö­vetség ellen, amely magában foglalja az összes hitközségi alakula­tokat, küzdenek, ezzel a ténnyel a zsidó nem­zeti ellen akarnak frontot csinálni. A cioniz­mus nem foglalkozhatik rituálékkal, mert ebből a legnagyobb fonákságok, a legkülönbözőbb összevisszaság támadna. A főrabbi azután az egész világ zsidó­nagy tekintélynek örvendő gerei rebb levelét olvasta fel a Chaderech című lapból.T­rebbe hívei számára kötelezővé teszi az Eres Jiszraelben való letelepülést és ki­fejti, hogy vallási aggálya senkinek ne legyen ; a váltóit Palesztinában csak mélyíteni lehet, elveszteni id­­­asm. — Tanítsuk gyermekeinket mesterségre, — fejezte be beszédét Glasner. — A talmud mondja, aki nem fogja mesterségre fiát, az utonállásra tanítja. Erős generációt, dolgozót, a termelésben kedvet találó, izmosat és egész­ségeset kell nevelni. A munka jegyében tör- ' ténjék a zsidóság nevelése, a munkát írjuk fel zászlónkra ! (Hatalmas hedad kiáltások.) Egységes zsidóságot­. A főrabbi beszéde után dr. Efraim Som­­­ssehorn előbb héberül, majd németül fejte­t­gette a zsidó ellentétek kiküszöbölésére irá­nyuló akciókat, amelyekben nem szabad kicsi­­nyeskedésnek teret engedni. Zsidóország felé­pítését csak egységes zsidóság hajthatja végre. Azután Weinberger Jenő rendkívül érde­kes és lebilincselő beszédben kritizálta a san­­remói határozat szövegét, amely homályossá­gával sok ellentétes magyarázatra ad okot. A génviselés ujját látja abban, hogy a rabbik között Glasnerek is vannak, olyanok, akik át­érzik a kor szellemét, akik nem kicsinyes szempontokból ítélnek, akik világmozgalmunk­ban egy nép örökkévalóságának akarásait ve­szik észre, akik lelkesíteni tudnak, mert ma­guk is lelkesednek, nagy és nemes ideálokért. Ha nem lennének Glasnerek, akkor a zsidó fiatalság a nép ellenségét látná a rabbikban. (Helyeslés.) Ezzel a mjtig befejeződött. A közönség a Hatikvah eléneklésével, széjjelszóródott az utcán. Este kilenc órakor a Frits-étteremben 150 tar­téka banker volt, melyen a város szina-java megjelent. A po-. bárköszöntők a cionizmust és a főrabbit él­tették. Támár — Kis regény — , írta: Gyrkolay János (15) — Hát te is úgy gondolod, hogy igazán megéget ? — kérdezte Támár és hangjában mintha valami öröm csendült volna. — Avagy r­em látod­­ magad is, — felelt kétségbeesetten Chira, — hiszen a gyújtók már gyújtják is alattad. — Ám jó, — mondotta Támár. — Mond­jad meg, derék Chira, az obreus Judának, hogy attól az embertől, akié mindez, lettem én anyává Jiszraélben. Nézze csak meg, ha talán megismerne, hogy kié ez a pecsétgyűrű, ez a halványkép és ez a bot. És Támár, tócsán kiszedte fátyola alól az elrejtett dolgokat, és lenyújtotta Chirának. A derék Chira, csek jóváratra értette meg a dol­got, de akkor aztán úgy megértette, mikor a pecsétgyűrű vésetére esett pillantása, hogy örömében f­agyot rikoltott és odaakart rohanni Judához. De mégis, meggondolta a dolgot, félreparancsolta a gyújtókat és méltóságos lassusággal közeledett Juda felé. — Azt üzeni a te Támár menged, — szólott hangosan Judéhoz és szavai olyan sú­lyosan hangzottak el, mint amikor királyok hírnöke hoz köszöntő szót, — hogy az az em­ber, akié mindez, tette őt anyává Jiszifülben, íme nézzed me­g, ha talán megismernéd, hogy kié mind e pecsétgyűrű, mind e bálványkép és mind e kemény bot. Juda vadul kapott a gyűrű és a bot után, sseme meredten bámult rá és melléből fojtott nagy kiáltás tört ki: — A Timnabéli kadésat Támár fölcsapta arcáról a fátyolt és re­megő halk hangon mondotta: — Igen, a Timnabéli kadésa. A pásztorok meglepetve nézték. Lelket­­rontóan szép leányarcán, valami idegen, eddig nem látott szépség ömlött el: az anyaság me­leg szent szépsége. Juda úgy érezte, mintha térde megrogyott volna és szédülés fogja el, de aztán kitört be­lőle a szilaj erő és , kacagva rohant a máglya felé. Mikor pedig odaért, térdre hullott a máglya előtt, két karját kiterjesztette az ég magas boltozata felé és Juda fölemelte az ő hangját és szájáról hangos ujjongással ömlött a szó: — Bizony, hogy igazabb volt , mint én halljátok ezt ti fegyveresek es csudál­kozzatok Juda pásztorai, dicsérjétek az Asszonyt. Ki az, aki előtt pirulnak a gőgösök­­ és megszégyenülnek az igaztalant akarók? ! Fölemeli a porból az esett lelküeket és a bűnbenakadtakat megfüröszti az ő tiszta­ -­­­ságában.­­ Halljátok ezt ti fegyveresek és ujjongjatok elébe ! Juda pásztorai dicsérjétek az Asszonyt. Mert megmentette az ő népét a haláltól, szememet a könytől és lábamat a botlástól, fiat szül a ház meddőségében, Jákób leánya ő, aki örvendez a gyermeknek. Királyok születnek az ő csókjából és prófétákat fogan az ő öle halljátok ezt ti fegyveresek és ujjongjatok elébe és anyának dicsérjétek őt Jiszraélben. A pásztorok mozdulatlan elcaudálkozással ültek tevéik hátán és kört vonó Borukon halk morajjal zúgott végig : — A Lélek szállotta meg ötét, a Lélek beszél belőle! Támár pedig ott állott a máglya tetején és ragyogó, mosolyos arcán boldog bőséggel omlottak végig a könnyek. Az adulláml­átórá­nak kellett Judát eszére téríteni. — Juda, — mondotta neki súgva, — Támár még mindig a máglyán áll. Juda fölugrott, kemény arcán nagy maga­­mardosások látszódtak és két öklével verte a mellét. — Oh Támár, — mondotta, — miért kellett eddig is várnod és majdhogy bűnbe ej­­tani az én lelkemet? Támár az ég felé fordította arcát, mivel­hogy rostet­te a könnyeit és úgy mondotta: — Mert tudni akartam Juda, hogy az ebreus Jákób fia, igazán gondolja-e az ősök törvényeit és ki akarj­a-e irtani a gonoszt az » U­ KELET fluigusztus 2-« TV« évf., 18 7. sz. Oroszország fizeti a cári adós­ságokat Révai, julius 31. (R. T. I.) Lenin elhatá­rozta, hogy elismeri a cári adósságokat, mert reméli, hogy ennek ellenében a nagyhatalmak készek lesznek az éhező orosz birodalmon se­gíteni. Ebből a célból Lenin értekezletre hívná össze az összes érdekelt államokat, megállapít­sák az adósság nagyságát és a fizetési módo­zatokat. Lenin számít arra is, hogy sikerülni fog e konfer­ncián megteremteni a gazdasági kapcsolatot Oroszország és a többi európai állam között.

Next